۴-۱-۶-۱- تعریف نابرابری آموزشی
ت۶م۶: هرگاه عموم مردم و افراد جامعه از امکانات، تجهیزات، هزینه ها و اعتبارات به گونه‌ای عادلانه نه مساوی بهرهمند نباشند، نابرابری آموزشی رخ داده است.
به اعتقاد مصاحبهشونده، عوامل نابرابری آموزشی در دو بُعد درونسازمانی و برونسازمانی اتفاق میافتد.
۴-۱-۶-۲- عوامل ایجادکنندهی نابرابری آموزشی
ن۱م۶
نگاه بیرونی به آموزش و پرورش: زمانی که از بیرون به مجموعهی آموزش و پرورش مثلاً معلم به عنوان یک فرد با جایگاه اجتماعی خوب نگاه میشود ولی به لحاظ اقتصادی و معیشتی نگاه مثبتی نیست یا در دهکهای بالای جامعه قرار نمیگیرد، قاعدتاً این نوع نگاه به سیستم انتقال داده میشود. ازاینرو یکی از مسایل مهمی که منجر به نابرابری آموزشی میگردد همین نوع نگاههاست.
ن۲م۶
اعتبارات نابرابر: اعتبارات نابرابر به دوگونه توزیع و تخصیص داده میشود:
ن۲الف م۶
موقعیت اجتماعی و طبقاتی آموزش و پرورش: اعتباراتی که به آموزش و پرورش داده می‌شود بخش عمدهای از این اعتبارات صرف مخارج و هزینه های و حقوق پرسنل میشود و همین اعتبارات به نسبت نهادها و سازمانهایی که در سطح جامعه وجود دارد متفاوت است. به عبارتی اعتبارات آموزش و پرورش به نسبت نهادهای دیگر عادلانه نیست.
ن۲ب م۶
فرایند دیوانسالاری و بوروکراسی اداری آموزش و پرورش: بخش دیگری از اعتبارات آموزش و پرورش مربوط به معادلات درون سیستمی است. در این فرایند بوروکراتیک و سیستم متمرکز دیوانسالارانه که اوجش وزارتخانه و بعد ادارات کل و سازمانها است, عمدهی انرژیهای آموزش و پرورش را به خود اختصاص میدهد و در بخشهای بوروکراتیک هزینه میکند. مطمیناً این فرایند در بحث نابرابری آموزشی بیتاثیر نخواهد بود و بهجای اینکه انرژیها در بخشهای کارشناسی و آموزشی هزینه شود، اینگونه به هدر میرود.
ن۳م۶
تمرکزگرایی مدیریتی در کل سیستم: از آنجا که کشور ایران به لحاظ تاریخی، قومی، اجتماعی و فرهنگی بسیار متنوع و متفاوت است بنابراین طراحی و برنامه ریزی آموزشی بسیار پیچیدهتر میشودبه عنوان مثال در کشور ما قومیتها و اقوام مختلفی داریم اما کسی که در تهران برنامه ریزی میکند، نگاهش به حوزهی پیرامون خودش است و نمیتواند دیگر اقوام و قومیتها را درک کند از اینرو این گفتمان مرکز پیرامون باید آرام آرام به سمت تمرکززدایی پیش برود اما آنچه که مانع میشود، ناخودآگاه ذهنی است که در مقابلش مقاومت میکند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

ن۴م۶
فرهنگ و اندیشه های نابرابر: ناخودآگاه ذهنی ما در مقابل تمرکززدایی مقاومت نشان می‌دهد آنهم به علل فرهنگی و اجتماعی یعنی درواقع مهمترین عامل در بحث مدیریت نابرابری آموزشی که متاثر از نگاه فرهنگی و اجتماعی ما است، در وصلههای ذهن و درواقع فرهنگ ما وجود دارد.
ن۵م۶
سیاستگذاریها: در آموزش و پرورش نابرابری وجود ندارد. اگر در آموزش و پرورش نابرابری میبینیم متاثر از حوزه های دیگر است. یکی از این حوزه ها، حوزهی سیاستگذاری است. مثلاً اگر در شهر تهران سطح آموزش و کیفیت آموزشی بسیار عالی و قابل مقایسه با سایر مناطق نیست به دلیل سیاستگذاریهایی است که وزارتخانه انجام میدهد. در حوزهی سیاستگذاری رسمی، استانداردها تاثیری ندارد.
