جدول۲-۳ : مقدار محصولات تولیدی و خوراک و محل تامین شرکت پتروشیمی

محصولات تولیدی: (هزار تن در سال)

نام محصول

میانی

نهایی

پلی اتیلن سنگین

۳۰۰

خوراک و محل تامین: (هزار تن در سال)

نام خوراک

مقدار

محل تامین

اتیلن

۳۰۵

پتروشیمی کاویان

۲-۳۷ پیشینه پژوهش
۲-۳۷-۱ پیشینه داخلی
جعفر نژاد و حیدری(۱۳۹۰) در پژوهش خود تحت عنوان استراتژی عملیات در محیط زنجیره تامین تلاش می‌کنند ضمن تبیین نقش مدیریت زنجیره تامین در موفقیت بنگاه‌ها در صحنه رقابتی فزاینده کنونی در قالب شکل‌گیری شبکه‌های همکاری، الگویی برای تقویت و توسعه نقش عملیات در ایجاد و حفظ مزیت رقابتی از طریق تدوین و توسعه استراتژی عملیات ارائه می کنند. در این زمینه ابتدا مفاهیم و ابعاد کلیدی مدیریت زنجیره تامین به‌طور مختصر مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. سپس مفهوم و فرایند استراتژی عملیات مختصراً بررسی می‌شود. پس از این‌که مبانی نظری تحقیق تبیین شد، الگوی پیشنهادی که مشتمل بر مفهوم و فرایند استراتژی عملیات در محیط زنجیره تامین است معرفی و هر یک از مراحل آن شرح داده می‌شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

