معمولاً برای تعیین حجم یک نمونه دقیق، هیچ رقم معین یا درصد ثابتی از افراد جامعه وجود ندارد. این امر ممکن است به ماهیت جامعه مورد نظر، داده های که باید جمع آوری و تجزیه و تحلیل شود و یا روش تحقیق بستگی داشته باشد (خویی نژاد ۱۳۸۰، ۹۱). از طرفی انتخاب نمونه با اندازه بسیار بزرگ مستلزم صرف هزینه، وقت زیاد و داشتن نیروی انسانی ماهر است. از این رو در بسیاری از موارد امکان انتخاب چنین نمونه ی وجود ندارد. بنابراین برای صرفه جویی در این موارد محقق باید حدی را قائل شود و اندازه نمونه را چنان انتخاب کند که برآورد او درست و مطابق با ویژگیهای آماری باشد. از آنجائی که تعداد افراد جامعه آماری کم بودند لذا از همه آنان اطلاعات جمع آوری شد، یعنی از روش سرشماری (تمام شماری) یا استقراء تام استفاده گردید.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۶- روش های گردآوری اطلاعات
عمدهترین روش های جمع آوری اطلاعات در پژوهش حاضر عبارتست از:
مطالعات کتابخانهای: در این قسمت جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و تدوین چارچوب نظری تحقیق، از منابع کتابخانه ای همانند کتاب، مقالات، همایش ها و همچنین منابع اینترنتی استفاده شد.
تحقیق میدانی: در این قسمت به منظور جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه عدالت سازمانی مبتنی بر مدیریت اسلامی و پرسشنامه انگیزش کارکنان استفاده شده است.
۳-۷- ابزار گردآوری داده‏ها
به منظور سنجش متغیرهای مورد استفاده در پژوهش از دو پرسشنامه عدالت سازمانی مبتنی بر مدیریت اسلامی و انگیزش کارکنان استفاده گردید. پرسشنامه های مذکور شامل دو بخش عمده می باشند:
الف) راهنمای پرسشنامه: در این قسمت هدف از گردآوری داده ها و ضرورت همکاری پاسخ دهنده بیان شده است.
ب) سوالات (گویه ها) پرسشنامه: این بخش از پرسشنامه شامل دو قسمت می باشد: ۱- سوالات عمومی: این قسمت شامل متغیر های جمعیت شناختی می باشد و ۲- سوالات تخصصی: این قسمت شامل ۱۸ گویه مربوط عدالت سازمانی مبتنی بر مدیریت اسلامی، ۱۴ گویه مربوط به انگیزش کارکنان می باشد.
۳-۷-۱ پرسشنامه عدالت سازمانی مبتنی بر مدیریت اسلامی
اولین ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه حاضر برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد آقای ایمان صباغ، ۱۳۸۸ با عنوان بررسی بستگی عدالت سازمانی با رفتارهای اخلاقی کارکنان سازمان های دولتی شهرستان کرمان و اصلاحات محقق مبتنی بر مدیریت اسلامی است که سه بعد ( عدالت توزیعی، عدالت رویه ای و عدالت مراوده ای) را مورد بررسی قرار می دهد. که در ۱۸ گویه تنظیم و بر اساس مقیاس پنج گزینهای لیکرت (کاملاً موافق = ۵، موافق= ۴، تا حدی = ۳، مخالف= ۲ و کاملاً مخالفم= ۱) تنظیم شده است .
جدول (۳-۱): تطبیق سوالات پرسشنامه عدالت سازمانی مبتنی بر مدیریت اسلامی با مؤلفه های آن

سوالات مربوط به هر خرده مؤلفه

مؤلفه

سوالات مربوط به هر مؤلفه

مقیاس

۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶

عدالت توزیعی

سوالات ۱ تا ۱۸

عدالت سازمانی

۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲

عدالت رویه ای

۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸

عدالت مراوده ای

۳-۷-۲ پرسشنامه انگیزش کارکنان
دومین ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه انگیزش کارکنان است . این پرسشنامه دارای پنج مولفه؛ احساس امنیت، احساس اجتماعی، احساس احترام، احساس استقلال و احساس خود شکوفایی می باشد. این پرسشنامه دارای ۱۴ گویه می باشد و بر اساس مقیاس پنج گزینهای لیکرت (کاملاً موافق = ۵، موافق= ۴، تا حدی = ۳، مخالف= ۲ و کاملاً مخالفم= ۱) نمره گذاری می شود.
جدول (۳-۲): تطبیق سوالات پرسشنامه انگیزش کارکنان با مؤلفه های آن

مولفه ها

سوالات

احساس امنیت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...