• محدودیتها و تنگناهای تحقیق
  • منابع مورد استفاده

فصل اول : کلیات تحقیق
طرح تحقیق : هر تحقیق یا پژوهش علمی باید از یک طرح ونقشه طراحی شده تبعیت نماید به نحوی که ماهیت ، ویژگیهاو کلیه اقدامات ، فعالیت‌ها و اموری که در جریان فرایند تحقیق به آن‌ها پرداخته می‌شود و به خوبی تعریف شده باشند بدیهی است انجام دادن یک پژوهش علمی ، آن هم با گستردگی و حجم کار زیاد و ابعاد وسیع ، بدون برنامه یا طرح اجرایی امکان پذیر نیست .
طرح تحقیق سندی است که مشخصات تحقیق ، برنامه اجرایی و جزئیات فعالیت‌ها و امور مربوط به موضوع تحقیق رادر بردارد .به عبارت ساده تر ، طرح تحقیق نقشه چگونگی انجام دادن تحقیق علمی است بنابراین ، طراحی و برنامه ریزی آن نیاز به تعمق و دقت و حوصله فراوان دارد . زیرا اگر محقق در این رابطه سرمایه گذاری نماید می‌تواند مطابق آن کار تحقیق را انجام دهد واز سرگردانی ، انجام دادن کارهای تکراری ، صرف هزینه‌های اضافی ، اسراف در امکانات و نیروی انسانی ……..جلوگیری کند و سلامت و دقت و اعتبار تحقیق را نیزافزایش دهد .

