جدول ۴-۳۳٫ نتیجه ی آزمون ضریب همبستگی بین آزمونهای مختلف و ترکیب ۶۲
جدول ۴-۳۴ ۶۳
جدول ۴-۳۵ ۶۳
جدول ۴-۳۶ ۶۳
جدول ۴-۳۷ ۶۴
جدول ۴-۳۸ ۶۴
جدول ۴-۳۹ ۶۵
جدول ۴-۴۰ ۶۵
جدول ۴-۴۱ ۶۵
جدول ۴-۴۲ ۶۶
جدول ۴-۴۳ ۶۶
جدول ۴-۴۴ ۶۷
جدول ۴-۴۵ ۶۷
جدول ۴-۴۶ ۶۷
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل ۳-۱ چگونگی اجرای آزمون کشش بارفیکس ۳۷
شکل ۳-۲ چگونگی انجام آزمون درازنشست ۳۸
شکل ۳-۳ نحوه اجرای آزمون تعادل ۳۹
شکل ۳-۴ نحوه اجرای آزمون دو ۵۴۰ متر ۴۱
شکل۳-۵ نحوه اجرای آزمون کشش در حالت نشسته ۴۲
شکل ۳-۶ نحوه اندازه گیری چربی زیر پوستی سه سر بازو ۴۴
شکل ۳-۷- اندازه گیری ساق پا ۴۴
مقایسه رابطه سطح آمادگی جسمانی با ترکیب بدن دختران دانش آموز مدارس
دولتی و غیر انتفاعی رشت
چکیده
هدف از انجام پژوهش جاری مقایسه ی رابطه سطح آمادگی جسمانی با ترکیب بدن بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی درشهر رشت می باشد.جامعه ی آماری پزوهش حاضرتعداد ۱۰۰۸۰ دانش آموزان دختر ۱۰ تا ۱۲ سال بودند که در سال تحصیلی ۹۲ – ۹۳ در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل بودند.نمونه ی آماری پزوهش که به روش خوشه ای انتخاب شد، شامل ۶۰۰ نفر بود که به تفکیک ۲۰۰ نفر در هر پایه انتخاب شد.پژوهش حاضر از نوع توصیفی بوده که بصورت میدانی انجام شد.آزمونهای دراز و نشست ، انعطاف پذیری ، دوی ۵۴۰ متر ،کشش بارفیکس و لک لک (تعادل) برای این دانش آموزان مورد استفاده قرار گرفت.برای آزمون فرضیه های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید، البته قبل از بکارگیری این آزمون برای بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف – اسمیرنوف استفاده شد.برای مقایسه ی بین آمادگی جسمانی مدارس دولتی و غیر انتفاعی هم از آزمون فیشر استفاده گردید.در بررسی نتایج فرضیه های پژوهش مشخص شد بین آزمون دراز نشست با ترکیب بدن بین کلیه پایه ها در مدارس دولتی و غیر انتفاعی ارتباط معنی داری وجود داشت.نتایج آزمونهای انعطاف پذیری با ترکیب بدن ، و همچنین آزمون دوی ۵۴۰ متر با ترکیب بدن هم بین کلیه پایه ها در مدارس دولتی و غیر انتفاعی نشان داد که ارتباط معنی داری وجود داشت.در مورد آزمون کشش بارفیکس با ترکیب بدن بین کلیه ی پایه ها ، به غیر از پایه ی چهارم مدارس دولتی هم ارتباط معنی داری وجود داشت.در مورد آزمون تعادل با ترکیب بدن هم بین دو متغیر در مدارس دولتی ارتباط معنی داری وجود نداشت ، اما در مدارس غیر انتفاعی ارتباط بین این دو متغیر معنی دار بود.نتیجه ی مقایسه ی روابط مشاهده شده در مدارس دولتی و غیر انتفاعی که توسط آزمون فیشر انجام گرفت، حاکی از این موضوع بود که بین کلیه ی آزمونها در مدارس دولتی و غیر انتفاعی با توجه به پنج نوع تست ارتباط وجود داشت و تنها در پایه ی پنجم آزمون کشش بارفیکس بین مدارس دولتی و غیر انتفاعی ارتباط وجود نداشت. در نتیجه می توان گفت که داشتن فعالیت بدنی متوسط که خود موجب کاهش درصد توده چربی بدن و افزایش درصد توده بدون چربی بدن می شود، نقش مهمی در میزان افزایش آمادگی جسمانی فرد دارد. و همچنین بدیهی است افزایش توده چربی بدن باعث کاهش آمادگی جسمانی و با تمرین و فعالیت بدنی می توان به افزایش آمادگی جسمانی و همچنین کاهش توده چربی بدن پرداخت.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

واژگان کلیدی: آمادگی جسمانی، شاخص توده بدن (BMI)، ترکیب بدن، درصد چربی زیر پوستی.
