منابع کارشناسی ارشد درباره بررسی رابطه … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
۲-۴-۲- تحقیقات انجام شده مرتبط با پژوهش در خارج از کشور
– یان، دیویسون و مو[۵۲] (۲۰۱۳)، در پژوهشی با هدف بررسی« شکل گیری خلاقیت کارکنان » طبق نظریه ادراک از خود و پیوستن به این اصل که به اشتراک گذاری دانش منجر به تسهیل خلق دانش می شود، داده های جمع آوری شده از میان ۲۳۲ کاربران وب، متوجه شدیم که هر به دنبال دانش بودن، منجر به خلاقیت بیشتر در کار است.
– چی، سئو و لی[۵۳] (۲۰۱۳)، در پژوهشی با هدف بررسی« اثر پیچیدگی کار بر روی خلاقیت فردی از طریق تعامل دانش » مدل ساختاری پیشنهادی تجربی با بهره گرفتن از داده های مقطعی از ۲۸۹ حرفه ای از دو نوع گروه مورد آزمایش قرار گرفت . نمایش نتایج نشان داد که، در مورد گروه های کنترل ،پیچیدگی وظیفه ارتباط غیر مستقیم با پیچیدگی های فردی داشت. در حالی که برای تیم آزمایش پیچیدگی کار مستقیما با خلاقیت فردی در ارتباط بود، و به طور غیر مستقیم بین اعضای تیم و خلاقیت ارتباط وجو دارد. بنابراین ، ویژگی های گروه باید همراه با پیچیدگی کار و تعاملات دانش به منظور دستیابی به اهداف گروه به طور موثرتر با به حداکثر رساندن خلاقیت هر عضو در نظر گرفته شده است .
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
– ساکرامنتو و کلودیا [۵۴](۲۰۱۲)، در کتابی با هدف بررسی« خلاقیت سازمانی» آنها استدلال می کنند، که سازمان های نوآورانه و خلاق، مکان هایی عستند که در آن یک شرکت و در میان آن تمامی اعضای یک سازمان در تلاش هستند، تا به یک باور مشترک برسند، در این سازمان ها سطح بالایی از تعامل، بحث و گفتگو، بحث و گفت و گوی سازنده ، و نفوذ در میان اعضای این سازمان در آنها وجود دارد. اعتماد، جهت همکاری، و احساس امنیت فردی توصیف روابط میان فردی و میان گروهی اعضای سازمان، به ویژه کسانی که در سطوح فوقانی قرار دارند، خلاقیت به عنوان کلیدی برای بقا و موفقیت سازمان اعلام شده است. به عنوان مدل اقتصادی جهانی تبدیل به هنجار و رقابت فرض یک شخصیت بین المللی، رهبران متوجه هستند که، به منظور رونق در یک محیط به شدت به چالش کشیدن، نوآوری در شرکت ها بدون شک باید توسط ایده های افراد و تیم ها تولید شود.
– شاو، فنگ و لیو[۵۵] در سال(۲۰۱۲)، در پژوهشی با هدف بررسی« اثر واسطه فرهنگ سازمانی و اشتراک دانش در رهبری تحول گرا و سیستم های برنامه ریزی موفقیت منابع سازمانی» در یک طرح توصیفی براساس اطلاعات جمع آوری شده از ۱۱۵ نمونه از مدیران ۱۱۵ سازمان در چین انجام شده است، و تجزیه و تحلیل نشان می دهد که رهبری به طور مستقیم با هر چهار نوع فرهنگ سازمانی مرتبط – فرهنگ توسعه، فرهنگ گروه، فرهنگ سلسله مراتبی و فرهنگ عقلانی، و به طور غیر مستقیم با به اشتراک گذاری دانش و موفقیت در سازمان مرتبط می باشد.
– هان[۵۶] (۲۰۱۱)، در پژوهشی با هدف بررسی«افزایش خلاقیت کارکنان » یافته های پژوهش نشان می دهد که، سه متغیر متنی اجتماعی( مدرنیته سازمانی، رهبری توانمندسازی و حمایت و کمک به همکاران ) با خلاقیت کارکنان رابطه مثبتی وجود دارد.
– ادلر و چن[۵۷] (۲۰۱۱)، در پژوهشی با هدف بررسی« ترکیب خلاقیت و کنترل» تحقیق انجام شده در ۱۵ گزاره است. زمینه های که در آن افراد یک چالش دوگانه نشان دادن خلاقیت و استقبال از کنترل رسمی که فعالیت های خلاق خود را هماهنگ با روبرو می کنند. استدلال می کنند که می توان آنها را از طریق سیاست های مناسب از جاذبه های انتخاب ساییدگی و کنترل مدیریت طراحی سیستم پرورش . ما همچنین نشان می دهد که چگونه گزاره های ما می تواند درک ما را از انگیزه در موقعیتهای دیگر، غنی سازی که در آن خلاقیت و یا هماهنگی خواسته ها کمتر فشار دادن است.
