پایان نامه ارشد : بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر افت تحصیلی دانشآموزان دختر … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
![]() |
با توجه بهنتیجه ضریب همبستگی تایکندال (۰۶۵/۰) در خصوص رابطه متغیر عدم توجه کلّی بهفرزند در خانواده و افت تحصیلی دانشآموزان، میتوان اظهار داشت که در هیچ کدام از سطوح اطمینان ۹۹ درصد و ۹۵ درصد رابطه معناداری بین دو متغیر بالا وجود ندارد. با بهره گرفتن از ضریب کرامرزوی جهت شّدت رابطه بین دو متغیر با توجه بهعدم معناداری رابطه بین این دو متغیّر میتوانیم بگوییم که بین دو متغیّر عدم توجّه کلّی بهفرزند در خانواده و افت تحصیلی دانشآموزان همبستگی وجود ندارد.
فرضیه چهارّم: بین کنترل درسی فرزندان از سوی والدین و افت تحصیلی دانشآموزان رابطه وجود دارد. با اذعان بهنتیجه ضریب همبستگی تایکندال (۹۱% در خصوص رابطه متغیر کنترل درسی فرزندان از سوی والدین و افت تحصیلی دانشآموزان با اطمینان ۹۵/۰ و سطح خطای کمتر از ۵% میتوان گفت که رابطه معناداری بین این دو متغیّر وجود دارد، و هر گونه تغییر در یکی با تغییر دیگری همراه است. جهت شدّت رابطه بین دو متغیر بالا از ضریب کرامرزوی استفاده گردید که مقدار این ضریب ۶۶/۰ و سطح معناداری ۵% بیانگر این است که همبستگی قوی بین دو متغیر بالا میتوان مشاهده کرد.
فرضیه پنجم: بین نگرش فرد نسبت بهآینده شغلی خود وافت تحصیلی دانشآموزان رابطه وجود دارد. با توجّه به نتیجه ضریب همبستگی تایکندال (۵۹%) در خصوص رابطه متغیر نگرش فرد نسبت بهآینده شغلی خود و افت تحصیلی میتوان اظهار داشت که در هیچ کدام از سطوح اطمینان ۹۹/۰ و ۹۵/۰ رابطه آماری معنیداری بین این دو متغیر وجود ندارد. بدین ترتیب فرض تحقیق مبنی بر وجود رابطه بین دو متغیّر عدم نگرش فرد نسبت بهآینده شغلی خود و افت تحصیلی رد میشود و در مقابل فرض مبنی بر عدم ارتباط بین این دو متغیّر تأیید میشود.
فرضیهششم: بین امکانات تحصیلی فرزندان درخانواده وافت تحصیلیدانشآموزان رابطه وجود دارد. با توجه بهضریب همبستگی تایکندال (۷۸%) در خصوص رابطه متغیّر امکانات تحصیلی فرزندان در خانواده و افت تحصیلی دانشآموزان، میتوان اظهار داشت که در هیچ کدام از سطوح اطمینان ۹۹/۰ و ۹۵/۰ رابطه آماری معنیداری بین دو متغیر بالا وجود ندارد. بدینترتیب فرض تحقیق مبنی بر وجود رابطه بین دو متغیّر امکانات تحصیلی فرزندان در خانواده و افت تحصیلی دانشآموزان رد شده و در مقابل فرض مبنی بر عدم ارتباط بین این دو متغیّر تأیید میشود. و با بهره گرفتن از ضریب کرامرزوی جهت شدّت رابطه بین این دو متغیّر با توجّه بهعدم معناداری رابطه بین آن دو متغیّر میتوان اظهار داشت که بین دو متغیّر فوق همبستگی وجود ندارد.
فرضیههفتم: بین گسیختگی روابط عاطفی درخانواده و افت تحصیلی دانشآموزان رابطه وجود دارد.
