۴-۱٫ بین دوره گردش موجودی کالا و سودآوری رابطه منفی و معناداری وجود دارد.
۴-۲٫ ارتباط بین دوره گردش موجودی کالا و سودآوری در طول دوره رکود اقتصادی افزایش می یابد.
۴-۳٫ ارتباط بین دوره گردش موجودی کالا و سودآوری در طول دوره رونق اقتصادی کاهش می یابد.
۱-۷٫ . متغیرهای تحقیق
۱-۷-۱٫ متغیر مستقل
در این تحقیق متغیرهای مستقل شامل چهار معیار سنجش مدیریت سرمایه در گردش یعنی چرخه تبدیل وجه نقد، دوره پرداخت بدهی، دوره وصول مطالبات و دوره گردش موجودی کالا می باشد.

    1. چرخه تبدیل وجه نقد(CCC)[3]: این متغیر از رابطه زیر به دست می آید:

CCC =(دوره گردش موجودی کالا + دوره وصول مطالبات) – دوره پرداخت بدهی
که سه جزء متغیر CCC از محاسبه سایر متغیرهای مستقل به دست می آید.

    1. دوره پرداخت بدهی(AP)[4]: از تقسیم حساب های پرداختنی بر بهای تمام شده کالای فروش رفته ضربدر ۳۶۵ بدست می آید.
    1. متوسط دوره وصول مطالبات(AR): از تقسیم حساب های دریافتنی بر فروش ضربدر ۳۶۵ بدست می آید.
    1. دوره گردش موجودی کالا(INV)[5]: از تقسیم متوسط موجودی کالا بر بهای تمام شده کالای فروش رفته ضربدر ۳۶۵ بدست می آید.

۱-۷-۲٫ متغیر وابسته:
در این پژوهش برای اندازه گیری متغیر وابسته سودآوری، از دو معیار بازده دارایی ها و بازده ناخالص دارایی های غیرمالی استفاده شده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

    1. بازده دارایی ها:[۶](ROA) این متغیر به عنوان نماینده سودآوری شرکت از نسبت سود خالص به کل دارایی ها به دست می آید.

ROA = (1-2)

    1. بازده ناخالص دارایی های غیرمالی(GOI)[7]: این متغیر از رابطه زیر به دست می آید:

GOI = (1-3)
منظور از دارایی مالی(بر خلاف دارایی های فیزیکی) دارایی هایی هستند که بر مبنای قراردادی دارای ارزش هستند؛ مانند: وجه نقد، سرمایه گذاری های کوتاه مدت و بلند مدت.
در حالیکه ROA به عنوان یک شاخص کلی سودآوری درنظر گرفته می شود، GOI عملکرد عملیاتی را اندازه می گیرد.
۱-۷-۳٫ متغیر کنترلی:
در این تحقیق متغیرهای نسبت جاری، نسبت بدهی و اندازه به عنوان متغیرهای کنترلی در نظر گرفته شده اند.

    1. نسبت جاری(CR): این نسبت از تقسیم دارایی جاری بر بدهی جاری به دست می آید.
    1. نسبت بدهی(DEBT): این نسبت نیز از تقسیم بدهی بر حقوق صاحبان سهام به دست می آید.

