۱۹۶۳٫۶۷۲۵۰٫۵۴

ارزش­گذاری درونی۱۹۶۳٫۷۰۱٫۸۹۵۰٫۵۶اضطراب امتحان۱۹۶۲٫۹۸۱۴٫۸۶۰٫۷۹

بر اساس اطلاعات جدول ۹-۴، میانگین خودکارآمدی، ۶۷/۳ از ۵ نمره­ی ممکن به دست آمده است و انحراف معیار نمرات خودکارآمدی ۵۴/۰ ‌می‌باشد. در این بین کمترین نمره­ی خودکارآمدی ۲ و بیشترین نمره ۵ ‌می‌باشد. میانگین ارزش­گذاری درونی، ۷۰/۳ از ۵ نمره­ی ممکن به دست آمده است و انحراف معیار نمرات ارزش­گذاری درونی ۵۶/۰ ‌می‌باشد. در این بین کمترین نمره­ی ارزش­گذاری درونی ۸۹/۱ و بیشترین نمره ۵ ‌می‌باشد. میانگین اضطراب امتحان، ۹۸/۲ از ۵ نمره­ی ممکن به دست آمده است و انحراف معیار نمرات اضطراب امتحان ۷۹/۰ ‌می‌باشد. در این بین کمترین نمره­ی اضطراب امتحان ۱ و بیشترین نمره ۸۶/۴ ‌می‌باشد.

در بین متغیر­های باورهای انگیزشی، ارزش­گذاری درونی با میانگین ۷۰/۳ بیشترین و اضطراب امتحان با میانگین ۹۸/۲ کمترین نمره را کسب نموده ­اند و انحراف معیار خودکارآمدی (۵۴/۰) کمترین و اضطراب امتحان (۷۹/۰) بیشترین پراکندگی را از حیث نمره دارند. به عبارتی افراد در زمینه­ خودکارآمدی ویژگی همگن­تر نسبت به سایر ابعاد دارند و در زمینه­ اضطراب امتحان دارای ویژگی ناهمگن­تری نسبت به سایر ابعاد می­باشند.

۳-۴ تحلیل­های آمار استنباطی

برای بررسی تحلیل­های آمار استنباطی، ابتدا میانگین سئوالات مربوط به پرسشنامه­ باورهای انگیزشی، تعلل­ورزی و جوّ کلاس محاسبه گردید تا داده ­ها از ماهیت کیفی به ماهیت کمی تغییر کند و از آنجا که حجم نمونه برابر با ۱۹۶ است لذا طبق قضیه­ی حد مرکزی توزیع متغیرها نرمال است. از این­رو از آزمون­های پارامتریک برای بررسی سؤالات و فرضیات تحقیق استفاده گردید.

۴-۴ بررسی مفروضات مدل رگرسیونی

۱-۴-۴ آزمون دوربین – واتسون[۶۲]

یکی از مفروضاتی که در رگرسیون مدنظر قرار ‌می‌گیرد، استقلال خطاها از یکدیگر است. در صورتی که فرضیه­ استقلال خطاها رد شود و خطاها با یکدیگر همبستگی داشته باشند، امکان استفاده از رگرسیون وجود ندارد. به منظور بررسی استقلال خطاها از یکدیگر از آماره­ی دوربین- واتسون استفاده گردید. چنانچه این آماره در بازه­ ۵/۱ تا ۵/۲ قرار گیرد، H0 آزمون عدم همبستگی بین خطاها پذیرفته می­ شود، در غیر اینصورت H1 فرضیه­ همبستگی بین خطاها پذیرفته خواهد شد. نتایج حاصل در جدول ۱۰-۴ ارائه گردید.

جدول ۱۰-۴: آماره دوربین واتسون تعلل­ورزی

آزمون

آماره

دوربین واتسون
۱٫۸۳

بر اساس نتایج به دست آمده از این آزمون برای مدل رگرسیونی با متغیر ملاک تعلل­ورزی آماره­ی دوربین واتسون به دست آمده برابر است با ۸۳/۱ ‌می‌باشد. در نتیجه عدم همبستگی بین خطاها در مدل پذیرفته می­ شود و فرضیه­ H1 مبنی بر وجود همبستگی بین خطاها رد می­ شود.

۲-۴-۴ آزمون هم­خطی

هم­خطی وضعیتی است که نشان می­دهد یک متغیر پیش­بین تابعی خطی از سایر متغیرهای پیش­بین است. اگر هم­خطی در یک معادله­ رگرسیون بالا باشد، بدین ترتیب بین متغیرهای پیش­بین همبستگی بالایی وجود خواهد داشت و ممکن است اعتبار مدل را پایین بیاورد. به عبارتی با وجود آنکه مدل خوب به نظر می­رسد ولی دارای متغیرهای پیش­بین معنی­داری نیست. مقادیر ویژه و شاخص وضعیت، دو شاخص برای بررسی هم­خطی در یک معادله­ رگرسیونی ‌می‌باشد. مقادیر ویژه­ی نزدیک به صفر نشان­دهنده این است که همبستگی داخلی پیش ­بینی­ها زیاد است و شاخص­ های وضعیت با مقدار بیشتر از ۱۵ نشان­دهنده احتمال هم­خطی بین متغیرهای پیش­بین ‌می‌باشد و مقدار بیشتر از ۳۰ بیانگر مشکل جدی در استفاده از رگرسیون در وضعیت موجود آن است.