فصل اول
۱-۱ مقدمه
در چند دهه گذشته علاقه مندی به فعالیت های تخصصی که حاصل توسعه تربیت بدنی بوده است، منجر به پیدایش و افزایش تعداد حرفه ها و تخصص ها در زمینه ورزش و تربیت بدنی شده است. آمادگی جسمانی یکی از مباحث مهم در فیزیولوژی ورزش است که در سالهای اخیر مبنای کار بسیاری از پژوهشگران و عنوان بسیاری از کتب علمی ورزش شده است. سازمان بهداشت جهانی، آمادگی جسمانی را توانایی انجام کار عضلانی به گونه ای رضایت بخش تعریف کرده است (۱۷). فعالیت بدنی یکی از پیش شرط های اصلی رشد و سلامتی و پایه و اساس یک زندگی سالم و شاداب است که ایجاد آرامش روانی و رشد بالقوه ی عادات و نگرش های مثبت در زندگی نقش بسزا دارد. فعالیت بدنی از جمله امور سودمند جهت تامین زندگی سالم در زمان حال و آینده برای کودکان است و همواره باید بخشی از زندگی فرد و خانواده باشد . فعالیت بدنی عبارت است از هر گونه تحرک بدنی که مستلزم هزینه ی انرژی باشد(۷۲). نتایج تحقیقات انجام شده در زمینه ی فواید فعالیت های بدنی نشان می دهد که انجام فعالیت های بدنی منظم و داشتن سبک زندگی فعال، از اجزای اصلی حفظ و بهبود سلامت جسمی و روانی در جامعه است(۳). از سوی دیگر، مطالعات گذشته نشان می دهند که سالهای کودکی و نوجوانی، دوران طلایی برای ساختن قامت و اسکلت بدن و تولید و تو سعه دستگاه های زیستی و تنطیم گر بدن است(۳۱). امروزه پیشرفت امکانات ماشینی از یک سو موجب زندگی بهتر و فراغت بیشتری شده و از سوی دیگر، از فعالیت جسمانی کاسته شده است. این مساله موجب شده که افراد به سمت زندگی غیر فعال سوق داده شوند و فقر حرکتی محسوسی در زندگی انسان به وجود آید. نتایج مطالعات و آمارهای مختلف بیانگر آن است که یکی از دلایل افزایش بافت چربی در بدن، عدم فعالیت بدنی است.(۲۵و۸).
تربیت بدنی در خود میراثی از اعصار گذشته دارد،منابع آن از طبیعت بشر سر چشمه گرفته، اختلافات آن تحت تاٌثیر تغییرات محیط اقتصادی،مذهبی قرار دارد واهداف آن نشان دهندهء افکار برجستهء زمان ومکان است (۷). در طول تاریخ بشری، قدرت واستقامت جسمانی همراه با شجاعت، بزرگترین عامل موفقیت انسان در میدان تنازع بقا بوده است(۵). همچنین حرکت از اساسی ترین عوامل زندگی انسان است که نقش مهمی در رشد عمومی وبخصوص رشد ذهنی وحرکتی دارد (۳۳). آنچه زیر بنای تمام فعالیت های حرکتی انسان را تشکیل می دهد، میزان آمادگی جسمانی بدن است. داشتن آمادگی جسمانی بالا، نه تنها در انجام حرکات بنیادی ما را یاری می دهد، بلکه در یادگیری مهارتهای ورزشی نیز موثر است (۳). واژهَ آمادگی جسمانی مفاهیم گسترده ای دارد و در نوشتارهای مختلف به شکل های گوناگون تعریف شده است. به طور متداول، کیفیت وامکانات بدن انسان در تطابق با فعالیت های بدنی، آمادگی جسمانی خوانده می شود (۸).
