دانلود منابع دانشگاهی : نگارش پایان نامه درباره :بررسی رابطه بین جو … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
باز
جو متعهدانه
جو باز
جو بسته
جو غیرمتعهدانه
جدول ۸: انواع جو بر حسب نظریه هوی و سیبو
۲-۲-۶-۴-مفهومپردازی هریسون از جو سازمانی:
هریسون چهار نوع جو را در سازمانهای امروزی با توجه به سبک رهبری فرد مدیر، تشخیص داده است، این چهار نوع جو عبارتند از:
جو قدرتمحور: سازمانهایی که به وسیله رهبری دستوری، اداره میشوند، در این نوع سازمانها ساختار قدرت به میزان بالایی قابل رؤیت میباشد و زیردستان برای امنیت داشتن و پیشرفت شغلی به سرپرستان خود متکی هستند، همه تصمیمات سازمان در رأس سازمان گرفته میشود.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
جو نقشمحور: در این نوع سازمان نقش کارکنان و مدیریت سازمان به طور واضح مشخص و تعریف می شوند، قوانین علمی و شیوههای منظم عملیات از منطق و عقلانیت برخوردار است. تغییرات در این سازمانها به کندی صورت میگیرد و افراد سازمان مسئول و پاسخگوی کارهایی هستند که انجام میدهند.
جو وظیفهمحور: در این نوع سازمانها، همه کوششها در جهت تحقق اهداف هدایت میشوند، پاداش بر اساس میزان همکاری افراد برای رسیدن به اهداف سازمان صورت میگیرد، فعالیتها، قوانین و مقررات با توجه به هدف اصلی سازمان انجام میگیرند و افراد غیرماهر در این گونه سازمانها آموزش میبینند، باید توجه داشت که شرکتهای خلاق که معمولاً حرفه و تخصص افراد را به خدمت میگیرند، دارای چنین جوی هستند.
جو مردممحور: سازمانهایی هستند که سرپرستان آن سازمانها به زیردستان خود توانمندسازی میدهند. قوانین و مقررات اینگونه سازمانها انعطافپذیر میباشد و ارزشها، تمایلات و نیازهای کارکنان را دربر میگیرد. در ضمن هدف مهم و اصلی این گونه سازمانها ارضای نیازهای کارکنان میباشد.
«هریسون» در پایان اشاره میکند که هر سازمانی دارای فقط یکی از این جوهانیست و ممکن است یک سازمان در آن واحد ترکیبی از این جوها را داشته باشد (چاندان، ۱۹۹۵).
۲-۲-۶-۵-مفهومپردازی هاجست از جو سازمانی
هاجست جو سازمانی را به دو دسته عمده طبقهبندی کرده است. او جو سازمانی را با یک توده یخ شناور مقایسه کرده که قسمتی از آن روی آب است و دیده میشود (قسمت بیرونی یا مرئی) و قسمتی از آنها قابل رؤیت نیست و در زیر آب است (قسمت درونی یا نامرئی) میباشد، این دو دسته عوامل بر روی هم جو سازمانی را ایجاد میکند و به صورت یک توده یخ شناور نشان داده شدهاند (گودرزی، ۱۳۸۱).
عوامل بیرونی یا مرئی شامل: ساختار، سلسله مراتب، منابع مالی، اهداف سازمان، مهارتها و تواناییهای پرسنل، چگونگی وضعیت تکنولوژی سازمان، معیارهای عملکرد اندازهگیری و سنجش و کارآیی.
عوامل درونی یا نامرئی شامل: قسمت داخلی و غیرقابل رؤیت که خود دارای سه سطح است که به ترتیب عبارت است از:
سطح اول: نگرشها، تعامل اجتماعی و شخصی با همکاران، زیردستان و فرادستان.
سطح دوم: هنجارها، احساسات و رضایت شغلی.
سطح سوم: ارزشها و پشتیبانکنندگی (پورسیف، ۱۳۸۵).
