توجه به علایق و اهداف کارکنان
اجرای برنامه در کل تمام سازمان
آموزش مدیران در مورد شیوه صحیح انتخاب

Burns-Martin(2002), Byham, Smith & Paese(2002), Kesler(2002), Larson(2005), Diamond(2006),Australian Public Servic Commission(2003),Washington State Department of personnel(2006)

توسعه جانشین

اصل قرار نهادن توسعه درونی و استثنا بودن آوردن جانشین بیرونی
تعیین برنامه توسعه برای هر کاندیدا و الزام پیگیری آن، گره­زدن پاداش مدیران به مشارکت در برنامه ریزی و پیگیری آن

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

توسعه برنامه آموزشی براساس نیازهای هر فرد و فرصت های جانشینی
به کارگیری گردش شغلی و تکالیف شغلی

Patton & Pratt(2002), Hicks(2000), Ingraham & Getha-Taylor(2004)

منبع : )گارمن، گلاو[۱۴۳]،۲۰۰۴(
۲٫۳٫ بخش سوم : مدیریت فناوری اطلاعات[۱۴۴]
مقدمه
امروزه دنیای سازمان­ها در حال تغییر است و تنها موضوع ثابت و دائمی، همان تغییر می‌باشد. لذا با نظر به این مهم، که در حال حاضر گسترش امواج سهمگین فناوری اطلاعات، فضای کاری و ارتباطات اکثر سازمان­ها را در نوردیده است و همچنان با شدت هر چه تمام­تر و با ابعاد گسترده­تر در سطح جهان در حال پیشروی است، فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان عامل اساسی این تحول محسوب می شود و همچنین به عنوان یکی از زمینه ­های نوین، به سرعت در حال تاثیرگذاری بر زندگی بشر است .
۲٫۳٫۱٫ داده و اطلاعات
داده[۱۴۵]، حقایق جمع­آوری شده از اندازه­ها و مقادیر یا مشاهدات درباره افراد، وقایع یا موضوعات است، که به تنهایی معنای واقعی ندارد ولی اگر ارزشی کسب کند لازم است تعبیر و تفسیر شود. اطلاعات[۱۴۶]، عبارت است از داده­هایی است که در بافتی با معنی و مفید جا­گرفته و در اختیار دریافت کننده قرار داده می­ شود، تا از آنها برای تصمیم ­گیری استفاده کند. اطلاعات متضمن انتقال و دریافت آگاهی و دانش است. اطلاعات نیاز اولیه هر گونه تصمیم ­گیری است، هدف اطلاعات در هر زمان باید انتقال داده ­ها به شخص یا ماشین باشد. اهداف اساسی اطلاعات عبارتند از، آگاهی دادن، ارزیابی کردن، ترغیب کردن، خلق مفاهیم جدید، تعریف مسئله، حل مسئله، تصمیم گیری، برنامه­ ریزی ،آشنا­سازی، کنترل کردن و تحقیق می­باشد.(مهدوی ،۱۳۷۹،۱۶۹)
۲٫۳٫۲٫ تفاوت داده و اطلاعات
داده، ورودی­های خام می­باشد که به یک سیستم اطلاعاتی داده می­ شود ولی به طور مجرد قابل استفاده نیستند مانند اسامی کارکنان ولی اگر داده ­ها مورد پذیرش قرار گیرند، به اطلاعات تبدیل شده و قابل استفاده می­ شود و افراد مختلف از جمله مدیران می­توانند از آنها بهره جویند. البته ممکن است با پردازش داده، اطلاعاتی بدست آید که خود نیاز به پردازش و تلخیص داشته باشد(علی پناهی،۱۳۷۹،۲۷).
داده ­ها حقایق و پدیده­هایی هستند که در رابطه با یک شی یا یک پدیده به طور عام مطرح می­شوند (یک ویژگی از آن پدیده را به ما منتقل می­ کند، به خودی خود مفهوم دارند، ولی کاربردی بر آنها متصور نیست، اما اگر مورد پردازش قرار گیرند و به اطلا عات تبدیل شوند دارای معنا می­شوند(صرافی زاده و علی پناه ،۱۳۷۹،۱۷).
با توجه به اینکه کاربران در یک سازمان دارای آگاهی و تجربه اولیه متفاوتی هستند، لذا داده ­های معین که به کاربران می­رسد، همیشه اطلاعات نیست، پس داده ­ها فقط برای برخی از افراد در زمان خاصی اطلاعات است و نه برای تمام افراد در همه اوقات (همان منبع ص۱۸)