با استناد بهنتیجه ضریب همبستگی تایکندال (۱۵۵/۰) در خصوص رابطه متغیّر گسیختگی روابط عاطفی در خانواده و افت تحصیلی دانشآموزان با اطمینان ۹۹ درصد و سطح خطای کمتر از ۱ درصد میتوان گفت که رابطه معنیداری بین دو متغیر بالا وجود دارد. و فرض مبنی بر وجود رابطه بین این دو متغیر تأیید شده و فرض مبنی بر عدم وجود رابطه بین این دو متغیر رد میشود. با بهره گرفتن از ضریب کرامرزوی جهت شدّت رابطه بین دو متغیّر فوق، مقدار این ضریب ۶۶/۰ و سطح معناداری ۱% بیانگر این است که همبستگی ضعیف ولی معناداری میان آنها وجود دارد.
فرضیه هشتم: بین سطح تحصیلات خانواده و عدم توجه کلی به فرزند رابطه وجود دارد.
با استناد به نتیجه ضریب همبستگی تایکندال (۱۳/۰) در خصوص رابطه متغیر تحصیلات خانواده و عدم توجه کلی به فرزند با اطمینان ۹۵ درصد و سطح خطای کمتر از ۵ درصد میتوان گفت که رابطه معنی داری بین دو متغیر بالا وجود دارد. بدین ترتیب فرض تحقیق مبنی بر وجود رابطه بین این دو متغیر تائید شده و در مقابل فرض مبنی بر عدم ارتباط بین دو متغیر ذکر شده رد میشود. به جهت شدت رابطه بین دو متغیر سطح تحصیلات خانواده و عدم توجه کلی به فرزند از ضریب کرامرز وی استفاده گردید که مقدار این ضریب ۱۶/۰ و سطح معنی داری ۵% بیانگر این است که همبستگی مثبت اما نسبتاً ضعیفی بین دو متغیر بالا وجود دارد.
فرضیه نهم: بین سطح تحصیلات پدر و توجه به فرایند تحصیل فرزند رابطه وجود دارد.
با استناد به نتیجه ضریب همبستگی تایکندال (۱۸/۰) در خصوص رابطه متغیر سطح تحصیلات پدر و توجه به فرایند تحصیل فرزند، با اطمینان ۹۵ درصد درصد و سطح خطای کمتر از ۱ درصد درصد میتوان گفت که رابطه معنی داری بین دو متغیر بالا وجود دارد. و تغییر در یکی موجب تغییر در متغیر دیگری میشود. از سوی دیگر جهت سنجش شدت رابطه بین دو متغیر سطح تحصیلات پدر و توجه به فرایند تحصیل فرزند از ضریب کرامرز وی استفاده گردید که مقدار این ضریب ۳۰% و سطح معناداری ۵% بیانگر این است که همبستگی مثبت و متوسطی بین دو متغیر ذکر شده وجود دارد.
اما بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، متغیرهای سطح تحصیلات خانواده با ضریب تأثیر ۱۸/۰، کنترل درسی فرزند از سوی والدین (با ضریب تأثیر ۱۷ درصد). گسیختگی روابط عاطفی در خانواده (با ضریب تأثیر ۱۴/۰ و پایگاه اقتصادی – اجتماعی (با ضریب تأثیر ۱۲/۰) به ترتیب بیشترین ضریب رگرسیون استاندارد شده را بر متغیر وابسته افت تحصیل دانشآموزان داشتهاند. ضمن آنکه، بر اساس مقدار ضریب همبستگی چندگانه یا R (64/0) همبستگی آماری متوسطی بین مجموعه متغیرهای مستقل و متغیر وابسته افت تحصیلی دانشآموزان وجود دارد. مقدار ضریب تعیین یا ۲R نیز که برابر با ۴۱/۰ میباشد. نشانگر تبیین ۴۱/۰ از تغییرات متغیر وابسته افت تحصیلی دانشآموزان توسط مجموعه متغیرهای مستقل در نظر گرفته شده خواهد بود.