آمادگی جسمانی جوانان مسئله بنیادی و حیاتی است که سلامت و تندرستی افراد جامعه را تضمین می کند. افزایش ظرفیت کارآیی بدن جز از راه تربیت بدنی و فعالیت های حرکتی از هیچ برنامه تربیتی دیگری حاصل نمی شود و تربیت بدنی باید به عنوان بخش مکملی از برنامه های تعلیم و تربیت در آید (۲۰،۳۳). همچنین برای جوامع انسانی به اثبات رسیده است که سازگاری بهتر با محیط، نیاز به تعادل آمادگی جسمانی و ترکیب بدنی در فرد دارد و چنانچه افراد از نظر وضعیت جسمانی و ترکیب بدنی، شرایط مساعدی نداشته باشند، معمولا گوشه گیر، بدبین و منزوی می شوند و به عبارتی از تعادل روانی مناسبی برخوردار نخواهند بود(۸۱،۸۳).
۱-۲ بیان مسئله
بسیاری از مدیران مدارس در کشورهای صاحب نام ورزش به تجربه دریافته اند که تربیت بدنی جزء غیر قابل تفکیک جریان تربیت است و می تواند در تکامل عمومی کودک و حتی در روند کلی آموزش سهیم باشد. به گزارش معلمان تربیت بدنی کار آزموده، دانش آموزان به دلیل درگیری با تجربیات تربیت بدنی علایق جدیدی در مدارس کسب می کنند. به علاوه آمادگی جسمانی، اعتماد به نفس بیشتر، ثبات روحی و بهداشت روانی بهتری را در فرد موجب می شود. بدیهی است فعالیت و تمرین، با موضوعات تحصیلی ارتباط بسیار دقیق و ظریفی دارد. مع هذا مدیران مدارس بتدریج دریافته اند که تکامل کلی کودک، لازمهء آمادگی برای یادگیری بوده و آمادگی جسمانی در افزایش هوش و ادراک کودکان موءثر است (۷). تربیت بدنی برای دانش آموزان مدارس ابتدایی می تواند آمادگی بدنی، تندرستی وسلامتی عاطفی، اجتماعی، اخلاقی و معنوی، ذهنی وعقلانی به ارمغان می آورد. برنامهء تربیت بدنی باید برای هر کودک جهت تکامل و حفظ حد مطلوب آمادگی بدنی با توجه به احتیاجات و نیازهای ویژهء هر یک از آنها، موقعیت هایی را فراهم سازد (۷). سطح مطلوب آمادگی بدنی برای رفع احتیاجات فردی واجتماعی لازم است، بنابراین می تواند یکی از اهداف تعلیم و تربیت باشد. همانطور که پیش از این ذکر شد، آمادگی بدنی یکی از اهداف مهم تربیت بدنی و در جهت تأمین اهداف تعلیم وتربیت است که در هیچ بخش دیگری از موارد درسی وجود ندارد. فردی که از لحاظ بدنی در آمادگ ی لازم به سر می برد، قدرت کافی برای انجام وظایف روزمره را بدون خستگی مفرط خواهد داشت، همچنین انرژی لازم جهت لذت بردن از وقت آزاد و برخورد با مسائل غیر قابل پیش بینی وفوری را دارد (۷). کریس[۱]و کولین[۲]عقیده دارند سطح فعالیت بدنی کودکان ونوجوانان سوءال همیشگی است، اما شواهد موجود نامفهوم یا از لحاظ متدولوژی متفاوتند. مقدار و سطح مطلوب آمادگی جسمانی که کودک در دوران کودکی برای سلامتی باید کسب کند هنوز ناشناخته است. اگر چه حدس زده میشود که در غیاب برخی از شاخص ها، سطح فعالیت شناخته شده به منظور ایجاد فواید سلامتی در بزرگسالی، برای کودکان مناسب باشد، با وجود این، اندازه گیری فعالیت در کودکان مشکل است و در حال حاضر، روش معتبری برای ارزیابی سطح فعالیت، که به کارگیری آن در تحقیقات گسترده راحت باشد، وجود ندارد. ایشان اضافه می کنند اطلاعات به دست آمده از مطالعات بزرگ و پر جمعیت حاکی از آن است که نقطهء اوج فعالیت در بچه ها حول وهوش سنین ۱۳و۱۴ سالگی است. بعد از این دوره این میزان به طور بارزی کاهش می یابد (۳۱). تحقیق دیگری که