۱۱- افزایش اعتماد، صمیمیت و صداقت در فضای مجازی: پیش از این در استفاده از فضای تعاملی مانند چت، کاربران کمتر شخصیت و هویت خود را به درستی اعلام می کردند اما با شکل گیری شبکه های اجتماعی مردم از لذت استفاده از علم و صداقت دریافتن دوستان قدیمی به همراه اعتماد واقعی را بدست آوردند.
۱۲- برخی از تأثیرات منفی شبکه های اجتماعی نظیر :
شکل گیری و ترویج شایعات و اخبار کذب
تبلیغ و ترویج باورهای خاص با اهداف از پیش تعیین شده
نقض حریم خصوصی افراد
انزوا از محیط های واقعی اجتماعی
نیز قابل تصور است.
۱-۲ اهمیت و ضررت تحقیق:
فضای مجازی، فرصت شکل گیری اجتماعات جدید از کاربران را فراهم می کند. از زمان تونیس[۱] و تلاش او برای تعریف دو گونه تجمع انسانی یعنی “اجتماع”[۲] یا همان گمنشافت و گزلشافت، به بعد همه متفکرین علوم اجتماعی و فرهنگی، رودررو بودن محدودیت تعداد و ابتناء بر روابط عاطفی و نه عقلانی را از خصائص بنیانی اجتماع عنوان کرده اند. هر چند روابط کاربران شبکه های اجتماعی مجازی، رابطه ای با واسطه است و نه رودررو، اما بسیاری از پژوهشگران تمایل دارند از”اصطلاح” اجتماع برای اشاره به جمع کاربران شبکه های اجتماعی استفاده کنند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

شبکه های اجتماعی بعنوان یک موضوع در جامعه شناسی، انسان شناسی، جغرافیا، روانشناسی اجتماعی، علوم ارتباطات، علوم اطلاعات، مطالعات سازمانی، اقتصادو زیست شناسی مدرن همانند یک موضوع محبوب در زمینه تفکر و مطالعه پدیدار شده است. بالغ بر یک قرن است که مردم، شبکه اجتماعی مجازی را برای اشاره های ضمنی به مجموعه روابط پیچیده میان افراد در سیستم‌های اجتماعی در تمامی مقیاس ها از روابط بین فردی گرفته تا بین المللی مورد استفاده قرارمی دهند. در سال ۱۹۴۵، بارنز برای نخستین بار از اصطلاح قاعده مند برای مشخص کردن الگو هائی از رشته ها استفاده کرد که مفاهیم شبکه اجتماعی را مشخص می کند و بصورت رایج توسط دانشمندان علوم اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته است.
گروه های محدود (مانند قبائل و خانواده ها) و طبقات اجتماعی (مانند جنسیت و قومیت) اندیشمندان بسیاری چون: استفان[۳] لینتن فرمن، دونالدبارت، نیکولاس بورگاتی، استنلی و اسرمن، هریسون وایت، ولمن، و دیگران کاربرد شبکه های اجتماعی را به تفضیل بیان کرده اند و براهین تحلیلی از کل گرفته تا جزء، از ساختار گرفته تا روابط و افراد، از اخلاق گرفته تا رفتار شبکه های اجتماعی را مورد بررسی قرار داده اند.
امروزه استفاده از خدمات شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. هم اکنون فیس بوک بعد ازپرتال بزرگی مثل یا هو و گوگل تبدیل به پر استفاده ترین خدمت اینترنتی شده است بسیاری از نهادهای مختلف جهانی و اینترنتی با اهداف گوناگون و مهمترین آنها تجاری و تبلیغاتی است، دست به راه اندازی شبکه های اجتماعی زده یا در صد خرید سهام مهمترین شبکه های اجتماعی دنیا هستند، نظیر رقابت گوگل و مایکروسافت بر سر سایت مای‌اسپیس و فیس بوک، در رقابت مای اسپیس، پر کاربرترین سایت شبکه اجتماعی دنیا، گوگل برنده شدو در رقابت بر سر فیس بوک، مایکروسافت برنده شد، ضمن اینکه یاهو هم بعد از راه‌اندازی نه چندان موفق”۳۶۰ درجه” به دنبال راه اندازی یک شبکه اجتماعی دیگر است.