صالحی فیروز آبادی (۱۳۸۷) در مقاله­ای رابطه معماری سازمانی با مدیریت زنجیره تامین و تعیین هم پوشانی مفاهیم موجود مورد بررسی قرار دادند که اهمیت این مطالعه در مشخص نمودن محدوده عملکردی معماری سازمانی و نقش سیستم­های برنامه ریزی منابع سازمان در یکپارچه سازی معماری سازمانی می­باشد. که براساس تحقیق انجام یافته، نحوه کاهش اثر شلاقی در زنجیرهتامین، در قالب مقدمه و یک فرضیه (یا پیشنهاد) با عنوان “کاهش بسامد اختلالات اثر شلاقی در زنجیره بااستفاده از پروتکل­های هم عرض در معماری سازمانی” حاصل شد.
عادل­آذر و همکاران (۱۳۹۱) در مقاله­ای اهمیت مفهوم کیفیت خدمات در زنجیره تامین و ارائه ی چارچوبی برای اندازه گیری آن مورد بررسی قرا گرفت.که بر این اساس مدل های کلیدی کیفیت خدمات، ابعاد و ابزارهای سنجش آنها مورد مطالعه و از طریق مصاحبه های اکتشافی عمیق در سطوح مختلف پیگیری شدند. بر اساس این بینش ایجاد شده، مجموعه ای از متغیرها و یک مدل مفهومی برای اندازه گیری کیفیت خدمات در زنجیره تامین ارائه شده است. این مدل مبتنی بر تحلیل شکاف است که در طول زنجیره تامین گسترش یافته و شامل شکاف بین تامین کننده و شرکت مرکزی، شرکت مرکزی و توزیع کننده، و توزیع کننده و مشتری می­ شود.
اصغری­زاده و همکاران (۱۳۸۹) در مقاله­ای شاخص­ های تعالی زنجیره تامین بر اساس مفاهیم مدیریت کیفیت جامع مدل اروپایی کیفیت ارائه گردید. از این رو این شاخص ­ها به وسیله­ مطالعه تطبیقی معیا­رهای نه گانه مدل اروپایی کیفیت با عوامل دخیل درعملکرد زنجیره تامین توسعه داده شد. یافته­ ها نشان می­دهد که فاصله معنادار بین وضع موجود و مطلوب در برخی از ابعاد نه گانه مدل تعالی عملکرد زنجیره تامین وجود دارد. از آنجا که این تحقیق فقط بر روی زنجیره تامین داخلی یک شرکت آزمون گردیده، در تعمیم نتایج آن به زنجیره تامین سایر شرکت­ها باید احتیاط کرد.
مصلی و دری(۱۳۹۲) در مقاله­ای بر روی جنبه های گوناگون مدیریت موجودی از نقطه نظر هماهنگی زنجیره تامین و بررسی مدل­های کمی و سازماندهی نتایج تمرکز کردند. به طور خلاصه نتایج جزئیات عددی و تحلیل حساسیت را برای همکاری زنجیره عرضه و سفارش دهی مشترک بهینه و سیاست­های حمل را برای خریدار و فروشنده بیان گردید. این نتایج می ­تواند در نرم­افزار­های برنامه ریزی منابع سازمانی برای اندازه ­گیری سیاست هماهنگ ارزش پولی برای ارتقا همکاری و کمینه کردن هزینه­ های زنجیره تامین به کار گرفته شود.
غضنفری‏ و همکاران(۱۳۸۰) در مقاله ای با عنوان کلیات مدیریت زنجیره تامین بیان می دارند: در دنیای رقابتی امروزه شرکت ها نیازمند هستند تا یکپارچگی منظمی را در تمام فرآیندهای تولیدی، از ماده خام تا مصرف‏کننده نهایی ایجاد کنند. مدیریت زنجیره‏ تامین به عنوان یک رویکرد یکپارچه برای‏ مدیریت مناسب جریان مواد و کالا، اطلاعات و جریان پولی، توانایی پاسخگویی به این شرایط را داراست. این مقاله درصدد است تا علاوه بر معرفی‏ گام های ایجاد و توسعه یک رابطه موفق، به صورت ساختاری به اصول اولیه و مفاهیم‏ موجود برای بررسی و تحلیل روابط میان شرکا (خریداران و تامین‏کنندگان) بپردازد و در همین‏ راستا در بخشی از آن انواع شبکه‏های موجود در تحلیل زنجیره‏ها و روابط میان آنها معرفی گردیده‏ است.