اطلاعات برخلاف داده، اثر رفتاری دارند و بر خلاف آن توانایی انتقال معنی و مفهوم خاص، قابلیت تفسیر و تبدیل شدن داشته و مبنایی برای تصمیم ­گیری می ­تواند باشند. اطلاعات همان چیزی است که موجب تقویت یا تغییر فرایند درک کردن می­ شود، در حالیکه داده ­ها چیزی جز درون­دادی نیستند، که وارد کانال ارتباطی می­شوند. داده ­ها محسوس و ملموس هستند و شامل تعداد تلفن، برگ مرخصی، چک­های پرداخته شده یا تعدادی واژه و لغت می­شوند . داده ­ها در صورتی به اطلاعات تبدیل می­شوند که افراد بخواهند برای درک بیشتر از آنها استفاده کنند مدیران خواستار اطلاعات هستند (و نه داده ) و سیستم اطلاعاتی باید بتواند اطلاعات (و نه داده) را به مدیران ارائه نماید (دفت و ماسینتوش،۱۹۹۸، ۲۴).
۲٫۳٫۳٫ فناوری
فناوری سازمان، تمام فرایندهایی را که یک سازمان برای تبدیل ستاده­ها به داده ­ها به کار می­گیرد شامل می­ شود . (موردهد وگرفین،۱۳۸۰،۳۸۵) فناوری اصطلاحی است، قراردادی که دارای مضامین زیادی است و نویسندگان مختلف هر یک، این واژه را به گونه ­ای تعریف کرده و به آن از زاویه به خصوصی نگاه کرده ­اند. بعضی از آنها در تعاریف خود از فناوری، بر ماشین­آلات مورد استفاده تاکید کرده ­اند و برخی تاکیدشان پردازش مورد استفاده بوده است. گروهی به تعامل انسان و ماشین توجه کرده و گروهی دیگری توجه خود را به مواد به عنوان بخشی از فناوری معطوف داشته اند.(هودج و آنتونی ،۱۹۸۸،۴۲۷) از دیدگاه دیگر، مفهوم فناوری به مراتب از مفاهیم ماشینی و صنعتی شدن گسترده­تر و پر مضمون­تر در نظر گرفته شده و به عنوان کاربرد سیستماتیک دانش علمی یا دانش منظم دیگر، برای امور علمی به وسیله سیستم­های منظمی که شامل مردم، سازمانها، اشیا زنده و ماشین­ها، تعریف می­ شود .(پیسی،۱۳۶۷،۱۰)
۲٫۳٫۴٫ اطلاعات
اطلاعات عبارت است از، جریان­هایی که مجموعه دانایی­ها را تغییر می­دهد، این تغییر زمانی اتفاق می­افتد، که یا مطلبی به مجموعه دانایی­ها افزوده شود و یا تجدید ساختاری در آن به وجود آید (شولتز،۲۰۰۰،۵)
۲٫۳٫۵٫ فناوری اطلاعات
گروهی اعتقاد دارند که واژه فناوری اطلاعات[۱۴۷] اولین بار از سوی لویت[۱۴۸]و وایزلر[۱۴۹] در سال ۱۹۸۵ به منظور بیان نقش رایانه در پشتیبانی از تصمیم گیری­ها و پردازش اطلاعات در سازمان به کار گرفته شده است (صرافی زاد ،۱۳۸۳).گروهی دیگر بیان می­دارند، که واژه فناوری اطلاعات احتمالا در اواخر دهه۱۹۷۰ میلادی برای اشاره به استفاده از فناوری کامپیوتر برای کار با اطلاعات ابداع شد.
در واقع اطلاعات، رایانه ­ها را به عنوان زیر ساخت اصلی تحول و تبدیل فناوری اطلاعات در نظر گرفته و رایانه ­ها در طی این تبدیل نقش­محوری ایفا کردند. این نقش شامل سازگاری و ترغیب دیدگاه­ های وسیع­تر اطلاعاتی و نحوه تبدیل و مخاطره آن در طول زمان و مکان می­ شود. از دهه ۱۹۵۰ رایانه ­ها روش­های سنتی حسابداری و نگهداری سوابق را از طریق صنعت نوپای پردازش داده جایگزین نمودند. به طور کلی اصطلاح فناوری اطلاعات برای توصیف فناوری­هایی به کار می­رود که ما را در ضبط، پردازش، بازیابی و انتقال اطلاعات از طریق فکس، میکروگراف­ها و سایر ابزارهای ارتباط از راه دور یاری داده، همچنین فناوری­های قدیمی­تر بایگانی اسناد، ماشین­های محاسباتی مکانیکی، چاپ و حکاکی را در بر می­گیرد(توربن[۱۵۰] و همکاران ،۲۰۰۶). سایر محققان از جمله اسلیرز و همکارانش(۲۰۰۲) فناوری اطلاعات را به عنوان چتر معرفی کرده ­اند، که اشکال زیادی از نرم­افزار ،سخت­افزار و خدمات به کار گرفته شده برای جمع آوری، ذخیره، بازیابی و انتقال اطلاعات را در بر­می­گیرد و پس از رشد و نمو اینگونه فناوری و به خاطر تاثیرات زیاد و قدرتمندی که بر همه جنبه­ های کسب و کار داشته است. فناوری اطلاعات تنها زمانی می­­تواند به عنوان یک اهرم، سازمان را به اثربخشی که برایش پیش ­بینی شده برساند و برای سازمان ارزش افزوده به همراه داشته باشد که سازمان پنج دارایی کلیدی نیروی کار، مالی، فیزیکی، مالکیت معنوی و روابط را داشته باشد.
