با توجه به ضرورت استقرار مدیرت دانش مسئله تحقیق حاضر این است در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان نوآوری سازمانی با به کارگیری مؤلفه‌ های مدیریت دانش به طور کامل محقق نیافته است. از اینرو در این تحقیق درصدد تبیین ارتباط مؤلفه‌ های مدیریت دانش با نوآوری سازمانی هستیم.

۱-۳-ضرورت انجام تحقیق

امروزه سازمان ها برای بقا و رشد و توسعه خود به نوآوری نیاز دارند و مدیریت دانش می‌تواند نقش اساسی در نوآوری سازمانی داشته باشد (ودادی و عبدالعلیان، ۱۳۹۰، ۱۴۱). اهمیت موضوع تحقیق از دو جنبه تئوری و کاربردی بایستی مورد توجه قرار گیرد ؛ اهمیت موضوع تحقیق از نظر تئوری به صورت استدلالی و در ادبیات مربوط به موضوع ، مشهود است و از نظر کاربردی به آمار ، ارقام و رویدادها می پردازد.

امروزه در ادبیات مدیریت به وفور شاهد تأکید بر نقش دانش ، به عنوان یک منبع حیاتی برای حفظ رقابت پذیری و سودآوری هستیم. دانش در مرکز رقابت پذیری قرار گرفته است ، اکنون روشن شده است که در شرایط رقابت فعلی ، در بسیاری از سازمان ها مزیت رقابتی پایدار به مقدار قابل ملاحظه ای از دانش ناشی می شود – به دلیل اینکه کپی کردن آنچه که سازمان ها می دانند و دارند دشوار است و باید برای رسیدن به آن ها فرایند یادگیری مشابهی را طی کرد.

لارنس و پروساک، شش الزام محیطی که سازمان ها را با توجه و تأکید به مدیریت دانش سوق می‌دهد ‌به این صورت عنوان کرده‌اند : (بعد تئوری)

۱-جهانی شدن.

۲-تغییر و تحول روز افزون در سازمان ها.

۳-جهان به سرعت در حال تغییر است.

۴-در شرکت های نرم افزاری ، دانش بخشی از تولید است.

۵-برای انجام اثربخش تر فعالیت های مجازی به دانش بیشتری نیاز است.

۶-دانش موجود ، دانش جدید خلق می‌کند(زایش دانش).

بعد از مطرح شدن مفاهیم مهندسی مجدد و مدیریت کیفیت جامع، مفهوم جدیدی به نام مدیریت دانش و به تبع آن سیستم های مدیریت دانش پا به عرصه وجود گذاشتند مدیریت دانش با نوآوری ها و ابداعات در مهارت‌های مدیریتی و یادگیری سازمانی نقاط مشترک بسیاری دارد ( Bartol and Srivastava, 2002, 67)

تغییر ماهیت فعالیت‌های سازمان‌ها به کارهای دانشی موجب اهمیت یافتن روزافزون کاربرد مدیریت دانش در سازمان‌ها شده است.

مدیریت دانش و فعالیت‌های مرتبط با آن، دارای کارکردهای متعددی در سازمان‌ها است که یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین آن ها افزایش توان رقابت سازمان در محیط رقابتی و خلق مزیت‌های رقابتی پایدار برای سازمان ها است و این موضوع به ویژه در سازمان‌های دانش محور همچون تامین اجتماعی که دانش کارکنان آن ها عامل اصلی ارائه محصول یا خدمت آن ها محسوب می‌گردد، نمود بیشتری دارد.