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

دلایل زیر براهمیت تهیه طرح تحقیق دلالت دارد :
الف ) تسهیل برنامه ریزی اجرایی تحقیق
ب ) کسب حمایت دیگران
ج ) آگاه کردن کسانی که در تصویب طرح موثرند .(حافظ نیا ، ۳۲:۱۳۸۳ )
در تحقیق حاضر به دلیل گستردگی منطقه مورد مطالعه ، حجم کار زیاد ، حجم زیاد اطلاعات – جلوگیری از سرگردانی و مراحل تحقیق ، محدود بودن منابع مالی ، همچنین به خاطر سلامت و دقت کار اعتبار بیشتر تحقیق سعی شده است. با راهنمایی استاد ، طرح اولیه تهیه گردد. و مطابق با آن کار انجام شود . ضرورت تهیه طرح نیز در سطور فوق ذکر شده است . تحقیق حاضر براساس ماهیت و اهمیت جزء طرح تحقیق پایان نامه ای محسوب می‌شود جهت ارائه به دانشگاه آزاد واحد رشت تهیه شده است هدف از تهیه آن‌ها انجام یک تکلیف تحصیلی فارغ التحصیل شدن است . این طرح مستقیم زیر نظر دکتر نصرالله مولائی هشجین تهیه شده است .
۱-۱- بیان مسئله
گردشگری در سالهای اخیر رشد چشمگیری درسطح جهان داشته است . و توانسته نقش مهمی رادر زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش در آمد پویایی ملی و بین المللی ایفا کند . اما متأسفانه ایران علیرغم داشتن جاذبه و توانمندی‌های فراوان گردشگری طبیعی مخصوصاً در امور اکو توریسم تاکنون نتوانسته در راستای صنعت گردشگری گام مهمی بردارد . علاوه براین ایران با قدمت چندین هزار ساله و با دارا بودن منابع فراوان و شگفت انگیزکه هر چهار فصل سال قابل بهره برداری هستند می‌تواند میلیون‌ها گردشگر مشتاق را از اقصی نقاط دنیا به خود جلب نماید . جاذیه های جهانگردی گیلان فراوان هستند . تقریباًجائی نیست که برای یک مسافر خالی از لطف و جذابیت باشد . از جاذبه‌های روستایی گیلان و لباس‌های محلی ، بازارهای هفتگی گرفته تا باغ چای – زیتون و سواحل دریا و رودهای متعدد و خروشان تا اعماق جنگل‌ها و دامنه و دامنه‌های سرسبز ییلاقی با چشمه سارهای طبیعی و یااز آرامگاه‌های مدفون در زیر تلی خاک مارلیک تا قلعه رودخان و تا قلعه لیسار و شهرهای بزرگ و کوچک با معماری بومی ، همه و همه جزئی از مجموعه جذابیت‌های گیلان گردی هستند که می‌توانند زمینه توسعه تورسیم و اکو توریسم را فراهم سازند . سیاهکل و منطقه زیبای دیلمان با مناظر طبیعی ، ییلاق‌های خوش آب و هوا، مراتع سرسبز ، چشمه‌های فراوان ، رودهای متعدد ، جنگل‌های انبوه ویادمانهای تاریخی از جاذبه گردشگری بسیار برخوردارهستند. علیرغم گذران اوقات فراغت خود ، مدتی را در شهرستان سیاهکل سپری کنند . از مهم‌ترین مناطقی که غالباًگردشگران برای تفریح و بازدید انتخاب می‌کنند . جنگل و رودخانه‌ها می‌باشند ،در حالیکه کوه‌ها، آبگیرها ، آب بندان ها و چشم اندازهای حاشیه آن نیز می‌توانند در صورت فراهم شدن امکانات مناسب گردشگران را به سوی خود جلب نمایند . اما چیزی که دراینجا مهم است ، استفاده منطقی و درست از این جاذبه‌ها برای توریسم مخصوصاً اکوتوریسم است . شهرستان سیاهکل با شکل غیر منظم هندسی در ۴۹ درجه و ۴۳ دقیقه تا ۵۰درجه و ۱۰دقیقه طول جغرافیایی شرقی ودر ۳۶درجه و ۴۱دقیقه تا ۳۷ درجه و ۱۱دقیقه عرض جغرافیایی شمالی در جنوب شرق گیلان قرار دارد . این شهرستان از دو بخش مرکزی و دیلمان تشکیل شده است . قسمت عمده این شهرستان کوهستانی و بخش شمالی آن جلگه ای است . از مشخصات بارز جلگه ای شهرستان وجودتعدای آبگیرهای کوچک و بزرگ در ابتداء طرفین و مسیر و انتهای رود است که در آبیاری زمین کشاورزی ، صید و شکار و زیستگاه طبیعی و جمع آوری نزولات جوی ، همچنین امر گردشگری و گذران اوقات فراغت نقش مهمی دارند . در این شهرستان بیش از ۲۸آبگیر و آب بند وجوددارد که تعدادی خشک شده و تعدادی نیز دارای آب هستند . در شهرستان سیاهکل چند رود مهم (چاک رود ، شمرود ، رود دیسام ) جریان دارد که پس ازطی مسیری در این شهرستان از آن خارج می‌شوند . در اطراف این منابع آبی ساکن و جاری ، چشم انداز های زیبای کوه – جنگل و چشمه‌هایی وجود دارند که همه به عنوان چشم انداز اکوتوریستی می‌توانند در جذب گردشگر نقش مهمی داشته باشند . برخی از انواع تفریحات وجود دارند که حیات وحش در نقطه عطف و مرکز آن‌ها قرار دارند .تماشای حیات وحش ، ماهیگیری و شکار تفریحی ، لذت جویی از مناظره به صورت متناوب و پراکنده و یا به صورت مشروح و گردآوری اطلاعات علمی توسط محققین و دانشجویان از جمله فعالیت‌هایی است که با برنامه ریزی برروی و گسترش آن در منطقه می‌توان زمینه فعالیت‌های توریسم و اکوتوریسم را فراهم کرد .
۱-۲-اهمیت و ضرورت تحقیق :
منطقه جلگه ای و کوهستانی شهرستان سیاهکل با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب،جنگل‌های انبوه،چشمه و رودهای پر آب و خروشان،آبگیرها و آب بندان های متعدد،شالیزارهای سرسبز در فصول بهاروتابستان ،همه و همه جزءجاذبه های اکوتوریستی شهرستان سیاهکل می‌باشند.
با توجه به موضوع تحقیق شهرستان سیاهکل دارای تعدادی آبگیر و آب بندان و رودخانه است که علاوه بر تأمین آب کشاورزی مردم چشم انداز های زیبایی را در سطح منطقه ایجاد کرده است که با بهره گرفتن از آن می‌توان زمینه توسعه اکوتوریسم را در این شهرستان فراهم کرد.
تعدادی از این آبگیرها و آب بندان ها به دلیل بی توجهی و عدم لایروبی و استفاده از آنها در حال نابودی بوده و آخرین مراحل توالی خود را سپری می‌نمایند.در صورت نابودی این چشم انداز ها ضمن این که اکوسیستم منطقه دچار تغییر می‌گردد،زمینه‌های تغییر کاربری آن‌ها به ساخت و ساز و تبدیل چشم انداز های طبیعی به انسانی نیز فراهم می‌شود.هر یک از این منابع آبی دارای توان‌های بالقوه ای در جهت توسعه گردشگری بوده و در صورت توجه می‌تواند به عنوان قطب گردشگری در سطح منطقه تبدیل شود.بدین جهت ضرورت دارد از یک طرف احیاء این منابع آبی به اکوسیستم منطقه کمک شود و از طرف دیگر تبدیل کردن این منابع آبی به جاذبه‌های توریستی در زمینه جذب گردشگر ،افزایش درآمد مردم محلی و منطقه ، ایجاد شغل و توسعه شهرستان را فراهم نمود در نتیجه ضرورت تحقیق حاضر به قرار زیر عنوان می‌گردد.

