فصل چهارم

یافته های تحقیق

۴-۱- مقدمه

پس از آنکه مسأله پژوهش، مراحل تعیین روش شناسی پژوهش، مشخص سازی ابزار مناسب جمع‌ آوری داده ها و به کارگیری آن ها بیان شد، اکنون نوبت آن رسیده که داده های جمع‌ آوری شده را تجزیه و تحلیل کرده تا تکلیف فرضیه‌های پژوهش، که گزاره های احتمالی و غیر تعیینی بودند، معین شوند.

تفسیر کردن به معنی تبیین و معنا بخشیدن به داده‌هاست. تبیین داده های خام دشوار و یا غیرممکن است و ‌بنابرین‏ باید داده ها را تجزیه و تحلیل کرده و سپس به تفسیر آن ها بپردازیم.

تحلیل به معنای طبقه‌بندی، تنظیم، پردازش، دستکاری و خلاصه کردن داده ها برای یافتن پاسخ برای پرسش‌های پژوهش است. هدف از تحلیل ، تقلیل داده ها به شکل قابل فهم و قابل تفسیراست به نحوی که بتوان روابط متغیرهای گوناگون مرتبط با مسأله پژوهش را مورد مطالعه قرار داد. در تفسیر کردن با توجه به نتایج تحلیل، استنباط هایی پیرامون روابط مطالعه شده در پژوهش انجام می‌گیرد و درباره این روابط نتیجه‌گیری هایی به عمل می‌آید.

در واقع، تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها روشی است که به وسیله آن کل فرایند پژوهش از گزینش مسأله تا رسیدن به یک نتیجه، مورد کنترل قرار می‌گیرد.با توجه به مطالب و روش‌هایی که در فصل سوم عنوان شد، اطلاعات لازم جمع‌ آوری شده و سپس این اطلاعات وارد نرم افزار SPSS شده و از طریق روش های آماری مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم تا بتوانیم نسبت به پذیرش یا رد فرضیه اظهار نظر نمائیم.

۴-۲- آزمون کولموگرف- اسمیرنوف برای تعیین نرمال بودن داده ها

تحلیل رگرسیون و یا تحلیل پانلی در صورتی اعتبار کافی را دارد که داده ها از توزیع نرمال بر‌خوردار باشند.‌بنابرین‏ لازم است قبل از پردازش مدل این فرضیات بررسی و صحت برقراری آن ها کنترل­گردد.

فرض صفر و فرض مقابل در این آزمون به صورت زیر نوشته می‌شود.

داده ها از توزیع نرمال پیروی می‌کنند:H0

داده ها از توزیع نرمال پیروی نمی کنند:H1

در این پژوهش برای آزمون نرمال بودن داده ها از آزمون کلموگروف- اسمیرنف استفاده می شود. مدل‌های رگرسیونی و پانلی در صورت غیر نرمال بودن از اعتبار ساقط خواهند بود.

در هنگام استفاده از نرم افزار SPSS چنانچه سطح معناداری مدل (sig) بیشتر از سطح خطای باشد فرض صفر پذیرفته شده و نتیجه می گیریم داده ها از توزیع نرمال پیروی می‌کنند. چنانچه سطح معناداری مدل (sig) کمتر از سطح خطای باشد فرض صفر رد می شود و نتیجه می گیریم داده ها از توزیع نرمال پیروی نمی کنند.

جدول۴-۱ نتیجه آزمون K-S برای متغیرها

متغیرها

Intangible Assets

ROE

ROA

MBVR

Sig

۰۰۰/

۴۲۷/

۰۹۰/

۰۰۰/

نتیجه آزمون

H0 رد می شود

H0 تأیید می شود

H0 تأیید می شود

H0 رد می شود

همان گونه که مشاهده می شود ، با توجه به سطح معنی‌داری ، به غیرازمتغیرهای ROE و ROA بقیه متغیرها نرمال نیستند. یک راه برای نرمال کردن داده ها انجام عمل Ln(x) بر روی داده ها است. در واقع با این کار برخی از داده ها که نامربوط هستند از بین داده ها حذف شده و می توان ‌در مورد داده های مربوط به دست آمده نتیجه مطلوب تری به دست آورد. پس از اعمال Ln برای متغیرهایی که نرمال نبوده اند، سطح معنی داری در آزمون K-S برای متغیرها به شرح ذیل می‌باشد

جدول ۴-۲ نتیجه آزمون K-S برای متغیرهای نرمال شده

متغیرها

Intangible Assets

ROE

ROA

MBVR

Sig

۰۶۵/

۴۲۷/

۰۹۰/

۴۶۲/

نتیجه آزمون

H0 تأیید می شود

H0 تأیید می شود

H0 تأیید می شود

H0 تأیید می شود

با انجام عمل Ln(x) برای داده ها سطح معنی داری برای بقیه متغیرها نیز بیشتر از ۰۵/۰ گردیده لذا فرض صفر تأیید می‌شود.این بدان معنی است که داده ها از توزیع نرمال پیروی می‌کنند.

    1. – Dependent variable ↑

    1. – independent variable ↑

    1. Healy ↑

    1. Norman & Kaplan ↑

    1. Axelsson ↑

    1. Lee,Zumwalt ↑

    1. Ijiri ↑

    1. Weston ↑

    1. Baccidor ↑

    1. effective ↑

    1. efficiency ↑

    1. Earnings ↑

    1. Stewalt &.Bermett ↑

    1. Reseearch and development ↑

    1. Full Cost ↑

    1. Successful Effort ↑

    1. Earnings per share Price5 ↑

    1. Meigs ↑

    1. Sholes ↑

    1. Janes ↑

    1. Scatler plot ↑

    1. Kolmogorev-smirnov test-1 ↑

    1. ۲- Kolmogorov ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...