جدول ۳-۲- آمار میانگین تردد روزانه در سال ۸۸ و ۸۹

سال
سال۸۸
سال۸۹

آمار تردد روزانه
۲۲۲۵۲
۲۵۲۲۵

۳-۷- خصوصیات سیستم کنترل سرعت متوسط نصب شده
امروزه با پیشرفت تکنولوژی می‌توان راه حل‌ها و ایده‌های بهتری را جهت رفع مشکلات ترافیکیِ جاده‌ها ارائه کرد. در این راستا شرکت مهندسی بصیر پردازش سامانه تشخیص سرعت خودرو را به عنوان یک سیستم پیشرفته ارائه کرده است که می‌تواند در نقشِ دوربین‌های کنترل سرعت مورد استفاده قرار گیرد. این سامانه سرعت خودروها را بااستفاده از تکنیک‌های پردازش ویدیوئی تشخیص می‌دهد. دقت تشخیص بالاحداکثر۲تا ۳ درصد خطا، پلاک خوانی همزمان، سرعت سنجی هوشمند و قابلیت عدم شناسایی توسط رانندگان از جمله ویژگی‌های سرعت‌سنج ویدیوئی بصیر می‌باشند. به خاطرویژگی‌های جدید و متنوع و همچنین امکاناتی که سامانه سرعت سنج بصیر در اختیار قرارمی‌دهد، حقیقتا می‌توان عنوان دوربین‌های سرعت‌سنج هوشمند را به آن‌ها اطلاق کرد.
شکل ۳-۲- تصاویر دوربین‌های کنترل سرعت متوسط در محور شیراز- مرودشت
شکل ۳-۳- تصویر ضبط شده توسط دوربین کنترل سرعت متوسط
شکل ۳-۴- برگه جریمه صادره جهت اطلاع کاربران
با توجه به رشد روز افزون صنعت حمل و نقل جاده‌ای در جهان امروز، و به تبع آن گسترش استفاده از وسایل نقلیه کوچک و بزرگ در معابر، کنترل و مدیریت جاده‌ها وراه‌ها به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل شده است. یکی از معضلاتی که امروزه گریبانگیرصنعت حمل و نقل جاده‌ای است، خسارات جانی و مالی بسیاری است که از این طریق برپیکره اجتماع وارد می‌شود. از آنجا که یکی از مهمترین دلایل این خسارات سرعت غیرمجاز و بالای خودروهای در حال تردد است، کنترل سرعت خودروهای در حال عبور از یک محور می‌تواند به کاهش قابل توجه این خسارات بیانجامد. همانگونه که واضح است، جهت کنترل سرعت خودروهای در حال عبور، ابتدا به ابزارهایی جهت تشخیص سرعت این خودروها نیازمندیم تا بتوانیم با جریمه خودروهای متخلف، سرعت‌های غیر مجاز را در جاده‌ها کاهش دهیم.
۳-۷-۱-مزایای سامانه سرعت سنج
در این بخش مزایای سامانه سرعت سنج متوسط ذکر شده است:
با توجه به وضعیت محل محدودیت خاصی در ثبت و نگهداری تخلفات وجود ندارد و تمام تخلفات ارسال می‌گردد
قبض تخلف با بهره گرفتن از پست ارسال و حدود یک هفته طول می‌کشد
تشخیص سرعت خودرو با حداقل خطا ی ۳ درصد
توانایی ثبت سرعت خودرو از ۱۰ تا ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
عدم بروز تداخل در هنگام عبور چندین خودرو از کنار دوربین و تشخیص سرعت هریک ازخودروها به تفکیک
قابلیت استناد حقوقی بالا (بدلیل عدم بروز حالتهای تداخلی)
عدم نیاز به تخلیه اطلاعات دیسک در بازه‌های زمانی کوتاه
تعیین میزان ترافیک جاده در تمام روزهای سال و امکان ارائه گزارش‌های متنوع
امکان اتصال به شبکه و ارسال اطلاعات حاصل از احصاء تخلف روی شبکه
پلاک خوانی خودروهای عبوری به صورت خودرکار و شناسایی و اعلام خودروهای تحت تعقیب
شکل ۳-۵ اپراتور در حین ثبت تخلفات دوربین سرعت متوسط
۳-۷-۲- قابلیت‌های سامانه سرعت سنج
در این بخش قابلیت‌های سامانه سرعت سنج متوسط ذکر شده است:
قابلیت تشخیص نوع خودرو (سبک و سنگین) و اعمال آستانه‌ی متفاوت برای سرعت انواع خودروها

