دانلود متن کامل پایان نامه ارشد | ۴-۲ تاریخچه موزه در ایران – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
![]() |
۴-۲ تاریخچه موزه در ایران
در دربار پادشاهان و دیوانخانه های ایران، اتاقهایی با عنوان “عتیقه خانه”، “عجیب خانه” یا مواردی شبیه به آن ها، برای حفظ آثار قدیمی و عجیب و غریب یا جواهرات و هدایای سلاطین و بزرگان جهان وجود داشته که میتواند نوعی “موزه سلطنتی” به شمار آید. با پایتخت شدن تهران و بنای قصرهای سلطنتی و حکومتی، اندک اندک در قصرهای فتحعلی شاه، نشانه های پدید آمدن غرفه هایی برای نگهداری آثار گرانبها مشهود گردید.
نخستین موزه دولتی ایران، توسط ناصرالدین شاه قاجار تأسيس شد. او با هدف آشنایی با ملل اروپایی، سه بار به اروپا سفر کرد و بعد از بازگشت از نخستین سفر خود، در سال ۱۲۹۰ ه.ق تصمیم به ایجاد یک موزه خصوصی در ارگ سلطنتی گرفت. ناصرالدین شاه در آغاز یکی از تالارهای وسیع عمارت خروجی باغ گلستان را که بنای آن بین شمس العماره و گوشه شرقی باغ قرار داشت به موزه اختصاص داد.
محمد حسن خان صنیعالدوله، ملقب به اعتمادالسلطنه از مقربان دربار ناصرالدین شاه و وزیر انطباعات وی بود. وی در سال ۱۲۹۰ درباره موزه چنین مینویسد: “موزه در اصطلاح اهالی فرنگ عبارت است از مکانی که مخزن آثار قدیمه، اشیاء بدیعه و نفایس و مستظرفات دنیا است و از هر نوع تحفه و یادگاری که در آن مخزون و موضوع است…” در سال ۱۲۹۴ ه.ق در روزنامه ایران[۱۵] مینویسد: “طرف راست این تالار اتاقها و تالارهایی است که در این اوقات مخصوص، موزه دولتی شده است. در این موزه بسیاری اسباب نفیس و گرانبها گذاشته شده و همه اسبابها را روی میزها و غیره به قاعده و درست چیده اند.”
اما به نظر میرسد که این موزه در مقایسه با موزه های اروپا چندان مورد رضایت ناصرالدین شاه نبود. زیرا وی تصمیم گرفت که موزه جدیدی بسازد. در نتیجه دستور داد تا عمارت قدیمی سمت شمال باغ گلستان را خراب کردند و تالار موزه، سرسرا، حوضخانه و ملحقات آن را ساختند. ساختمان بنای موزه جدید در سال ۱۲۹۳ ه.ق به اتمام رسید. این تالار بعدها به تالار سلام و تالار تاجگذاری مشهور گشت که در ضلع شمال غربی باغ گلستان قرار دارد .
اعتمادالسلطنه درباره این موزه مینویسد: “موزه همایونی مشحون از جواهرات گرانبها، ظرایف، نفایس، اشیاء و آثار علمیه و مهمات حربیه قدیمه، آلات و ادوات متنوعه و مصنوعات ازمنه سفاله و تمثیل نگارنده های بیمثل روزگار و پرده های نقاشیهای مشهور و حاصل صناعی کارخانه های معروف و ظروف چینی و بلورآلات، مسکوکات قدیمه با صدر سلاطین معظم ایران و غیره است.” از یادداشتها و نوشته های محمد حسن خان اعتمادالسلطنه در روزنامه ایران، چنین برمی آید که آرایش و تنظیم تالار موزه و چیدن اشیاء و نصب تابلوها، حدودا سه سال طول کشیده است.
در شماره ۲۹۰ روزنامه ایران و به تاریخ ۱۲۹۳ ه.ق چنین آمده است: “هر کس از جواهر گرانبها و اشیاء نفیسه قدیمه از قبیل ظروف و مسکوکات و اسلحه و پرده نقاشی و غیره داشته باشد به جهت اتاق موزه همایونی لازم است به دارالطباعه آورده و به صنیعالدوله بنمایاند که به قیمت عادلانه و عادله به جهت دیوان همایون اعلی ابتیاع خواهد شد.”
