۳-۴-۱- روش AHP فازی براساس روابط ارجحیت زبانی فازی LinPreRa [۶۵]
به دلیل ناتوانی روش AHP در تصمیم ­گیری در حالت فازی، لارهون و پدریکز با واردکردن اعداد فازی مثلثی به طور مستقیم در ماتریس مقایسه زوجی AHP ، روش AHP ساعتی را به AHP فازی توسعه دادند. هدف این روش حل مسائل مبهمی است که در هنگام فرایند تحلیل معیار و قضاوت پیش می ­آید. رویه AHP فازی در ادامه توضیح داده شده است.]۱۸[
گام ۱: تشکیل ساختار سلسله مراتبی
هدف مسأله در لایه بالایی، معیار ارزیابی در لایه دوم و گزینه­ ها (کاندیدها) در لایه پایینی قرار می­گیرند.
گام ۲: ساختن ماتریس قضاوت فازی
ماتریس قضاوت فازی یک ماتریس مقایسه زوجی بین هر گزینه و معیار ارزیابی می­باشد. متغیرهای زبانی مرتبط را با توجه به جدول ( ) به درایه­های ماتریس اختصاص می­دهیم.
( ۳-۱۱ )
با توجه به مقایسه زوجی، .
با این وجود، زمان قابل­توجهی برای مشخص­کردن مقایسه زوجی موردنیاز است. هرچه تعداد معیارها افزایش پیدا کند، باقی­ماندن سازگاری در ماتریس مشکل­تر است. بنابراین، ما روش AHP فازی براساس روش LinPreRa فازی را برای ساخت ماتریس مقایسه استفاده می­کنیم. در این روش برای ساخت این ماتریس، تنها به n-1 مقایسه زوجی بین معیارها یا گزینه­ های مجاور نیاز است.

با توجه به تقابل و سازگاری ماتریس، مقادیر نامعلوم ماتریس توسط معادله­های زیر محاسبه می­شوند]۱۷[:
( ۳-۱۲ )
( ۳-۱۳ )
( ۳-۱۴ )
( ۳-۱۵ )
اگر مقادیر xij در بازه [-c, 1+c] ( c > 0 ) نباشند، معادلات تبدیلی زیر برای تغییر شکل اعداد فازی به­دست­آمده مورد نیاز است، تا سازگاری آنها حفظ شود:
( ۳-۱۶ )
گام ۳: محاسبه وزن فازی هر معیار
( ۳-۱۷ )
( ۳-۱۸ )
که در آن مقدار مقایسه فازی معیار i نسبت به j ، میانگین مقدار مقایسه فازی معیار i نسبت به هر معیار و وزن فازی معیار iام می­باشد.
( گام­های ۲ و ۳ را هم­چنین برای مقایسه گزینه­ ها نسبت به هر معیار اجرا می­کنیم. )
گام ۴: وزن فازی نهایی
مقدار وزن نهایی هر گزینه با بهره گرفتن از توالی لایه ­ها، به صورت زیر محاسبه می­ شود.
( ۳-۱۹ )
که در آن مقدارد وزن فازی معیار گزینه i نسبت به معیار j ام است.
گام ۵: رتبه ­بندی گزینه­ ها
مقادیر وزن فازی نهایی گزینه­ ها به صورت اعداد فازی نشان داده می­ شود. تعیین روشی برای ساختن یک مقدار قطعی از اعداد فازی، به منظور انتخاب گزینه بهینه ضروری است. بنابراین ملزم به استفاده از یک روش غیرفازی­سازی هستیم. این روش اعداد فازی را به وسیله احتمال رویدادهای فازی مرتب می­ کند، با فرض اینکه یک عدد فازی مثلثی TFN ( l, m ,u ) با توزیع یکنواخت است.
( ۳-۲۰ )
بنابراین می­توان اعداد فازی را براساس میانگین فازی یا مرتب کرده و گزینه بهینه را مشخص نمود.
۳-۴-۲- ارزیابی روابط بین­فردی براساس آزمون MBTI
امروزه آزمون MBTI به یکی از مشهورترین ابزارهای ارزیابی شخصیت در دنیا تبدیل شده و کاربرد وسیعی در حوزه برنامه­ ریزی شغلی، آموزش مدیریت، ساختن تیم و مطالعات پویایی گروه­ ها دارد.
همان طور که در فصل ۲ توضیح داده شد، MBTI انواع شخصیت انسان­ها را به ۴ بعد تقسیم می­ کند. در این آزمون فرض شده است که تمامی ترجیحات در شخصیت همه افراد وجود دارد اما در هر شخص یکی بر دیگری اولویت دارد، که همین موضوع سبب به­وجودآمدن ۱۶ حالت مختلف می­ شود.
بهترین تیم­ها در یک مسأله اشتراک دارند؛ اعضای آنها در بعد شمی(N)/ حسی(S) و هم چنین فکری (T) / احساسی ( F) دارای ترجیحات مکمل بوده و در بعد داوری­کننده ( J) / ملاحظه­کننده ( P) ترجیحات مشابه دارند. افرادی که در S/N و T/F با هم تفاوت دارند، هم­دیگر را در تصمیم ­گیری و مدیریت مشکلات کامل می­ کنند که منجر به نتایج دلخواه می­ شود. در مقابل افراد با ترجیحات J/P مشابه راحت­تر همدیگر را درک کرده، ارتباط بهتری خواهند داشت و در نتیجه تمایل به اشتراک علاقمندی­های مشترک بیشتری دارند.]۲۷[ و ]۲۸[
براساس این تئوری، روابط میان انواع شخصیت­ها می ­تواند مثبت، بی­تفاوت و منفی باشد که در جدول ( ۳-۱ ) نشان داده شده است.
جدول ( ۳-۱ ). روابط میان انواع بعدهای شخصیتی

EE

EI

II

SS

SN

NN

TT

TF

FF

JJ

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...