به منظور مقایسهء آمادگی جسمانی و تندرستی دانش آموزان هنگ کنگ و چین انجام گرفت، محققان به این نتیجه رسیدند که هنگ کنگ و چین دارای دو شیوهء اقتصادی متمایز شهرسازی و صنعتی میباشد. به نظر می رسد با پیشرفت اقتصادی و افزایش استانداردهای زندگی، باید توجه بیشتری به ترویج وتوسعهء ورزش و فعالیت های بدنی کودکان و جوانان مبذول داشت (۲۵). گذشته از همهء موارد مذکور، واضح است که رسیدن به حد مطلوب آمادگی جسمانی بدون پرداختن به فعالیت های بدنی غیر ممکن می نماید و بدیهی است که تمرینات بدنی باید با رعایت اصول علمی و روش صحیح انجام گیرد تا به افزایش آمادگی جسمانی منجر گردد. به عبارت دیگر، تمرینات بدنی بدون رعایت اصول علمی آن نه تنها آثار قابل توجهی بر آمادگی جسمانی ندارد، بلکه ممکن است آثار زیانباری برای دانش آموزان، خصوصاً دانش آموزان مقطع ابتدایی که بیشتر از سایر دوره های تحصیلی آسیب پذیرند، داشته باشد. بنابراین به نظر می رسد بهتر است درس تربیت بدنی توسط معلمان واجد شرایط که تخصص لازم را در زمینهء تمرینات بدنی دارند، تدریس شود (۳۰).
همچنین بررسی ها نشان داده اند که شیوع چاقی و سایر عوامل خطرزای بیماری های قلبی – عروقی در بسیاری از جوامع تحت تأثیر عوامل اجتماعی-اقتصادی است (۳۶٫۳۹٫۴۰٫۴۱٫۴۷٫۶۳٫۸۲). عوامل متعددی از طریق تأثیر بر رژیم غذایی، فرهنگ مصرف مواد غذایی و میزان فعالیت بدنی در بروز چاقی موءثرند (۷۰). سن، جنس، وضعیت تأهل، میزان درآمد، شغل و میزان تحصیلات عواملی هستند که در اینجا اضافه وزن و چاقی موءثرند (۳۴). وضعیت اجتماعی اقتصادی خانواده می تواند کلیه سطوح زندگی کودک را چه پیش از تولد و چه پس از تولد تحت تأثیر قرار داده و تغییرات عمیقی در نحوهء رشد کودک ایجاد کند (۱۷). نسبت به اطلاعات مربوط به کودکان برخوردار از تغذیهء خوب، کودکان مدرسه ای که دچار سوء تغذیه مزمن هستند، به طور متوسط کوچک تر می مانند و جهش نوجوانی آن ها دیرتر و با وسعت کمتری اتفاق می افتد. نتیجهء اصلی این امر، کاهش قد بزرگسالی و تودهء عضلانی است (۱۴).
برایان شارکی[۳] عوامل مختلفی را بر شمرده است که بر توان هوازیی افراد تأثیر گذارند، از جمله این عوامل به سن، جنس، وراثت، ترکیبات بدن، سطح و فعالیت بدنی می توان اشاره کرد و دانشمندان کل بدن انسان را شامل ۴ بخش توده چربی (FM)[4] توده عضلانی (FFM)[5]توده استخوانی و بقیه اعضاء می دانند که برای ساده کردن هر چه بیشتر این طبقه بندی، وزن بدن را به دو قسمت وزن چربی و وزن بدون چربی تقسیم کرده اند. کل وزن چربی بدن انسان به دو قسمت چربی ضروری و چربی ذخیره ای در بافت چرب تقسیم می شود که بافت چربی حدود ۵۰ درصد از وزن کل بدن را تشکیل می دهد (۱).
چربی ها نقش بزرگ و مهمی در متابولیسم بدن انسان دارند. در این اینجا منظور از ترکیب بدن، وزن چربی زیر پوستی، درصد چربی و وزن بدون چربی است. چنانچه اشاره شد، ترکیبات بدن از جمله عوامل تأثیرگذار بر توان هوازی هستند، تا کنون پژوهش های بسیاری بین ترکیب بدن و توان هوازی در گروه های مختلف صورت گرفته است
از جمله:
لیدی[۶] و همکاران (۱۹۶۵) در تحقیقی به این نتیجه رسیدند که درصد بالای چربی، سبب کاهش قابلیت نسبی رساندن اکسیژن به بافت ها و در نتیجه پایین آمدن استقامت قلبی – عروقی شخص میشود (۱۳).
