ن۸م۱
نقض در آموزش و عمل: ما میبینیم آنچه را که آموزش و پرورش به صورت مبانی، اصول، اهداف و روشها تدوین و تنظیم میکند، در عمل ضعیف و غیر قابل اجراست. این امر ناشی از آن است که سیستم آموزش و پرورش به گونهای این قوانین را تنظیم کرده است که تنها برای عدهی خاصی قابل اجراست و برای عموم حتی قابل درک هم نمیباشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

ن۹م۱
ساختار متمرکز آموزش و پرورش: در این ساختار شیوه های جذب نیرو، اهداف، شیوه های ارزشیابی، شیوه های تدریس، وغیره منجر به نابرابری میشود. از سوی دیگر آموزش و پرورشی که باید ایجاد انگیزه و علاقه در دانشآموز کند، با اعمال شیوه های نابرابر، افراد را از این ساختار دور نگه میدارد. همچنین نادیده گرفتن علایق و نیازهای افراد خود عاملی بر نابرابری آموزشی است. در ساختار متمرکز آموزش و پرورش نگاه جهانشمولی نبوده است به همین علت عدهای در متن قرار گرفتهاند و عدهای در حاشیه ماندهاند.
۴-۱-۱-۳- پیامدهای نابرابری آموزشی از مصاحبه شماره یک
پ۱[۷۶] م[۷۷]۱: توجه به رشد شناختی دانشآموزان
پ۲م۱: نادیدهگرفتن توانمندی، لیاقت و شایستگی افراد
پ۳م۱: بازتولید فرهنگی و طبقاتی شدن جامعه
پ۴م۱: تنگ نظری در جامعه و نپذیرفتن عقاید مختلف
پ۵م۱: تک بعدی شدن افراد
۴-۱-۲- نکات کلیدی مطرحشده در متن مصاحبه شماره دو

عناصر نابرابری آموزشی
نکات کلیدی
تعریف نابرابری آموزشی

فقدان امکانات فیزیکی و مسایل اقتصادی برای عموم

عوامل ایجادکنندهی نابرابری

نابرابری اقتصادی
نابرابری منطقهای
ادغام مدارس خاص با مدارس عادی

۴-۱-۲-۱- تعریف نابرابری آموزشی
ت۲م۲: نابرابری آموزشی یعنی فقدان امکانات فیزیکی و مسایل اقتصادی جهت امر آموزش برای همه.
۴-۱-۲-۲- عوامل ایجادکنندهی نابرابری آموزشی
ن۱م۲
نابرابری اقتصادی: مدارس غیر انتفاعی به این دلیل که توانایی مجهز کردن مدرسه به امکانات و وسایل کمک آموزشی را دارد و از طرفی هم به فکر منافع خودش است، طبیعتاٌ به نسبت مدارس دولتی بسیار پرهزینهتر هستند به همین جهت کسانی در این مدارس نامنویسی میکنند که توانایی پرداخت هزینه ها و شهریهها را دارند. در نتیجه کسانی که توانایی رفتن به مدارس غیرانتفاعی را ندارند باید به مدارس دولتی وارد شوند و نباید انتظار امکانات و تجهیزات را داشته باشند چون توانایی مالی برای کمک به مدرسه را ندارند.
ن۲م۲
نابرابری منطقهای: قطعاً مدارسی که در مناطق برخوردار شهر تاسیس میشوند چون از حمایت اولیا برخوردار میشوند از امکانات و تجهیزات بهتری برخوردار هستند و اولیایی که در مناطق محروم هستند چون برای فرزندشان هزینهای نمیکنند بنابراین فرزندشان از امکانات کمتری برخوردار میشود.
ن۳م۲
تلفیق مدارس: مدارسی مانند مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی در جهت عدالت و برابری آموزشی تاسیس شدند ازاینرو ادغام این مدارس با مدارس عادی بیعدالتی است چرا که منجر به هدر رفت استعدادهای دانشآموزان خاص میشود. در این مدارس به این علت که سطح استعداد دانشآموزان یکی است، معلم تکلیف خود را میداند؛ بنابراین تفکیک مدارس به نفع جامعه و افراد است البته ضررهای هم دارد از جمله اینکه دانشآموزان ضعیف انگیزهای برای پیشرفت ندارند.
۴-۱-۳- نکات کلیدی مطرحشده در متن مصاحبه شماره سه

عناصر نابرابری آموزشی
نکات کلیدی
تعریف نابرابری آموزشی

تخصیص نیافتن عادلانهی تجهیزات و امکانات به لحاظ سختافزاری و نرمافزاری در ساختار آموزشی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...