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

قابلیت تشخیص خط خودروی عبوری و اعمال آستانه‌ی متفاوت سرعت برای هر خط
قابلیت ثبت تصویر و شماره پلاک برای خودروهای عبوری در محور
قابلیت تشخیص سرعت متوسط در صورت نیاز
قابلیت اخذ تصویر رنگی از خودرو متخلف با قدرت تفکیک بالا
عدم آشکارسازی محل سیستم سرعت سنج برخلاف سیستم‌های راداری و لیزری
توانایی کارکرد در تمام فصول سال و شرایط متفاوت آب و هوایی
محاسبه سرعت خودرو می‌تواند به دو صورت انجام پذیرد:
سرعت لحظه ای: بیشترین روش‌های کنترل سرعت، بر کنترل سرعت لحظه‌ای استوار می‌باشند. سیستم‌های کنترل سرعت لحظه ای، سرعت خودرو را در یک لحظه ثبت می‌کنند و چنان چه بالاتر از یک حد مشخص باشد، راننده خودرو بعنوان متخلف شناخته شده و با وی برخورد می‌شود. تشخیص سرعت خودروها در یک نقطه است. این بدان معنا است که نقاطی از جاده (به نام دام‌های سرعت) وجود دارند که به محض عبور خودرو از آن نقاط، سرعت خودرو تشخیص داده می‌شود. سنجش لحظه‌ای سرعت عموماً در مکان خاصی از جاده صورت می‌گیرد با توجه به اینکه بعضی از رانندگان در نقاطی از جاده که خطر بروز تصادف وجود دارد اقدام به تند رانی و تخطی ازسرعت مجازمی نمایند دوربین‌های ثبت سرعت لحظه‌ای جهت جلوگیری از سرعت غیر مجاز نصب گردیده و تخلف سرعت رانندگان متخلف از سرعت مجاز را ثبت می نمایند.
یکی از مشکلات سیستم‌های کنترل سرعت لحظه‌ای این است که سرعت خودروهای عبوری، تنها در نقاط مشخصی از مسیر بررسی شده و رفتار رانندگان در تمام مسیر قابل بررسی نمی‌باشد. این خصیصه موجب می‌شود که رانندگان با رسیدن به دوربین‌های کتنرل سرعت از سرعت خود کاسته و پس از عبور از مقابل دوربین‌ها سرعت خود را افزایش دهند. این رفتار رانندگان خود موجب بروز تصادفات رانندگی شده و خطراتی را برای خودروهای عبوری در مسیر مورد نظر ایجاد می‌کند.
سرعت متوسط، تشخیص سرعت متوسط خودروها در طول یک مسیراست. کنترل سرعت متوسط یا نقطه به نقطه یک روش نسبتا جدید برای کنترل سرعت می‌باشد. سیستم کنترل سرعت متوسط، سرعت متوسط خودرو را بین دو نقطه که در آن نقاط دوربین‌های کنترل سرعت نصب شده‌اند، محاسبه می نماید. پلاک خودرو هنگام عبور از نقطه اول، شناسایی شده و تصویر و مشخصات آن در سیستم ثبت می‌شود. هنگام عبور خودرو از نقطه دوم نیز همین عملیات انجام شده و خودروی شناسایی شده با خودروهای عبوری از نقطه یک مقایسه می‌شود. این امر به ابزاری جهت تشخیص هویت خودروها در ابتدا و انتهای یک مسیر نیازمند است. اصول این دوربین‌ها بر اساس شناخت فاصله بین نقطه A و B است در مدت زمان طی این مسیر توسط خودرو و سپس محاسبه سرعت متوسط طی این مسیر پردازش اطلاعات توسط سیستم صورت می پذیرد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...