= سطح اطمینان ۹۵ درصدp= نسبت موفقیت در جامعه (درصدی از افراد جامعه که ویژگی مورد نظر را دارا هستند)q= درصدی از افراد جامعه که فاقد ویژگی مورد نظر هستند (۱-p)
ɛ= دقت برآورد یا حداکثر خطای قابل قبول
بنابراین تعداد نمونه با توجه به فرمول فوق ۳۸۵ نفر شد که نحوه محاسبه در ذیل آورده شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

        1. روش نمونه گیری

       

در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی به منظور انتخاب مخاطبین پرسشنامه که مشتریان فروشگاه­های زنجیره­ای بودند، استفاده شده است.
با توجه به فرمول استفاده شده جهت نمونه گیری، تعداد نمونه بدست آمده در این تحقیق ۳۸۵ نفر می­باشد که محقق با حضور در محل هر فروشگاه­ در دو روز مختلف از ایام هفته (یکی تعطیل و دیگری غیر تعطیل) نسبت به ارائه پرسشنامه به مشتریان و درخواست برای تکمیل آن اقدام میکرد و تنها پرسشنامه­هایی که بطور کامل تکمیل می­گردید مورد استفاده در تجزیه و تحلیل نهایی قرار میگرفت.

روش گردآوری داده ­ها

مرحله گردآوری داده ­ها آغاز فرایندی است که طی آن محقق یافته‌های میدانی و کتابخانه‌ای را گردآوری می‌کند و به روش استقرایی به طبقه‌بندی و سپس تجزیه و تحلیل آنها می‌پردازد و فرضیه‌های تدوین شده خود را مورد ارزیابی قرار ‌می‌دهد و در نهایت پاسخ مسأله خود را به اتکای آنها می‌یابد. به عبارتی محقق به اتکای اطلاعات گردآوری شده، واقعیت و حقیقت را آنطور که هست کشف می کند. بنابراین اعتبار اطلاعات از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار است. زیرا اطلاعات غیر ­معتبر مانع از کشف حقیقت و واقعیت می‌گردد و مسأله مورد نظر محقق به درستی معلوم نمی‌گردد (شیرازی و صائبی،۱۳۸۴،ص ۴۲).
در روش کتابخانه­ای از انواع منابع برای جمع آوری داد­­ها می توان بهره گرفت، از این منابع می توان به اسناد؛ کتاب­ها؛ مقالات و مجلات؛ میکروفیلم و میکروفیش؛ دیسک ها و دیسکت های کامپیوتری اشاره کرد(حافظ نیا، ۱۳۸۲، ص ۳۷). در این پژوهش نیز از کتب؛ مقالات؛ مجلات؛ پایان نامه­ ها و اینترنت برای جمع آوری اطلاعات در قسمت ادبیات موضوع به طور وسیعی بهره گرفته شد.
یکی دیگر از ابزارهای متداول گردآوری داده، ابزار پرسشنامه است که امر جمع آوری داد­ ها را در سطح وسیع امکان پذیر می کند. از طریق پرسشنامه می توان دانش؛ علائق؛ نگرش ها و عقاید فرد را مورد ارزیابی قرار داد، به تجربیات قبلی وی پی برد و به آن چه در حال حاضر انجام می­دهد، آگاهی یافت )سرمد و همکاران، ۱۳۸۵، ص ۷۰) . شایان ذکر است پرسشنامه در این پژوهش ابزار اصلی برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز در راستای تحلیل نتایج مربوط به متغیرهای مدنظر بوده است. با توجه به این که روش نمونه گیری در این پژوهش تصادفی ساده بوده، محقق با مراجعه حضوری به مشتریان و درخواست برای تکمیل پرسشنامه و در صورت لزوم ارائه راهنمایی­های مورد نیاز، اقدام به جمع آوری پرسشنامه ­ها نموده است. بدین جهت نرخ بازگشت پرسشنامه ­ها ۱۰۰% برآورد شده است.

        1. ابزار تحقیق

       

در این تحقیق از پرسشنامه استانداردی که توسط دی پاکو و همکاران در سال ۲۰۰۹ در کشور پرتغال طراحی و بکار گرفته شده، استفاده شده است. این پرسشنامه بعد از بومی سازی و حذف برخی از سوالات متناسب با فرهنگ ایران مورد استفاده قرار گرفت. این پرسشنامه از دو بخش تشکیل شده است، در بخش اول سوالات مربوط به متغیرهای زمینه­ای (جنسیت؛ سن؛ سطح تحصیلات؛ میزان درآمد و شغل) مورد سوال واقع شده است و در بخش دوم نه مولفه زیست-محیطی در غالب طیف پنج تایی لیکرت مورد آزمون واقع شده است. جدول ۳-۱ فاکتورهای زیست-محیطی و سوالات مربوط به هر فاکتور را نشان می­دهد.

جدول ۳- ۱٫ سوالات متناظر با هریک از فاکتورهای زیست محیطی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...