۴-در ایجاد یک تصویر ذهنی از صحنه برای کسانی که در آنجا حضور نداشتند کمک می کند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۵-سندی دائمی از صحنه است.
۸-معمولاً محکمه پسند است.
همچنین کروکی صحنه جرم در ۱- مصاحبه و بازرسی افراد ۲-تهیه گزارش تحقیق ۳-به ارائه پرونده در دادگاه کمک می کند.
۲-۴-۲-۳-۲-۴)مراحل ترسیم کروکی صحنه جرم:
مشاهده و طرحریزی نمایید.
فواصل را اندازه بگیرید.
طرح کلی محوطه را ترسیم نمایید.
موقعیّت اشیاء ومدارک را در طرح مذکور مشخص کنید.
جزئیات را ثبت کنید.
یادداشت برداری نمایید.
کروکی را با راهنما و مقیاس همسان کنید.
۷ -کروکی مورد نظر را ارزیابی کنید (ام.هس و بنت[۳۹]،۱۳۸۵: ۱۲۸-۱۳۲).
۲-۴-۲-۳-۲-۵)باز سازی صحنه جرم:
در بازسازی صحنه جرم مأموران کشف جرم به شکل دهی یک نظریه از طریق شکل می پردازند. که تمرکز آن برروی سیر تدریجی وقایع و مکان هایی است که هر کس در طول جرم در آن قرار داشته باشد. اطلاعاتی مانند موارد ذکر شده ذیل ممکن است در تعییین راستگویی مظنون و اعتبار اظهار شاهدان بسیار مهم و ضروری باشند.
۱-رد کفش ممکن است حرکات مرتکب را را در هر مرحله آشکار نماید.
۲-اثر انگشت ممکن است چیز هایی که مرتکب جرم لمس کرده است نشان دهد.
۳-اثر بجا مانده از ابزار ممکن است از نقطه ورود یا جایی که گاو صندوق یا قفسه های قفل شده به زور باز شده اند، حکایت کند
۴-قطرات پاشیده شده خون مسیر، زاویه و شدت گلوله و چاقو و ماهیت زخم های قربانی می تواند مکان دقیق یا نسبی مهاجم، قربانی و یا افراد دیگر حاضر در صحنه در لحظه وقوع جرم را آشکار کند.
مأمورین کشف جرایم با نگاه کردن به هر تکه از مدارک کشف شده سعی در یافتن آن دارند که آیا مدرک یافت شده نظریه آن ها را تقویت می کند یا خیر، این کار فقط با بررسی صحنه جرم حاصل نمی شود. بلکه اطلاعات بدست آمده از آزمایشگاه جنایی، گزارشات پزشکان به دست آمده از معاینات پزشکی قانونی و افراد آسیب دیده را شامل می شود. هر چیزی که با دیگر اجزاء فرضیه نمی خواند یا باید با آن تطبیق داده شود یا اینکه می بایست فرضیه تغییر داده کند. در نتیجه بازسازی صحنه جرم دائما در حال تغییر بوده و به علت کشف موارد تازه دائماً در حال تکامل می باشد (لایل, ۱۳۸۸: ۷۰-۷۱).
۲-۴-۲-۳-۲-۶)یادداشت های صحنه جرم:
یادداشت های صحنه جرم، سندی کتبی دائمی از حقایق یک پرونده جهت استفاده درتحقیق بیشتر،گزارش نویسی و پیگیری پرونده هستند. یادداشت های دقیق نه تنها به یادآوری های آنی کمک می کنند بلکه برای تهیه کروکی ها و گزارش هم استفاده می شوند. یادداشت ها در طول یک تحقیق جنایی کامل اهمیّت دارند.
زمان یادداشت برداری: یادداشت برداری بلافاصله پس از دریافت پیام جهت اقدام، یادداشت برداری آغاز و با ثبت اطلاعاتی که در طول تحقیق دریافت می شود ادامه می یابد ( ام.هس و بنت[۴۰]،۱۳۸۵: ۱۶۲-۱۶۴).
آنچه باید ثبت شود: تمام اطّلاعاتی که در پاسخ به این سوالات کمک می کند باید ثبت شود. چه کسی؟ چه چیزی؟ کجا؟ چه وقت؟ چگونه؟ چرا؟ (هس ورابلسکی[۴۱]،۱۹۹۶: ۲۴-۲۵).
نحوه یادداشت برداری: نحوه انتخاب حقایق کلیدی و ثبت آنها به صورت اختصار را باید فرا گرفت. یادداشت ها باید موجز، خوانا، به صورت کوتاه ، مختصر و قابل درک برای دیگران باشند.
۲-۴-۲-۳-۲-۷)ویژگی های یادداشت های موثر:
یادداشت های موثر، صحنه و حوادث را چنان خوب توصیف می کنند. که دادستان، قاضی یا هیأت منصفه می توانند آنها را تجسم نمایند.[۴۲]معمولا یادداشت های موثر: کامل، دقیق، مشخص، واقعی، واضح، مرتّب و خوانا هستند.
هدف اصلی یادداشت ها ثبت حقایق یک پرونده است. لذا واقع بینی و بی طرفی در یادداشت برداری باید به کار برده شود. زیرا یادداشت ها پایه و اساسی برای گزارش تحقیقات جنایی هر پرونده هستند (ام.هس و بنت[۴۳]،۱۳۸۵: ۱۶۸-۱۷۴).