  • جلوگیری از نابودی این اکوسیسنم های آبی
  • حفظ چشم انداز های طبیعی اطراف آبگیرها و آب بندان ها و رودخانه‌ها
  • ایجاد زمینه‌های لازم جهت توجه بیشتر مردم به آبگیرها و آب بندان ها و رودخانه‌های شهرستان
  • کمک به توسعه اکوتوریسم در سطح شهرستان
  • ایجاد شغل‌های مرتبط با گردشگری در منطقه
  • افزایش در آمد مردم محل و منطقه

۱- ۳اهداف تحقیق
۱-۳-۱-هدف کلی
اصولاً هدف از انجام هر تحقیقی پاسخگویی به سؤالات علمی و چاره جویی برای رفع مشکلات شناخته شده انجام می‌گیرد .شهرستان سیاهکل به جهت دارا بودن توان‌های اکوتوریستی فراوان که در صفحات قبل به آن‌ها اشاره شد می‌تواند نقش مهمی در توسعه گردشگری و به خصوص اکوتوریسم باشد.بدین جهت هدف کلی این تحقیق : شناسایی ومعرفی رودخانه‌ها ، آبگیرها و آب بندان های شهرستان ونقش آن‌ها در توسعه اکو تورسیم این شهرستان می‌باشد و علاوه برآن ارائه راهکارهایی که به توسعه و شکوفایی این امر کمک نماید .
۱- ۳ – ۲ اهداف ویژه وکاربردی

  • تعیین توان‌های اکوتوریسمی حاشیه رودخانه‌ها ، آبگیرها و آب بندان هاجهت توسعه گردشگری
  • ارائه راهکارهایی جهت توسعه طبیعت گردی در حاشیه رودها – آبگیرها و آب بندان ها
  • پیشنهاد توسعه و گسترش امکانات و تأسیسات و تجهیزات تفریحی برای استفاده گردشگران محلی وغیر محلی
  • شناخت محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن
  • استفاده ازشرایط اکوتوریستی منطقه جهت جذب گردشگر و ایجادشغل و در آمد جنبی برای مردم محلی

۱-۴-سؤالات و فرضیه‌های تحقیق
۱-۴-۱-سؤالات تحقیق
۱- چه راهکارهایی درحاشیه آبگیرهای وآب بندانهاو رودخانه‌ی شهرستان سیاهکل برای توسعه اکوتوریسم وجوددارد ؟
۲ -آیا توسعه اکوتوریسم در شهرستان سیاهکل موجب درآمدزایی برای مردم این منطقه می‌شود ؟
۳ – توسعه زیر ساخت‌ها ، تبلیغات و بازاریابی چه نقشی در توسعه اکوتوریسم شهرستان سیاهکل دارد ؟
۴ – توسعه اکوتوریسم در حاشیه رودهای و آبگیرهای شهرستان سیاهکل چه نقشی در ایجاد اشتغال این شهرستان دارد ؟
۱-۴-۲-فرضیه‌های تحقیق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...