مدیروس و کوستا[۲۴] (۲۰۰۴) در تحقیقی به بررسی چسبندگی هزینه‌های اداری، عمومی، فروش در برزیل پرداختند. این پژوهش بر روی ۱۹۸ شرکت برزیلی موردبررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش بیانگر وجود رفتاری چسبنده برای هزینه‌های اداری، عمومی و فروش بود. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که با هر ۱% افزایش درامد فروش ۵۹% افزایش در هزینه‌های توزیع و فروش و عمومی و اداری جامعه موردتحقیق خواهیم داشت اما با هر ۱% کاهش درامد فروش تنها ۳۲% کاهش در هزینه‌های توزیع و فروش و عمومی و اداری خواهیم داشت. علاوه بر این در این تحقیق تغییرات چسبندگی هزینه‌های توزیع و فروش و عمومی و اداری در ارتباط با شرایط و موقعیت‌ها شرکت‌ها موردبررسی قرار گرفته است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

کالیجا[۲۵] (۲۰۰۶) چسبندگی هزینه را با بهره گرفتن از داده‌های چهار کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان آزمون کرد. نتایج پژوهش وی نشان داد با افزایش یک درصد در فروش، هزینه عملیاتی ۹۷/۰% افزایش می‌یابد و با کاهش یک درصد در فروش، هزینه‌های عملیاتی ۹۱/۰% کاهش می‌یابد. همچنین نتایج این پژوهش نشان داده است شدت چسبندگی هزینه در فرانسه و آلمان بیشتر از شدت چسبندگی در آمریکا و انگلیس است.
اندرسون و همکاران[۲۶] (۲۰۰۷) در پژوهش خود به این نتیجه رسیده است که در دوره‌های کاهش فروش سودهای آتی با نسبت هزینه‌های عملیاتی به فروش، رابطه مثبت دارد و با تشکیل سبد سهام از شرکت‌هایی که نسبت به هزینه‌های عملیاتی به فروش آن‌ها در دوره‌های کاهش فروش، افزایش می‌یابد، می‌توان به بازده غیرعادی مثبت دست‌یافت.
ویس (۲۰۱۰)[۲۷] در پژوهش خود به بررسی تأثیر رفتار نامتقارن هزینه‌ها بر پیش‌بینی سود تحلیل گران پرداخت و نتایج پژوهش نشان داد که در شرکت‌هایی که هزینه‌های چسبنده‌تری دارند، دقت پیش‌بینی سود توسط تحلیلگران کمتر است و چسبندگی هزینه‌ها بر اولویت‌های پوششی تحلیلگران تأثیر می‌گذارد و سرمایه‌گذاران در ارزیابی ارزش شرکت چسبندگی هزینه‌ها را لحاظ می‌کنند.
پورپوراتو و وربین (۲۰۱۰)[۲۸] در پژوهشی به بررسی چسبندگی هزینه‌ها در بین بانک‌های آرژانتینی، برزیلی و کانادایی پرداختند. نتایج نشان داد که با افزایش یک‌درصدی در درآمد، هزینه‌های بانک‌ها به ترتیب در کشورهای آرژانتین، برزیل و کانادا ۶/۰ و ۸۲/۰ و ۹۲/۰ درصد افزایش می‌یابد، درحالی‌که با کاهش یک‌درصدی در درآمد بانک‌های مزبور، کاهش ۳۸/۰ و ۴۸/۰ و ۵۵/۰ درصد در هزینه‌ها را در مشاهده کردند. آن‌ها دریافتند بانک‌هایی که بیشترین افزایش را در هزینه‌ها در شرایط بهبود فروش دارد، در زمان کاهش فروش نیز بیشترین کاهش را خواهد داشت.
هامبورگ و ناسو (۲۰۱۰)[۲۹] تأثیر چسبندگی هزینه بر تقارن زمانی سود با تأکید بر ارتباط میان چسبندگی هزینه و محافظه‌کاری شرطی را بررسی کردند. نتایج پژوهش آنان نشان می‌دهد چسبندگی هزینه، عدم تقارن زمانی سود را به‌وسیله تضعیف در به‌موقع بودن سود برای شرکت‌ها با اخبار مثبت افزایش داده و از سوی دیگر به‌موقع بودن سود برای شرکت‌ها با اخبار منفی را تشدید می‌کند. همچنین نتایج آنان تأیید کرد که عدم تقارن زمانی سود برای شرکت‌های دارای چسبندگی هزینه از طریق فاکتورهای حسابداری منعکس‌شده در اقلام تعهدی نسبت به فاکتورهای غیر حسابداری منعکس در جریان‌های نقدی، به‌صورت قوی‌تری تقویت می‌شود.
هی، ترویا و شیمیزو (۲۰۱۰)[۳۰] به سنجش شدت چسبندگی هزینه‌ها در بین شرکت‌های ژاپنی در خلال سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۰۰ پرداختند. آن‌ها دریافتند که چسبندگی هزینه‌ها با تغییرات موقت در فروش تغییر نمی‌کند و این ویژگی را به ارزیابی و پیش‌بینی مدیریت از شرایط اقتصادی در آینده نسبت دادند. آن‌ها برای سنجش شرایط اقتصادی بر چسبندگی هزینه‌ها، داده‌های خود را به دو بخش سال‌های قبل و بعد از سال ۱۹۹۰ (سال سقوط بازار سهام) تقسیم کردند و دریافتند که در شرایط رونق اقتصادی، چسبندگی هزینه‌ها، بسیار شدیدتر از شرایط رکود اقتصادی است.
پژوهش دیگری از بالکریشان و لابرو و سادستروم (۲۰۱۱) با عنوان ساختار هزینه و چسبندگی هزینه‌ها شواهدی ارائه می‌کند که در درازمدت هزینه تصمیم‌گیری ساختار هزینه تحت تأثیر توانایی ما برای شناسایی تصمیمات کوتاه‌مدت مدیریت هزینه است و تصمیمات گذشته در ساختار هزینه، قدم بزرگی برای کنترل هزینه‌ها در کوتاه‌مدت است.
