باتوجه بهنتایج میتوان چنین استنباط نمود که معلمان معتقدند که تعداد مراجعات معلم راهنما به کلاس آنها میتواند در روند بهبود تدریس آنان موثر باشد و آنان بیشتر در زمینه ارائه روش تدریس مناسب تلاش میکنند. میتوان گفت به عقیده معلمان تعداد مراجعات بالای معلم راهنما توانسته تغییراتی هر چند در حد متوسط بر کارایی روش تدریس آنان داشته باشد. چنین برداشت میشود که معلمان راهنما در ارائه الگوهای تدریس جدید و روش های نوین تدریس و همچنین چگونگی استفاده از وسایل کمک آموزشی به معلمان یاری میدهند و تعداد مراجعات بیشتر آنان احتمالاً موثر بوده است. بهنظر میرسد گروههایی که تعداد مراجعات معلم راهنما بدانها بیش از دو بار در سال بوده وضعیت مناسبتری از نظر روش های تدریس داشتهاند و آنان معتقدند نقش معلم راهنما توانسته در اصلاح و بهبود شیوه تدریس آنان با تعداد مراجعات زیاد موثر باشد. دلیل این نتیجه میتواند ادراک معلمان نسبت به تعداد مراجعات و تغییر در روند تدریس آنان پس از مراجعات معلم راهنما باشد. یافته ها با نتایج پژوهش خدیوی (۱۳۸۹)، حسن پور (۱۳۸۵)، فرخی (۱۳۸۰)، سبحانی جو (۱۳۷۷) و بل مونت ما (۱۹۹۸) هم راستا و با نتایج پژوهش بلامبرگ (۱۹۷۴) نام راستا می باشد.
۵-۲-۲- آیا نقش معلمان راهنما در مرتفع شدن مشکلات خاص به وجود آمده برای معلمان موثر میباشد؟
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

در بررسی تاثیر نقش معلم راهنما در مرتفع شدن مشکلات خاص به وجود آمده برای معلمان نتایج نشان داد که:
معلمانی که تعداد مراجعات معلمان راهنما به کلاس درس آنها بیش از دو بار در طول یک سال تحصیلی بوده است، میزان تأثیر معلمان راهنما را در مرتفع شدن مشکلات خاص به وجود آمده برای معلمان، بیشتر ارزیابی کردهاند. همچنین باتوجه به مقدار p-value بدست آمـده در آزمون t که از ۰٫۰۵ کمتر است، میتوان نتیجه گرفت که آزمون معنیدار میباشد. بنابراین بین دیدگاه دو گروه از معلمان مدارس ابتدایی شهر لامرد، از نظر میزان تأثیر معلمان راهنما در مرتفع شدن مشکلات خاص معلمان تفاوت معناداری وجود دارد. مضافاً رابطه معناداری میان تعداد مراجعات معلمین راهنما و تاثیر آن بر کارایی آموزشی معلمان مشاهده شد.
باتوجه بهنتایج میتوان چنین استنباط نمود که معلمان معتقدند که تعداد مراجعات معلم راهنما به کلاس آنها میتواند در مرتفع شدن مشکلات خاص به وجود آمده برای آنان موثر باشد. میتوان گفت به عقیده معلمان تعداد مراجعات بالای معلم راهنما توانسته در مرتفع شدن مشکلات خاص به وجود آمده برای آنان مثمرثمر باشد. چنین برداشت میشود که معلمان راهنما راهکارهای مناسبی را به معلمان برای مرتفع شدن مشکلات خاص آنان ارائه میدهند که در این راستا معلمان معتقدند توانسته است بر مرتفع شدن مشکلات خاص آنان موثر باشد. بهنظر میرسد گروههایی که تعداد مراجعات معلم راهنما بدانها بیش از دو بار در سال بوده وضعیت مناسبتری از نظر رفع مشکلات خاصشان داشتهاند و آنان معتقدند نقش معلم راهنما توانسته در آنان با تعداد مراجعات زیاد موثر باشد. دلیل این نتیجه میتواند ادراک معلمان نسبت به تعداد مراجعات و تغییر در روند رفع مشکلات خاص آنان پس از مراجعات معلم راهنما باشد. یافته ها با نتایج پژوهش خدیوی (۱۳۸۹)، حسن پور (۱۳۸۵)، فرخی (۱۳۸۰)، سبحانی جو (۱۳۷۷) و بل مونت ما (۱۹۹۸) هم راستا و با نتایج پژوهش بلامبرگ (۱۹۷۴) نام هم راستا می باشد.
