حمایت سازمان
ارزش های وابسته به رقابت و همکاری
ارزش های وابسته فردی
مدل(۲-۲۵-) کارآفرینی سازمانی آنتونیک و هیسریچ(۲۰۰۳)
۵- خوتجدیدی
خودتجدیدی تغییر شکل سازمان‌ها از طریق تجدید ایده‌های کلیدی است که سازمان بر مبنای آنها بنا شده است. این مفهوم به معنای تغییر سازمان و استراتژی می‌باشد و شامل تعریف مجدد مفهوم کسب و کار، سازماندهی مجدد و ارائه تغییرات گسترده سیستمی جهت نوآوری می‌باشد. موزیکا و همکارانش به التزام سازمانی در تجدید مستمر کسب و کار، انطباق پذیری و انعطاف پذیری به عنوان ویژگی‌های مهم کارآفرینی اعتقاد دارند(تسلیمی و همکاران،۱۳۸۵). خودتجدیدی فرایند پیدا کردن جایگزین‌های مناسب برای رشد و ترقی است ، تعریف مجدد مدل کسب و کار در جهت رقابت، چالش‌های آن برای پیدا کردن، یافتن راه‌های مختلفی برای انجام آنچه سازمان در حال حاضر ندارد یا حق برگزیدن مدل کسب و کار متفاوت از رقبای خود است(زلیوایو و ورون، ۲۰۰۷). خودتجدیدی اشاره به تحول مستمر سازمان در پاسخ به درخواست های داخلی و خارجی دارد(توماسو همکاران، ۱۹۹۲). استاپورد و بدن- فولر نیز فعالیت های مربوط به تجدید سازمان های موجود را به عنوان یک عنصر مهم کارآفرینی سازمانی می‌نگرند، بنابراین خودتجدیدی را می توان به عنوان یک بعد مهم کارآفرینی سازمانی مدنظر قرار داد(تسلیمی و همکاران،۱۳۸۵). بعد خودتجدیدی منعکس کننده تغییر و تحول سازمان از طریق بازسازی درایده‌های کلیدی می‌باشد. خودتجدیدی معنی تغییر سازمانی و استراتژیک می‌دهد و شامل تعریف مجدد مفهوم کسب و کار،‌ تجدید سازماندهی، معرفی تغییرات سریع سیستمی‌برای نوآوری می‌باشد. وسپر (۱۹۸۴) هدایت استراتژیک جدید را بعنوان بخشی از کارآفرینی سازمانی می‌داند موزیکاو همکارانش(۱۹۹۵) به این نکته توجه داشتند که بازسازی مستمر کسب و کار دست یابی به ویژگیهای اساسی همچون انعطاف پذیری و انطباق پذیری یک شرکت کارآفرین جزء ضروریات سازمانی است(آنتونیک و هیسریچ، ۲۰۰۱ نقل از تاج الدین، ۱۳۸۴).

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۶-ریسک‌پذیری
ریسک‌پذیری یکی از ابعاد بسیار مهم کارآفرینی سازمانی است. ریسک‌پذیری به عنوان امکان ضرر، احتمال دارد به عنوان ویژگی ذاتی نوآوری، شکل گیری کسب و کار جدید و اقدامات کنشی یا تهاجمی سازمان موجود نگریسته شود. ریسک را می توان به پیگیری سریع فرصتها، استفاده یا کاربرد سریع منابع و اقدامات جسورانه ربط داد. در حقیقت جسور بودن در پیگیری فرصتها به عنوان ویژگی سطح شرکتی کارآفرینی مورد نظر قرار گرفته است. از دیدگاه ایال و اینبار ریسک پذیری تمایل به جذب منابع برای فعالیت‌های مخاطره آمیز در قلمرویی ناشناخته به صورت منطقی و محاسبه شده است(ایال و اینبار، ۲۰۰۳).
در ریسک پذیری سازمانی فعالیت مخاطره آمیز جدیدی شروع می شود و معمولاً با کارآفرینی فردی ارتباط دارد. افراد و گروه های کوچک می‌توانند گروه‌های کارآفرینانه‌ای را در داخل سازمان تشکیل دهند(ساندرا و دوبینسکی، ۲۰۰۰). مخاطره پذیری سازمانی شامل فعالیت‌هایی می شود که در سطح عملیاتی انجام می گیرند. در این بعد، سازمان ‌های کارآفرین معمولاً رویکرد مثبتی به سرمایه گذاری در فرصتهای جدید تدوین می‌ کند، نسبت به شناسایی مشتریان جدید و ورود به بازارهای ناشناخته اقدام می‌کند(مدهوشی و بخشی، ۱۳۸۲).
