حمایت از حضور شرکت های سازنده در نمایشگاه های داخلی و خارجی (ماهنامۀ فناوری نانو، ۱۹۲)
۶-۵-۲ میزان سرمایه گذاری در نانوتکنولوژی و نانومواد
دولت امریکا در سال ۲۰۰۰، ۲۷۰ میلیون دلار در حوزۀ نانو سرمایه‌گذاری کرده که در سال ۲۰۱۰ به ۷/۱ میلیارد دلار افزایش یافته است. همچنین ژاپن در سال ۲۰۰۰، ۲۴۵ میلیون دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری داشته که در سال ۲۰۱۰ به یک میلیارد دلار ارتقا یافته است؛ اما در سایر کشورها در مجموع در سال ۲۰۰۰، ۱۱۰ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۰، ۷/۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام داده‌اند و تمامی این اعداد و ارقام نشان دهندۀ نقش استراتژیک دولت در تجاری سازی محصولات نانو هستند (شریعتی نیاسر، ۹۱)؛هزاران شرکت مرتبط با نانو در سرتاسر جهان وجود دارند و احتمالاً هزاران شرکت دیگر نیز در اواسط دهۀ دوم قرن بیست و یکم پا به عرصۀ وجود خواهند گذارد (T.Burke,2009).
تا پایان سال ۲۰۰۴، شرکت‌های ریسک پذیر چیزی حدود ۱ بیلیون دلار در شرکت‌های نانو سرمایه گذاری کرده بودند که این میزان برابر با نصف میزان سرمایه گذاری شده فقط در سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ بوده است (OECD Report, 2010). میزان کل سالانۀ نانومواد در بازار جهانی نیز چیزی در حدود ۱۱ میلیون تن تخمین زده می‌شود(European Commission, 2012).
صنعت نانو ظرفیت بسیاری در ارزآوری و ایجاد اشتغال داراست؛ به عنوان مثال در سال ۲۰۱۰، بازگشت سرمایه گذاری در حوزۀ نانو بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار بود که پیش بینی می شود این میزان در سال ۲۰۱۵ به ۳۱۰۰ میلیارد دلار برسد و این به معنی ایجاد ۲ میلیون شغل جدید است؛ لکن در این میان سهم ۳۰ میلیون دلاری ایران از سرمایه گذاری در حوزۀ نانو در مقایسه با سایر کشورها رقمی بسیار ناچیز است.روسیه ، چین ، کل اتحادیه اروپا ، جمهوری کره ، تایوان به ترتیب با ۲۲۴۰ ، ۱۸۱۰ ، ۹۷۰ ، ۷۹۰ ، ۳۸۰ و ۱۲۵ میلیون دلار در ردیف های اول تا ششم قرار دارند.
سهم ۱۱ درصدی از کل مشاغل تولیدی، درآمدی حدود ۶٫۲ تریلیون دلار، سهم ۱۵ درصدی از کل تولید ناخالص جهان تنها از یک نوع فناوری ، ارزش افزوده ای معادل ۹۲۰ میلیارد دلار، حجم ۲ درصدی از تولید ناخالص جهانی از جمله پیش بینی ها در حوزۀ فناوری نانو به شمار می آید (INIPT[26], 2012)
تخمین زده می‌شود محصولات پشتیبانی شده توسط نانو از حجمی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد یورو در سال ۲۰۰۹ به ۲ تریلیون یورو در سال ۲۰۱۵ برسد. همچنین شرکت‌های کوچک ([۲۷]SME) ها و شرکت‌های بخشه سازی شده ای در این حوزه از فناوری بالا وجود دارند. در حال حاضر، استخدام‌های مستقیم در نانوتکنولوژی چیزی در حدود ۳۰۰,۰۰۰ تا ۴۰۰,۰۰۰ شغل در اتحادیۀ اروپا تخمین زده می‌شود که مدام در حال افزایش است. نانوتکنولوژی به عنوان یک تکنولوژی توانمندساز کلیدی ([۲۸]KET) شناخته می‌شود که بنیانی برای ابداعات و محصولات جدید بیشتر فراهم می‌سازد. در این راستا کمیسوین اروپا یک استراتژی واحد برای KET طراحی نموده که دربرگیرندۀ نانوتکنولوژی بر سه محور عمده است: تحقیقات تکنولوژیک، نمایش محصول و فعالیت‌های تولید رقابتی. (European Commission, 2012)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

جمع بندی
در این فصل ابتدا به ارائۀ تعریفی از تجارت و تجاری سازی پرداخته، اهمیت و مراحل آن را بررسی نمودیم و پس از آشنایی با مفهوم تکنولوژی، طبقه بندی آن، فناوری های هایتک و صادرات در این زمینه به بررسی عمده ترین چالش های پیش روی شرکت های نانو تکنولوژی پرداختیم. می دانیم چالش های تجاری سازی در تمامی کشورهای دنیا وجود دارند، لکن به دلیل محیط نامناسب و پیچیده در کشورهای در حال توسعه این چالش ها اهمیت بیشتری می یابند. نکتۀ دیگر آنکه چالش های تجاری سازی فناوری در اغلب حوزه ها یکسان اند، لکن برخی چالش ها به دلیل ماهیت متفاوت این تکنولوژی ممکن است با سایر فناوری های هایتک متفاوت باشد. با بررسی منابع مختلف و مصاحبه با دست اندرکاران صنعت نانو مشخص گردید عمده ترین چالش هایی که در این مرحله از صنعت نوپای نانو پیش پای شرکت های فعال در این حوزه قرار داشته و مانع موفقیت آنها در فرایند تجاری سازی – که می توان از آن به عنوان نتیجه و ماحصل تمامی تلاش های یک سازمان و شرکت نام برد – می گردد، عبارت اند از : چالش های زیرساختی، چالش های نیروی انسانی، چالش های تحقیق و توسعه، چالش نیازهای بازار و چالش های مالی. همچنین لازم به ذکر است که هریک از این چالش ها خود دربرگیرندۀ زیرشاخص هایی هستند که در این فصل به تفصیل بدانها پرداخته شد.