جدول ۱۱-۴: نتایج مربوط به آزمون هم­خطی

شاخص وضعیت
ارزش ویژه
متغیر مستقل
متغیر وابسته

۲۵/۱

۸۰/۰

اضطراب امتحان

تعلل­ورزی

۲۵/۱

۸۰/۰

خودکارآمدی

در این مدل نتایج آزمون هم­خطی نشان داد بین متغیرهای پیش­بین هم­خطی وجود ندارد.

۳-۴-۴ آزمون بررسی نرمال بودن خطاها

یکی از مفروضات در نظر گرفته شده برای استفاده از آزمون رگرسیون آن است که بایستی خطاها دارای توزیع نرمال با میانگین صفر باشند، بدین منظور بایستی مقادیر استاندارد خطاها محاسبه شده و نمودار توزیع داده ­ها و نمودار نرمال آن ها رسم شود، و بین این دو نمودار مقایسه صورت گیرد.

نمودار ۱-۴: نمودار مستطیلی باقیمانده­های استاندارد شده با برازش منحنی نرمال استاندرد

در این پژوهش با بررسی این دو نمودار مشاهده می­ شود که توزیع خطاهای مدل تقریباً نرمال بوده و مشکلی در استفاده از رگرسیون وجود ندارد.

فرضیه­ ۱: ادراک از جوّ کلاس با تعلل­ورزی رابطه­ مستقیم دارد.

فرضیه ۲: ادراک از جوّ کلاس، به واسطه­ باورهای انگیزشی، با تعلل­ورزی رابطه­ غیرمستقیم دارد.

برای بررسی این فرضیات، مدل ساختاری ترسیم شد و بعد از اصلاح مدل، مدل نهایی در نمودار ۲-۴ ارائه گردید و نتایج حاصل از این مدل به صورت زیر می‌باشد.

جدول ۱۲-۴: شاخص­ های برازش

نام آزمون

توضیحات

مقادیر قابل قبول

مقدار به دست آمده

کای اسکوئر نسبی
۳>
۲٫۸۲

RMSEA

ریشه میانگین توان دوم خطای تقریب
۱/۰>
۰٫۰۹

GFI

شاخص برازندگی تعدیل یافته
۹/۰<
۰٫۹۳

NFI

شاخص برازش نرم
۹/۰<
۰٫۹۱

CFI

شاخص برازش مقایسه­ ای
۹/۰<
۰٫۹۴

با توجه به جدول ۱۲-۴، مقدار RMSEA برابر با ۰۹/۰ ‌می‌باشد لذا این مقدار کمتر از ۱/۰ است که نشان­دهنده این است که میانگین مجذور خطاهای مدل مناسب است و مدل قابل قبول ‌می‌باشد. همچنین مقدار کااسکوئر به درجه­ آزادی (۲٫۸۲=]۲۳/۶۵٫۰۴[) بین ۱ و ۳ ‌می‌باشد و میزان شاخص­ GFI ، CFIو NFI نیز از ۹/۰ بیشتر ‌می‌باشد که نشان می­ دهند مدل اندازه ­گیری متغیرهای تحقیق، مدل مناسبی است. حال به بررسی فرضیات فوق می­پردازیم.

نمودار ۲-۴: ضرایب استاندارد مسیر مدل

فرضیه ۱: ادراک از جوّ کلاس با تعلل­ورزی رابطه­ مستقیم دارد.

جدول۱۳-۴: نتایج تحلیل مسیر فرضیه ۱

ضریب مسیر

خطای استاندارد

سطح معنی داری

نتیجه

۰٫۰۰۱
۰٫۰۸
۰٫۹۹۵
رد فرضیه

‌بر اساس جدول فوق، مقدار ضریب مسیر مربوط به رابطه­ ادراک از جوّ کلاس و تعلل­ورزی معادل ۰۰۱/۰ است که در سطح P<0/05 معنادار نیست. ‌بنابرین‏ فرضیه­ اول پژوهش مبنی بر تأثیر مستقیم ادراک از جوّ کلاس بر تعلل­ورزی، تأیید نمی­ شود.

فرضیه ۲: ادراک از جوّ کلاس، به واسطه­ باورهای انگیزشی، با تعلل­ورزی رابطه­ غیرمستقیم دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...