بنظر می رسد شبکه های اجتماعی در آینده پیش از این اهمیت پیدا کنند. مسلماً در دنیای حقیقی هیچ گاه افراد علاقمند موضوعات مورد علاقه خودرا به این گستردگی نمی یافتند، توسعه مشارکتهای اجتماعی، تولید محتوای خبرو اطلاع رسانی توسط کاربران، انتشار سریع و آزادانه اخبار و اطلاعات، امکان عبور از مرزهای جغرافیایی، شکل گیری خرد جمعی، بیان ایده ها و نظرات بدون سانسور، دسترسی ساده و کامل به کلیه امکانات اینترنتی و بالابودن میزان صداقت و صمیمیت و اعتماد در فضای مجازی و دلایل مشابه دیگری با عث شده است که شبکه های اجتماعی به یکی از مهمترین ارکان اینترنت طی دو سه سال اخیر تبدیل شود.در ابتدا، مفهوم شبکه اجتماعی با حضور اورکات در میان کاربران ایرانی رواج پیدا کرد و در مدت کوتاهی آنقدر سریع رشد کرد که پس از برزیل و آمریکا، ایران سومین کشور حاضر در اورکات شد.
با نگاهی به تعدا کاربران شبکه های اجتماعی پرطرفدار دنیا به آسانی می توان میزان تأثیر گذاری این شبکه ها را درک نمود این شبکه ها مجموعاً بیش از یک میلیارد کاربر دارند و تعامل این کاربران به لحاظ تأثیرات اجتماعی سیاسی و اقتصادی بسیار مهم می باشد.
با شناخت این نوع رسانه ها و میزان تأثیرگذاری آن و نحوه انتشار اخبار و اطلاعات در جامعه می‌توان در مدیریت کردن پیشامدهای حاصل از استفاده از این رسانه هاو بهره گیری مناسبتر از آن در توسعه فرهنگ جامعه موثر بود . با شناخت ظرفیت های این رسانه ها و درک فرصت ها و تهدید‌های آن میتوان بهره لازم را از آن برد.
۱-۳ اهداف تحقیق:
این پژوهش در نظر دارد تا با بررسی رسانه های جدید نظیر فیس بوک، به شناخت بهتر و دقیق تر این نوع رسانه دست یابد و تأثیرات این رسانه نوظهور را بر ماهیت تولید اخبار و انتشار آن در جامعه را مورد مداقه قراردهد.
بدین منظور از بین شبکه های اجتماعی مجاز حاضر، فیس بوک بعنوان هدف اصلی این پژوهش در نظرگرفته شده است. چرا که از جمله مهمترین و پر طرفدارترین شبکه های اجتماعی در ایران محسوب می شود و در بین انواع کاربران شبکه اجتماعی فیس بوک دیدگاه روزنامه نگاران تهرانی عضو در فیس بوک را مورد بررسی قرار خواهد داد.
۱-۴ سوال‌های تحقیق:

آیااعتماد افراد به نهادها در استفاده آنان از شبکه های اجتماعی نقش دارد؟
آیا فیس بوک به دلیل ویژگیهای منحصر به فرد نسبت به سایر رسانه ها باعث جلب مخاطب بیشتری گردیده است؟
آیا میزان مشارکت اجتماعی افراد در استفاده آنان از شبکه های اجتماعی نقش دارد؟
آیا بی طرفی رسانه های دولتی در استفاده از شبکه های اجتماعی برای ارتباط با مخاطبان و یا فروش بیشتر نقش دارد؟
آیا بی طرفی رسانه های دولتی در استفاده از شبکه های اجتماعی نقش دارد؟
آیا فیس بوک نسبت به سایر رسانه‌ها در تغییر ماهیت انتشار اخبار و اطلاعات به مخاطب موفق‌تر عمل کرده است؟
آیا سن در میزان استفاده از شبکه های اجتماعی نقش دارد؟
آیا جنسیت در میزان استفاده از شبکه های اجتماعی نقش دارد؟
آیا تحصیلات در میزان استفاده از شبکه های اجتماعی نقش دارد؟
۱-۵ فرضیه های تحقیق:
بین میزان اعتماد افراد به نهادها و میزان استفاده آنان از شبکه های اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد.
از دیدگاه پاسخگویان فیس بوک به دلیل ویژگیهای منحصر به فرد نسبت به سایر رسانه ها باعث جلب مخاطب بیشتری گردیده است.
بین میزان مشارکت اجتماعی افراد و میزان استفاده آنان از شبکه های اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد.
بین بی طرفی رسانه های دولتی و استفاده از شبکه های اجتماعی برای ارتباط با مخاطبان و یا فروش بیشتر رابطه معناداری وجود دارد.