۲-۴-۲-۳-۳)گزارش:
گزارش ها، سندی کتبی و دائمی ازحقایق مهم هستند که جهت مواردذیل قابل استفاده می باشند: بررسی گذشته، در جریان قراردادن سایر مأموران پلیس، ادامه دادن تحقیق، آماده کردن پرونده ها در دادگاه، ارائه حقایق مربوط به دادگاه، هماهنگ سازی فعاّلیت های پلیس و برنامه ریزی خدمات آتی پلیس و ارزیابی عملکرد مأموران پلیس.
۲-۴-۲-۳-۳-۱)مراحل گزارش نویسی:
گرد آوری حقایق،تحقیق، مصاحبه، باز جویی؛
ثبت آنی حقایق؛ یادداشت برداری؛
مرتّب کردن حقایق؛
نوشتن گزارش،
ارزیابی گزارش: ویرایش و غلط گیری،در صورت نیاز اصلاح گزارش.
۲-۴-۲-۳-۳-۲) انواع گزارش:
مأموران کشف جرم معمولاً سه نوع گزارش را تنظیم می کنند::
گزارش اولیه یا مقدّماتی
گزارش تکمیلی یا پیشرفته؛
-گزارش نهایی یا پایانی (ام.هس و بنت[۴۴]،۱۳۸۵: ۱۷۴-۱۸۰).
۲-۴-۲-۳-۳-۳)سازمان دهی اطلاعات:
کلید نوشتن گزارش های خوب «رعایت کامل چهار چوب اصلی آن، سازماندهی و کاربرد صحیح واژگان می باشد (کلارک[۴۵]، ۹۸:۱۳۷۵).
عمل نگارش کندتر از تفکّر کردن صورت می گیرد، هنگامی که ذهن شما جلوتر از قدمتان حرکت می کند. افکارتان را حذف خواهید کرد با نوشتن رئوس مطالب مهم افکارتان حذف نخواهد شد. سپس آنچه را که می خواهید زیر هر عنوان رئوس مطالب بگنجانید، لیست نمایید. یادداشت های خود را باز بینی نموده وبه منظور تطابق با عنوانی در رئوس مطالب خود، هر جمله را شماره گذاری کنید (لوئیس،[۴۶],۱۳۷۸: ۱۳۶)
۲-۴-۲-۳-۳-۴)نوشتن گزارش: تنظیم گزارش روایی تحقیق[۴۷]
گزارش روایی تحقیق پلیس حقیقتاً گزارشی فنی، سازمان یافته، به ترتیب زمانی بوده که تمامی حوادث و رویداد های تحقیق را شرح می دهد. این حوادث و رویدادها عباتند از:
شما، به عنوان مأمور گزارش کننده، از طریق رویت یا شنیدن چیزی،اطلاعاتی دریافت می کنید؛ به عنوان مثال، از طریق بررسی یک صحنه جرم یا مصاحبه با قربانی یا شاهد.
شما نسبت به اطلاعات دریافتی اقدام می کنید. به طور مثال، با جمع آوری شواهد و مدارک، صحبت با شاهدان دیگر وغیره.
اقدامات شما باعث دریافت اطلاعات بیشتری می شود.؛ به طور مثال صحبت با شاهدان جدید جستجوی مناطق دیگر وغیره.
شما نسبت به اطلاعات دریافتی جدید اقدام می کنید.
این فرایند تا زمان رسیدن به تمام سرنخ ها، تکمیل تحقیق یا محول نمودن پرونده به نهادی دیگر از قبیل اداره کشف جرائم ادامه دارد.گزارش روایی تحقیق جنایی بایستی ابتدا صحنه را مشخص وتعیین کند: تاریخ، زمان، نحوه وارد شدن شما به پرونده و نوع حادثه را عنوان کند (هس ورابلسکی[۴۸]،۱۹۹۶: ۵۱-۵۲).
۲-۴-۲-۳-۳-۵)گزارش نویسی رایانه ای:
رایانه مجهز به قلم نوری نیز گزارش نویسی را آسان تر کرده است رایانه مذکور با استفاده قلمی ویژه امکان نگارش بر روی صفحه رایانه را ایجاد می نماید. بزرگ ترین مزیّت رایانه ای مجهز به قلم نوری کاربرد آسان آنها است. وارد کردن کد با این رایانه ها بسیار ساده می باشد معمولا لیستی از کد های صحیح فایل انتخاب ظاهر شده که با فشردن قلم کنار هر کدام اجرا می شود.
پیشرفت دیگر وارد کردن گزارش به کمک رایانه است این سیستم فعال حول محور کاربریسم عمل می کند. بدین صورت که کاربر رایانه از طریق نمایشگر های رایانه با ارائه سوالات از پیش طراحی شده به دیگر مسئولان امکان تکمیل گزارش ها را ظرف چند دقیقه می دهد. سیستم ثبت گزارش به وسیله رایانه[۴۹]CARE دفعات گزارش نویسی را کاهش داده و کیفیت ، دقت و سرعت آنرا بهبود بخشیده است. علاوه براین، اطلاعات مربوط به گزارش یکپارچه گزارش[۵۰] به طور خود کار جمع آوری می شود (کمندرس[۵۱],۱۳۷۴: ۵۰)
۲-۴-۲-۳-۴)جستجو و بازرسی:
جستجو و بازرسی در بسیاری از تحقیقات جنایی امری بسیار مهم است زیرا از طریق آن، شواهد ومدارک دال بر ارتکاب جرم به وسیله مجرمان، به دست می آیند. به هر حال، درک مأمور تحقیق از قوانین مربوط به جستجو و بازرسی از اهمیّت یکسانی برخوردار است. هر جستجو و بازرسی باید کاملاً بر اساس درک محدودیت هایی که مأموران باید رعایت کنند، انجام می گیرد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...