مشارکت سازمان در جامعه: یک رویکرد استراتژیک

ابعاد اجتماعی زمینه رقابتی

تاثیرات اجتماعی زنجیره ارزش

تاثیرات اجتماعی عمومی

نوع دوستی استراتژیک که از ظرفیت ها جهت بهبود حوزه های برجسته ی زمینه رقابتی استفاده می کند.
CSR استراتژیک

کاهش صدمات ناشی از فعالیت های زنجیره ارزش

شهروند خوب
CSR پاسخگو

تغییر در فعالیت های زنجیره ارزش به سود جامعه همراه با تقویت استراتژی

شکل (۲-۱۴) : چارچوب CSR استراتژیک پورتر و کرامر
منبع: [۲]
همان طور که در شکل دیده می شود پورتر و کرامر مشارکت سازمان در جامعه را به سه بخش تقسیم نموده اند:
مسائل اجتماعی عمومی که ممکن است برای جامعه مهم باشد ولی به عملکرد سازمان وابستگی چندانی نداشته و بر موقعیت رقابتی بلند مدت آن نیز تاثیر چندانی ندارد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

تاثیرات اجتماعی زنجیره ارزش که به طور قابل توجهی تحت تاثیر فعالیت های سازمان هستند.
ابعاد اجتماعی زمینه رقابتی که عواملی در محیط خارجی هستند که به طور قابل توجهی بر موقعیت رقابتی سازمان تاثیر گذارند [۲].
۲-۹-۲) خلق شرکت های پایدار اکلز، پرکینز و سرافیم[۱۲۲]
اکلز و همکارانش [۱۱۹] در مقاله ای با عنوان «چطور می توان به یک شرکت پایدار[۱۲۳] تبدیل شد؟» به مقایسه ی شرکت های پایدار و شرکت های سنتی[۱۲۴] پرداخته اند که مقصود آنان از شرکت های پایدار شرکت هایی است که به مسائل اجتماعی و محیط زیستی همراه با خلق ارزش برای سهامداران و سایر ذینفعان توجه می نمایند. نویسندگان این مقاله [۱۱۹] پس از تحقیق به دو سوال زیر پاسخ می دهند:
۱٫ چطور یک شرکت پایدار شرایطی را خلق می کند که از آن طریق بتواند ”پایداری اجتماعی و محیط زیستی“[۱۲۵] را در استراتژی ها و عملیات های شرکت قرار دهد؟
۲٫ اجزای ویژه ی فرهنگ شرکت های پایدار[۱۲۶] که باعث تفاوت و تمایز با شرکت های سنتی می شوند چه هستند؟
اکلز و همکاران [۱۱۹] مدلی را برای خلق یک سازمان پایدار ارائه می دهند که شامل دو مرحله ی زیر است:

  • ساختن مجدد هویت سازمان از طریق تعهدات رهبری[۱۲۷] و مشارکت خارجی؛
  • تدوین کردن هویت جدید از طریق مشارکت کارکنان و مکانیزم های اجرایی؛

مراحل اول و دوم یکدیگر را تقویت نموده و کاملا بر هم تاثیر گذارند. مشارکت کارکنان ، مشارکت ذینفعان خارجی را بیشتر می نماید چرا که طیف گسترده ای از کارکنان قادر خواهند بود با ذینفعان خارجی ارتباط موثری برقرار نمایند؛ مکانیزم های اجرایی، قدرت و تعهدات رهبری را مقید می نمایند و از سوی دیگر تعهدات رهبری نیز انگیزه لازم را برای کارکنان فراهم می آورند چرا که کارکنان می دانند رهبران نسب به اعمال کارکنان خود توجه و علاقه لازم را دارند و تا زمانیکه فشار ذینفعان بر شرکت منجر به اصلاح و بهبود در کیفیت اش به طور مستمر شود، مشارکت خارجی مکانیزم های اجرایی را تقویت خواهد کرد [۱۱۹].
شرکت هایی که دارای فرهنگ سازمانی مسلم و مشخصی شامل قابلیت های پرقدرت جهت تغییر، تعهد لازم جهت نوآوری و سطوح بالای اعتماد هستند، دارای مزیت های برجسته ای می باشند ولی هنگامی که این اجزاء موجود نباشند تبدیل شدن به یک شرکت پایدار سخت و پیچیده خواهد بود [۱۱۹].
علی رغم حرکت در دو مرحله ی عنوان شده، پیوستگی با ویژگی های فرهنگی مورد نیاز محتمل است و اگر شرکت ها با یک زیرساخت فرهنگی قوی که بر اعتماد و نوآوری استوار است شروع کنند، آن ویژگی های خود را در طول زمان قوی تر و قوی تر خواهند ساخت [۱۱۹]. شرکت های پایدار قادر به خلق فرایند های جدید، محصولات جدید و مدل های کسب و کار جدیدی هستند که عملکرد های کنترلی، اجتماعی و محیط زیستی را بهبود بخشیده و منجر به ترقی در عملکرد های مالی از طریق کاهش هزینه ها، درآمدهای جدید، تقویت برند و مدیریت ریسک بهتر خواهند شد [۱۱۹].
۲-۹-۳) بررسی تاثیرات CSR بر عملکرد سازمان توسط آینو و سرافیم[۱۲۸]
آینو و سرافیم در مقاله ی خود به بررسی تحقیقات نظری که توسط نویسندگان مختلف روی تاثیرات CSR بر عملکردهای مختلف سازمان انجام شده است پرداخته اند که حاصل بررسی های آنها در جدول (۲-۵) آورده شده است. بخشی از مطالعات آینو و سرافیم به مقالات و پژوهش های مربوط به مدیریت موثر ذینفعان (به عنوان یکی از اجزای پایه ای و اساسی CSR) در تئوری ذینفعان اختصاص دارد. نتیجه برخی از این پژوهش ها این است که مدیریت موثر ذینفعان منجر به عملکرد مالی بهتر خواهد شد. آنها به این بحث می پردازند که شناسایی و مدیریت ارتباط با ذینفعان کلیدی ممکن است احتمال وقوع تنظیمات و اعمال محاسباتی و مقرراتی منفی و ناموفق را کاهش دهد و از سوی دیگر اعتبار سازمان را بالا برده و باعث جذب بیشتر مشتریان و هم چنین سرمایه گذاران علاقمند به مسائل اجتماعی شود. بخش دیگری از این پژوهش ها در حوزه ی تئوری مبتنی بر منابع سازمان به بحث در مورد CSR پرداخته است. در این مطالعات این گونه بحث می شود که رفتار های مسئولانه ی سازمان ها موجب مزیت رقابتی برای آنان خواهد شد. [۱۲۰]
جدول (۲-۵): بررسی تاثیرات اجرای CSR بر عملکرد سازمان

نوع تاثیر

نویسنده

افزایش هزینه های سازمان و در نتیجه کاهش توان رقابتی

Friedman, Aupperle et al, McWilliams & Siegel, Jensen

خلق مزیت برای مدیران به جای سهامداران

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...