‌بنابرین‏ با توجه به مطالب مطرح شده و ضرورت توجه به مقوله مدیریت دانش، بخصوص نحوه استقرار اثربخش آن در سازمان فنی و حرفه ای استان ایلام، این تحقیق در پی شناسایی، دسته‌بندی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش در سازمان است. تا از طریق آن استقرار مدیریت دانش در این سازمان سهولت بیشتری پیدا کرده و اجرای آن هدفمند گردد. این عوامل شامل عامل توسعه منابع انسانی، عامل جهت گیری دانایی محور، عامل فرهنگ مشارکتی، عامل زیر ساخت‌های سیستم اطلاعاتی، عامل ارزیابی و انتقال دانش، عامل الگوگیری و عامل درگیری افراد است که بنا به ضرورت در جامعه آماری مورد مطالعه قرار گرفته و از نظر اهمیت و وزن عامل مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند.

  • به طور کلی و در پایان باید گفت این پژوهش از جهات زیر دارای اهمیت است:

      • با انجام این پژوهش عوامل مؤثر در جهت استقرار مدیریت دانش در سازمان مورد مطالعه شناسایی و رتبه بندی خواهند شد.

    • زمینه لازم جهت انتقال دانش ضمنی کارکنان با سابقه به مهارت آموزان، مربیان جدید الورود و سایر متقاضیان فراهم شده و باعث تسریع در امر آموزش خواهد شد.

نتایج این پژوهش می‌تواند نقشه راه خوبی جهت پیاده سازی مدیریت دانش در سطوح مختلف اداری و آموزشی در سازمان مورد مطالعه باشد.

۱-۴-اهداف تحقیق

اهداف اجرای این پژوهش را می‌توان در دو بخش اصلی تقسیم نمود:

۱-۴-۱- هدف اصلی:

تعیین عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش در سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان ایلام

۱-۴-۲- اهداف ویژه:

      • اندازه گیری میزان تأثیر عوامل مطرح شده در مدل نیومن وکنراد بر استقرار مدیریت دانش در سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان ایلام

    • ارائه پیشنهادات کاربردی در راستای استقرار مؤثر مدیریت دانش در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استان ایلام

۱-۴-۳- اهداف کاربردی

پژوهش حاضر به عنوان یک پژوهش عملیاتی و کاربردی که پیرامون عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش انجام خواهد گرفت و می‌تواند مورد استفاده مسئولان و سیاست گذاران حوزه مهارت آموزی و اشتغال استان و کارشناسان و برنامه ریزان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان ایلام و منطقه قرار گیرد.

۱-۵- فرضیات تحقیق

    • میان عامل ایجاد دانش و وضع موجود مدیریت دانش در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استان ایلام رابطه مثبت معناداری وجود دارد.

    • میان عامل حفظ و نگهداشت دانش و وضع موجود مدیریت دانش در سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان ایلام رابطه مثبت معناداری وجود دارد.

    • میان عامل تبدیل و انتقال دانش و وضع موجود مدیریت دانش در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استان ایلام رابطه مثبت معناداری وجود دارد.

  • میان عامل به کارگیری دانش و وضع موجود مدیریت دانش در سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان ایلام رابطه مثبت معناداری وجود دارد.

۱-۶-مدل مفهومی‌تحقیق

مدل مفهومی‌تحقیق حاضر به شرح شکل زیر می‌باشد.

شکل ۱-۱، مدل مفهومی‌تحقیق

۱-۷- قلمرو پژوهش

۱-۷-۱- قلمرو موضوعی: این تحقیق به بررسی عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت دانش در سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان ایلام خواهد پرداخت.

۱-۷-۲- قلمرو مکانی: قلمرو مکانی این تحقیق شهرستان ایلام می‌باشد.

۱-۷-۳- قلمرو زمانی: قلمرو زمانی این تحقیق سال‌های ۱۳۹۳-۱۳۹۴ می‌باشد.

۱-۸-تعریف واژگان تحقیق

۱-۸-۱- داده[۸]

مفاهیم، واقعیت ها و اندیشه هایی هستند که به شکل خام جمع‌ آوری و ذخیره شده اند. داده ها برای معنی دار شدن باید به شکلی در آیند که که بتوانند دانش یا نتیجه ای را منتقل کنند (فیضی، ۱۳۸۷).

در تعریف عملیاتی داده ها رشته واقعیت ها عینی و مجرد در خصوص رویدادها هستند که می‌توان آن ها را مواد خام عناصر مورد نیاز برای تصمیم گیری به شمار آورد. به عبارت دیگر داده ها مواد اولیه خلق اطلاعات هستند.

۱-۸-۲- اطلاعات[۹]

اطلاعات نتیجه پردازش، ارتباط دادن یا خلاصه کردن داده های خام برای پدید آوردن دانش و آگاهی است. داده ها زمانی به اطلاعات تبدیل می‌شوند که ارائه دهنده آن ها معنی و مفهوم خاصی به آن ها ببخشد. با افزودن ارزش به داده ها در واقع آن ها را به اطلاعات تبدیل می‌کنیم (داونپروت و پروساک، ۱۳۷۹).

در تعریف عملیاتی اطلاعات نتیجه پردازش و دسته بندی داده هایی هستند که برای هدف خاصی سازمان یافته و قابلیت تأثیر گذاری بر گیرنده را دارند.

۱-۸-۳- دانش[۱۰]

دانش مفهومی‌است که به به توانایی و قابلیت برای انجام عمل بستگی دارد. قدرت خلق دارد، ‌بنابرین‏ به سختی به تعریف در می‌آید و به ارزش ها و تجارب کارکنان مرتبط می‌شود (شریف زاده و بودلایی، ۱۳۸۷).

در تعریف عملیاتی دانش را می‌توان ترکیبی از عناصر داده و اطلاعات دانست که به آن دیدگاه‌های تخصصی، مهارت ها و تجربیات افزوده می‌شود تا دارایی‌های ارزشمندی برای کمک به اتخاذ تصمیمات صحیح به دست آید.

۱-۸-۴- مدیریت دانش[۱۱]

مدیریت دانش مجموعه ای از فرآیندها و عملکردهاست که در سازمان توانایی خلق، اخذ، تسخیر، ذخیره سازی، نگهداری و انتشار دانش سازمانی را دارد (هسی و ‌همکاران، ۲۰۰۹).

در تعریف عملیاتی مدیریت دانش فرآیندی است که به سازمان ها ‌در کشف، انتخاب، سازماندهی، انتشار و انتقال اطلاعات مهم و تجارب ضروری برای فعالیت‌های از قبیل حل مسئله، یادگیری پویا، برنامه ریزی استراتژیک و تصمیم گیری کمک می‌کند.

۱-۹-جامعه آماری، جامعه هدف و روش نمونه گیری

جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان و مربیان سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان ایلام می‌باشد، جهت نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده خواهد شد. حجم نمونه با بهره گرفتن از فرمول کوکران محاسبه می‌گردد. (در فصل سوم ‌به این موضوع به تفصیل خواهیم پرداخت.)

۱-۱۰-نوآوری موجود در تحقیق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...