۰٫۰۰

حجم نمونه

۱۷۴

جدول بالا نشان می‌دهد که همبستگی بین خودشناسی انسجامی و رضایت زناشویی در فرهنگیان سبزوار برابر با ۰٫۵۵۸ می‌باشد و با توجه به سطح معناداری برآورد شده که برابر ۰٫۰۰ می‌باشد و در سطح اطمینان ۰٫۹۵ درصد می‌توان ادعا کرد که فرض صفر رد و نقیض آن تأیید می‌گردد، یعنی فرض پذیرفته می‌شود. درنتیجه بین خودشناسی انسجامی و رضایت زناشویی در فرهنگیان سبزوار رابطه معناداری وجود دارد.
۴-۵ – ۵ آزمون فرضیه فرعی پنجم
فرضیه فرعی پنجم به بررسی رابطه بین ارضا نیازهای بنیادین روان‌شناختی و رضایت زناشویی در فرهنگیان سبزوار می‌پردازد که به منظور آزمون، این فرضیه به صورت فرضیه‌های آماری، (نشان دهنده ادعا) و (نشان دهنده نقیض ادعا) تبدیل می‌شود.
: بین ارضا نیازهای بنیادین روان‌شناختی و رضایت زناشویی در فرهنگیان سبزوار رابطه معناداری وجود ندارد.
: بین ارضا نیازهای بنیادین روان‌شناختی و رضایت زناشویی در فرهنگیان سبزوار معناداری وجود دارد.
نقیض ادعا ۰=
ادعا
این فرضیه با بهره گرفتن از آزمون همبستگی پیرسون مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج حاصل از این بررسی در جدول ۴-۹ نشان داده شده است.
جدول ۴-۹: نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون برای فرضیه‌ی فرعی پنجم

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

متغیر

ارضانیازهای بنیادین روان‌شناختی

فرضیه‌ی فرعی پنجم

رضایت زناشویی

همبستگی

***۰٫۳۹۰

سطح معناداری

۰٫۰۰

حجم نمونه

۱۷۴

جدول بالا نشان می‌دهد که همبستگی بین ارضا نیازهای بنیادین روان‌شناختی و رضایت زناشویی در فرهنگیان سبزوار برابر با ۰٫۳۹۰ می‌باشد و با توجه به سطح معناداری برآورد شده که برابر ۰٫۰۰ می‌باشد و در سطح اطمینان ۰٫۹۵ درصد می‌توان ادعا کرد که فرض صفر رد و نقیض آن تأیید می‌گردد، یعنی فرض پذیرفته می‌شود. درنتیجه بین ارضا نیازهای بنیادین روان‌شناختی و رضایت زناشویی در فرهنگیان سبزوار رابطه معناداری وجود دارد.
۴-۳-۶ آزمون فرضیه اصلی پژوهش
فرضیه اصلی پژوهش به این موضوع می‌پردازد که ابعاد ارضاء نیازهای بنیادین روان‌شناختی و خودشناسی انسجامی می‌تواند رضایت زناشویی در فرهنگیان سبزوار را پیش بینی نماید که به منظور آزمون، این فرضیه به صورت فرضیه های آماری، (نشان دهنده ادعا) و (نشان دهنده نقیض ادعا) تبدیل میشود.
: ابعاد ارضاء نیازهای بنیادین روان‌شناختی و خودشناسی انسجامی نمی‌تواند رضایت زناشویی در فرهنگیان سبزوار را پیشبینی نماید.
: ابعاد ارضاء نیازهای بنیادین روان‌شناختی و خودشناسی انسجامی می‌تواند رضایت زناشویی در فرهنگیان سبزوار را پیشبینی نماید.

ادعا دست کم یکی از ها صفرنیست
این فرضیه با بهره گرفتن از آزمون رگرسیون چندگانه، و آزمون دوربین واتسون و فیشر مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج حاصل از این بررسی در جدول ۴-۱۰ نشان داده شده است.
جدول ۴-۱۰: نتایج حاصل از آزمون دوربین واتسون برای فرضیهی اصلی پژوهش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...