۱۵) یک روز تمام بدون غذا خوردن

منبع: فائو۲۰۰۱
سوالات استانداردی که در این مورد توسط موسسه بین‏المللی تحقیقات غذا پیشنهاد شده‏اند در اینجا قرار گرفته اند.
در طی هفت روز گذشته
آیا خانوار از غذاهایی که کمتر ترجیح می‏دهد استفاده نموده است؟
۱)هرگز ۲) به ندرت (یکبار) ۳) در برخی از موارد (۲ یا ۳ بار) ۴) اغلب (۵ بار یا بیشتر)
آیا غذای مردان خانوار را کاهش داده‏اید؟
هرگز ۲) به ندرت (یکبار) ۳) در برخی از موارد (۲ یا ۳ بار) ۴) اغلب (۵ بار یا بیشتر)
آیا غذای خودتان را کاهش داده‏اید؟
هرگز ۲) به ندرت (یکبار) ۳) در برخی از موارد (۲ یا ۳ بار) ۴) اغلب (۵ بار یا بیشتر)
آیا غذای کودکان خانواده را کاهش داده‏اید؟
۱) هرگز ۲) به ندرت (یکبار) ۳) در برخی از موارد (۲ یا ۳ بار) ۴) اغلب (۵ بار یا بیشتر)
آیا شده است که اعضا خانوار در طی ۷ روز گذشته از یک وعده غذایی صرف‏نظر کنند؟
هرگز ۲) به ندرت (یکبار) ۳) در برخی از موارد (۲ یا ۳ بار) ۴) اغلب (۵ بار یا بیشتر)
آیا شده است اعضا خانوار در طی هفت روز گذشته برای یک روز کامل بدون غذا بمانند؟

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۱) هرگز ۲) به ندرت (یکبار) ۳) در برخی از موارد (۲ یا ۳ بار) ۴) اغلب (۵ بار یا بیشتر)
شمارش استراتژی‏های مقابله‏ای که خانوار از آنها استفاده می‏کند. در این مورد منظور استراتژی‏های مقابله‏ای است که خانوار از آنها در اغلب مواقع، برخی از مواقع و یا به ندرت استفاده می‏کند. هرچه مقدار این مجموع بیشتر باشد خانوار از نقطه نظر امنیت غذایی در وضعیت نامساعدتری به سر می‏برد.
روشی برای توسعه پرسشنامه تکراری
۱) به روشی که بر اساس آن سوال می پرسید دقت کنید. تکرار سوال اصلی برای هر رفتار مخاطب ، این موضوع را یاد آوری می کند و یا اشاره به زمانی دارد که آنها به اندازه کافی غذا و یا پول کافی برای خرید مواد غذایی را ندارند. باید اطمینان حاصل کرد که سوال شامل دوره یاد آوری باشد.
۲) باید توجه کرد که همیشه زمان آغاز دوره را از امروز و شمارش آن به عقب باشد (به عنوان مثال، “آخرین هفت روز” و نه “هفته گذشته” یا “هفته ماقبل” ). اگر در این مورد خاص توضیح داده نشود مخاطب ممکن است اشتباه کند.
۳) اگر جواب مخاطب “تمام اوقات” باشد ، باید اطمینان حاصل شود که آیا این بدان معناست که هر روز و به مدت هفت روز گذشته تمام اوقات بوده است، و اگر چنین بود ، جواب او برای هفت روز ثبت شود . اگر جواب مخاطب”هرگز” باشد ، باید اطمینان حاصل شود که این به معنی صفر روز است ، و اگر چنین بود جواب به عنوان صفر روز ثبت شود.
۴) نتایجی که بدست می آید در زیر توضیح داده شده است:
در حال حاضر ابزار اصلی برای انجام یک بررسی در خانواده استفاده از شاخص استراتژی مقابله است ، که باید با بهره گرفتن از عناصر زیر می باشد:
– مجموعه ای از راهبردهای مقابله ای و یا رفتارهای فردی است که نشان دهنده اتفاق نظر گروه های مختلف در جامعه، محل، و یا فرهنگ بوده ، که مردم در زمانی که آنها غذای کافی ندارند و پول کافی برای خرید مواد غذایی ندارند به آن تکیه می کنند.
– ستون تکرار که مردم مجبور به تکیه بر این استراتژی ها یا رفتارهای ثبت شده هستند.
– پاسخ “هرگز” . باید توجه کرد که پاسخ ” هرگز” نمره استراتژی مقابله را تغییر نمی دهد اما آن را به انواع دیگر تجزیه و تحلیل مرتبط می کند .به منظور انجام تجزیه و تحلیل استراتژی مقابله ، به اطلاعات بیشتری نیاز است. اولین راه برای آن “وزن دادن” به شدت رفتارهای فردی است.
۴-۵-۴- مرحله ۴- شدت: طبقه بندی و توزین استراتژی
– اولین گام مربوط به مقوله های ناهنجار در استراتژی های گروه است که باید سعی شود تقریبا در همان سطح از شدت قرار بگیرد. از آنجا که این کار با گروه های مختلف انجام می شود، تحمیل برخی از ساختارها از ابتدا مفید می باشد. به عنوان مثال، می توان آنها را به چهار دسته مختلف تقسیم کرد بسیار شدید، شدید، متوسط و کم شدت.
– گنجاندن نوع استراتژی مقابله همیشه ساده ترین راه است ، بنابراین برای اولین بار انتخاب استراتژی های بسیار شدید و حداقل شدت فردی را درخواست شود.
– سپس پرسیده شود که آیا راهبردهای فردی دیگری که از نظر شدت بیشتر یا کمتر و یا معادل این دو باشند وجود دارد. هنگامی که این دو گروه مشخص شود، آسان تر می توان رفتارهای باقی مانده که مربوط به دسته متوسط است را مشخص کرد.
– این موضوع باید به قدری از تنوع کافی در محل یا آن مکان برخوردار باشد که برای اطمینان از اینکه یک اجماع منطقی بوجود آمده است. توزین استراتژی های منحصر به فرد بر روی تعداد کافی از گروه های مورد مطالعه خطر خطاهای موجود در تجزیه و تحلیل است.
-اگرچه هیچ قانون سریع و سختی در بسیاری از گروه های مورد مطالعه به اندازه کافی وجود ندارد ، اما حداقل شش تا هشت مورد برای هر فرهنگ یا مکان، با بیان گروه های اصلی مختلف اجتماعی توصیه می شود. که باز هم ، به احتمال زیاد زنان به این اطلاعات آگاه تر هستند، اما از مردان نیز باید مشورت گرفت.
به عنوان مثال در مطالعه ای که توسط دورکس و همکاران (۱۹۹۵) انجام شد (در شکل ۴-۳ ارائه شده است) در کل از۱۲ گروه متمرکز در این مورد مشورت شد. در نهایت رتبه بندی شدت استراتژی ها بدست آمد.
جدول ۴-۳- نمونه ای از استراتژی های مقابله گروه بندی و رتبه بندی شده

استراتژی

G1

G2

G3

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...