در سال ۱۳۱۶ شمسی بخش عمدهای از آثار این موزه به دستور رضاشاه به خزانه بانک ملی انتقال یافت.
بعد از عهد ناصری و در زمان مظفرالدین شاه، توجه محسوسی به معارف و علوم جدید مبذول میگشت؛ عمده دلیل این امر بازگشت دانشآموخته هایی بودند که در دانشگاه های اروپایی تحصیل کرده و فارغالتحصیل شده بودند و به اصطلاح با مظاهر تمدن جدید آشنا شده بودند.
از جمله افراد تحصیلکرده در آلمان که پس از اتمام دوره تحصیلی خود به وطن بازگشت، مرتضی قلی هدایت ملقب به صنیعالدوله بود. وی در سال ۱۳۲۱ ه.ق به ایران بازگشت و در سال ۱۳۲۴ ه.ق به ریاست اولین مجلس شورای ملی ایران انتخاب شد. بعد از وی در سال ۱۳۲۷ ه.ق در کابینه اول سپهدار تنکابنی به وزارت معارف و اوقاف منصوب گردید. وی اولین کسی بود که در همان دوران به فکر ساماندهی به وضع کاوشهای تاریخی در قالب ایجاد یک موزه و ادارهای به نام اداره کل عتیقات بود اما به مقصود خود نرسید. بعدها در زمان وزارت مرتضی خان ممتازالملک و ابراهیم حکیمی در سالهای ۱۲۹۵ و ۱۲۹۷ ه.ش اداره عتیقات یا باستانشناسی زیر نظر جلالالملک تأسيس شد. به دستور مرتضی خان ممتازالملک و در سال ۱۲۹۵ ه.ش، موزه ملی یا موزه معارف در شمال مدرسه دارالفنون واقع در ضلع غربی خیابان ناصر خسرو تأسيس شد. این موزه دارای ۲۷۰ قلم شیئ بوده که ۱۵ قطعه مفرغ، ۱۵۸ قطعه کاشی و سفال و شیشه، ۹ عدد سکه و ۵۴ قبضه جنگ افزار، ۷ قطعه مهر، استخوان، سنگ، یک مجسمه گچی، ۵ لنگه در، ۸ قطعه مرقع و ۱۳ قطعه پارچه بود که به وسیله کارمندان اداره عتیقات جمع آوری و همچنین تعدادی نیز توسط مردم اهدا شده بود. در زمان رضاشاه و بعد از خرید ساختمانهای عمارت مسعودیه تهران، برای وزارت معارف، آثار موجود در موزه ملی را به این عمارت منتقل نمودند. این آثار در سالهای ۱۳۱۶-۱۳۱۵ ه.ش به ساختمان جدید ایران باستان منتقل گردید. (زاهدی و همکاران،۱۳۸۷).
۵-۲ دسته بندی موزه ها
موزه ها در اولین گام تأسيس خود فقط مجموعهای از آثار هنری و تاریخی بودند که آن هم در معرض دید افرادی خاص قرار داشت. در واقع این موزه ها مجموعه یا کلکسیونهای آثار مختلفی بودند که وحدت موضوعی یا مکانی در آن ها دیده نمیشد و صرفا جهت جمع آوری اشیاء اهمیت داشت. اما با افزایش آثار، نیاز به توجه دقیقتر به این مجموعه ها احساس شد. همزمان با این اتفاق شاخه های مختلف علوم نیز شکل گرفتند. در این مرحله موزه ها از شکل انباری جهت نگهداری آثار فاصله گرفتند، نگاه علمیتر به آن ها شد و موزه داری معنای طبقه بندی آثار رابه خود گرفت. از همین رو اگر پیش از این در یک موزه همه نوع آثاری یافت می شد، در این مرحله موزه ها با تعریف علمی دسته بندی شدند و هر کدام به تناسب به شکل موضوعی طبقه بندی شدند (حبیبیزاد، ۱۳۸۹).
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 11:50:00 ب.ظ ]
|