– نتایج حاصل از مهارت‌های اجتماعی­ای که دانش آموزان به کار می‌برند به آن ها بگویید و به آن ها کمک کند تا از این مهارت ­ها آگاهانه استفاده کنند.

در مواقع متناسب برای آموزش مهارت‌های فردی ‌در کار گروه ها مداخله کنند(الیس و والن ترجمه رستگار و ملکان). یکی از وظایف مهم معلم در فرایند جیگ ساو آماده کردن شاگردان برای مشارکت می‌باشد. به نظر الیزابت کوهن اشتباه است اگر تصور کنیم کودکان(یا حتی بزرگسالان) می دانند چگونه باید با یکدیگر کار کنند. بدین منظور طراحی یک دوره آموزشی کوتاه مدت برای توجیه شاگردان در زمینه نحوه کار کردن در گروه ضروری است. در این آموزش باید سعی شود علاوه برآگاه کردن شاگردان از قوانین کار کردن در گروه به آن ها کمک شود تا هنجارها و قوانین مورد نظر را درونی کنند.

در این دوره ها باید هنجارهای مربوط به کلاس های درس سنتی تا حدودی زیاد شکسته شود مثلاً هنجارهایی نظیر این که:

۱-فقط کار خودت را انجام بده و کاری به دیگران نداشته باش و به آنچه دانش آموزان دیگر می‌گویند توجهی نکن.

۲- هرگز از دانش آموزان دیگر درخواست کمک نکن و صرفاً به آنچه معلم می‌گوید توجه داشته باش. ۳- فقط به معلم که در جلوی کلاس ایستاده است نگاه کن و ساکت و آرام باش، معلمان پیرو نگرش سنتی در برابر دانش آموزان مقاطع تحصیلی پایین سعی می‌کنند از طریق، تکرار، تشویق و تنبیه این هنجارها را تقویت کنند دانش آموزان باید هدف از کار گروهی و اهمیت کار گروهی را بدانند آماده کردن شاگردان برای یادگیری مستلزم این است که مشخص شود دانش آموزان دقیقاً چه هنجارهایی را لازم است فرا بگیرند. این هنجارها و مهارت ها را می توان از طریق بازی، ورزش یا تمرین آموزش داد. تکالیف مختلف کار گروهی مستلزم رفتارهای مختلف مشارکتی هستند(کرامتی، ۱۳۸۲).

بدیهی است گر چه رفتارهای مشارکتی در دروسی مانند علوم، ریاضی، علوم اجتماعی، خواندن و نوشتن، تاریخ و جغرافیا و غیره تا حدودی با یکدیگر متفاوت می‌باشند اما بسیاری از آن ها نیز تقریباً در همه دروس مشترک هستند، نظیر سوال کردن، گوش کردن، به دیگران کمک کردن، نشان دادن نحوه انجام کار به دیگران، توضیح دادن تفکر پیرامون عقاید دیگران، عقاید دیگران را جویا شدن نسبت به گفته های دیگران عکس العمل نشان دادن، دقیق بودن، برای عقاید خود دلیل آوردن و به دیگران اجازه مشارکت دادن(کرامتی، ۱۳۸۲).

در مجموع می توان گفت که معلم در روش جیگ ساو نقش راهنما و تسهیل کننده فرایند آموزش و یادگیری را بر عهده دارد. در این فرایند، صراحت بخشیدن و روشن نمودن اهداف، تهیه و تدارک وسایل مورد نیاز متناسب با موضوع و اهداف درس و آموزش دادن مهارت های اجتماعی، شهروندی و مشارکتی لازم به دانش آموزان، نظارت کردن بر فرایند یاد دهی و یادگیری و ارزشیابی از آموخته ها و مهارت‌های اجتماعی، شهروندی و ارائه باز خورد لازم به دانش آموزان، کمک به دانش آموزان در تهیه اصول و راهنماهای انجام کار در گروه ها و مداخله در گروه ها در مواقع ایجاد مشکل و بحران با منحرف شدن گروه از حرکت در جهت اهداف و … از وظایف معلم می‌باشد.

اثرات کاربرد روش جیگ ساو

جاکوبز و همکاران(۲۰۰۲) با نتیجه گیری از تحقیقات انجام نشده عنوان نموده اند که دانش آموزان با بهره گرفتن از روش جیگ ساو می‌توانند از مزایایی زیر برخوردار شوند:

دستاوردهای علمی خویش را بهبود بخشند.

علی رغم سطح پیشرفت قبلی یا نیازهای فردی دیگر به طور فعال تر درگیر در موضوعات با دانش آموزان دیگر می‌شوند.

انگیزه برای یادگیری افزایش می‌یابد.