فصل سوم
روش تحقیق
مقدمه
هدف تمامی علوم شناخت و درک دنیای پیرامون به منظور آگاهی از مسائل و مشکلات اجتماعی است. روش‌های علمی با تغییرات قابل توجهی مواجه ‌می‌شوند و این روند سبب شده روش علمی در مسائل اجتماعی رویکرد و جنبه‌های مختلفی به خود بگیرد. همه به دنبال کشف واقعیت هستند و می خواهند نسبت به خود و محیط پیرامون خود اطلاع داشته باشند و براساس آن ساختمان معرفتی خود را بسازند و هرروز آن را کامل تر کنند. به علت کثرت و تنوع موجودات جهان به عنوان متعلقات شناخت، راه رسیدن به آن و کسب معرفت به آن بسیار مهم است. اما پایه و اساس تحقیق علمی دارای ابعاد مشابه است و آن استفاده از روش تحقیق مناسب با اهداف و موضوع و امکانات اجرایی برای حقیقت یابی ‌می‌باشد. دستیابی به شناخت علمی میسر نخواهد شد مگر اینکه با روش شناسی صحیح صورت پذیرد. روش شناسی علمی نظامی است از قواعد و روش‌هایی که پژوهش بر آن بنا نهاده شده است و ادعاها در مورد مسأله پژوهش مورد ارزشیابی قرار می­گیرد. روش، مجموعه شیوه‌ها و تدابیری است که برای شناخت حقیقت و پرهیز از لغزش بکار گرفته ‌می‌شود. روش لازمه ی دستیابی به دانش و ابزاری جهت حرکت از مجهولات به معلومات است.
روش علمی تحقیق به همه ی مراحلی اشاره دارد که در جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات برای رسیدن به یک هدف معین (که همان دستیابی به حقیقت است) مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از روش علمی کشف حقیقت است. تحقیق از نظر روش شناسی کاربرد روش‌های علمی در حل یک مسئله یا پاسخگویی به یک سؤال ‌می‌باشد.
به عبارت دیگر هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که محقق مشخص نماید چه شیوه و روشی را اتخاذ کند تا او را هرچه دقیق تر، آسانتر، سریعتر و ارزان تر در دستیابی به پاسخ یا پاسخ‌هایی برای پرسشهای تحقیقی مورد نظر کمک کند.
مراحل انجام تحقیق در نمودار ۳-۱ نشان داده شده است.
نمودار ۱-۳) مراحل انجام تحقیق
انتخاب روش تحقیق مناسب به اهداف، ماهیت و موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسشهای تحقیق است (خاکی، ۱۳۸۸).
برای اینکه نتایج حاصل از تحقیق معتبر باشد، بایستی از یک روش مناسب در تحقیق استفاده شود، چرا که انتخاب نادرست منجر به نتیجه گیری نادرست ‌می‌شود. در این فصل ابتدا به بررسی روش تحقیق، اهداف تحقیق، قلمرو تحقیق، جامعۀ آماری و دلایل انتخاب آن پرداخته و سپس راجع به روش و ابزار گردآوری داده ها، اعتبار و پایایی ابزار اندازه گیری و روش تجزیه و تحلیل داده ها صحبت خواهیم نمود.