۵-۲-۳ سؤال سوم تحقیق: آیا نقش معلمان راهنما در بهبود روابط انسانی حاکم بر فضای آموزشی موثر میباشد؟
در بررسی تاثیر نقش معلم راهنما در بهبود روابط انسانی حاکم بر فضای آموزشی نتایج نشان داد که:
با مقایسهی میانگینهای بدست آمده در جدول، ملاحظه میشود معلمانی که تعداد مراجعات معلمان راهنما به کلاس درس آنها بیش از دو بار در طول یک سال تحصیلی بوده است، میزان تأثیر معلمان راهنما را بهبود روابط انسانی حاکم بر فضای آموزشی، بیشتر ارزیابی کردهاند. با توجه به مقدار p-value بدست آمـده در آزمون t که از ۰٫۰۵ کمتر است، میتوان نتیجه گرفت که آزمون معنیدار میباشد. بنابراین بین دیدگاه دو گروه از معلمان مدارس ابتدایی شهر لامرد، از نظر میزان تأثیر معلمان راهنما در بهبود روابط انسانی حاکم بر فضای آموزشی تفاوت معناداری وجود دارد. مضافاً رابطه معناداری میان تعداد مراجعات معلمین راهنما و تاثیر آن بر بهبود روابط انسانی حاکم بر فضای آموزشی مشاهده شد.
باتوجه بهنتایج میتوان چنین استنباط نمود که معلمان معتقدند که تعداد مراجعات معلم راهنما به کلاس آنها میتواند در بهبود روابط انسانی حاکم بر فضای آموزشی موثر باشد. میتوان گفت به عقیده معلمان تعداد مراجعات بالای معلم راهنما توانسته در بهبود روابط انسانی حاکم بر فضای آموزشی مثمرثمر باشد. چنین برداشت میشود که معلمان راهنما راهکارهای مناسبی را به معلمان برای بهبود روابط انسانی حاکم بر فضای آموزشی ارائه میدهند که در این راستا معلمان معتقدند توانسته است بر بهبود روابط انسانی حاکم بر فضای آموزشی موثر باشد. بهنظر میرسد گروههایی که تعداد مراجعات معلم راهنما بدانها بیش از دو بار در سال بوده وضعیت مناسبتری از نظر روابط انسانی داشتهاند و آنان معتقدند نقش معلم راهنما توانسته در آنان با تعداد مراجعات زیاد موثر باشد. دلیل این نتیجه میتواند ادراک معلمان نسبت به تعداد مراجعات و تغییر در روند روابط انسانی پس از مراجعات معلم راهنما باشد. یافته ها با نتایج پژوهش خدیوی (۱۳۸۹)، حسن پور (۱۳۸۵)، فرخی (۱۳۸۰)، سبحانی جو (۱۳۷۷) و بل مونت ما (۱۹۹۸) هم راستا و با نتایج پژوهش بلامبرگ (۱۹۷۴) نام راستا می باشد.
۵-۲-۴ سؤال چهارم تحقیق: آیا نقش معلمـان راهنما بر بهبود شیوهی ارزشـیابی دانشآموزان موثر میباشد؟
در بررسی تاثیر نقش معلم راهنما در بهبود شیوهی ارزشـیابی دانشآموزان نتایج نشان داد که:
با مقایسهی میانگینهای بدست آمده در جدول، ملاحظه میشود معلمانی که تعداد مراجعات معلمان راهنما به کلاس درس آنها بیش از دو بار در طول یک سال تحصیلی بوده است، معلمان آن مدارس، میزان تأثیر معلمان راهنما را بر بهبود شیوهی ارزشیابی دانشآموزان بیشتر ارزیابی کردهاند. با توجه به مقدار p-value بدست آمـده در آزمون t که از ۰٫۰۵ کمتر است، میتوان نتیجه گرفت که آزمون معنیدار میباشد. بنابراین بین دیدگاه دو گروه از معلمان مدارس ابتدایی شهر لامرد، از نظر میزان تأثیر معلمان راهنما بر بهبود شیوهی ارزشیابی دانشآموزان تفاوت معناداری وجود داشت. مضافاً رابطه معناداری میان تعداد مراجعات معلمین راهنما و تاثیر آن بهبود شیوهی ارزشـیابی دانشآموزان مشاهده شد.