ن۶م۶
عدم مشارکت اجتماعی: هر منطقهای که به لحاظ مشارکت جمعی فعال باشند مسلماً چون مطالبات بیشتری خواهند داشت از امکانات و بهرهمندیهای زیادی برخوردار میشوند. اما یکی از عوامل نابرابری عدم مشارکت جمعی افراد در یک منطقه است که از آنها امکانات و تجهیزات را سلب میکند.
ن۷م۶
مدارس خاص: پدیدهای به نام مدارس خاص میتواند عامل نابرابری آموزشی باشد البته تا زمانی که استانداردهایمان را در مدارس عمومی به شاخصهای معقول و قابل قبول نرسانیم ناگزیر به تاسیس مدارس خاص هستیم و همین مدارس خاص تبعیضاتی را به همراه دارد به این صورت که همهی امکانات و تجهیزات و توجهات به سمت مدارس خاص میرود. از طرفی این شعار هست که نخبهپروری نکنیم ولی این اتفاق رخ میدهد و این امر عین نابرابری آموزشی است. از طرفی هم بعد از نخبهپروری، نخبهکشی میکنیم.
ن۸م۶
نقض در آموزش و عمل: معادلات درون سیستمی که منجر به نابرابری آموزشی میشود که ما از طرفی سند تحول بنیادین را با قابلیت مانور بالاطراحی میکنیم اما به عمل که میرسیم ناتوان و عاجز هستیم. مثلاً در مباحث عقیدتی میان مدرسه و خانواده یا جامعه تعارض و تضاد وجود دارد.
ن۹م۶
معادلات درونسازمانی: بخشی از معادلات درونسازمانی زایندهی نابرابری آموزشی است که این معادلات حوزه های مختلفی را دربرمیگیرد.
ن۹الف م۶: جذب نیروی انسانی
ن۹ب م۶: فرهنگ عمومی مردم
ن۹پ م۶: رفتارهای سازمانی
ن۹ت م۶: مسایل اجتماعی
منظور از مسایل اجتماعی، کالازدگی ارزشها و ارزشهای ابزاری است که از جامعه به درون سیستم آموزش و پرورش انتقال مییابد.
در بحث از فرهنگ عمومی باید خاطرنشان کرد که به دلیل تنوع حاملان آموزش و پرورش و به واسطهی تنوع و تکثری که در این نهاد بیش از هر نهاد دیگری وجود دارد، ارزشها، خردهفرهنگها و خردههنجارهای متنوع و متکثر هم وجود دارد ازاینرو نقاط اشتراک، افتراق و تضاد هم وجود دارد بنابراین طبقات مختلفی که در جامعه وجود دارد در آموزش و پرورش نیز وجود دارد. در نتیجه باید دید که آیا همهی محتوای آموزشی، اهداف، برنامهریزیها و غیره، همهی افراد را مورد خطاب قرار میدهد یا تنها عدهای خاص مخاطبان آموزش و پرورش هستند.
ن۱۰م۶
جامعه: تمام نابرابریهایی که در آموزش و پرورش وجود دارد لز.ماً زایندهی خود آموزش و پرورش نیست بلکه بخشی از آن توسط جامعه به آموزش و پرورش تحمیل میشود.
ن۱۱م۶
فقدان مدیریت آموزشی قدرتمند و کلان: زمانی که مدیریت کلانی در آموزش و پرورش باشد میتواند همه چیز را در خودش لحاظ کند. مدیریت بحران، مدیریت ارزشها و مدیریت برابری فرصتها صورت میگیرد. از اینرو نگاه آموزش و پرورش نگاهی نتاثر از ارزشها و باورها میشود و نسخههایی که میپیچد نسخه های فرسودهای نخواهد بود که با نظام ارزشی تعارض داشته باشد و در این صورت است که اهداف عملی خواهند شد.
۴-۱-۶-۳- پیامدهای نابرابری آموزشی از مصاحبه شماره شش
پ۱م۶: تربیت نشدن انسان مدنی
پ۲م۶: فقدان نگاه جهانشمول
پ۳م۶: انسانهای شکاک و مردد
پ۴م۶: به حاشیه رفتن قومیتها و اقلیتها
۴-۱-۷- نکات کلیدی مطرحشده در متن مصاحبه شماره هفت

عناصر نابرابری آموزشی
نکات کلیدی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...