بین بی طرفی رسانه های دولتی و استفاده از شبکه های اجتماعی ارتباط معناداری وجود دارد.
از دیدگاه پاسخگویان فیس بوک نسبت به سایر رسانه‌ها در تغییر ماهیت انتشار اخبار و اطلاعات به مخاطب موفق‌تر عمل کرده است.
بین سن و میزان استفاده از شبکه های اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد.
بین جنسیت و میزان استفاده از شبکه های اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد.
بین تحصیلات و میزان استفاده از شبکه های اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد.
۱-۶ روش تحقیق:
روش تحقیق در پژوهش پیش رو پیمایشی است . پیمایش یکی از روش های اصلی و قدیمی پژوهش در شاخه های مختلف دانش و بویژه در علوم اجتماعی است که مجموعه ای از روش های منظم و استاندارد برای جمع آوری اطلاعات درباره افراد، خانواده ها و یا مجموعه های بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرد. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسش از افرادی که به طور منظم انتخاب شده و در گروه های نمونه دسته بندی شده اند صورت می گیرد با گردآوری داده های کمی، ویژگی ها یا نظرات یک گروه خاص (جمعیت) را مورد مطالعه قرار می دهد
پیمایش روشی برای بدست آوردن اطلاعاتی دربارۀ دیدگاه ها، باورها، نظرات، رفتارها یا مشخصات گروهی از اعضای یک جامعه آماری از راه انجام تحقیق است. یا تحقیق پیمایشی (Survey) عبارت است از اجرای پرسشنامه ها روی نمونه ای از پاسخگویانی که از میان جمعیتی انتخاب می شوند. پیمایش بر اساس مراتب روش شناسانه طرح شکل می گیرد؛ بدین ترتیب که هیچ بخشی آغاز نمی شود مگر آنکه مرحله قبلی خاتمه یافته باشد
۱-۷ جامعه آماری:
جامعه آماری عبارتست از کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص دارای یک یا چند صفت مشترک باشند . هرچه جامعه آماری کوچکتر باشد میتوان آنرا دقیقتر از یک جامعه آماری بزرگتر مطالعه نمود.
در این بررسی روزنامه نگاران تهرانی عضو شبکه اجتماعی فیس بوک با مشخصه ( تحصیلات مرتبط با روزنامه نگاری )جمعیت آماری محسوب می شوند . با توجه به اینکه هیچگونه آماردقیقی از تعداد روزنامه نگاران تهرانی در سال جاری موجود نبود و آخرین آمار مربوط به ۲ سال پیش بود و همچنین عدم وجود آمار از تعداد روزنامه نگاران عضو فیس بوک ، لیست روزنامه های در حال انتشار تهران از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد اخذ گردید ، ودر کلیه روزنامه ها ی در حال انتشار پرسشنامه در میان تحریریه روزنامه پخش گردید تا روزنامه نگاران عضو فیس بوک پرسشنامه را تکمیل نمایند .
۱-۸ قلمرو زمانی تحقیق:
به مدت ۴ ماه از ابتدای آبان ماه ۱۳۹۰ تا پایان بهمن ۱۳۹۰
۱-۹ تعریف واژگان و مفاهیم:
شبکه اجتماعی: شبکه‌ی اجتماعی یک ساختار اجتماعی است که از گروه‌هایی- که عموماً فردی یا سازمانی هستند- تشکیل شده است که توسط یک یا چند نوع از وابستگی‌ها به هم متصل‌اند. شبکه‌های اجتماعی در بستر یک جامعه اطلاعاتی پیچیده، کارکرد موثر شبکه (همگرایی) را تصویر می‌کند به بیان دیگر یک شبکه اجتماعی، سایت یا مجموعه سایتی است که به کاربرانی که دوست دارند علاقه‌مندی‌ها، افکار، فعالیت‌های خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند و دیگران هم با آنان به اشتراک بگذارند، این امکان را می‌دهد.
فیس بوک[۴]: یک سایت اجتماعی است که توسط سازنده جوان خود مارک زاکربرگ[۵] در چهارم فوریه سال ۲۰۰۴ راه اندازی شد. این سایت هم اکنون از نظر تعداد کاربر عضو و نیز از نظر کارشناسان، در زمینه سایت های اجتماعی، برتر از مای اسپیس و امثال آن و در حقیقت در زمینه کاری خود، سایت شماره ۱ جهان محسوب می شود.
فصل دوم ادبیات تحقیق
۲-۱ بخش اول:
۲-۱-۱ سیر تکامل وسایل ارتباط جمعی:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...