مونتویی[۷]و همکاران (۱۹۷۷) ارتباط معنی داری بین حداکثر اکسیژن مصرفی با قد، وزن و سطح بدن در شناگران دختر به دست آوردند (۶۸). تخمین زده اند که ۶۹% از تفاوت های افراد مختلف در مورد ارتباط بین اکسیژن مصرفی بیشینه (vo2max) و ترکیب بدن آنان، مربوط به وزن بدن و ۴% از اختلافات مربوط به قد و ۱% مربوط به تغییرات وزن بدون چربی است. بنابراین، تغییراتی که در ترکیبات بدن افراد ایجاد می شود، به احتمال زیاد در مقدار اکسیژن مصرفی بیشینه موء ثر است (۳۷).
به طور کلی، برای برخورداری از یک جامعه سالم شناخت زمینه های خطرزا ضروری است، بر همین اساس پژوهش حاضر بر آن است تا که آیا آمادگی جسمانی چه رابطه ای با ترکیب بدن در دانش آموزان دختر ۱۰-۱۲ سال دارد؟ و همچنین مقایسه آنها در بین مدارس دولتی و غیر انتفاعی به چه شکل است؟
۱-۳ اهمیت و ضرورت تحقیق
امروزه به دلیل ماشینی شدن زندگی ،آپارتمان نشینی ،عدم تحرک ،بازی های رایانه ای و تغذیه نا مناسب شاهد اضافه وزن و چاقی دانش آموزان ابتدایی هستیم و از آنجایی که چاقی و اضافه وزن در دراز مدت باعث بروز بیماری های قلبی و… می شود ، توجه به آمادگی جسمانی در مقطع ابتدایی بسیار ضروری است.داشتن آمادگی عمومی بالا نه فقط در انجام حرکات بنیادی ما را یاری می دهد،بلکه در یادگیری مهارت های حرکتی و ورزشی نیز موثر است و افرادی که از آمادگی عمومی بالاتری سود می برند احتمالا مهارت های ورزشی را سریعتر فرا می گیرند. ارزشیابی درس تربیت در مدارس یکی از شیوه هایی است که به منظور استعداد یابی ،ارزیابی قابلیت های جسمانی مورد توجه قرار گرفته است. از آنجایی که وضعیت آمادگی جسمانی دانش آموزان با توجه به شرایط زندگی در حال تغییر است، همچنین به دلیل مشارکت و فعالیت کمتر دختران امکان ابتلاء به ناهنجاری های جسمانی و فیزیولوژیکی در آنها زیاد است،از این رو میزان آمادگی جسمانی می تواند اهرم پیشگیری کننده خوبی باشد(۱).
برای تحقق اهداف تربیت بدنی، دسترسی به اطلاعات درست از آمادگی جسمانی دانش آموزان در مدارس لازم و ضروری است. زیرا مرحله نوجوانی را معمولآً مرحلهء مناسب آمادگی جسمانی می دانند. در این مرحله نوجوانان می توانند فعالیت های ورزشی، مانند دویدن و پریدن را با تمام قدرت و مدت زیادی انجام دهند(۱) و تحقیقات وشواهد اخیر نشان داده اند که:
الف) بین میزان آمادگی جسمانی دانش آموزان و موفقیت و پیشرفت تحصیلی آنان همبستگی وجود دارد؛
ب) بین فعالیت های جسمانی کودکان و نوجوانان و سلامت ذهنی و عاطفی آنان رابطهء مستقیمی برقرار است؛
ج) عارضهء چاقی مفرط که از ابتدای جوانی آغاز می شود، ناشی از عدم تحرک و پر خوری دوران کودکی و نوجوانی است؛
د)موقعیت اجتماعی هر دانش آموزی در مقایسه با همسالانش در مدرسه؛
این موقعیت، تا حد بسیار زیادی به میزان مهارت های جسمانی دانش آموزان، راهی درست و بجا برای پیشرفت سلامت و تندرستی دانش آموزان امروز و آینده سازان فردای جامعه خواهد بود. نکته دیگری که در رابطه با ضرورت انجام این تحقیق می توان بیان کرد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...