حمید نقاده (۱۳۹۱) در مقاله ای خواست مشتری برکیفیت بالا و خدمت رسانی سریع را موجب افزایش فشارهایی بازار بر شرکت می داند. و مدیریت زنجیره تامین به عنوان یکی از مبانی زیرساختی پیاده سازی کسب وکار الکترونیک دردنیا مطرح می کند. مدیریت زنجیره تامین (SCM) پدیده ای است که این کار را به طریقی انجام می دهد که مشتریان بتوانند خدمت قابل اطمینان و سریع را با محصولات با کیفیت در حداقل هزینه دریافت کنند. او در این مقاله به توضیح ماهیت و انواع زنجیره تامین و اینکه چرا دراینجا مشکلات اتفاق می افتد می پردازد. همچنین فناوری اطلاعات مبتنی بر راه حل ها که بیشترین آنها به وسیله نرم افزارهای کاملی از قبیل ERP ،MRP آماده هستند، را مطرح کرده و نشان می دهد چگونه تجارت الکترونیک می تواند مشکلات زنجیره تامین را حل کند.
جعفرنژادوهمکاران (۱۳۹۰) آنها در پژوهش خود عامل مهم بقا در محیط پر رقابت امروزی را کاهش هزینه های تولید محصول می دانند. همچنین بیان می دارند انتخاب تامین کنندگان مناسب می تواند به شکل قابل ملاحظه ای هزینه های خرید را کاهش و قابلیت رقابت پذیری سازمان را افزایش دهد. هدف آنها از این مقاله ارائه یک روش تصمیم گیری فازی برای مسایل انتخاب تامین کنندگان در زنجیره تامین است. در دهه اخیر چگونگی تعیین مناسب ترین تامین کننده به عنوان یک عامل استراتژیک در زنجیره تامین مورد توجه قرار گرفته است. آنها در این مقاله از عبارت های کلامی که به وسیله خبرگان ارائه می شود برای ارزیابی و تعیین عملکرد هر تامین کننده نسبت به هر معیار و تعیین وزن معیارها استفاده می کنند. رتبه بندی های کلام را به وسیله اعداد فازی مثلثی و ذوزنقه ای بیان می کنند و در نهایت از روش تصمیم گیری چند معیاره(MCDM) در محیط فازی برای انتخاب تامین کنندگان استفاده می کنند و یک روش برای محاسبه وزن و رتبه بندی گزینه ها در تکنیک TOPSISفازی ارائه می کنند.
۲-۳۷-۲ پیشینه خارجی
اینزه و همکاران (۲۰۱۳) در پژوهش خود با عنوان اثر سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی(ERP) و شیوه های مدیریت زنجیره تامین(SCM) درعملکرد شرکت ها به مطالعه برخی شرکت های کشور ترکیه پرداختند. آنها در پژوهش خود به بررسی ابعاد سیستم های ERPو شیوه های SCM و روابط بین مزیت رقابتی و عملکرد شرکت ها پرداختند. همچنین بیان می کنند که سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان یک ابزار مهم برای برنامه ریزی فرایندهای کسب و کار هستند، جریان اطلاعات، پیاده سازی، کنترل، درمورد منابع و محل استقرار شرکت ها (مالی، مواد، تجهیزات و کار) در مکان های مختلف و شیو های مدیریت زنجیره تامین درهای برونگرای شرکت ها برای اطمینان از برتری متقابل در فرایندهایشان می باشد. پیاده سازی موفقیت آمیز و یکپارچه سیستم های ERP وشیوه های SCM ، پیشرفت برنامه ریزی، تصمیم گیری، پیاده سازی و افزایش عملکرد شرکت ها را بهبود می بخشند. این تحقیق در ۱۳۸ شرکت موفق ترکیه ای انجام شد برای تست فرضیه های تحقیق از مرحله تجزیه و تحلیل استفاده شده بود و دریافتند که پیاده سازی سیستم ERPو شیوه های SCM اثر مثبتی را در عملکرد و برتری رقابتی شرکت ها دارند.
تیلر (۲۰۱۱)[۵۲]در مقاله­ای به شناسایی حوزه هایی برای ارتقای اجرای سطح مدیریت زنجیره تامین پرداختند. و یک مدل مفهومی ایجاد شده که شرایط زنجیره تامینداخلی را پیشنهاد داده و اتخاذ فرایندهای مدیریت زنجیره تامین را به عنوان سوابق اجرای زنجیره تامین پیوند می­دهد. براساس یک نظرسنجی از ۱۷۴ مدیر با تجربه نشان دهنده مدل­سازی معادله ساختاری که در سازمان­های بزرگ انجام شد و به یک تحلیل اهمیت عملکرد سه مرحله­ ای انجامید. نتایج نشان می دهد که شرایط مدیریت زنجیره تأمین داخلی، خصوصاً فن آوری اطلاعات و منابع انسانی، محرک­های اصلی برای ارتقای سطح کلی اجرای مدیریت زنجیره تأمین هستند.