۷- پیشگامی
این بعد مربوط به پیشگامی در پیگیری فرصت‌ها یا ورود به بازارهای جدید می‌باشد. پیشگامی میزان یا اندازه ای است که سازمانها در مواردی ، مانند حوزه‌های کلیدی تجاری، هنگام معرفی محصولات و خدمات، به کارگیری تکنولوژی‌ها و تکنیک‌های اداری، به جای پیروی از آن‌ها سعی در رهبری رقبا دارند. رویکرد آینده ‌ پیشگامی، در پیش بینی و اقدام بر اساس نیازهای آینده مطرح شده است(تسلیمی و همکاران،۱۳۸۵). پیشگامی بعنوان جستجوی فعال فرصت‌های جدید تعریف شده است، بعبارت دیگر تمایل به شکل دهی محیط بجای آنکه صرفاً بصورت انفعالی به محیط واکنش نشان داده شود.یا تمایل به آغاز کردن فعالیتی که رقبا را به واکنش وا دارد(مقیمی، ۱۳۸۳). مفهوم پیشگامی‌ به افزایش کوشش های سازمانی به جای پیروی از رقبا در حوزه های کلیدی کسب و کار (معرفی محصول و خدمات جدید،‌ تکنولوژی های کاربردی و تکنیک‌های اداری) اشاره دارد و می‌خواهد در این زمینه ها پیشرو باشد (تاج الدین، ۱۳۸۴).
۸- رقابت تهاجمی
رقابت تهاجمی، تمایل سازمان در به چالش درآوردن یا رقابت کردن با رقبا تعریف شده است.کووین و سلوین چنین فرض می‌کنند که حالت کارآفرینی، در تمایل شرکت به رقابت تهاجمی با رقبای صنعتی منعکس شده است (کووین و سلوین،۱۹۹۱ به نقل از تسلیمی و همکاران،۱۳۸۵). آنها رقابت تهاجمی را به عنوان گرایش مدیریتی می‌نگرند که بوسیله علاقه و اشتیاق سازمانی برای تسلط بر رقبا توصیف شده است.
لامپکین و دس اظهار کرد‌ه‌اند که رقابت تهاجمی و پیشگامی را می‌توان به عنوان دو بعد متمایز کارآفرینی سازمانی در نظر گرفت، در واقع پیشگامی پاسخ به فرصت‌هاست در حالی که رقابت تهاجمی پاسخ به تهدیدات است. لامپکین و دس۱۹۹۷٫(آنا ماریا بوجیکا،ماریا دل مار فونتس۲۰۱۲) در تعریفی دیگر رقابت تهاجمی، به حالت تهاجمی‌در ارتباط با رقبا اشاره می‌کند یک شرکت تهاجمی بوسیله آزمایش‌های (تجربیات) هدایت شده ریسک‌پذیری می‌کند، ابتکار به خرج می‌دهد و شجاعانه و تهاجمی‌ بدنبال فرصت ها است. کووین و سلیون(۱۹۹۱) تصور می کردند که تمایل شرکت به رقابت تهاجمی به خاطر وجود رفبای صنعتی شکل می گیرد. دی و دیگران (۱۹۹۷) تصور می کردند که استراتژی کارآفرینانه که شامل شجاعت، هدایت، سبک جستجوی فرصت با جنبه‌های ریسک پذیری و شجاعت و تهاجم رقابتی می‌باشد در گرایش ها و فعالیتهای مدیریت ارشد منعکس می‌گردد.
۲-۲-۶-۶-مدل کارآفرینی سازمانی کوراتکو و همکارانش
کوراتکو و همکارانش در سال ۱۹۹۳ مدل تعاملی کارآفرینی را که بر اساس سه فاکتور مشخصات سازمانی، مشخصات فردی و حادثه ناگهانی و طی هشت گام انجام می گیرد، ارائه نمودند که در زیر به آنها اشاره می شود.
