۰/۸۳۲

انگیزه سودمند گرائی

۵۰-۴۷

۴

۰/۸۶۴

کل پرسشنامه

۱-۵۰

۵۰

۰/۸۹۴

با توجه به اینکه ضریب آلفای کرونباغ کل پرسشنامه بالاتر از ۸/۰ می باشد از پایایی قابل قبولی برخوردار می باشد.

-۳۹٫ متغیرهای تحقیق

متغیربه ویژگی، صفت یا عاملی اطلاق می­ شود که بین افراد جامعه مشترک بوده، می ­تواند مقادیر کمی و ارزشهای متفاوتی داشته باشد. متغیرها انواع گوناگون دارند و بر اساس مبانی مختلف تقسیم بندی می­گردند. متغیرها بر اساس رابطه به سه گروه متغیرهای مستقل، متغیرهای وابسته یا تابع و متغیرهای میانجی یا واسطه تقسیم می­شوند.
متغیرهای مستقل نقش علت را بر عهده دارند و بر متغیرهای دیگر تأثیر می­گذارند، منشأ بروزپدیده­ها می­شوند و معمولاً تشخیص تأثیر متغیر مستقل و میزان آن از اهداف عمده تحقیق محسوب می­ شود. متغیرهای تابع یا وابسته تابع تغییرات متغیر مستقل هستند، یا در واقع معلول آنها به شمار می­آیند(حافظ نیا،۱۳۸۲، ص۸۳).
انواع متغیرهای مورد مطالعه در این تحقیق عبارتند از:
– متغیرهای مستقل: عوامل انگیزه سودمندی گرایی و عوامل انگیزه لذت گرایی؛
– متغیر وابسته (تابع) :تمایل به خرید اینترنتی.

۱۰-۳٫ روش ­های آماری مورد استفاده

۳-۱۰-۱٫در نرم افزار Spss

در این پژوهش با بهره گرفتن از نرم افزار (SPSS)از دو نوع آمار توصیفی و استنباطی برای تحلیل داده ­ها استفاده شده است. بطوری که با بهره گرفتن از روش­های آمار توصیفی، اعم از جداول توزیع فراوانی، درصدها و رسم نمودارها به بررسی متغیرهای جمعیت­شناختی تحقیق، هم چنین با بهره گرفتن از آمار استنباطی متناسب با سطح سنجش داده ها و مفروضه های اساسی آزمون های آماری از آزمون های تحلیل واریانس، ضریب همبستگی پیرسون و معنادار بودن ضریب همبستگی استفاده شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲-۱۰-۳-درنرم افزار لیزرل[۱۷۰]