۱-۳ روش تحقیق
پایه هر علم شناخت آن است و اعتبار و ارزش هر علمی به روش شناخت آن بستگی دارد. تعاریف متعددی در مورد روش تحقیق وجود دارد؛ بطور کلی می توان روش تحقیق را مجموعه ای از قواعد، ابزارها و روش‌هایی معتبر و نظام یافته دانست که در آن برای کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات تلاش صورت می گیرد (خاکی، ۱۳۸۸).
بی شک یکی از مسائل مهم در امر پژوهش روش تحقیق است. منظور از روش مجموعه فعالیت‌هایی است که برای رسیدن به هدف خاصی به کار گرفته ‌می‌شوند و روش پژوهش عبارتند از روش‌هایی که پژوهشگر با بهره گرفتن از آنها پاسخ سؤالات پژوهش را کشف می نماید و به عبارت دیگر روش‌های پژوهش عبارتست از ابزارهایی برای دستیابی به واقعیت.
در هر پژوهش پژوهشگر تلاش می کند تا مناسب ترین روش را انتخاب کند و آن روشی است که بر اساس آن قوانین و واقعیت‌ها و روابط موجود بین متغیرهای آنها به روشنی و دقت بیشتری از سایر روش‌ها مشخص شود. در واقع می توان اذعان نمود که اثربخشی یک مورد پژوهشی مشروط به انتخاب روش تحقیقی است که متناسب با آن پژوهش ‌می‌باشد؛ به عبارت دیگر اجرای تحقیق مجموعه فعالیت‌هایی است که به کمک آنها تعیین می کنیم که اطلاعات مورد نیاز از کجا و چگونه و با چه ابزاری جمع شود (حافظ نیا، ۱۳۸۷).
۱-۱-۳ بررسی پژوهش با توجه به پیاز فرایند پژوهش

مبانی فلسفی پژوهش. به لحاظ مبانی فلسفی پژوهش به هفت دستۀ ۱٫ پارادایم اثبات گرایی ۲٫ پارادایم تفسیری ۳٫ پارادایم تئوری انتقادی ۴٫ نگاه های فمینیست ۵٫ تئوری آشوب ۶٫ تئوری پیچیدگی و ۷٫ نگاه پست مدرنیست تقسیم بندی می شود. پژوهش حاضر از نوع پارادایم تفسیری است. این پارادایم با تمرکز بر «اصالت انسان» به جای «اصالت محیط» یا به عبارتی دیگر اصالت اختیار انسان به جای جبر محیط، معتقد به نقش فعال عقاید و نگرش‌های انسان در ایفای کنش‌های اجتماعی او می‌باشد. از نظر این پارادایم معانی کنش برگرفته از عقایدی است که تحت عنوان دانش عامه مطرح است.
جهت گیری های پژوهش. جهت گیری های پژوهش می تواند از نوع بنیادی، کاربردی، ارزشیابی یا توسعه ای باشد که بدین لحاظ نیز پژوهش پیش رو از نوع کاربردی است. در پژوهش کاربردی، پژوهشگر به دنبال دانش علمی برای حل و یا کمک به حل مسائل علمی است.
رویکردهای پژوهش. به لحاظ رویکردی پژوهش به چهار دستۀ استقرایی، قیاسی، تطبیقی و قیاسی – استقرایی قابل تقسیم بندی است که پژوهش پیش رو نیز از نوع قیاسی- استقرایی می باشد. در این گونه تحقیق برای یافتن راه حل مسائل از هر دو روش استدلال استفاده می شود. در این نوع استدلال حرکت از سمت معلوم به سمت مجهول است. در این روش تجربه به نحو استقرایی تحلیل و منجر به فرضیه ها می شود، آنگاه با روش قیاسی، مفاهیم فرضیه ها مورد آزمایش قرار می گیرند تا روایی آنها سنجیده شود.
صبغۀ پژوهش به سه دستۀ کلی کمی، کیفی و ترکیبی تقسیم می گردد. روش غالب پژوهش پیش رو همانگونه که توضیح داده خواهد شد از نوع کمی است، با این توضیح که از روش کیفی پرسشنامه نیز بهره گرفته شده است.
نوع پژوهش می تواند از سه گونۀ کتابخانه ای، میدانی و آزمایشگاهی باشد که در پژوهش حاضر از دو روش میدانی و کتابخانه ای بهره جسته شده است.
استراتژی تحقیق به نه دسته قابل تقسیم بندی است که عبارتند از: استراتژی های تجربی، همبستگی، پیمایشی، شناخت اجتماعی واقعیت، تئوری داده بنیاد، تاریخی، شیوه های ترکیبی، اقدام پژوهی و مطالعۀ موردی. این مطالعه نیز همانند اغلب پژوهش های حوزۀ مدیریت از نوع پیمایشی است.
