۸۵۹/۰

۸۲۴/۰

۳۱۲/۲۴

۰۰۰/۰

۰۴۴/۲

در یک معادله رگرسیون چند متغیره، چنانچه هیچ رابطه‌ای میان متغیر وابسته با متغیرهای مستقل و کنترلی وجود نداشته باشند، باید تمامی ضرایب متغیرهای مستقل در معادله، مساوی صفر باشد. از این رو، باید معنادار بودن معادله رگرسیون مورد آزمون قرار گیرد. این کار با بهره گرفتن از آماره F انجام می‌شود. همان‌طور که در جدول شماره ۴-۵ ملاحظه می‌شود، مقدار آماره F و سطح معناداری مربوط به این آماره، بیانگر این است که فرضیه صفر آماری که همان بی­معنا بودن کل مدل (صفر بودن تمام ضرایب) است، رد می­ شود و مدل رگرسیون برآورد شده، در کل معنادار است. ضریب تعیین نیز معیاری است که قوت رابطه میان متغیر وابسته و متغیرهای مستقل و کنترلی را تشریح می‌کند. مقدار این ضریب در واقع مشخص‌کننده آن است که چند درصد از تغییرات متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل و کنترلی توضیح داده می‌شود. در این مدل، ضریب تعیین برابر با ۸۵۹/۰ است. یعنی ۹/۸۵ درصد از تغییرات متغیر وابسته توسط متغیر مستقل قابل توضیح است. همچنین، مقدار آماره دوربین- واتسون مدل که برابر با ۰۴۴/۲ است، در فاصله بین ۵۰۰/۱ و ۵۰۰/۲ قرار دارد و نشان‌دهنده این است که بین خطاهای مدل خودهمبستگی وجود ندارد. در ادامه، نتایج حاصل از بررسی ضریب متغیر مدل که در جدول شماره ۴-۶ ارائه شده است، توضیح داده می‌شود.

جدول ۴-۶: نتایج حاصل از بررسی ضرایب جزئی مدل – کارایی سرمایه‌گذاری

متغیرها

ضرایب

خطای استاندارد

آماره t

معناداری

رشد فروش

۰۰۴/۰

۰۰۲/۰

۹۸۵/۱

۰۴۸/۰

مقدار ثابت

۰۵۹/۰

۰۰۱/۰

۲۴۸/۸۸

۰۰۰/۰

همان‌طور که در جدول شماره ۴-۶ ملاحظه می‌شود، ضریب متغیر مستقل بیانگر این است که رشد فروش دارای رابطه مثبت با سرمایه‌گذاری‌های آتی است. مقدار آماره‌ t و معناداری مربوط به این آماره نیز نشان‌دهنده این است که این رابطه از لحاظ آماری معنادار است.
در نهایت، برای برآورد مدل‌ مربوط به فرضیه اصلی اول، باقیمانده‌های مدل بالا به عنوان معیار عدم کارایی (متغیر وابسته) مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، برای برآورد مدل‌های مربوط به فرضیه‌های اصلی دوم و سوم، اگر باقیمانده‌های مدل بالا مثبت باشد، سرمایه‌گذاری بیشتر از حد انجام شده است (متغیر وابسته فرضیه اصلی دوم) و اگر باقیمانده مدل بالا منفی باشد، سرمایه‌گذاری کمتر از حد انجام شده است (متغیر وابسته فرضیه اصلی سوم). بر این اساس، در ۱۳۲ مشاهده سال – شرکت از مجموع ۳۳۵ مشاهده، سرمایه‌گذاری بیشتر از حد و ۲۰۳ مشاهده سال – شرکت سرمایه‌گذاری کمتر از حد انجام داده‌اند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۴-۳- نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌های فرعی مربوط به فرضیه اصلی‌ اول تحقیق
۴-۳-۱- آمار توصیفی متغیرهای مدل – فرضیه اصلی اول
جدول شماره ۴-۷، آمار توصیفی متغیرهای مدل مربوط به فرضیه اصلی اول را نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که تعداد مشاهدات مورد بررسی برای برآورد مدل، ۳۳۵ مشاهده از ۶۷ شرکت طی سال‌های ۱۳۸۷ الی ۱۳۹۱ است.

جدول ۴-۷: آمار توصیفی متغیرهای مدل – فرضیه اصلی اول

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...