همچنین با بهره گرفتن از روش تحلیل مسیر متغیرهای ۱) سطح تحصیلات خانواده (با مجموع ضریب مسیر ۲۱/۰)، ۲) کنترل درسی فرزند (با مجموع ضریب مسیر ۱۷/۰)، ۳) پایگاه اقتصادی – اجتماعی (با مجموع ضریب مسیر ۱۵/۰)، ۴) گسیختگی روابط عاطفی (با مجموع ضریب مسیر ۱۲/۰)، ۵) عدم توجه کلی به فرزند (با مجموع ضریب مسیر ۹/۰)، ۶) امکانات تحصیلی (با مجموع ضریب مسیر ۸/۰) به ترتیب بیشترین تأثیر (مستقیم و غیر مستقیم) را بر متغیر وابسته افت تحصیلی داشتهاند. و نهایتاً اینکه با توجه به مقدار خطا (e2) که برابر ۴۱/۰ میباشد یعنی ۵۹/۰-۴۱/۰-۱Þ۲R-1=2e میتوان پی برد که مجموعه متغیرهای مستقل در نظر گرفته شده، توانستهاند ۴۱/۰ از تغییرات متغیر وابسته افت تحصیلی را تبیین کنند و ما بقی (۵۹/۰) تغییرات آن تحت تأثیر مجموعه متغیرها و فاکتورهایی هستند که در مدل نیامده و در واقع در مطالعه حاضر مورد بررسی قرار نگرفتهاند.
۵ – ۳ – پیشنهادها
تفاوت استعدادها واقعیتی است که در سنین مختلف تحصیلات متوسطه تجلی و ظهور مشهورتری خواهد یافت. بر این اساس برنامه ریزان و سیاستگذاران نظام آموزش متوسطه ما باید زمینههای لازم را برای توجه هر چه بیشتر ما به تفاوت استعدادهای دانش آموزان فراهم سازند. اما برای پیشبرد اهداف عالی آموزش و پرورش در کشور ما و جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان، اعم از دختر و پسر، تا حد امکان، پیشنهادهایی به شرح زیر ارائه می گردد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۱ – باید نظام واحدی مبتنی بر ارائه دروس به صورت اختیاری مورد حمایت قرار گیرد و برای رفع موانع اجرایی آن تلاش بیشتری انجام شود تا شاگردان بتوانند با توجه به فرصتی که برای آنها در خصوص انتخاب دروس فراهم می گردد، توان و استعداد خود را به محک زده و بر اساس قوه و استعدادشان مسیر آینده خویش را تعیین کنند.
۲ – تکیه زیاد بر استفاده از آزمونها در تعیین رشته تحصیلی نتایج چندان ثمربخشی در بر نداشته است. به همین جهت سرمایه گذاری وسیع در زمینه تهیه و کاربرد آزمونها برای منظور فوق چندان به سود و صلاح نظام آموزشی ما نیست. اما اگر معلمان را با شیوههای مطلوب ارزشیابی تحصیلی آشنا کنیم و کیفیت ارزشیابی تحصیلی را به طور بنیادی بهبود بخشیم، می توان کماکان از عملکرد تحصیلی شاگردان به عنوان شاخص قابل قبولی برای تعیین رشته تحصیلی سود جست.
۳ – تجدید نظر در سیاستهای جاری امتحانات و ارزشیابی، مانند امتحانات متمرکز، هماهنگ، امتحانات نهایی، کشوری و آزمونهای سراسری. بر این اساس شاگردانی که در مناطق محروم تحصیل می کنند با شاگردانی که از امکانات آموزشی برتر برخوردارند، نباید از یک غربال عبور کنند. به همین جهت تا محو استضعاف آموزشی باید سیاست منطقه ای کردن امتحان و گزینش پی گیری شود.
۴ – دست یابی دختران به فرصتهای عادلانه آموزشی در دوره عمومی، علاوه بر کاهش افت تحصیلی در بین آنان، می تواند دارای اثرات و تبعات بسیار مثبتی نظیر ارتقای بهداشت جامعه، کاهش رشد جمعیت، افزایش تولید و درآمد ملی، حفظ محیط زیست، سلامت مادران و کودکان باشد.
