الف) گردآوری داده ­ها از طریق شمارش کامل افراد(سرشماری).
ب) گردآوری داده ­ها از طریق نمونه گیری.
در گردآوری داده ­ها از طریق شمارش کامل، از هریک ار افراد جامعه، داده ­های مورد نظر گردآوری می­ شود. هزینه، نیروی انسانی و مدت زمانی که برای انجام دادن شمارش کامل جهت گردآوری داده ­ها صرف می­ شود، به میزانی است که معمولا اجرای آن توصیه نمی­ شود(سرمد، ص ۱۷۸، ۱۳۸۵). لذا برای گردآوری داده ­ها در اکثر تحقیقات از روش دوم استفاده می­ شود. یعنی با نمونه گیری از کل جامعه و جمع­آوری داده ­ها، نتایج پایانی به کل جامعه تعمیم داده می­ شود به عبارتی دیگر، نمونه دربرگیرنده تعدادی از افراد جامعه است که صفات آن­ها با صفات جامعه مشابهت داشته و معرف جامعه­اند و از تجانس و همگنی با افراد جامعه برخوردارند. با مطالعه و بررسی نمونه آماری، محقق می ­تواند در مورد کل جامعه مورد نظر در تحقیق نتیجه ­گیری کند(حافظ­نیا، ص ۱۰۰، ۱۳۸۴).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

با توجه به جامعه آماری، در این تحقیق از روش نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس استفاده شد و پرسشنامه ­ها به تعداد تعیین‌شده بین مصرف­ کنندگان توزیع گردید. در این پژوهش، متغیرها (سؤالات) از نوع ارزشی با مقیاس ترتیبی بوده و حجم جامعه نامحدود است. تعداد ۱۹۹ پرسشنامه در بین اعضای جامعه آماری توزیع گردید. در زمان پاسخگویی به پرسشنامه ­ها، پژوهشگر از طریق مصاحبه ابهامات پاسخ ­دهندگان را رفع نمود و از این­رو تمامی پرسشنامه ­ها قابلیت استفاده را داشتند.
۳-۴-۱ نتایج آزمون بارتلت جهت کفایت نمونه
قبل از انجام تحلیل عاملی برای بررسی کفایت نمونه گیری از آزمونKMO[82] استفاده گردید. شاخص KMO شاخصی از کفایت نمونه گیری است که کوچک بودن همبستگی جزئی بین متغیرها را بررسی می­ کند و از این طریق مشخص می­ کند آیا واریانس متغیرهای تحقیق، تحت تأثیر واریانس مشترک برخی عامل­های پنهان یا اساسی قرار دارد یا خیر. این شاخص در دامنه صفر تا یک قرار دارد. اگر مقدار شاخص نزدیک به یک باشد، داده ­های مورد نظر برای تحلیل عاملی مناسب هستند و در غیر این صورت نتایج تحلیل عاملی برای داده ­های مورد نظر چندان مناسب نمی­باشند(مؤمنی، ۱۳۸۶). نتایج این آزمون در جدول ۳-۱ ارائه شده است.
جدول ۳-۱ نتایج آزمون KMO و کرویت بارتلت برای پرسشنامه

آزمون KMO مقیاس کفایت نمونه
۸۷۱/۰
آزمون کرویت بارتلت
مجذور خی دو
۲۲/۴۸۸۷
درجه آزادی
۷۰۳
سطح معنی‌داری
۰۰۰/۰