باتوجه بهنتایج میتوان چنین استنباط نمود که معلمان معتقدند که تعداد مراجعات معلم راهنما به کلاس آنها میتواند در بهبود شیوه ی ارزشـیابی دانش آموزان موثر باشد. میتوان گفت به عقیده معلمان تعداد مراجعات بالای معلم راهنما توانسته در بهبود شیوهی ارزشـیابی دانشآموزان مثمرثمر باشد. چنین برداشت میشود که معلمان راهنما راهکارهای مناسبی را به معلمان برای بهبود شیوهی ارزشـیابی دانشآموزان ارائه میدهند که در این راستا معلمان معتقدند تعداد مراجعات بالای معلمان راهنما توانسته است بر بهبود شیوهی ارزشـیابی دانشآموزان موثر باشد. بهنظر میرسد گروههایی که تعداد مراجعات معلم راهنما بدانها بیش از دو بار در سال بوده وضعیت مناسبتری از نظر روابط انسانی داشتهاند و آنان معتقدند نقش معلم راهنما توانسته در آنان با تعداد مراجعات زیاد موثر باشد. دلیل این نتیجه میتواند ادراک معلمان نسبت به تعداد مراجعات و تغییر در بهبود شیوهی ارزشـیابی دانشآموزان پس از مراجعات معلم راهنما باشد. یافته ها با نتایج پژوهش خدیوی (۱۳۸۹)، حسن پور (۱۳۸۵)، فرخی (۱۳۸۰)، سبحانی جو (۱۳۷۷) و بل مونت ما (۱۹۹۸) هم راستا و با نتایج پژوهش بلامبرگ (۱۹۷۴) نام راستا می باشد.
۵-۳- نتیجهگیری کلی
در نتیجه گیری کلی میتوان گفت که معلمان معتقدند معلمان راهنما و تعداد مراجعات آنان میتوانند بر کارایی آموزشی موثر باشد. چنانچه در یافتهها آمد تعداد مراجعات معلمان راهنما و نقش آن اثر معناداری بر کارایی آموزشی معلمان داشت و بیشترین میانگین کارایی اموزشی در اکثر ابعاد مربوط به معلمانی بود که تعداد مراجعات معلمان راهنما بدانها بیش از دوبار بود. میتوان نتیجه گرفت که حضور مکرر معلم راهنما به اعتقاد معلمان توانسته تغییراتی مثبت در کارایی آموزشی آنان داشته باشد و ابعاد کارایی را تحت تاثیر قرار دهد. در نتیجهگیری نهایی مربوط به رتبه بندی نیز مشاهده نمودید که رتبه بعد بهبود شیوه تدریس معلمان نسبت به دیگر ابعاد بیشتر بود و این می تواند نشان دهنده تاثیر تعداد مراجعات معلم راهنما به معلمان بر بهبود شیوه تدریسشان باشد هر چند بقیه ابعاد نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت اما در این پژوهش معلمان معتقدند بیشترین تاثیر را بر شیوه تدریس انان داشته است. همچنین در تجزیه و تحلیل ابعاد نشان داده شده که نقش معلم راهنما بر این ابعاد چهارگانه موثر بوده و رابطه معناداری بین تعداد مراجعات معلم راهنما و کارایی آموزشی معلمان وجود دارد. این امر نشان دهنده همبستگی مثبت و معنادار این دو متغیر است. در نهایت و به طور کلی نقش موثر معلم راهنما بر کارایی آموزشی معلمان در پژوهش حاضر بررسی شد که نتایج حاکی از مثبت بودن این نقش بود.
۵-۴- محدودیتهای پژوهش
۵-۴-۱- محدودیت های خارج از اختیار محقق (محدودیتهای کاربردی)
۱– عدم دقت کافی برخی نمونه ها در تکمیل پرسشنامه به دلیل مشغله زیاد که اگر این دقت صورت می گرفت می توانست عواید بهتری برای پژوهش در نظر گرفت.
