خودآگاهی
خودمدیریتی
شاخص
شاخص
شاخص
شاخص
۲-۲۴- مدل مفهومی تحقیق
پیشرفت تحصیلی دانشجویان
هوش هیجانی مدیران
فصل سوم:
روش شناسی تحقیق
۳-۱- مقدمه
روش شناسی ازارکان اصلی هر پژوهش می باشد زیرا تنها راه دستیابی به دستاورد های قابل قبول و علمی است.
در این فصل روش شناسی پژوهش (متدولوژی) که شامل روش تحقیق، جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری، ابزارگردآوری اطلاعات ،شیوه تجزیه وتحلیل داده ها می باشد مورد بحث قرار می گیرد تا راهکارها وابزار معتبر صحت نتایج را پشتیبانی نماید.
۳-۲- روش شناسی تحقیق
روشی که در این پژوهش استفاده میشود از نوع همبستگی یا همخوانی می‌باشد، زیرا هنگامی که محقق دو یا چند دسته از اطلاعات مختلف مربوط به یک گروه یا دسته اطلاعات از دو یا چندگروه را در اختیار دارد می‌تواند از این روش تحقیق استفاده کند. چرا که این روش برای مطالعه میزان تغییرات در یک یا چند عامل در اثر تغییرات یک یا چند عامل در اثر تغییرات یک یا چند عامل دیگر است. در این روش مطالعات در صدد پاسخگویی به سه نوع سؤال هستیم:

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۱- آیا رابطه بین این دو دسته مطالعات وجود دارد یا نه؟ در صورت منفی بودن جواب دو سؤال دیگر مطرح نخواهد بود، ولی اگر جواب مثبت باشد وجود رابطه‌ای محرز گردد در آن صورت دو سؤال دیگر به ترتیب زیر مطرح خواهد شد.
۲- جهت این همبستگی که ممکن است مثبت یا منفی باشد و در حالت همبستگی مثبت تغییرات در هر دو دسته از اطلاعات در یک جهت است بدین صورت که اگر افزایش در دسته اول ایجاد شود در دسته دوم نیز افزایش حاصل خواهد شد و برعکس. اما در حالت همبستگی منفی تغییرات در هر دو دسته در جهت خلاف یکدیگر خواهد بود. به این ترتیب که اگر افزایش در دسته اول ایجاد شود در دسته دوم از اطلاعات کاهش حاصل خواهد شد.
۳- میزان و مقدار این همبستگی چه اندازه است؟ محقق در این دسته از تحقیقات حداقل به دو دسته از اطلاعات از یک گروه نیاز دارد تا با استفاده محاسبات آماری بتواند پاسخ این سؤال را فراهم کند.
۳-۳- متغیرهای تحقیق
متغیرها به دو صورت متغیر پیش بین و متغیر ملاک تقسیم بندی میشوند که در ادامه همین بخش از این پایان نامه توضیح مختصری در مورد آنها داده شده است.
۳-۳-۱ متغیر پیش بین
دراین پژوهش هوش هیجانی مدیران ومؤلفههای آن به عنوان متغیر پیشبین درنظر گرفته میشود.
۳-۳-۲ متغیر ملاک
متغیرملاک درپژوهش حاضر پیشرفت تحصیلی دانشجویان میباشد.
۳-۴- ابزار گردآوری داده‏ها
۳-۴-۱ مطالعات کتابخانه ای
در تحقیق فوق از مطالعات کتابخانهای بهره گرفته میشود و با مراجعه به کتابها، مجلات و نشریات گوناگون فارسی، لاتین و استفاده از سایت های مختلف اینترنتی مرتبط با موضوع سعی می شود تا اطلاعات لازم در مورد این موضوع گرد آوری شود و با بهره گرفتن از آنها هم به غنی شدن ادبیات تحقیق کمک شود و هم در تهیه پرسشنامه و فصلهای دیگر پایان نامه استفاده مطلوب و مناسبی صورت می گیرد.