فن سو(۲۰۱۰) در مقاله­ای ارائه بینش بیشتر نسبت به سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی و اثرات آن در صلاحیت شرکت در زنجیره تامین در یک شرکت فناوری تایوانی مورد بررسی قرار دادند. که به این منظور مدلی توسعه داده شده است که شامل تمام مزایای برنامه­ ریزی منابع سازمانی می­باشد. و فرض شده که سه سازه از مزایای برنامه ریزی منابع سازمانی تاثیر مثبت و اثر شدید در زنجیره تامین شرکت دارد. برای روشن شدن روابط بین این سازه، مدل معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج مدل معادلات ساختاری به وضوح نشان می دهد که بین پیاده سازی سیستم های برنامه­ ریزی منابع سازمانی و ظرفیت­های شرکت در زنجیره تامین رابطه نزدیک وجود دارد.
براتهی (۲۰۱۳)[۵۳] در مقاله­ای پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان در زمینه شرکت هایی با اندازه کوچک و متوسط را مورد بحث قرار دادند. این تحقیق هم چنین رابطه بین هزینه پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع انسانی و موفقیت پروژه های برنامه ریزی منابع سازمانی را به منظور مدیریت بهتر شرکت­ها و موسسات و طرح­ها در زمینه و بستر شرکت­های کوچک و متوسط مورد بررسی قرار داده است.
ماداپوسی و سوزا (۲۰۱۳) به بررسی تغییراتی که در نتیجه اجرای سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی بودند در عملکرد عملیاتی پرداختند. از نظر آنها یک مدل مبتنی بر پیشینه و تئوری محور به بررسی رابطه های بین موقعیت اجرای سیستم ERP و عملکرد عملیاتی، ایجاد شده است. اطلاعاتی از طریق بررسی میدانی برای آزمایش روابط فرض شده، جمع آوری نموده اند. نتایج بدست آمده نشان می دهد که اجرا برای هر سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی بر اندازه گیری عملکرد عملیاتی به طور متفاوتی تاثیر می گذارد. یافته ها نشان می دهد که اگر محققان و مدیران تغییرات را در عملکرد عملیاتی در هر برنامه ریزی و سطوح سیستم ارزیابی کنند، می توان درک بهتری از سهم سیستم های ERP به عملکرد عملیاتی بدست آورد.
کالیما و همکاران سال (۲۰۱۴) در پژوهش خود به ارزیابی تاثیر سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی بر ارزش سهامدار پرداختند. از نظر ایشان سیستم‌های ERP در دهه‌۱۹۹۰ به ‌عنوان ابزاری برای یکپارچه‌سازی (ادغام) فرایند‌های کسب وکار و افزایش بهره‌وری, تولید شدند. آنها برای ارزیابی تاثیر سیستم‌های ERP از بررسی ها, مطالعات میدانی و مطالعه ‌رویدادها استفاده‌کرده ‌و به‌نتایج متفاوتی دست یافته‌اند. این مطالعه ‌سود طولانی مدت خرید و نگهداری و قیمت‌های سهام را در نمونه‌ای متشکل از ۱۴۵ شرکت از ۳۳ گروه‌صنعتی بررسی می‌کند که‌ از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۳ سیستم‌هایERP را پیاده‌سازی کرده‌اند. نتایج حاصله ‌نشان می‌دهند، ‌شرکت‌هایی که از ‌سیستم‌های ERP استفاده می‌کنند, به‌سودهای غیر نرمالی در نخستین سال بعد از اجرا دست می‌یابند. مدل‌های رگرسیون قیمت از این نتایج حمایت کرده‌ و نشان می‌دهند که ‌قیمت‌ سهام با اجرای ERP ارتباط مثبت دارند.
گرنت (۲۰۱۳)[۵۴] در مقاله­ای یک مدل شش مرحله­ ای برنامه ریزی یکپارچه منابع سازمانی و بررسی تجربی در مورد وجود یا عدم وجود هریک از این شش سطح را ارائه دادند. این شش سطح عبارتند از : تعیین سیستم ،کاربری سیستم، جزیره(بخش مستقل) فن آوری، سازمانی، سازمانی اجتماعی، و یکپارچگی عمومی. داده ­های تجربی با بهره گرفتن از یک نمونه گیری مقیاس بزرگ توسط متخصصان سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی جمع آوری شده اند. با بهره گرفتن از روش آنالیز حداقل مربعات جزئی[۵۵]، نتیجه تحقیق وجود شش سطح برنامه ریزی یکپارچه منابع سازمانی را تایید کرد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...