در این تحقیق مدلABJبه‌عنوان یک‌راه حل مناسب برای به‌کارگیری داده‌های یک نمونه بزرگ برای درک بهتر تصمیم‌گیری‌های کوتاه‌مدت مدیریت هزینه پیشنهاد می‌شود.
در این مقاله ۳ روش برای کاهش تأثیر ساختار سرمایه در مطالعات چسبندگی هزینه عنوان‌شده:
۱- محدود کردن صنایع، چون صنایع ازلحاظ ساختار هزینه شبیه هستند
۲- استفاده از متغیرهای مستقل از قبیل حجم سرمایه، رشد تولید ناخالص داخلی برای کنترل هزینه‌های ثابت و شرایط اقتصادی
۳- استفاده از روش درصد تغییرات و رگرسیون فاما و مبحث بجای استفاده از log،ln (بالکریشان و لابرو، ۲۰۱۱)
کنون[۳۱] (۲۰۱۱) در تحقیقی دیگر عوامل تعیین‌کننده چسبندگی هزینه‌ها در شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی آمریکا موردبررسی قرار گرفت و نتیجه چنین شد که اگر هزینه نهایی افزایش ظرفیت به هنگام افزایش تقاضا، بیشتر از منفعت نهایی کاهش ظرفیت به هنگام کاهش تقاضا باشد، چسبندگی هزینه‌ها افزایش می‌یابد و ازآنجاکه کاهش قیمت محصول به هنگام کاهش تقاضا، بیشتر از افزایش قیمت محصول به هنگام افزایش تقاضا است، چسبندگی هزینه‌ها در حالت کاهش تقاضا بیشتر است (کنون[۳۲]، ۲۰۱۱)
در پژوهشی دیگر از چن[۳۳]، لو[۳۴] و سوگیانیس[۳۵] (۲۰۱۲)به بررسی حاکمیت شرکتی و مشکلات شرکت و رفتار چسبندگی هزینه‌های اداری و عمومی و فروش می‌پردازد. با توجه به نتایج این تحقیق هزینه‌های نمایندگی اداری، عمومی و فروش بخش قابل‌توجهی از عملیات کسب‌وکار است به‌طوری‌که نسبت هزینه‌ها اداری و عمومی و فروش نسبت به کل دارایی به‌طور متوسط ۲۷% است درحالی‌که این نسبت برای هزینه‌های تحقیق و توسعه ۳% است. با توجه به اهمیت هزینه‌های اداری عمومی و فروش و توجه به کنترل این هزینه‌ها و درک رفتار آن‌ها و نقش مدیران در تنظیم هزینه‌ها این موضوع موردتوجه محققان می‌باشد. تحقیقات تجربی نشان می‌دهد که رفتار هزینه‌های اداری عمومی و فروش نامتقارن (چسبنده) است و هنگام افزایش تقاضا با سرعت بیشتری افزایش می‌یابد نسبت به کاهش این نوع هزینه در هنگام کاهش تقاضا. این پدیده (همچنین برچسب ” چسبندگی هزینه‌ها”) توجه زیادی را در ادبیات دهه اخیر حسابداری به خود جلب کرده است. مطالعات قبل عمدتاً چسبندگی هزینه با عوامل اقتصادی سنجیده شده‌اند از جمله شدت دارایی‌ها، عدم اطمینان از تقاضا در آینده و تأثیر مشوق‌های مدیریتی بر رفتار هزینه و تئوری نمایندگی نادیده گرفته شد است که در این پژوهش بدان پرداخته می‌شود. (چن و همکاران،۲۲۰۱)
سورس و همکاران[۳۶] (۲۰۱۳) به بررسی ویژگی‌های مؤثر بر چسبندگی نظیر نظارت مدیریتی، شرایط اقتصادی خارجی و ویژگی‌های شرکت پرداختند، به‌عنوان‌مثال به تأثیری که تصمیمات یک مدیر در نوسان تقاضا دارد بر چسبندگی هزینه با در نظر گرفتن سیستم حاکمیت شرکتی و نظارت مدیریتی و برای مناطق جغرافیایی مختلف پرداختند. در این مقاله مهم‌ترین عوامل مؤثر بر هزینه‌های چسبنده و پیاده‌سازی‌های مختلف تصمیم‌گیری‌های واقعی مدیریتی است.
دالا ویا و همکاران[۳۷] (۲۰۱۴) در پژوهش خود به بررسی اینکه آیا هزینه چسبندگی در شرکت‌های کوچک و متوسط رخ می‌دهد یا نه، با بهره گرفتن از یک نمونه از شرکت فعال در بازار سرمایه ایتالیا در طول دوره ۱۹۹۹-۲۰۰۸ پرداختند، یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد که هزینه چسبندگی پدیدار تنها برای کل هزینه نیروی کار و نه‌فقط برای هزینه‌های فروش، عمومی و اداری، هزینه کالاهای فروخته‌شده و هزینه‌های عملیاتی. رخ می‌دهد، در این پژوهش بیشتر به ادبیات بر رفتار هزینه چسبنده و بحث در مورد مسائل مهم مرتبط با رویکرد موجود از تجزیه‌وتحلیل تجربی و تفسیر رفتار هزینه چسبنده پرداخته ‌شده است.
فاسارانی و همکاران[۳۸] (۲۰۱۵) در پژوهش خود به بررسی ارتباط بین چسبندگی هزینه و محافظه‌کاری پرداختند؛ هدف از این مطالعه آنان پر کردن شکاف موجود در ادبیات با بررسی پاسخ به این پرسش که چه رابطه بین محافظه‌کاری حسابداری و چسبندگی هزینه در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران است، بدین منظور اطلاعات شرکت‌های فهرست شده در بورس اوراق بهادار تهران، که در طی یک دوره شش سال است، از سال ۲۰۰۷ به ۲۰۱۲، جمع‌ آوری شد ؛ که در نهایت تعداد ۱۰۶ شرکت از ۱۹ صنایع داده‌های موردنیاز صورت‌های مالی آن‌ها جمع‌ آوری گردید. یافته‌ها نشان می‌دهد که بین رفتار چسبندگی هزینه و حسابداری محافظه‌کاری، ارتباط مستقیم وجود دارد.