نرم افزار لیزرل برای اولین بار در اوایل دهه ۱۹۷۰توسط جیمز وارد کیس لینگ[۱۷۱]، کارل جورسکاگ[۱۷۲] و دیوید زایلی[۱۷۳] تنظیم و ارائه شد. به همین دلیل گاهی اوقات آن را مدل جی.کی. دابلیو[۱۷۴] می­نامند. ولی این نرم افزار بیشتر با نام جورسکاگ همراه است و از زمانی که وی برای اولین بار لیزرل را معرفی کرد، مدل­های ساختار کواریانس اشتهار قابل توجهی در میان محققان جدی در بسیاری از زمینه ­های تحقیقی و کاربردی کسب کرده است. این اشتهار اساساً به دو دلیل بوده است:
به طور کلی، در علوم اجتماعی و رفتاری بیشتر نظریه ­ها و مدل­ها در قالب مفاهیم نظری بیان می­شوند که مستقیماً قابل مشاهده و اندازه ­گیری نیستند. در چنین مواقعی معمولاً از تعدادی معرف­ها یا نشانگرها برای اندازه ­گیری و مطالعه این متغیرهای نظری استفاده می­ شود. دو مسئله اساسی در استنباط علی از مسایل علوم اجتماعی و رفتاری وجود دارد که عبارتند از:
اندازه گیری: اندازه گیری های مشاهده شده واقعاً چه چیزی را اندازه می گیرند؟ چگونه و با چه دقتی می­توان نوع اشیایی را که باید اندازه گرفته شوند، مشخص کرد؟ روایی و اعتبار اندازه گیری­های انجام شده را چگونه می توان تعیین و بیان کرد؟
روابط علّی بین متغیرها و قدرت تبیین نسبی آنها: چگونه می­توان روابط علّی پیچیده را بین متغیرهایی که مستقیماً قابل مشاهده و اندازه گیری نیستند، ولی در معرف­های جایزالخطا و یا خطادار منعکس هستند، استنباط کرد؟ چگونه می­توان قدرت رابطه را بین متغیرهای نهفته ارزیابی کرد؟
در پاسخ به چنین پرسش­هایی درباره استنباط علّی«نرم افزارهای لیزرل» به شکل جامع از دو قسمت تشکیل می­شوند:
الف- مدل اندازه گیری
ب- مدل معدلات ساختاری
مدل اندازه ­گیری، پاسخ پرسش اول، یعنی چگونگی اندازه گیری متغیرهای مکنون(برون­زا و درون­زا) توسط متغیرهای مشاهده شده و روایی و اعتبار آنها را مطرح می­ کند و مدل تابع ساختاری، پاسخ پرسش دوم، یعنی روابط علی بین متغیرهای مکنون را مشخص می­ کند و تأثیرات علی و میزان واریانس تبیین شده و تبیین نشده را مورد ارزیابی قرار می دهد(هومن،۱۳۸۴، ص۱۰۱).
مدل­های اندازه ­گیری در علوم رفتاری و اجتماعی، در مواردی اهمیت دارند که مفاهیمی مانند رفتارها، نگرش ها، احساسات و اندازه­ های مردم مورد مطالعه قرار می­گیرند. بیشتر ابزارهای اندازه ­گیری چنین مفاهیمی، خطای اندازه ­گیری بسیار زیادی دارند. مدل اندازه گیری لیزرل می ­تواند چنین خطاهایی را مورد توجه قرار دهد. در لیزرل این ضرایب مجهول در یک مجموعه از معادلات خطی ساختاری برآورد می­شوند. در این تحقیق برای آزمون مدل و تحلیل عاملی تأییدی از این نرم افزار استفاده شده است.
فصل چهارم
« تجزیه و تحلیل داده ­ها و
آزمون فرضیه ­ها»

۴-۱٫ مقدمه

پس از آن که محقق داده ها را گردآوری، استخراج و طبقه بندی نمود و جداول توزیع فراوانی و نسبت های توزیع را تهیه کرد، باید مرحله جدیدی از فرایند تحقیق که به مرحله تجزیه و تحلیل داده ها معروف است، آغاز شود. این مرحله در تحقیق اهمیت زیادی دارد؛ زیرا نشان دهنده تلاش ها و زحمات فراوان گذشته می باشد. در مرحله تجزیه و تحلیل نکته مهم این است که محقق باید اطلاعات و داده ها را در مسیر هدف تحقیق، پاسخگویی به سوال یا سوالات تحقیق و نیز ارزیابی فرضیه های خود را جهت داده و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.
محتوای فصل چهارم تحقیق، تجزیه و تحلیل و جمع‌بندی داده‌های به‌دست‌آمده از پرسشنامه‌ها می‌باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم‌افزارهای آماری SPSS و نرم افزار Lisrelاستفاده شده است.
برای آمار توصیفی، داده های آماری مربوط به نحوه توزیع پاسخ دهندگان به ویژگیهای جمعیت شناختی و سایر ویژگیهای مورد نظر در پرسشنامه، آورده می شود. در این بخش همچنین از جداول توزیع فراوانی و نمودارهای آماری برای توصیف استفاده می شود. در بخش آمار استنباطی، روش مورد استفاده تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر است که توسط نرم افزار لیزرل انجام گرفته و از این طریق به آزمون فرضیه های تحقیق پرداخته می شود. در ادامه ابتدا آمار توصیفی و سپس نتایج آزمون های آماری مورد بررسی قرار گرفته است.

۴-۲٫توصیف داده های جمعیت شناختی

قسمت اول پرسشنامه مربوط به مشخصات فردی پاسخ دهندگان شامل جنسیت، سن، میزان تحصیلات و طول مدت استفاده از اینترنت می‌باشد. یافته‌های مربوط به مشخصات فردی پاسخ دهندگان تشریح می‌گردد.

۴-۲-۱٫جنسیت

اولین سؤال مشخصات فردی پرسشنامه مربوط به جنسیت پاسخ دهندگان می‌باشد. داده‌های این سؤال، پاسخ دهندگان را در دو سطح مختلف طبقه‌بندی می‌کند که فراوانی آنها در جدول (۴-۱) مشاهده می شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...