در این روابط ضرایب قبل از هر جمله ضرایب کلبش- گوردون[۳۵] هستند، که از اعمال عملگر نردبانی بر روی ماکسیمم اسپینی به دست می­آیند. مقدار ویژه­ی این عملگر از رابطه زیر به دست می ­آید و یک واحد از مؤلفه z تکانه زاویه­ای کم می­ کند.
(۴-۶۲)
به عنوان نمونه برای به دست آوردن رابطه (۴-۵۷) مراحل زیر طی شده است. (به منظور خلاصه نویسی جملات تقارنی نوشته نشده­اند)

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

حال می­توانیم جمله اول تابع موج در معادله (۴-۵۲) را به صورت زیر بنویسیم.
(۴-۶۳)
بقیه جملات را به همین طریق به دست خواهیم آورد که در پیوست آورده شده است. جمله مربوط به زوج نوکلئون­ها در قسمت قبلی به دست آمده است.
حال ضرایب موجود در رابطه (۴-۵۲) را به دست می­آوریم. با در نظر گرفتن اینکه اسپین دوترون برابر با یک است و بنابراین مؤلفه z اسپین دوترون می ­تواند اعداد ۱، ۰، ۱- باشد. تعداد حالت­هایی که از زوج باریون­های داده شده در معادله (۴-۵۲) منجر به تشکیل دوترون می­ شود را می­شماریم.

به همین طریق محاسبات را برای زوج­های دیگر باریون­ها انجام می­دهیم و تعداد حالت­های تشکیل دوترون را می­شماریم. سپس حالت­هایی که اسپین برایند مخالف با یک باشد را از مجموع کم می­کنیم. (در شمارش بالا فقط مولفه اسپین در نظر گرفته شد، که مجاز به انتخاب اعداد ۱، ۰، ۱- بود، با این حال ممکن است اسپین کل مخالف یک باشد. به عنوان مثال اگر اسپین کل ۲ باشد مولفه­های آن اعداد ۱، ۰، ۱- هم می ­تواند باشد. باید سهم این اسپین­ها در شمارش کم شود.) نتایج حاصل در جدول (۴-۱) نشان داده شده ­اند.
جدول (۴-۱): تعداد راه­های ممکن تشکیل دوترون توسط هر زوج باریون

Baryon pair

Number of states

۱۵

۴۵

۲۷۰

۲۷۰

۴۳۲

با توجه به جدول شماره (۴-۱) ضرایب موجود در رابطه (۴-۵۲) را به دست می­آوریم. این نتایج در رابطه زیر آورده شده ­اند.
(۴-۶۴)
با قرار دادن این نتایج در رابطه (۴-۵۴) تابع موج دوترون به شکل زیر در می ­آید.
(۴-۶۵)
اکنون با بهره گرفتن از رابطه (۴-۶۳) تابع موج دوترون بر حسب کوارک­های سازنده آن و اسپین وابسته به آنها به دست خواهد آمد. با بهره گرفتن از این تابع موج گشتاور دو قطبی مغناطیسی دوترون به دست خواهد آمد. در غیاب حرکت اربیتال مقدار حرکت گشتاور مغناطیسی دوترون به طور ساده مجموع برداری شش کوارک تشکیل دهنده آن می­باشد، معادله (۴-۴۳). گشتاور دو قطبی مغناطیسی دوترون از رابطه (۴-۴۷) به دست خواهد آمد. با داشتن تابع موج دوترون و جایگذاری در این رابطه مقدار انتظاری عملگر دوقطبی مغناطیسی به دست خواهد آمد. با جایگذاری جمله اول تابع موج، ، در معادله (۴-۴۷) نتیجه زیر به دست می ­آید.
(۴-۶۶)
محاسبات مشابه برای دیگر جمله­های تابع موج نیز به همین صورت انجام می­ شود؛ و سرانجام گشتاور دوقطبی مغناطیسی دوترون به صورت زیر به دست می ­آید.
(۴-۶۷)
در این رابطه، کمیت­های زیر مورد استفاده قرار گرفته­اند.
(۴-۶۸)
(۴-۶۹)
(۴-۷۰)
(۴-۷۱)
در معادلات (۴-۶۷) تا (۴-۷۱) ، مگنتون هسته­ای است، ، و [۴۹ و ۵۰]. با مقایسه مقدار به دست آمده، یعنی ، با مقدار آزمایشگاهی آن، ، سازگاری خوبی مشاهده می­ شود. در اینجا مناسب است که نتایج حاصل از روش­های مختلف برای اندازه ­گیری یا محاسبه گشتاور دوقطبی مغناطیسی دوترون را به منظور مقایسه بیان کنیم.
جدول ۴-۲:مقایسه گشتاور مغناطیسی دوترون در روش­های مختلف

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...