اهداف پژوهش. یک پژوهش به لحاظ هدف می تواند توصیفی، اکتشافی و تبیین و پیش بینی باشد. هدف این پایان نامه از نوع توصیفی است، چرا که به توصیف وضعیت موجود می پردازد.
شیوه های گردآوری داده ها. داده های یک پژوهش به روش های گوناگونی همچون مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه و اسناد و مدارک می توانند به دست آیند. در این پژوهش نیز از سه روش آخر یعنی مصاحبه، پرسشنامه و اسناد و مدارک استفاده گردیده است ( آذر و الوانی، ۱۳۹۲).
۲-۱-۳ طبقه بندی تحقیق بر مبنای هدف
از آنجاییکه این پژوهش به بررسی چالش‌های تجاری سازی محصولات با فناوری بالا در صنعت نانومواد و تجهیزات می پردازد، پژوهش از نظر هدف کاربردی است؛ در تحقیقات کاربردی نظریه‌ها، قانونمندی‌ها، اصول و فنونی که در تحقیقات پایه تدوین ‌می‌شوند را برای حل مسائل اجرایی و واقعی بکار می گیرند (خاکی، ۱۳۸۸). از نظر نحوه ی گردآوری اطلاعات نیز پژوهش پیش رو توصیفی- پیمایشی ‌می‌باشد.
۳-۱-۳ طبقه بندی تحقیق بر مبنای روش
روش تحقیق توصیفی، پیمایشی است؛ زیرا درباره ی اینکه گروهی از مردم چه می دانند، چه فکر می کنند یا چه کاری انجام می دهند تحقیق می کنیم ( خاکی، ۱۳۸۸) و توصیفی است؛ چرا که در تحقیق توصیفی به توصیف جزء به جزء یک موقعیت یا یک رشته شرایط پرداخته و به جمع آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه یا پاسخ به سؤالات مربوط به وضعیت فعلی موضوع مورد مطالعه می پردازیم. همچنین از نظر نوع داده‌ها نیز کمی ‌می‌باشد.
۴-۱-۳ نوع پژوهش از نظر زمان
با توجه به اینکه پژوهش مقطعی پژوهشی است که در آن مشاهده‌ها فقط در یک زمان انجام میگیرد و پژوهش حاضر نیز در طی یک زمان نسبتا کوتاه صورت گرفته، میتوان نتیجه گرفت که پژوهش از نوع مقطعی ‌می‌باشد.
۵-۱-۳ نوع پژوهش از نظر اجرا یا نحوه جمع آوری داده‌ها
در پژوهش حاضر از مصاحبه و پرسشنامه به عنوان ابزار جمع آوری داده‌ها استفاده شده، پژوهش میدانی به مطالعه آزمودنی‌ها در محیط طبیعی خود می ­پردازد و شامل جمع آوری داده‌های اولیه یا اطلاعات جدید از خود آزمودنی‌ها بدون هیچ دستکاری در محیط طبیعی می باشد؛ لذا درمطالعه حاضر از روش میدانی استفاده شده است.
۲-۳ قلمرو تحقیق
۱-۲-۳ قلمرو موضوعی
قلمرو موضوعی تحقیق حاضر درحوزه چالش‌های تجاری سازی محصولات با فناوری بالا ‌می‌باشد.
۲-۲-۳ قلمرو زمانی
بطور کلی از بعد موضوع تحقیق، چارچوب زمانی آن باید معین گردد. ضرورت بیان قلمرو زمانی بیشتر از آن جهت است که خواننده در نهایت با توجه به مقطع زمانی که تحقیق انجام شده است، می تواند درباره ی تحلیل‌ها و استنتاج‌هایی که پیرامون فرضیه‌ها صورت گرفته برداشت‌های بهتری کند و در واقع تنش حوادث، اتفاقات، روندهای اقتصادی، شرایط سیاسی-اجتماعی و … را در نتایج تحقیق بازشناسی کند. قلمرو زمانی پژوهش شامل طراحی، توزیع، جمع آوری و تحلیل پرسشنامه یک دوره ی ۱۱ ماهه بود که از ابتدای اسفند ماه سال ۹۱ تا اوایل بهمن ماه سال ۹۲ به طول انجامید. توزیع وگردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و مصاحبه در طی یک دورۀ دو ماهه (آذر و دی ماه ۹۲) بوده و تحلیل داده‌ها و نتیجه گیری تحقیق نیز در دی و اوایل بهمن ماه سال جاری صورت پذیرفت.
۳-۲-۳ قلمرو مکانی
قلمرو مکانی تحقیق حاضر شرکت‌ها و سازمان‌های مرتبط با صنعت نانو مواد و تجهیزات نانو در سطح شهر تهران ‌می‌باشد.
۳-۳ جامعه آماری

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...