خلاصه پیشینه تحقیقات انجام شده

در این قسمت پیشینه مربوط به تحقیقات مرتبط و مشابه به صورت جدول شماره۲-۱خلاصه گردیده و طی آن به ازای این تحقیقات محققین، متغیرها، مدل و نتایج آن ها مطرح شده است.

جدول(۲-۱): خلاصه تحقیقات صورت گرفته در زمینه تحقیق حاضر

تاریخ
محقق
متغیرها
مدل
نتایج

۱۳۸۷

خالقی مقدم و کرمی

پیش‌بینی سود با بهره گرفتن از مدل مبتنی بر تغییرپذیری و چسبندگی هزینه

رگرسیون حداقل مربعات معمولی

نتایج تحقیق حاکی از آن است که دخالت دادن رفتار نامتقارن هزینه در پیش‌بینی سود، باعث افزایش قدرت پیش‌بینی به‌صورت معناداری نسبت به سایر مدل‌ها می‌شود.

۱۳۸۹

نمازی و دوانی پور

هزینه‌های اداری، عمومی و فروش

رگرسیون خطی

نتایج پژوهش مذکور نشان داده است درازای ۱% افزایش فروش، هزینه‌های اداری، عمومی و فروش ۶۵% افزایش می‌یابد درحالی‌که درازای ۱% کاهش فروش، هزینه‌های اداری، عمومی و فروش ۴۱% کاهش می‌یابد، نتایج این تحقیق همچنین نشان‌دهنده آن است که شدت چسبندگی هزینه‌ها در دوره‌هایی که قبل از آن کاهش درآمد رخ‌داده کمتر و شدت چسبندگی برای شرکت‌هایی که نسبت جمع دارایی‌ها به فروش بزرگ‌تری دارند بیشتر است.

۱۳۹۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...