بررسی نتایج اثر متقابل نوع گیاه و نوع مزرعه (نمودار ۶۷-۴) بر غلظت عنصر مس خاک نشان داد که بیشترین میزان غلظت عنصر مس به ترتیب مربوط به گیاه گشنیز، جعفری و شوید در مزرعه آلوده شماره ۱ و ۲ بود (۹۸/۱۴و ۰۵/۱۵ میلی­گرم در کیلوگرم)، (۰۸/۱۶ و ۰۱/۱۶ میلی­گرم در کیلوگرم) و (۳۳/۱۵ و ۶۱/۱۵ میلی­گرم در کیلوگرم). که با غلظت عنصر مس مربوط به خاک گیاه گشنیز، جعفری و شوید مزرعه آلوده­ی شماره ۲ و مزرعه آلوده­ی شماره ۱ با مزرعه شاهد از نظر آماری اختلاف معنی­داری وجود داشت. در گیاه هویج بیشترین غلظت عنصر مس خاک مربوط به مزرعه آلوده­ی شماره ۲ بود (۲۹/۱۲ میلی­گرم در کیلوگرم). که با غلظت عنصر مس خاک بین مزرعه آلوده­ی شماره ۲ و مزرعه آلوده­ی شماره ۱ و مزرعه شاهد از نظر آماری اختلاف معنی­داری وجود داشت ( به ترتیب ۲۹/۱۲، ۰۱/۱۱ و ۸۳/۴ میلی­گرم در کیلوگرم).
بررسی تاثیر نفت سفید بر مزارع سبزی (گشنیز، جعفری، شوید و هویج) نشان داد که غلظت عنصر مس در خاک مزارع آلوده به نفت سفید نسبت به مزارع شاهد افزایش یافت. که این افزایش در خاک مزارع آلوده به نفت سفید ۱و ۲ موجود در هر منطقه و هم­چنین مزارع آلوده هر سه منطقه نسبت به هم یکسان نبود. نتیجه می­توان گرفت که این تفاوت موجود در بین خاک مزارع آلوده به نفت سفید به غلظت استفاده شده نفت سفید برای ازبین بردن علف­های هرز می­باشد. میزان اندک عنصر مس درخاک منطقه باوی در مزارع شاهد و آلوده به نفت سفید ۱و ۲ می ­تواند در اثر شوری، pH بیشتر خاک این منطقه نسبت به منطقه شوش و دزفول می­باشد زیرا افزایش pH باعث کم شدن فعالیت عناصر ریز مغذی خاک مانند مس می­گردد. کاهش غلظت مس قابل جذب خاک با گذشت زمان به سبب تثبیت این عنصر و یا رسوب آن در سطح ذرات رس و آهک می­باشد (راندل و همکاران[۱۲۸]، ۱۹۸۲). بنابراین نوع و گونه گیاه عامل مهم دیگری است که در رابطه با تعیین میزان آلایندگی فلزات سنگین اهمیت دارد. گونه­ های شیمیایی فلزات سنگین در طبیعت بسیار متفاوتند ولی عموماً گونه­ های موجود درخاک و آب، میزان سمیت عنصر را تعیین می­ کند. غلظت اولیه فلزات سنگین در محیط زیست، میزان سمیت آنها را مشخص می­نماید. محلول خاک اطراف ریشه اولین منبع ورود فلزات سنگین به بافت­های گیاهی است. عموماً هر چه غلظت فلزات سنگین در خاک افزایش یابد، مقدار قابل دسترس آنها برای گیاه افزایش می­یابد، علاوه بر این عوامل دیگری در خاک مانند، pH درصد مواد آلی و بافت خاک نیز درتعیین غلظت قابل جذب فلزات سنگین توسط گیاهان تأثیر فراوانی دارند و غلظت برخی از این عناصر با نوع محصول و پتانسیل ورود آنها به زنجیره غذایی ارتباط دارد (هودجی،۱۳۸۳). یوسمن و همکاران[۱۲۹] (۲۰۰۵) گزارش کردند که شوری بر جذب روی و مس تاثیری نداشت ولی فراهمی کادمیوم سرب در گندم را افزایش داد که به علت افزایش غلظت کل کادمیوم و سرب در محلول خاک و تمایل بیشتر این دو عنصر به تشکیل کمپلکس با کلر بود. در مورد دو عنصر روی و مس افزایش شوری تاثیر معنی­داری بر غلظت و مقدار جذب شده نداشت.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۸-۴ غلظت عناصر­ ریز مغذی در اندام هوایی گیاه

(جدول) ۸-۴ تجزیه واریانس اثر آلودگی نفت سفید برغلظت عناصر ریز مغذی در اندام هوایی گیاه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...