دانلود متن کامل پایان نامه ارشد – فرضیه ۲: ادراک از جوّ کلاس، به واسطه باورهای انگیزشی، با تعللورزی رابطه غیرمستقیم دارد. – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۱۹۶۳٫۶۷۲۵۰٫۵۴
ارزشگذاری درونی۱۹۶۳٫۷۰۱٫۸۹۵۰٫۵۶اضطراب امتحان۱۹۶۲٫۹۸۱۴٫۸۶۰٫۷۹
بر اساس اطلاعات جدول ۹-۴، میانگین خودکارآمدی، ۶۷/۳ از ۵ نمرهی ممکن به دست آمده است و انحراف معیار نمرات خودکارآمدی ۵۴/۰ میباشد. در این بین کمترین نمرهی خودکارآمدی ۲ و بیشترین نمره ۵ میباشد. میانگین ارزشگذاری درونی، ۷۰/۳ از ۵ نمرهی ممکن به دست آمده است و انحراف معیار نمرات ارزشگذاری درونی ۵۶/۰ میباشد. در این بین کمترین نمرهی ارزشگذاری درونی ۸۹/۱ و بیشترین نمره ۵ میباشد. میانگین اضطراب امتحان، ۹۸/۲ از ۵ نمرهی ممکن به دست آمده است و انحراف معیار نمرات اضطراب امتحان ۷۹/۰ میباشد. در این بین کمترین نمرهی اضطراب امتحان ۱ و بیشترین نمره ۸۶/۴ میباشد.
در بین متغیرهای باورهای انگیزشی، ارزشگذاری درونی با میانگین ۷۰/۳ بیشترین و اضطراب امتحان با میانگین ۹۸/۲ کمترین نمره را کسب نموده اند و انحراف معیار خودکارآمدی (۵۴/۰) کمترین و اضطراب امتحان (۷۹/۰) بیشترین پراکندگی را از حیث نمره دارند. به عبارتی افراد در زمینه خودکارآمدی ویژگی همگنتر نسبت به سایر ابعاد دارند و در زمینه اضطراب امتحان دارای ویژگی ناهمگنتری نسبت به سایر ابعاد میباشند.
۳-۴ تحلیلهای آمار استنباطی
برای بررسی تحلیلهای آمار استنباطی، ابتدا میانگین سئوالات مربوط به پرسشنامه باورهای انگیزشی، تعللورزی و جوّ کلاس محاسبه گردید تا داده ها از ماهیت کیفی به ماهیت کمی تغییر کند و از آنجا که حجم نمونه برابر با ۱۹۶ است لذا طبق قضیهی حد مرکزی توزیع متغیرها نرمال است. از اینرو از آزمونهای پارامتریک برای بررسی سؤالات و فرضیات تحقیق استفاده گردید.
۴-۴ بررسی مفروضات مدل رگرسیونی
۱-۴-۴ آزمون دوربین – واتسون[۶۲]
یکی از مفروضاتی که در رگرسیون مدنظر قرار میگیرد، استقلال خطاها از یکدیگر است. در صورتی که فرضیه استقلال خطاها رد شود و خطاها با یکدیگر همبستگی داشته باشند، امکان استفاده از رگرسیون وجود ندارد. به منظور بررسی استقلال خطاها از یکدیگر از آمارهی دوربین- واتسون استفاده گردید. چنانچه این آماره در بازه ۵/۱ تا ۵/۲ قرار گیرد، H0 آزمون عدم همبستگی بین خطاها پذیرفته می شود، در غیر اینصورت H1 فرضیه همبستگی بین خطاها پذیرفته خواهد شد. نتایج حاصل در جدول ۱۰-۴ ارائه گردید.
جدول ۱۰-۴: آماره دوربین واتسون تعللورزی
آزمون
آماره
دوربین واتسون
۱٫۸۳
بر اساس نتایج به دست آمده از این آزمون برای مدل رگرسیونی با متغیر ملاک تعللورزی آمارهی دوربین واتسون به دست آمده برابر است با ۸۳/۱ میباشد. در نتیجه عدم همبستگی بین خطاها در مدل پذیرفته می شود و فرضیه H1 مبنی بر وجود همبستگی بین خطاها رد می شود.