نتایج آزمون KMO در جدول فوق بالاتر از ۷/۰ می­باشد. با توجه به اینکه این عدد هر چه به یک نزدیک­تر باشد نشان­دهنده کفایت حجم نمونه می­باشد، در نتیجه می­توان گفت که حجم نمونه مورد نظر در این تحقیق جهت تبیین مناسب و کافی است و از کفایت لازم برخوردار است. همچنین معنی­دار بودن آزمون بارتلت (۰۵/۰ > سطح معنی­داری) نشانگر این است که تحلیل عاملی جهت بررسی و شناسایی این داده ­ها مناسب است. با توجه به این­که در روش تحلیل عاملی حجم نمونه حداقل بین ۵ تا ۱۰ برابر تعداد متغیرهای مدل، توصیه شده است. (سرمد و همکاران، ۱۳۸۱) با داشتن ۹ متغیر مشاهده شونده، در نظر گرفتن تعداد ۱۹۹ پرسشنامه از این نظر قابل‌قبول است.
۳-۵ روش­های گردآوری اطلاعات
همواره محققین، جهت جمع­آوری اطلاعات موردنیاز خود ناگزیر از روش­هایی استفاده می­ کنند که بتوانند آن­ها را در این امر یاری رساند. تحقیق حاضر نیز از این امر مستثنی نبوده و به منظور دستیابی به اطلاعات مربوط به دانش نظری و مبانی اصول تحقیق از روش­های مختلفی استفاده کرد که در زیر به آن­ها شاره می­گردد:
روش کتابخانه­ای: در این تحقیق، به منظور شناخت ادبیات و سوابق موضوع و بررسی روند مقوله مورد بحث از روش کتابخانه­ای استفاده گردید. در روش کتابخانه­ای از منابع و مطالعات کتابخانه­ای، مراجعه به پایگاه­های اینترنتی اسناد و مدارک علمی داخلی و خارجی و نیز مقالات موجود، استفاده شد.
روش پرسشنامه: مهم­ترین وسیله­ای که محقق در این تحقیق برای جمع­آوری اطلاعات از آن استفاده نمود، روش پرسشنامه است(حافظ­نیا، ص ۱۶۷، ۱۳۸۴). در اینجا سعی شد که با طراحی پرسشنامه و طرح سوالاتی پیرامومن نقاط مجهول مساله طراحی شده، از مخاطبین بخواهیم که با تکمیل صحیح پرسش­ها، اطلاعات لازم را در اختیار ما قرار دهند.
۳-۵-۱ پرسشنامه پژوهش
از مهم‌ترین مراحل انجام یک تحقیق تهیه ابزار سنجش می­باشد. شاخص­ های مورد سنجش در این تحقیق، پیش از آنکه در قالب پرسشنامه به نظرسنجی گذاشته شود، در معرض قضاوت اساتید راهنما و مشاور قرار گرفت و نهایتاً پرسشنامه مورد توافق به عنوان ابزار جمع­آوری داده ­ها استفاده شد. این پرسشنامه در مجموع شامل ۳۸ سؤال می­باشد که در ابتدا مقدمه­ای برای مشخص نمودن موضوع مورد پرسش آورده شد و پس از آن سؤالات تخصصی مطرح گردید. این بخش که به فرضیه‌های تحقیق اختصاص دارد، شامل ۳۸ سؤال است. در طراحی این قسمت سعی شده است که سئوالات پرسشنامه تا حد ممکن قابل‌فهم باشند. ۱۸ سؤال در خصوص عناصر مسئولیت اجتماعی است که شامل مسئولیت تجاری (۶ سؤال)، مسئولیت اخلاقی (۶ سؤا
ل) و مسئولیت در جامعه (۶ سؤال) می­باشد. همچنین ۸ سؤال در خصوص ترفیع که شامل تبلیغات (کیفیت ادراکی، ۴ سؤال) و تبلیغات (کمیت ادراکی، ۴ سؤال) می­باشد. همچنین این پرسشنامه شامل ۱۲ سؤال برای سنجش تصمیم ­گیری به قصد خرید می­باشد که شامل ۳ سؤال برای سنجش اعتماد، شامل ۳ سؤال برای سنجش رضایت، شامل ۳ سؤال برای سنجش وفاداری و در نهایت شامل ۳ سؤال برای سنجش قصد خرید است. برای طراحی این سؤالات از طیف پنج گزینه­ای لیکرت استفاده گردیده است.
علت استفاده از مصاحبه نیز در این تحقیق آن است که مصاحبه باعث می­ شود مصاحبه شونده یا پاسخگو به خوبی نسبت به اهداف و اغراض و مقاصد پرسش­ها و نیز تحقق آگاه شود. بنابراین امکان درک، کشف و دریافت پاسخ­های مناسب که محقق را برای دستیابی به حقیقت و واقعیت و کشف مجهول کمک نماید، فراهم می­ شود(حافظ­نیا،ص ۱۷۵ ۱۳۸۴). لذا در زمان پاسخگویی به پرسشنامه ­های این تحقیق، پژوهشگر از طریق مصاحبه ابهامات پاسخ ­دهندگان را رفع نمود و از این­رو تمامی پرسشنامه ­ها قابلیت استفاده را داشتند.
۳-۶ متغیرهای پژوهش
متغیر به ویژگی یا عاملی اطلاق می­ شود که بین افراد جامعه مشترک بوده و می ­تواند مقادیر و ارزش­های متفاوتی داشته باشد. متغیرها انواع گوناگونی دارند و بر اساس مبانی مختلف طبقه ­بندی می­شوند. در یک تحقیق علمی برای پاسخ دادن به سوالات تحقیق و آزمون فرضیه ­ها، تشخیص متغیرها امری ضروری است. متغیرها را می­توان از نظر نقش آن­ها در تحقیق به پنج دسته تقسیم کرد: متغیر مستقل، وابسته، تعدیل کننده، کنترل و مداخله­گر(حافظ­نیا، ۱۳۸۴). این پژوهش شامل متغیر مستقل، واسطه و وابسته می­باشد.
متغیرهای مستقل نقش علت را بر عهده دارند و بر متغیرهای دیگر تاثیر می­گذارند، منشا بروز پدیده ­ها می­شوند و معمولا تشخیص تاثیر متغیر مستقل و میزان آن از اهداف عمده تحقیق محسوب می­شوددر چارچوب این پژوهش، مسئولیت­اجتماعی شرکت متغیر مستقل تحقیق می­باشد، این متغیر هم مستقیما بر تصمیم ­گیری خرید مصرف ­کننده تاثیر دارد و هم از طریق تاثیر بر متغیر ترفیع، می ­تواند تصمیم ­گیری خرید مصرف ­کننده را تحت تاثیر قرار دهد.
موضوع اصلی هر تحقیق همواره متغیر وابسته آن می­باشد، متغیرهای وابسته، تابع متغیر مستقل هستند یا در واقع معلول آن به حساب می­آیند(حافظ­نیا، ۱۳۸۴). متغیر وابسته پژوهش حاضر شامل تصمیم ­گیری خرید مصرف ­کننده می­باشد.
متغیر واسطه متغیری است که از یک یا چند متغیر دیگر تاثیر می­پذیرد و بر یک یا چند متغیر دیگر اثر می­ گذارد. در این پژوهش، متغیر ترفیع به عنوان متغیر واسطه به کار گرفته شد که با تاثیرپذیری از متغیر مستقل مسئولیت­اجتماعی شرکت بر متغیر وابسته تصمیم ­گیری خرید مصرف ­کننده، تاثیر گذارد. در جدول ۳-۲ به تفصیل، متغیرهای پژوهش و سازه­های آنان ارائه شده است.

ابعاد
مقیاس­ها
سوالات مربوطه
مسئولیت اجتماعی
مسئولیت تجاری

ارائه محصولات جدید به بازار

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...