شکل ۲: مفهومپردازی هاجست از جو (پورسیف، ۱۳۸۵)
۲-۲-۶-۵-مفهومپردازی ویزبورد از جو سازمانی
در حال حاضر یکی از مدلهای علمی معتبر برای اندازهگیری جو سازمان، مدل ۶ وجهی ویزبورد (۱۹۷۶) است (الوانی و دیگران، ۱۳۷۹). در این مدل یک روش سیستماتیک برای تجزیه و تحلیل ارتباط بین متغیرهای جو سازمانی وجود دارد. این مدل نوعی ارزیابی از فعالیتهای رسمی و غیررسمی در مورد اهداف، ساختار، ارتباطات، پاداشها، رهبری و روشهای کمکی را در ۶ بخش داخلی تهیه میکند. دایره خارجی نیز به منظور جداسازی عوامل درونی و ارتباط آنها با عوامل محیطی در بیرون است. پرسشنامه متناسب با مدل ۶ وجهی ویزبورد تنظیم شده است که توسط آن اطلاعات مربوط ۶ وجه جمع آوری میشود. این پرسشنامه را میتوان برای ارزیابی کارمندان یا پرسنل اجرایی و همچنین برای دسترسی به طرز تفکر سطوح مختلف مدیریت و کادر سرپرستی به کار گرفت. پرسشنامه مورد نظر شامل ۳۵ سؤال است که به گونهای شایسته عوامل کیفی را به اندازههای کمی تبدیل میکند. پاسخها در ۷ سطح طبقهبندی شدهاند. سطح اول معرف وضعیت بسیار مطلوب و سطح هفتم وضعیت بسیار نامطلوب است.
با توجه به مقیاس ویزبورد، هر قدر سازمان انعطافپذیرتر، شبکههای ارتباطی بازتر، پاداشها متناسبتر با استحقاق افراد، شیوهی رهبری به صورت دموکراتیکتر و روشهای کمکی مناسبتر باشد، جو سازمانی نیز بازتر خواهد بود (کرامتی، ۱۳۸۶).
شکل ۳: مدل ۶ وجهی ویزبورد در رابطه با جو سازمانی
۲-۲-۶-۶-مفهومپردازی تاجییوری از جو سازمانی
از نظر تاجییوری، جو سازمانی شامل ۴ بعد است:
۱-محیط فیزیکی، ۲-محیط داخلی انسانی، ۳-سیستم اجتماعی، ۴-فرهنگ
محیط فیزیکی به عوامل مادی و فیزیکی در داخل سازمان اشاره دارد. محیط داخلی انسانی بعد اجتماعی در سازمان است، این بعد هر چیزی را که با افراد در سازمانها ارتباط دارد، دربرمیگیرد. سیستم اجتماعی به ساختار سازمانی و مدیریتی سازمان اشاره دارد. فرهنگ به ارزشها، سیستمهای اقتصادی، هنجارها و شیوههای فکر کردن که ویژگی افراد در سازمان است، اشاره دارد (Owens, 1990).
شکل ۴: مدل تعاملی روابط بین عوامل مؤثر در شکلگیری جو سازمانی (Owens, 1990)
۲-۲-۶-۷ مدل مفهومی
هر مدل مفهومی به عنوان مبنایی جهت انجام مطالعات و تحقیقات است به گونهای که متغیرهای مورد نظر تحقیق و روابط میان آنها را مشخص میکند. به عبارت دیگر میتوان گفت که به صورتی ایدهآل، مدل مفهومی یا همان نقشه ذهنی[۱۶] و ابزار تحلیل[۱۷] (میرزایی ، ۱۳۷۵: ۱۰)، یک استراتژی جهت شروع و انجام تحقیق است به گونهای که انتظار میرود در حین اجرای تحقیق، متغیرها، روابط و تعاملات بین آنها مورد بررسی و آزمون قرار گرفته و حسب ضرورت، تعدیلاتی در آنها انجام شده و عواملی نیز از آنها کم یا زیاد شود.
به منظور برنامه ریزی جهت اجرای تحقیق حاضر از الگوی زیر استفاده میشود که ارتباط بین مؤلفههای جو سازمانی و خلاقیت و استرس شغلی را نشان میدهد. مدل مفهومی تحقیق با الهام از نظریه جو سازمانی هالپین و کرافت (۱۹۶۲) در نظر گرفته شده است
شکل زیر مولفه های تحقیق را در قالب مدل مفهومی نشان میدهد:
مؤلفههای جو سازمانی:
روحیه
مزاحمت
بی علاقگی
صمیمیت
ملاحظهگری
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 02:23:00 ق.ظ ]
|