۳٫اندازه شرکت(SALES): در این پژوهش از لگاریتم طبیعی فروش به عنوان نماینده اندازه شرکت استفاده شده است.
۱-۸٫ روش تحقیق
روش پژوهش حاضر شبه تجربی و از نوع پژوهش های پس رویدادی است. در این نوع پژوهش ها، هدف بررسی روابط موجود میان متغیرهاست و داده ها از محیطی که به گونه ای طبیعی وجود داشته اند و یا از وقایع گذشته که بدون دخالت مستقیم پژوهشگر رخ داده است، جمع آوری و تجزیه وتحلیل می شود. دراین تحقیق برای جمع اوری داده ها واطلاعات، ابتدا از روش کتابخانه ای استفاده به عمل آمد. که تجزیه و تحلیل های انجام گرفته در این پژوهش مبنای مفهومی و نظری ادبیات مطالعه را فراهم می کند. اطلاعات مورد نیاز، از طریق سایت های اینترنتی بورس اوراق بهادار تهران و نرم افزار ره اورد نوین و صورت های مالی ارائه شده توسط سازمان بورس استخراج گردید. در این تحقیق نمونه با بهره گرفتن از روش غربال و با توجه به محدودیت های ارائه شده در فصل سوم، از شرکت های عضو بورس اوراق بهادار انتخاب شده و سپس داده های خام با توجه به فرمول های ارائه شده در همین فصل به متغیر های تحقیق تبدیل می شود. روابط بین متغیرها با بهره گرفتن از رگرسیون خطی چند متغیره بررسی شده و سرانجام با بهره گرفتن از روش داده های تلفیقی مورد آزمون قرار میگیرند.
۱-۹٫ قلمرو تحقیق:
هر تحقیقی باید دارای حدود مشخص و تعریف شده ای باشد تا پژوهشگر بتواند در تمامی مراحل تحقیق احاطه کافی و قابل اطمینانی بر آن داشته باشد. تحقیق حاضر نیز از این قائده مستثنی نیست و دارای حدودی بشرح زیر می باشد:
۱-۹-۱٫ قلمرو موضوعی تحقیق: تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین مدیریت سرمایه در گردش و سودآوری شرکت ها باتوجه به چرخه های تجاری می پردازد. این تحقیق در قلمرو موضوعات حسابداری و مالی قرار می گیرد.
۱-۹-۲٫ قلمرو مکانی تحقیق: قلمرو مکانی جهت جامعه آماری، انتخاب نمونه، جمع آوری اطلاعات و آزمون فرضیه ها، بورس اوراق بهادار تهران می باشد.
۱-۹-۳٫ قلمرو زمانی تحقیق: بررسی موضوع تحقیق برای یک دوره ۸ ساله و در محدوده زمانی ۱۳۸۵-۱۳۹۲ در نظر گرفته شده است.
۱-۱۰٫ تعریف واژگان کلیدی

    • سرمایه در گردش: در متون حسابداری، داراییهای جاری منهای بدهیهای جاری است و نشانگر میزان سرمایه‌گذاری شرکت در وجه نقد، اوراق بهادار قابل فروش، حسابهای دریافتنی تجاری و موجودی مواد و کالا منهای بدهیهای جاری است (شباهنگ، ۱۳۸۷)
    • چرخه تبدیل وجه نقد: به فاصله زمانی پرداخت وجه بابت خرید موجودی جهت استفاده در فرایند تولید و وصول وجه نقد ناشی از فروش محصول نهایی اشاره دارد.
    • دوره پرداخت بدهی (AP): مدت زمان پرداخت حسابهای پرداختنی نیز نشان دهنده میانگین زمانی است که سازمان بدهیهایش را با عرضه کنندگان خود تسویه می‌کند
    • دوره وصول مطالبات(AR): دوره وصول مطالبات کارایی واحد انتفاعی در وصول وجوه مرتبط با فروشهای نسیه و همچنین سیاستهای اعتباری شرکت را نشان می‌دهد و عبارت است از فاصله زمانی بین فروش کالا به صورت نسیه تا ورود وجه نقد بابت وصول فروشهای نسیه، که هرچه این متغیر بزرگتر باشد نشان دهنده سرمایه گذاری بیشتر در حسابهای دریافتنی است.
    • دوره گردش موجودی کالا (INV): مدت زمان نگهداری موجودی کالا نشان دهنده میانگین تعداد روزهایی است که موجودی کالا به وسیله واحد تجاری نگهداری میشود. رقم بزرگتر این متغیر نشان دهنده سرمایه گذاری بیشتر در موجودی برای یک سطح مشخص از عملیات است.
    • بازده داراییها(:(ROA این نسبت را شاخص نهایی برای تشخیص کفایت و کارایی مدیریت در اداره امور واحدتجاری می دانند. نسبت مزبور بازده‌ای است که شرکت برای کلیه سرمایه گذاران و اعتباردهندگان تحصیل کرده است.
    • نسبت جاری(CR): این نسبت متداولترین وسیله برای اندازه گیری قدرت پرداخت بدهی های کوتاه مدت است. زیرا از طریق آن می توان پی برد دارایی هایی که در طول سال مالی به پول نقد تبدیل می گردند چند برابر بدهی هایی است که در طول سال مالی سررسید آنها فراخواهد رسید.
  • نسبت بدهی(DEBET): بطور کلی وام و اعتبار دهندگان نسبت بدهی نسبتاً کم را ترجیح می دهند. نسبت بدهی زیاد معمولاً به معنای این است که شرکت برای تامین منابع مورد نیاز ناگزیر از استفاده تسهیلات بیشتری شده است.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...