۱-۴- چارچوب نظری

چارچوب نظری پایه ای است که تمام تحقیق بر روی آن تکیه می‌کند.یک شبکه منطقی،توسعه یافته،توصیف شده و کامل بین متغیرهایی است که از طریق فرایندهایی مانند مصاحبه،مشاهده و بررسی ادبیات موضوع پیشینه ی تحقیق مشخص شده اند.این متغیر ها با مسئله تحقیق در ارتباط است.یک چارچوب نظری خوب،متغیرهایی مهم و مؤثر در شرایط مربوط به مسئله ای تعریف شده را شناسایی و نشان می‌دهد و ارتباط بین متغیرها را به صورتی منطقی توصیف می‌کند.(خاکی،۱۳۸۹،۳۲). چارچوب نظری بیانگر روابط حاکم بر متغیرهای مستقل و وابسته بر اساس ادبیات موضوعی می‌باشد. چارچوب نظری تحقیق حاضر برگرفته از مدل سدرا و گَبل[۱] (۲۰۱۰) می‌باشد. ‌بر اساس مسئله مطرح شده، مدل مفهومی تحقیق حاضر به شرح نمودار (۱) زیر می‌باشد:

مدیریت دانش

خلق دانش

حفظ دانش

انتقال دانش

کاربرد دانش

نوآوری در سازمان

کسب دانش

نمودار۱- مدل مفهومی تحقیق ؛ منبع: sedra and gable, 2010

۱-۵-سوالات تحقیق

۱-۵-۱- سوال اصلی

آیا میان مؤلفه‌‌های مدیریت دانش و نوآوری سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان رابطه معنی داری وجود دارد؟

۱-۵-۲-سوالات فرعی

    1. آیا کسب دانش در سازمان تامین اجتماعی استان با نوآوری سازمانی رابطه معنی داری دارد؟

    1. آیا خلق دانش در سازمان تامین اجتماعی استان بر نوآوری سازمانی رابطه معنی داری دارد؟

    1. آیا حفظ دانش در سازمان تامین اجتماعی استان بر نوآوری سازمانی رابطه معنی داری دارد؟

    1. آیا انتقال دانش در سازمان تامین اجتماعی استان بر نوآوری سازمانی رابطه معنی داری دارد؟

  1. آیا کاربرد دانش در سازمان تامین اجتماعی استان بر نوآوری سازمانی رابطه معنی داری دارد؟

۱-۶- فرضیه های تحقیق

۱-۶-۱-فرضیه اصلی

رابطه معنی داری میان مدیریت دانش و نوآوری سازمانی وجود دارد.

۱-۶-۲-فرضیه های فرعی

    1. رابطه معنی داری میان کسب دانش و نوآوری سازمانی وجود دارد.

    1. رابطه معنی داری میان خلق دانش و نوآوری سازمانی وجود دارد.

    1. رابطه معنی داری میان حفظ دانش و نوآوری سازمانی وجود دارد.

    1. رابطه معنی داری میان انتقال دانش و نوآوری سازمانی وجود دارد.

  1. رابطه معنی داری میان کاربرد دانش و نوآوری سازمانی وجود دارد.

۱-۷- اهداف تحقیق

۱-۷-۱- هدف اصلی

بررسی ارتباط مؤلفه‌ های مدیریت دانش با نوآوری در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان

۱-۷-۲- اهداف فرعی

    1. بررسی ارتباط میان خلق دانش و نوآوری در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان

    1. بررسی ارتباط میان حفظ دانش و نوآوری در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان

    1. بررسی ارتباط میان انتقال دانش و نوآوری در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان

    1. بررسی ارتباط میان کاربرد دانش و نوآوری در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان

  1. بررسی ارتباط میان کسب دانش و نوآوری در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان

۱-۸- روش گردآوری اطلاعات

در ابتدا با بهره گرفتن از منابع موجود در کتابخانه ها و استفاده از مقالات موجود در ژورنال های معتبر اطلاعات کتابخانه ای لازم جمع‌ آوری شد که این اطلاعات ما را در پیدا کردن معیارها و شاخص های لازم برای سنجش موضوع مورد پژوهش یاری داد و سپس با بهره گرفتن از روش های همبستگی به بررسی موضوع پرداخته شد. همچنین برای جمع‌ آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...