دانش آموزان در قبال یادگیری خود و دیگران احساس مسئولیت بیشتری می نمایند.

مدت زمان درگیری انجام وظیفه و کار افزایش می‌یابد.

مهارت های اجتماعی را بهبود می بخشد.

عشق به مدرسه را افزایش می بخشد.

نگرش دانش آموزان را نسبت به یادگیری مدرسه و همسالان خود بهبود بخشد.

توانایی ارزش قائل شدن و ملاحظه دیدگاه های متنوع را افزایش می‌دهد.

فرصت بیشتری به معلم برای مشاهده بررسی یادگیری دانش آموزان می‌دهد.

جاکوبز و همکاران(۲۰۰۲) نیز به برخی اثرات کاربرد روش جیگ ساو در کلاس درس از دیدگاه صاحب نظران مختلف اشاره می کند که بدین شرح می‌باشند:

۱- یادگیری متون و راهبردهای جدید از همکلاسان(هنز ۱۹۹۰)

۲- رشد تفکر انتقادی در شاگردان(ویوید سم و دیگران ۱۹۹۲)

۳- تقویت عزت نفس شاگردان(ارتشتاین ۱۹۳۰)

۴- افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان(ویتور و دیگران ۱۹۹۵)

۵- تقویت احساس مسؤلیت دانش آموزان در برابر یادگیری خود و سایرین(برونز و سایرین ۱۹۹۵)

۶- تقویت نگرش مثبت شاگردان نسبت به یادگیری علم و دانش(رونالد ۱۹۹۷)

۷- تقویت مهارت های خود رهبری(رونالد ۱۹۹۷)

۸- تقویت پشتکار شاگردان برای حل مسائل درسی(رونالد ۱۹۹۷)

۹- تقویت مهارت‌های کلاس( ارتباطی- اجتماعی دانش آموزان)(فارل ۱۹۹۹)

۱۰- افزایش پیشرفت تحصیلی همه دانش آموزان اعم از قوی، متوسط و (ضعیف هرید ۲۰۰۰-هانگ ۲۰۰دسی ۲۰۰۱ آنویوبازی ۲۰۰۱)

۱۱- تقویت رفتار خلاق و هوشمند در شاگردان(فارل ۱۹۹۹ شافر ۲۰۰۲)

۱۲- آموزش رفتارهای پیچیده ی اجتماعی به دانش آموزان که متشکل یادگیری دارند(شوماکر و همکاران و همکاران ۲۰۰).

کوپر(۲۰۰۲) در بحث مربوط به مزایای به کار گیری روش جیگ ساو به موارد زیر اشاره می کند:

عزت نفس را در دانش آموزان می پرواند.

با تجارب یادگیری بیشتر، رضایت خاطر دانش آموزان را بهبود می بخشد.

نگرش مثبت را به مواد آموزشی افزایش می‌دهد.

چالش بر انگیزی بیشتر بدون این که میزان کار در مدت معین را نا معقول سازد.

فراهم سازی درک عمیق تر برای دانش آموزان.

منجر به تولید بیشتر و بهتر به سؤالات.

کمک به سایرین در دور شدن از این عادت که نه تنها معلم به عنوان منبع دانش و فهمیدن تلقی می نمایند.

محدودیت های کاربرد روش جیگ ساو

کرامتی(۱۳۸۱) به نقل از قهرمانی(۱۳۸۷) به چند محدودیت از کاربرد روش جیگ ساو که توسط صاحب‌نظران مختلف طرح شده است اشاره می کند که این موارد زیر به طور خلاصه ذکر می‌گردد:

۱- اجرای موفقیت آمیز این روش مستلزم همکاری خانواده با مدرسه است ‌بنابرین‏ والدین دانش آموزان باید در زمینه فواید کاربرد آن آشنا شوند(بروفر و دیگران ۱۹۹۵). ۲- اجرای مؤثر این روش مستلزم توانایی معلم در زمینه برنامه ریزی و اداره مؤثر کلاس درس است(بروفر و دیگران۱۹۹۵).

۳- برای نظام هایی که به روش رقابت خو گرفته اند همکاری همیشه نمی تواند سودمند باشد به علاوه متقاعد کردن کلاس در زمینه اهداف مشترک گروهی کاری دشوار است(کول و چان۱۹۹۰).

۴- برخی بر این باورند که این روش احساس مسئولیت شاگردان را در زمینه یادگیری خودشان کاهش می‌دهد(کول و چان ۱۹۹۰). اما نظرگاه ها و پژوهش‌ها نشان دادند که طراحی و اجرای درست این روش احساس مسئولیت شاگردان را در قبال یادگیری خود و سایرین افزایش می‌دهد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...