مشخصات سازمانی: عبارت است از حمایت مدیریت ارشد سازمان، استقلال و آزادی در انجام کار، پاداش های مناسب، وجود فرصت کافی برای انجام فعالیت کارآفرینانه، وجود حد و مرزهای سازمانی ویژگی های فردی: تمایل به مخاطره پذیری و ریسک جویی، تمایل به آزادی عمل و استقلال کاری، نیاز به توفیق، هدفگرایی و داشتن آرمان و نیز مرکز کنترل داخلی.
وقایع تسریع کننده/حادثه ناگهانی: تصمیم به انجام فعالیت کارآفرینانه در سازمان در نتیجه تعامل بین سه فاکتور ویژگی های سازمانی، فردی و نوعی حادثه ناگهانی موجد انگیزه در کارآفرینی صورت می پذیرد. ترکیبات گوناگونی از این سه عامل می تواند منجر به بروز رفتارهای کارآفرینانه گردد که به سه حالت آن اشاره می شود:
شرایط نوع الف: شرایطی که سازمان به فناوری های پیشرفته نیاز دارد و از طرفی مدیریت ارشد از نوآوری به شدت حمایت می کند. در این حالت افراد دارای توانایی انجام رفتارهای خلاقانه و کارآفرینانه، شرایط را برای شروع فعالیت مناسب می بینند.
شرایط نوع ب: حالتی که در آن سازمان دچار تغییرات اساسی(در ساختار و محتوا) می شود و در آن نوآوری و خلاقیت تشویق و ترغیب می گردد. در این شرایط کارکنانی که نیاز به توفیق بالایی دارند، پس از یک دوره تصلب و انجماد سازمانی و گرفتار بودن در زنجیره مقررات و قوانین خشک اداری، شرایط را برای بروز رفتارهای کارآفرینانه فراهم می بینند.
شرایط نوع ج: حالتی که در آن سازمان از طرفی به واسطه برخی محدودیت های درون و برون سازمانی مجبور به کاهش هزینه ها گردیده و از طرفی بصیرت و دوراندیشی مدیریت ارشد، زمینه را برای بروز ظهور ایده های خلاقانه و نوآورانه در سطح وسیعی فراهم کرده است. در این شرایط افرادی که نیاز به استقلال و آزادی عمل بیشتری دارند، به فعالیت های کارآفرینانه ترغیب خواهند شد. از جمله شرایط دیگری که می تواند موجب بروز رخدادهای تسریع کننده کارآفرینی گردد می توان به وجود فضای رقابتی حیثیتی، بی ثباتی بازار یک شرکت به دلیل تغییرات ایجاد تقاضاهای جدید برای کالاها و خدمات اشاره کرد.
ویژگی های سازمانی
۱-حمایت مدیریت
۲-آزادی عمل کاری
۳-تشویق و پاداشها
۴-دسترسی زمانی
۵-موانع سازمانی
دسترسی به منابع
اجرای ایده کارآفرینانه
برنامه ریزی امکان کسب و کار کارآفرینانه
تصمیم به اقدام
تسریع رویداد سازمانی
مشخصات فردی
۱-گرایش به مخاطره و خطرپذیری
۲- تمایل به استقلال
۳-نیاز به موفقیت
۴-هدف گرایی
توانایی غلبه بر موانع
شکل(۲-۲۶-) مدل کارآفرینی سازمانی کوراتکو و همکارانش(احمد پورداریانی،۱۳۸۶)
۲-۲-۶-۷-مدل کارآفرینی سازمانی اکهس و نک
این مدل می کوشد تا به طور مفهومی تاثیر رفتارهای کارآفرینانه فردی و ساختار سازمانی کارآفرینانه سازمان ها را مورد بررسی قرار دهد. به عبارت دیگر، این مدل توانایی سازمان ها برای بقاء در یک محیط سرشار از نوآوری را نشان می دهد. شکل زیر تعامل رفتار کارکنان و ساختار سازمان را که عمدتا عناصر ضروری برای موفقیت کارآفرینانه سازمان هستند نشان می دهد. موفقیت کارآفرینانه در قالب ظرفیت نوآورانه که یک سازمان را به بازسازی خودش و بقا در بلندمدت توانا می سازد مورد توجه قرار گرفته است(اکهس و نک،۱۹۹۸)
رفتار کارآفرینانه افراد
کشف فرصت ها
تسهیل فرصت ها
انگیزه تعقیب فرصت ها
موفقیت های کارآفرینانه سازمانی
گسترش و تعمیق نوآوری
ساختار سازمانی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...