– لی و اهن[۵۸] (۲۰۰۷)، در پژوهشی با هدف بررسی« سیستم های پاداش برای به اشتراک گذاری دانش درون سازمانی» اشتراک گذاری برای رسیدن به دانش موثر مهم است. به اشتراک گذاشتن دانش توسط کارگران جزء بهترین منافع شرکت می باشد. در این پژوهش توسعه یک مدل رسمی و تجزیه و تحلیل سیستم های پاداش برای به اشتراک گذاری دانش درون سازمانی انجام شده است. طبق تجزیه و تحلیل، یک سیستم ساده بهینه فردی مبتنی بر پاداش که بستگی به مقدار و بهره وری از به اشتراک گذاشته شده دانش می باشد. و اینکه پاداش مبتنی بر گروه نه تنها کمتر از پاداش فردی نیست، در نهایت، نشان داده شده است که چندین عوامل سازمانی می تواند سیستم های پاداش را منجر به افزایش عملکرد و مشکل بهره وری را کاهش دهد، از جمله، اینکه مدیران کمک کنند تا به درک ملاحظات مهم در به اشتراک گذاری دانش با ارزش، و پیاده سازی سیستم پاداش در یک سازمان می باشد.
– ماسوس و شولمن[۵۹] (۲۰۰۶)، در پژوهشی با هدف بررسی« انتقال دانش و آموزش» هدف این مقاله بررسی اشتراک گذاری دانش در سازمان ها می باشد. و نقش این پروسه در افزایش یادگیری در سازمانی می باشد. آنها طبق نایج پژوهش گزارش می کنند، که مفهوم” انتقال ” ، را محدود سازند، و افزایش درک سازمان از فرایندهای تعاملی مهم مورد استفاده برای تولید دانش و به منظور ارتقاء و گسترش دانش می باشد.
– فـی چن[۶۰] (۲۰۰۶)، رابطه بین رهبری تحول آفرین و تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی را مورد مطالعه قرار داد که نتیجه تحقیق بیانگر این بود که سبک رهبری تحول آفرین باعث ایجاد تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی بالای در اعضای سازمان میشود.
– رفلر[۶۱](۲۰۰۴)، در پژوهشی در مقطع دکترا تأثیر هوش عاطفی مدیران بر اعتماد و رفتار شهروندی سازمانی زیردستان را مورد بررسی قرار داد. وی در پژوهش خود از مدل مایر و سالووی در هوش عاطفی استفاده کرد که نتایج تحقیق حاکی از این بود مدیرانی که هوش عاطفی بالای داشتند دارای کارکنانی بودند که رفتار شهروندی سازمانی بالای را از خودشان نشان میدادند و همچنین زیردستان نسبت به سبک مدیریت آنها اعتماد بیشتری داشتند
– وانکسیان و وایویو[۶۲] ( ۲۰۰۶)، به بررسی ارتباط بین ویژگیهای جمعیت شناختی و در نظر گرفتن رفتارهای شهروندی سازمانی به عنوان رفتارهای نقشی پرداختند. طی یک نظر سنجی از ۳۴۹ کارمند شرکت چینی نشان داد کارمندان مُسن و زنان به احتمال خیلی بیشتری رفتارهای شهروندی را به عنوان رفتارهای نقشی و یا شغلی در نظر میگیرند.
– بولینو[۶۳] و همکاران ( ۲۰۰۴ )، طی یک تحقیقی در رابطه با جنبه های منفی رفتار شهروندی سازمانی، بیان کردند که تحقیقات قبلی فقط در مورد جنبه های مثبت رفتارهای شهروندی سازمانی به بحث پرداختند. اما رفتار شهروندی سازمانی ممکن است به دلایل منفی زیر صورت بگیرد:
-
- رفتار شهروندی سازمانی ممکن است در نتیجه انگیزه های خدمت به خود صورت بگیرد.
-
- رفتار شهروندی سازمانی ممکن است غیر مرتبط و یا حتی ارتباط منفی با عملکرد سازمانی داشته باشد.
-
- رفتار شهروندی سازمانی ممکن است نتایج منفی برای کارمندان داشته باشد
همچنین در پژوهشی که به بررسی رابطه بین معنویت در محیط کار و نقش آن در بهبود رفتار شهروندی سازمانی پرداخته شد نتایج بیانگر این بود که ارتباط مثبت میان دو متغیر اصلی تحقیق یعنی معنویت در محیط کار و رفتار شهروندی سازمانی تأیید میشود.
