۱۹

۲۷/۰

ج

۶/۲

۷۱

۲۷

۴/۰

د

۶/۱

۶۵

۴۱

۶/۰

ه

۶/۰

۴۰

۶۸

۱

و

۶/۰<

۴۰<

متغیر

ظرفیت عملی پیاده‌رو براساس حداکثر حجم عبور در جدول ۱۶ برابر ۶۸ نفر بر دقیقه درهر متر عرض مؤثر پیاده‌رو در نظر گرفته شده است که این مقدار در سطح سرویس «ه» و در فضای حرکت معادل ۶/۰ مترمربع بر هر نفر بدست می‌آید. این ظرفیت عملی حدود ۱۷ درصد کمتر از مقدار متناظر در HCM است که این اختلاف ناشی از بیشتر بودن سرانه فضای حرکت مطلوب عابرین ایرانی و همچنین کمتر بودن میانگین سرعت پیاده‌روی آنها است.
البته حجم‌های عبور بیشتر از ظرفیت عملی فوق در شرایط خاص محتمل است. در منبع [۷] نمونه‌هایی از اینگونه شرایط خاص ارائه شده است. به عنون مثال در مطالعه حجم عبور دسته‌ه ای منظم سربازان ظرفیت نهایی ۱۵۸ نفر در دقیقه درهر متر عرض گزارش شده است. همچنین در مطالعه حجم عبور در محل ورودی پناهگاه‌های دفاع غیرنظامی برای یک دوره ۱۵ ثانیه‌ای حجم عبوری برابر با ۱۴۸ نفر در دقیقه بر هر متر عرض و با میانگین ۵ دقیقه‌ای معادل با ۱۰۶ نفر در دقیقه در هر متر عرض مشاهده و ثبت شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