۵ – ارتباط نزدیک مسئولان و کارشناسان آموزش و پرورش با دستگاه های اقتصادی کشور و تبادل اطلاعات تبین آنها و همچنین تقویت موسسات مطالعاتی و برنامه ریزی آموزشی.
۶ – هماهنگی در تدریس از ابتدایی تا متوسطه. به همین منظور لازم است دبیران دوره متوسطه از چگونگی تدریس معلمان، برگزاری امتحانات، قبولی، تجدیدی و.. در دوره ابتدایی، خصوصاً راهنمایی، آگاه شوند تا با مشکلات متفاوت، اعم از روخوانی کتاب درسی، انجام فعالیتهای کلاسی، اهمیت دادن دانش آموز به حضور و غیاب در مدرسه، اهمیت دادن به درس و رعایت هنجارها و ارزشهای حاکم بر مدرسه و بسیاری از مشکلات دیگر در دوره متوسطه را به صورتی که امروزه در دبیرستانهای مختلف کشور ما حاکم است، روبرو نشوند. به همین منظور لازم است تغییراتی اصولی در قوانین آموزشی کشور ما صورت بگیرد.
فهرست منابع و مآخذ
-
- گلشن فومنی، محمدرسول (۱۳۸۲)، جامعه شناسی آموزش و پرورش، تهران: دیدآور.
-
- شعاری نژاد، علی اکبر (۱۳۸۱)، فلسفه آموزش و پرورش، تهران: امیرکبیر.
-
- سیف الهی، سیف الله (۱۳۸۱)، جامعه شناسی مسایل اجتماعی ایران، تهران: انتشارات جامعه پژوهان سینا.
-
- خاکی، غلامرضا (۱۳۸۲)، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، تهران: انتشارات بازتاب.
-
- عبداللهی، محمد (۱۳۸۳)، «طرح مسائل اجتماعی در ایران / اهداف و ضرورتها»، در مجموعه مقالات مسایل اجتماعی ایران / انجمن جامعه شناسی ایران، تهران: انتشارات آگاه.
-
- صفوی، امان الله (۱۳۶۵)، «افت تحصیلی در ایالات متحده آمریکا و علل آن»، فصلنامه تعلیم و تربیت، سال دوم، شماره ۷ و ۸، تهران
-
- حاجی زاد، محمد (۱۳۸۲)، «عوامل آموزشی – اجتماعی موثر بر کاهش قبولی دانش آموزان مراکز پیش دانشگاهی در کنکور ۸۰ در شهرستان بهشهر»، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه علامه، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی.
-
- وفادار مرادی، مرضیه (۱۳۷۷)، «بررسی نگرش دبیران و دانش آموزان نسبت به عوامل موثر بر افت تحصیلی دانش آموزان در نظام جدید آموزش متوسطه – دبیرستانهای دخترانه شهرستان مشهد»، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
-
- مجیدی، بهرام (۱۳۷۵)، «بررسی رابطه برخی از ویژگیهای اجتماعی – اقتصادی خانواده با موفقیت و افت تحصیلی دانش آموزان سال سوم راهنمایی شهرستان میانه»، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.
-
- دلاکه، حسن (۱۳۸۰)، «تحلیل عوامل موثر بر دانش آموزان در معرض افت تحصیلی از دیدگاه معلمان مدارس ابتدایی تهران»، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی.
-
- ساکی، رضا (۱۳۷۳)، «نگرش معلمان در مورد علل شکست و موفقیت تحصیلی دانش آموزان و ارتباط آن با میزان موفقیت آنان در تدریس»، فصلنامه تعلیم و تربیت، پاییز و زمستان سال دهم، شماره ۳ و ۴.
-
- شکوهی، غلامحسین (۱۳۷۵)، مبانی و اصول آموزش و پرورش، تهران: انتشارات آستان قدس رضوی.
-
- نیک زاد، محمود (۱۳۷۵)، کلیات فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: انتشارات کیهان.