۲- پراکندگی زیاد نمونه وقت و هزینه زیادی را از پژوهش گر صرف نمود که این وقت می توانست بر روی مقوله های دیگر پژوهش به منظور کیفیت بهتر کار صرف شود.
۵-۴-۲- محدودیت های در اختیار محقق (محدودیتهای پژوهشی)
۱- این پژوهش در شهرستان لامرد انجام شده بنابراین در تعمیم نتایج می بایست جانب احتیاط رعایت شود که خود می تواند محدودیت باشد (اکثر مواقع مکان انجام پژوهش می تواند بر نتایج موثر باشد از جمله اینکه پژوهش حاضر یک پزوهش غیر آزمایشی است و کنترل جامعه در اختیار پژوهشگر نیست).
۲- این پژوهش با رویکرد توصیفی و پیمایشی انجام شده و با توجه به محدودیت این روش قابل مقایسه با پژوهش های شبه تجربی نمی باشد.
۳- این پژوهش به فقط بررسی دیدگاه معلمان مقاطع ابتدایی پرداخته و بررسی دیدگاه معلمان سایر مقاطع لحاظ نشده است که خود یک محدودیت پژوهشی می تواند باشد.
۴- از آنجا که کارایی آموزشی میتواند از سایر متغیرها نظیر ساختار، فرهنگ و جو سازمانی نیز تاثیر پذیرد پژوهش حاضر به دلیل محدودیت زمانی و هزینه بر بودن نتوانسته اثرات آنان را ارزیابی کند.
۵- استفاده از پرسشنامه به عنوان تنها منبع جمع آوری اطلاعات.
۶- نداشتن پرسشنامه استاندارد.
۵-۵- پیشنهادهای پژوهش
۵-۵-۱- پیشنهادهای کاربردی
۱- ارائه نتایج پژوهش پس از اجرای پژوهش و گزارش یافتهها به معلمان مدارس، معلمان راهنما، مدیران مدارس و برنامه ریزان آموزشی.
۲- انجام پژوهش های مشابه برای دیگر مقاطع تحصیلی.
۳- استقرار و تعیین گروه های تخصصی به منظور ارزیابی عملکرد ناظران.
۴- توجه متناسب به ابعاد چهارگانه کارایی آموزشی توسط برنامه ریزان، مجریان، ناظران و معلمان نظام آموزشی.
۵- برنامه ریزی لازم در جهت رفع موانع توسعه کارایی معلمان راهنما و معلمان قلمرو پژوهش.
۵-۵-۲- پینشهادهای پژوهشی
۱- تکرار پژوهش در دیگر شهرستانها و مقایسه آن با نتایج پژوهش حاضر.
۲- ارزیابی میزان و تحلیل انگیزه های کاری معلمان راهنما و معلمان.
۳- ارزیابی و مقایسه کارایی آموزشی معلمان مدارس مختلف.
۴- ارزیابی تأثیرپذیری کارایی آموزشی معلمان از متغیرهای مختلف مانند ساختار، فرهنگ و جو سازمانی.
۵- به پژوهشگران آینده توصیه می شود به غیر از پرسشنامه از مصاحبه در شیوه جمع آوری اطلاعات استفاده کنند
فهرست منابع و مآخذ
منابع فارسی:
اچسون و دامین گال، (۲۰۰۲)، نظارت در مدیریت و راهنمای تعلیماتی، ترجمه محمدرضا بهرنگی، تهران، انتشارات گلچین.
احمدی، محمدجواد، (۱۳۷۶)، بررسی عملکرد راهنما معلمان دوره ابتدایی بر مبنای دستورالعمل شرح وظایف از دید معلمان و مدیران نواحی و مناطق اصفهان، شورای تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان.
احمدیه، ملک سیما (۱۳۸۵). یادگیری به شیوه همیاری در دانش آموزان عادی و تیزهوش، تهران: ناشر شرکت سهامی انتشار.
اشرفی، سیامک و جهان سیر، خسرو، (۱۳۹۰)، تأثیر دو شیوه تدریس استقرایی و قیاسی بر نمرات ریاضی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه، پژوهش در برنامه ریزی درسی، سال هشتم، دوره دوم، شماره ۱و ۲، ص ۷۱-۶۲٫

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...