فصل سوم
” روش تحقیق”
۳-۱- مقدمه
ویژگیهای کمی پیاده روی که بطور عام مورد استفاده برنامه ریزان و مهندسان ترافیک قرار میگیرد شامل ساعت پیاده روی، مسافت پیاده روی و روابط جریان ترافیک پیاده است. سرعت پیاده روی بویژه در زمانبندی چراغهای راهنمایی و تعیین ضرورت احداث تسهیلانی از قبیل جزایر ایمنی حائز اهمیت میباشد. مسافت پیاده روی علاوه بر اینکه یک شاخص اساسی در شکل دهی فضاهای شهری است در تعیین محدوده خدمات مؤثر سیستم حمل و نقل عمومی، مکانیابی و ارزیابی گذرگاهها ویژه عابر پیاده و همچنین بررسی اقتصادی و مکانیابی خرده فروشی ها که وابسته به دسترسی پیاده هستند نیز بکار می آید. روابط جریان ترافیک پیاده در مطالعه کفایت و راحتی پیاده روها، کنجهای تقاطع و گذرگاههای عرضی در شرایط مختلف بکار می آیند.این روابط میتواند در طراحی سایر تسهیلات از قبیل راهروها، شیبراه ها و راه پله ها در ترمینالهای ترابری و سایر ساختمانها و همچنین برنامه ریزی و طراحی خروج اضطراری مورد استفاده قرار گیرد.
از آنجائی که این مشخصه ها بستگی به شرایط خاص هر جامعه و بخصوص فیزیک و رفتار پیاده روی افراد آن دارد ضروری است پارامترهای مربوطه با دقت کافی اندازه گیری شود تا در تدوین استانداردهای برنامه ریزی، طراحی و بهره برداری مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از آئین برنامه ها و استانداردها معتبر پیاده روی مربوط به سایر کشورها پس از کسب آگاهی های لازم در رابطه با پارامترهای کمی پیاده روی در شرایط بومی، بنحو مؤثرتر با دید بازتری امکان پذیر خواهد بود.
در این راستا و در چارچوب امکانات این پروژه تحقیقاتی، یکسری عملیات میدانی جهت اندازه گیری پارامترهای جریان ترافیک پیاده صورت گرفته است که در بخشهای بعد شرح عملیات و نتایج بدست آمده ارائه میشوند. گرچه تا کنون چنین مطالعه ای در این سطح و عمق در زمینه مسائل پیاده روی کشور ما سابقه نداشته است مع الوصف بعلت کمبود مطالعات پشتیبان، نیاز به مطالعات گسترده تر و بیشتری وجود دارد که در پایان این مطالعات موضوعات لازم برای تحقیقات بعدی ارائه خواهد شد.
۳-۲- روش تحقیق
به منظور اندازه گیری پارامترهای جریان ترافیک پیاده (سرعت، چگالی و تردد) آمارگیری پیاده روی در ۲۲ نقطه از شهر تهران مطابق جدول ۹ صورت گرفت. در این جدول موقعیت محل، زمان و همچنین مدت برداشت آمار در کاربری های مختلف ذکر شده است. انتخاب محل های برداشت بر این اساس بوده است که یک توزیع نسبتاً وسیع جغرافیایی حاصل شده و در نتیجه برای هر کاربری خاص شرایط مختلف اجتماعی- اقتصادی و محیطی ملحوظ گردد. نوع کاربری معبر بر اساس ترکیب غالب عابرین مشخص شده و در این رابطه هفت کاربری عبوری، گذرگاه عرضی، خرید، تفریحی، مسکونی و آموزشی در نظر گرفته شده است. کلیه برداشتها در ماه های مرداد، شهریور و مهر صورت گرفته و بنظر میرسد در این ماه ها شرایط نسبتاً متعادلی از نظر عوامل محیطی برقرار بوده است. ساعت آماربرداری بسته به نوع کاربری معبر به گونه ای انتخاب شده است که شرایط مختلف ترافیک پیاده و بویژه اوج تردد را شامل گردد. در این راستا برای کابریهای آموزشی محدوده زمانی ساعات ۱۲ الی ۱۴ بعدازظهر، در مورد کاربری های گردشگاهی ۱۰ صبح الی ۱۲ ظهر و برای سایر کاربریها محدوده زمانی ۱۷ الی ۱۹ بعدازظهر انتخاب شده است. مدت برداشت آمار در هر محل عموماً ۱۵ دقیقه و در بعضی موارد بنابر ضرورت مقادیر کمتر یا بیشتر بوده است.
تست و کنترل این آمارگیری ها به روش عکس‌برداری و فیلمبرداری ویدئویی انجام شده و انتخاب این روش با توجه به نیازهای اندازه گیری پارامترها (سرعت، چگالی، تردد) و همچنین دقت لازم صورت گرفته است. علی الاصول اندازه گیری مستقیم متغیرهایی از قبیل چگالی باید ضرورتاً بوسیله عکسبرداری یا فیلمبرداری بطور لحظه ای انجام شود. از سوی دیگر بواسطه شرایط تحت کنترل در استخراج آمار و اطلاعات از روی نوارهای ویدئویی دقت آمار برداری بالاتری قابل حصول بوده و بعلاوه مستند سازی آمار برای نیز بنحو مطلوبتری امکان پذیر خواهد بود. آمارگیری به روش فیلمبرداری دارای این مزیت نیز میباشد که بواسطه امکان نصب دوربین در خارج از محدوده دید و توجه عابرین رفتار طبیعی آنها مخدوش نمی گردد. در این آماربرداری نیز محل نصب دوربین در طبقات ساختمانهای مجاور انتخاب گردید بطوریکه حتی الامکان زاویه دوربین عمود بر امتداد مسیر پیاده رو باشد.
با توجه به امکانات اجرایی موجود، طولی در حدود ۱۵-۱۰ متر از پیاده رو بعنوان مقطع آماربرداری مشخص گردید. در ابتدا و انتهای این قطعه شاخص هایی تعیین و فاصله آنها با دقت کافی در محل اندازه گیری شد. عرض معبر نیز که در طول قطعه یکنواخت بود بطور جداگانه اندازه گیری و ثبت میگردید.
شکل ۱-۳ ، عدم توجه به خطوط حق تقدم عابرین پیاده
شکل ۲-۳ ، عدم توجه عابرین پیاده به چراغ
شکل ۳-۳ ، عدم توجه عابرین پیاده به خطوط حق تقدم

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...