۳-۴-۲ پرسشنامه
در این پژوهش از آزمون هوش هیجانی برادبری وگریوز(۱۹۵۳) استفاده شده است. این پرسشنامه دارای ۲۸ سئوال میباشد. که سئوالات مربوط به ۴ عامل هوش هیجانی به صورت زیرمطرح شده است :
خودآگاهی (سئوالات ۱ تا۶)
خودمدیریتی ( سئوالات ۷ تا ۱۵)
آگاهی اجتماعی ( سئوالات ۱۶ تا ۲۰)
مدیریت روابط ( سئوالات ۲۱ تا۲۸)
۳-۵- جامعه آماری، روش نمونه‏گیری و حجم نمونه
برای بدست آوردن نتایج رضایت بخش از نمونه آماری و تعمیم آنها به جامعه مورد نظر، جامعه آماری باید به صورت کاملاً واضح و روشن تعریف گردد. (پیشقدم و قنسولی۱۳۸۷، ۶۳).
جامعه آماری در این پژوهش را کلیه مدیران دانشگاه علوم پزشکی در سال تحصیلی ۹۲-۹۱ شامل شد. به تعداد ۶۰ مدیر که ۴۹ نفر از مدیران به پرسشنامه پاسخ دادند و۱۱ مدیر همکاری نکردند و از نمونه آماری حذف شدند. همچنین کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان به تعداد۲۸۰۰ نفر که معدل کل هر دانشکده آنان در نظر گرفته شد.
۳-۵-۱ پرسشنامه هوش هیجانی
الف: پرسشنامه هوش هیجانی برادبری[۴۱] وگریوز[۴۲] برای سنجش هوش هیجانی و مؤلفه های آن که به تعداد ۴۹ نغر افراد گروه نمونه توزیع و پس از پاسخگویی جمع آوری گردید.
ب: در این مطالعه ملاک پیشرفت تحصیلی تغییرات معدل ترم اول و دوم کل دانشجویان ورودی۹۱ هر دانشکده لحاظ شده است.
۳-۵-۲روایی[۴۳] وپایایی[۴۴] پرسشنامه
۱-روایی
منظور از روایی (اعتبار محتوایی) آن است که آیا ابزار سنجش میتواند خصیصه و ویژگی که ابزار برای آن طراحی شده است را اندازه گیری کند یاخیر؟ زیرا اندازه گیری نامناسب و ناکافی میتواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا جلوه دهد.
روایی این پرسشنامه توسط پورجواران (۱۳۹۲) به دست آمده است ومقدار آن ۸۵% به دست آمده است.
۲-پایایی
منظور از پایایی این است که هر روش خاصی، هرگاه چند بار در مورد موضوع واحدی به کاربرده شود، هربار نتیجه یکسانی به دست میدهد یا نه. پس هرگاه فقط مشاهدهگر منبع اطلاعات باشد باید درمورد قابلیت اعتماد مشاهده شک کرد. پایایی این پرسشنامه از روش آزمون آلفای کرونباخ توسط پورجواران (۱۳۹۲) ۹۱% اعلام شده است.
۳-۶- روش‌تجزیه و تحلیل داده ها
روش اجرای آزمون به اینگونه است که بعد از این که مدیران انتخاب شدند با توزیع پرسشنامه هوش هیجانی و توضیح در مورد این آزمون چگونگی پاسخ به سؤالات را برای مدیران تشریح نموده است. پس از تکمیل پرسشنامه‌ها، این پرسشنامه‌ها جمع‌ آوری گردید و جهت تجزیه و تحلیل مورد بررسی قرار گرفته است. پس ازنمره گذاری سئوالات پرسشنامه و همچنین اخذ میانگین معدل دانشجویان، اطلاعات با بهره گرفتن از نرم افزارspss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. از آمارهی توصیفی(جداول فراونی، میانگین، میانه، مد و استاندارد انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون) جهت بررسی فرضیه های پژوهش استفاده شده است.
فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل داده ها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...