فناوری اطلاعات شامل وسایل و ابزاری است، که برای تبادل اطلاعات در سازمان از آن استفاده می­ شود. اما باید در نظر داشت که فناوری اطلاعات قبل از اینکه یک سیستم سخت­افزاری و مجموعه ­ای از الگوها باشد، یک نظام فکری و فرهنگی است و می­توان آن را فرهنگ تولید اطلاعات نامید. بدون ایجاد فرهنگ اطلاعات، نظام فناوری نمی­تواند دوام داشته باشد. بنابراین آنچه در فناوری اطلاعات مهم است، تفکر اطلاعات­گر است. فناوری اطلاعات از اتصال و ترکیب مجموعه ­ای از فکرهای مفید تولید شده شکل می­گیرد و تنها رایانه، ابر رایانه، سیم کابل و ابزارهایی از این قبیل نیست. در هر صورت سازمان بایستی روندهای محیطی را پیش بینی و کنترل نمایند و اطلاعات لازم را از وضعیت­های گوناگون جهت اتخاذ استراتژی لازم بدست آورند. اما اینکه سازمان­ها چگونه خود را با این تغییر و تحولات سازگار می­ کنند مسئله­ای است که سیستم­های اطلاعاتی را مطرح می­ کند.
۲٫۳٫۶٫ ارتباط بین فناوری، فناوری اطلاعات و سیستم­های اطلاعاتی مبتنی بر کامپیوتر
زمانیکه ما واژه سیستم­های اطلاعاتی استفاده می­کنیم ،در مورد سیستم­های اطلاعاتی مبتنی بر کامپیوتر صحبت می­کنیم. سیستم­های اطلاعاتی مبتنی بر کامپیوتر نوعی از فناوری می­باشند. هر نوع ماشین یا وسیله الکترونیکی که به منظور جایگزینی انسان، فعالیت­های دستی یا سایر وسایل مورد استفاده قرار می­گیرد را فناوری می­گویند. فناوری اطلاعات اشاره به فناوری­های ماشینی دارد که برای پشتیبانی و کنترل اطلاعات مورد استفاده تعریف می­ شود. همان طور که در شکل۲-۸ نشان داده شده است سیستم­های اطلاعاتی مبتنی بر کامپیوتر زیر مجموعه فناوری اطلاعات و فناوری اطلاعات هم زیر مجموعه فناوری می­باشد.(جساپ و ولسیچ[۱۵۱] ،۲۰۰۳،۹-۱۰)
فناوری
فناوری
فناوری اطلاعات
فناوری اطلاعات
سیستم اطلاعات مبتنی بر کامپیو تر
نمودار۸-۲: ارتباط بین فناوری، فناوری اطلاعات و سیستم­های مبتنی بر کامپیوتر (جساپ و ولسیچ،۲۰۰۳:۹)
۲٫۳٫۷٫ تفاوت بین سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات
اگر چه اغلب دو اصطلاح سیستم­های اطلاعات و فناوری اطلاعات را به جای یکدیگر به کار می­برند، اما در کل از هم متفاوت می­باشند. به خاطر داشته باشید که سیستم اطلاعات قبل از ظهور فناوری اطلاعات، در سازمان­ها وجوددارد، در حالیکه فناوری در هیچ بخشی از این سازمان­ها به چشم نمی­خورد(رودساز و همکاران،۱۳۹۰). اما در این تحقیق تکیه ما بر سیستم­های اطلاعاتی متکی به فناوری اطلاعات می­باشد.
توجه فناوری اطلاعات معطوف به بکارگیری آن دسته ابزاری است، که قابلیت برنامه­ ریزی داشته و بواسطه آن بتوان نسبت به تامین و ارائه اطلاعات به منظور استفاده کاربران مبادرت کرد. فناوری اطلاعات ما را قادر می­سازد، تا سیستم اطلاعاتی کارآمدی را بوجود آوریم. بدون کارکرد معقول فناوری اطلاعات، فعالیت­ها تقریبا بی­فایده و بی­حاصل خواهد بود. در واقع می­توان گفت فناوری اطلاعات بستر مناسب را برای بکارگیری سیستم اطلاعاتی فراهم می­­­­کند و سیستم­ فرایندی است، که از طریق فناوری اطلاعات اجرا می­ شود.(کیت و دیانا[۱۵۲]،۱۳۷۷)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...