تعاونی می ­تواند با نام­ها و ساختارهای مختلف در بخش خصوصی، با بخش عمومی یا بین بخش خصوصی و عمومی شکل گیرد. تعاریف زیر در خصوص انواع مختلف تعاونی­ها، توسط کمسیون گردشگری کانادایی در سال ۱۹۹۵ ارائه گردیده است (فرزین، ۱۳۸۶):
کنسرسیوم: روی هم گذاشتن منابع به منظور دست یافتن به منافعی که به تنهایی به دست نمی­آید (برای مثال: فناوری مشترک، خدمات مشترک)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

سرمایه ­گذاری مشترک: یک پروژه همکاری و تعاون که به طور معمول در برگیرنده مهارت ­ها و منابع مختلف است و در پی یک فرصت است. پروژه آغازین اغلب در درون خود ماهیت همکاری و تعاون دارد.
بازاریابی تعاونی: توافقی است بین شرکای بازار برای کالاها یا خدمات آنها طی تبلیغات مشترک. اغلب به حداکثر کردن ظرفیت توزیع شبکه ­های شرکای مختلف و آشنا شدن با بازارهای مقصد طی یک مشارکت درون بازاری مربوط می­ شود.
ائتلافات استراتژیک: به طور کلی یک موافقت طولانی مدت برای دستیابی به اهداف مشترک است و ممکن است سازمان­های کوچک و بزرگ را با منابع و تخصص مکمل شامل گردد. اصطلاح استراتژیک به این خاطر انتخاب شده است که این گونه ائتلاف ها، اهداف بسیار مهمی را در توسعه بازار کسب و کار شرکا دارند.
روابط زنجیره ارزش: جایی که سازمان­ها، در صنایع مختلف با مهارت­ های منحصر به فرد اما تکمیلی، توانایی­های خود را به هم مرتبط می­ کنند تاارزش بیافرینند. این رابطه با فعالیت­های مشترک یا نیمه مشترکی که در نواحی مختلف انجام می­ شود منسجم می­گردد.
شبکه سازمان: یک ائتلاف چند سازمانی که در آن اعضاء برای رسیدن به اهداف مشترک همکاری می­ کنند.
واگذاری به پیمانکار: قراردادی که طی آن خدمات حاشیه­ای و فرعی سازمان به فراهم آوردگان شخص ثالت واگذار می­ شود.

۲-۴-۵- مروری بر مطالعات بهینه کاوی انجام شده در خصوص تعاونی های گردشگری

فرزین (۱۳۸۴) در مطالعه­­ی بهینه کاوی به مطالعه، بررسی ساختار، حوزه ­های فعالیت، نحوه تأمین مالی و تعامل با دولت توسط تعاونی­های گردشگری در ۸ کشور کانادا، تایلند، ایلات متحده آمریکا، نپال، یونان، ترکیه، مالزی و هند پرداخته است. وی عنوان نموده است که دلایل زیادی برای انتخاب این کشور داشته است. از جمله میزان موفقیت بخش تعاونی­های گردشگری در صنعت گردشگری کشور مربوطه، وضعیت گردشگری و بخش تعاون و مهمتر از همه میزان توسعه یافتگی کشورها تا الگوهای متفاوت در کشورهای توسعه یافته، توسعه نیافته و در حال توسعه بررسی گردد و دیدگاه متنوع و وسیعی از الزامات، بایدها و کارکردهای تعاونی­های گردشگری در سرتاسر جهان به دست آید. نتایج حاصل از مطالعات کشورها در ۴ حوزه تقسیم بندی شده است: حوزه های فعالیتی تعاونی­های گردشگری، ساختار تعاونی­های گردشگری، نحوه تامین مالی، تعامل با دولت. جدول زیر خلاصه­ای از از مطالعه بهینه کاوی می باشد (فرزین، ۱۳۸۴):
جدول ۲- ۵: جمع بندی تجارب تعاونی­های گردشگری در کشورهای منتخب