- رفتار شهروندی سازمانی ممکن است نتایج منفی برای کارمندان داشته باشد
– زلارز، تی پر و دافی[۶۴](۲۰۰۲)، با پژوهش خود با عنوان «رفتار شهروندی سازمانی کارکنان و سرپرستان» معتقدند بین رفتار شهروندی سازمانی زیردستان و رفتار توهین آمیز سرپرستان گارد ملی هوایی ارتش آمریکا رابطه منفی وجود دارد. در پژوهشی دیگر، ارتباط بین تئوری «مبادله رهبر- عضو[۶۵]» با رفتار شهروندی سازمانی صورت گرفته که نتایج این مطالعه نشان میدهد، بهبود کیفیت مبادله رهبر- عضو، احساس تعهد و رفتار شهروندی را ارتقا میبخشد.
فصل سوم:
روش تحقیق
۳-۱- مقدمه
فصل روش تحقیق یکی از فصول مهم در تحقیق علمی می باشد. دستیابی به هدف های علمی میسر نخواهد بود مگر زمانی که با روش شناسی درست صورت گیرد. به عبارت دیگر تحقیق از حیث روش است که اعتبار می یابد نه موضوع تحقیق( خاکی،۱۳۸۶). جان دیویی پژوهش را عبارت از جستجوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت می داند. بنابراین پژوهش فرایندی است که از طریق آن می توان درباره ناشناخته ها به جستجو پرداخت و نسبت به آن شناخت لازم را کسب کرد. روش علمی، فرایند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت نامعین است(مقیمی، ۱۳۹۰).
در این فصل، روش تحقیق، جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری، ابزار جمع آوری داده ها، روایی و پایایی، نحوه نمره گذاری پرسشنامه ها، ابزار و روش تجزیه و تحلیل آماری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
۳-۲- روش انجام تحقیق
به دلیل اینکه این پژوهش در صدد رفع نیازهای انسانی می باشد، از نوع کاربردی است. همچنین مطالعه حاضر براساس طرح پژوهش و اهداف آن، یک مطالعه توصیفی، از نوع همبستگی می باشد، زیرا به بررسی رابطه بین متغیرهای مورد پژوهش خواهد پرداخت.
نحوه اجرای تحقیق: در ابتدا از همه کارکنان ادارات آموزش و پرورش، که جزء نمونه انتخابی برای پژوهش هستند دعوت خواهد شد تا در یک جلسه توجیهی حضور یابند که در آن جلسه طرح پژوهش، و نحوه تکمیل پرسشنامه توضیح داده می شود، اما هیچگونه اطلاعاتی درباره اهداف یا متغیرهایی که قصد ارزیابی داریم ارزیابی کنیم، مطرح نخواهد شد. سپس پرسشنامه های تحقیق بر روی همه افراد نمونه اجرا خواهد شد.
این تحقیق، به دنبال بررسی رابطه بین تسهیم دانش( انتقال سریالی، پنهان، آشکار، خبره و استراتژیک) و خلاقیت سازمانی به عنوان متغیر مستقل، و رفتار شهروندی به عنوان متغیر وابسته می باشد، تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نوع، توصیفی از شاخه همبستگی می باشد. این تحقیق به دلیل آنکه محقق، به دنبال چیستی و چگونه بودن موضوع است و می خواهد بداند ماهیت پدیده، متغیر، شئ یا مطلب چیست و چگونه است، در زمره تحقیقات توصیفی است. به عبارت دیگر، محقق در این تحقیق به دنبال آن بوده است که رابطه بین تسهیم دانش و خلاقیت سازمانی با رفتار شهروندی در بین کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان بندرعباس را بررسی کند، و به توصیف منظم و نظام دار وضعیت فعلی آن بپردازد. این تحقیق از نوع همبستگی می باشد. در واقع در تحقیق همبستگی بر کشف وجود رابطه بین دو گروه از اطلاعات تأکید می شود (حافظ نیا، ۱٣٨٩: ۶٩- ۷٨). و همچنین از رگرسیون در این تحقیق، به منظور محاسبه مقدار پیش بینی رفتار شهروندی به عنوان متغیر ملاک براساس متغیرهای تسهیم دانش و خلاقیت سازمانی به عنوان متغیرهای پیش بین استفاده گردید.
۳-۳- فرایند تحقیق
برای انجام این تحقیق، مراحل زیر طی شده است:
تدوین پرسش آغازین
مطالعات اکتشافی
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 02:23:00 ق.ظ ]
|