-
- دورکیم، امیل (۱۳۷۶)، تربیت و جامعه شناسی، ترجمه علیمحمد کاردان، تهران: موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
-
- علاقه بند، علی (۱۳۸۲)، جامعه شناسی آموزش و پرورش، تهران: نشر روان.
-
- صافی، احمد (۱۳۸۲)، آموزش و پرورش – ابتدایی، راهنمایی تحصیلی و متوسطه، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
-
- نفیسی، عبدالحسین (۱۳۷۱)، «خسارتهای ناشی از شکست تحصیلی و وضعیت آن در سال ۱۳۶۹»، فصلنامه تعلیم و تربیت، پاییز سال هشتم، شماره ۳.
-
- بازرگان، زهرا (آبانماه ۱۳۷۹)، «نگاهی دیگر به مسأله افت تحصیلی و شیوههای موثر مقابله با آن در برخی از کشورهای پیشرفته صنعتی»، نشریه ماهانه آموزشی – تربیتی – پیوند، تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان، شماره ۲۵۳.
-
- منادی، مرتضی (۱۳۷۲)، «تفسیر شکستهای تحصیلی از دیدگاه جامعه شناسی»، فصلنامه تعلیم و تربیت، پاییز و زمستان سال نهم، شماره ۳ و ۴.
-
- جزوه درسی کلاسهای ضمن خدمت تربیت معلم شهرستان آمل، در آفتهای رشد تحصیلی و راه های مقابله با آن.
-
- معیری، محمد طاهر (۱۳۷۰)، مسائل آموزش و پرورش، تهران: انتشارات امیرکبیر.
-
- صفوی، امان الله (۱۳۶۹)، «پیشرفت تحصیلی افتراقی از دیدگاه جامعه شناسی آموزش و پرورش»، فصلنامه تعلیم و تربیت، تابستان و پاییز سال ششم، شماره ۲ و ۳.
-
- دانشنامه، فاطمه (۱۳۸۰)، «بررسی عوامل موثر در نابرابریهای آموزشی در دوره آموزش عمومی به منظور ارائه مدل نظری برای آموزش دختران»، فصلنامه تعلیم و تربیت، پاییز سال هفدهم، شماره ۴.
-
- حسنی، محمد (۱۳۸۳)، «بازاندیشی در پدیده تکرار پایه»، فصلنامه تعلیم و تربیت، بهار سال بیستم، شماره ۱.
-
- مهران، گلنار (۱۳۷۵)، «بررسی علل ترک تحصیل دختران در مقطع آموزش ابتدایی در منطقه خاور میانه و شمال آفریقا و بویژه در ایران»، فصلنامه تعلیم و تربیت، تابستان سال دوازدهم، شماره ۲.
-
- امینی فر، مرتضی (۱۳۶۵)، «افت تحصیلی یا اتلاف در آموزش و پرورش»، فصلنامه تعلیم و تربیت»، پاییز و زمستان، شماره ۷.
-
- شیخی، محمد تقی (۱۳۷۳)، جامعه شناسی جهان سوم، تهران: انتشارات اشراقی.
-
- بازرگان، زهرا (آذرماه ۱۳۷۹)، «نگاهی دیگر به مسأله افت تحصیلی و شیوههای موثر مقابله با آن در برخی کشورهای پیشرفته»، نشریه ماهانه آموزشی – تربیتی پیوند، تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان، شماره ۲۵۴.
-
- بازرگان، زهرا (دیماه ۱۳۷۹)، «نگاهی دیگر به مسأله افت تحصیلی و شیوههای موثر مقابله با آن در برخی از کشورهای پیشرفته صنعتی»، نشریه ماهانه آموزشی – تربیتی پیوند، تهران: انجمن اولیاء و مربیان، شماره ۲۵۴.
- ادیب، محمد حسین (۱۳۷۲)، جامعه شناسی ایران، اصفهان: نشر هشت بهشت، چاپ دوم.
فرم در حال بارگذاری ...
|
[سه شنبه 1401-04-14] [ 02:28:00 ق.ظ ]
|