۲-۴-۴ آزمون همخطی
همخطی وضعیتی است که نشان میدهد یک متغیر پیشبین تابعی خطی از سایر متغیرهای پیشبین است. اگر همخطی در یک معادله رگرسیون بالا باشد، بدین ترتیب بین متغیرهای پیشبین همبستگی بالایی وجود خواهد داشت و ممکن است اعتبار مدل را پایین بیاورد. به عبارتی با وجود آنکه مدل خوب به نظر میرسد ولی دارای متغیرهای پیشبین معنیداری نیست. مقادیر ویژه و شاخص وضعیت، دو شاخص برای بررسی همخطی در یک معادله رگرسیونی میباشد. مقادیر ویژهی نزدیک به صفر نشاندهنده این است که همبستگی داخلی پیش بینیها زیاد است و شاخص های وضعیت با مقدار بیشتر از ۱۵ نشاندهنده احتمال همخطی بین متغیرهای پیشبین میباشد و مقدار بیشتر از ۳۰ بیانگر مشکل جدی در استفاده از رگرسیون در وضعیت موجود آن است.
جدول ۱۱-۴: نتایج مربوط به آزمون همخطی
شاخص وضعیت
ارزش ویژه
متغیر مستقل
متغیر وابسته
۲۵/۱
۸۰/۰
اضطراب امتحان
تعللورزی
۲۵/۱
۸۰/۰
خودکارآمدی
در این مدل نتایج آزمون همخطی نشان داد بین متغیرهای پیشبین همخطی وجود ندارد.
۳-۴-۴ آزمون بررسی نرمال بودن خطاها
یکی از مفروضات در نظر گرفته شده برای استفاده از آزمون رگرسیون آن است که بایستی خطاها دارای توزیع نرمال با میانگین صفر باشند، بدین منظور بایستی مقادیر استاندارد خطاها محاسبه شده و نمودار توزیع داده ها و نمودار نرمال آن ها رسم شود، و بین این دو نمودار مقایسه صورت گیرد.
نمودار ۱-۴: نمودار مستطیلی باقیماندههای استاندارد شده با برازش منحنی نرمال استاندرد
در این پژوهش با بررسی این دو نمودار مشاهده می شود که توزیع خطاهای مدل تقریباً نرمال بوده و مشکلی در استفاده از رگرسیون وجود ندارد.
فرضیه ۱: ادراک از جوّ کلاس با تعللورزی رابطه مستقیم دارد.
فرضیه ۲: ادراک از جوّ کلاس، به واسطه باورهای انگیزشی، با تعللورزی رابطه غیرمستقیم دارد.
برای بررسی این فرضیات، مدل ساختاری ترسیم شد و بعد از اصلاح مدل، مدل نهایی در نمودار ۲-۴ ارائه گردید و نتایج حاصل از این مدل به صورت زیر میباشد.
جدول ۱۲-۴: شاخص های برازش
نام آزمون
توضیحات
مقادیر قابل قبول
مقدار به دست آمده
کای اسکوئر نسبی
۳>
۲٫۸۲
RMSEA
ریشه میانگین توان دوم خطای تقریب
۱/۰>
۰٫۰۹
GFI
شاخص برازندگی تعدیل یافته
۹/۰<
۰٫۹۳
NFI
شاخص برازش نرم
۹/۰<
۰٫۹۱
CFI
شاخص برازش مقایسه ای
۹/۰<
۰٫۹۴
با توجه به جدول ۱۲-۴، مقدار RMSEA برابر با ۰۹/۰ میباشد لذا این مقدار کمتر از ۱/۰ است که نشاندهنده این است که میانگین مجذور خطاهای مدل مناسب است و مدل قابل قبول میباشد. همچنین مقدار کااسکوئر به درجه آزادی (۲٫۸۲=]۲۳/۶۵٫۰۴[) بین ۱ و ۳ میباشد و میزان شاخص GFI ، CFIو NFI نیز از ۹/۰ بیشتر میباشد که نشان می دهند مدل اندازه گیری متغیرهای تحقیق، مدل مناسبی است. حال به بررسی فرضیات فوق میپردازیم.
نمودار ۲-۴: ضرایب استاندارد مسیر مدل
فرضیه ۱: ادراک از جوّ کلاس با تعللورزی رابطه مستقیم دارد.
جدول۱۳-۴: نتایج تحلیل مسیر فرضیه ۱
ضریب مسیر
خطای استاندارد
سطح معنی داری
نتیجه
۰٫۰۰۱
۰٫۰۸
۰٫۹۹۵
رد فرضیه
بر اساس جدول فوق، مقدار ضریب مسیر مربوط به رابطه ادراک از جوّ کلاس و تعللورزی معادل ۰۰۱/۰ است که در سطح P<0/05 معنادار نیست. بنابرین فرضیه اول پژوهش مبنی بر تأثیر مستقیم ادراک از جوّ کلاس بر تعللورزی، تأیید نمی شود.
فرضیه ۲: ادراک از جوّ کلاس، به واسطه باورهای انگیزشی، با تعللورزی رابطه غیرمستقیم دارد.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 11:38:00 ب.ظ ]
|