OM: ماده آلی نمونه (درصد)۳-۵-۳- برآورد انرژی قابل متابولیسم
این پارامتر بر اساس رابطه (۳-۱۱)محاسبه گردید(Makkar, 2004).
رابطه (۳-۱۳) CP۰۰۰۰۲۸۵۹/۰ + CP 0057/0 + GP 1357/0 + 2/2 =MEME: انرژی قابل متابولیسم (مگا ژول در کیلوگرم ماده خشک)GP: حجم گاز تولیدی در ۲۴ ساعت (ml/200mg DM)
CP: پروتئین خام (g/kg DM)
۳-۶-آزمون میزان خوشخوراکی:
برای اندازه گیری خوشخوراکی روش های چندی به کار برده شدهاست( کافه تریا، روش زمان سنجی، فیستولگذاری، تفکیک علوفه شکمبه و روش وزنی) آنچه در اندازه گیری خوشخوراکی مهم میباشد آن است که نباید از دامهای گرسنه استفاده شود. در این روش وزن مشخصی از علوفه گیاهان مختلف در ظروف متحدالشکل ، هم اندازه و همرنگ بهصورت تصادفی و در تکرارهای چند در مقابل دام قرار داده شده، تفاوت وزن هر کدام از گیاهان ، خوشخوراکی آن را در دام خاص نشان میدهد(مقدم،۱۳۷۷). اندازه گیری میزان خوشخوراکی تیمارهای مختلف با بهره گرفتن از روش کافه تریا (Cafeteria)انجام گرفت. برای این منظور یک هفته قبل از شروع اندازه گیری میزان خوش‌خوراکی تیمارهای مختلف ، بره ها برای طی نمودن دوره عادت پذیری با جیره چغندرعلوفه ای تغذیه شدند. مکان مورد نظر برای آزمون یک محیط مسقف با ابعاد ۳۰×۵ متر در نظر گرفته، تیمارهای مورد بررسی به مقدار ۳ کیلوگرم در ظروف پلاستیکی با اندازه و رنگ یکسان به طور تصادفی در اختیار ۵ راس بره نر بالغ با وزن بدنی و سن حدود یکسان قرار گرفته و پس از زمان ۲۰ دقیقه ظروف جمع آوری شد و مقدار مصرف شده در ۳ تکرار اندازه‌گیری شد. گوسفندها به مدت یک هفته با جیره شامل چغندرعلوفه‌ای کامل در یک دوره عادت پذیری تغذیه شدند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

رابطه(۳-۱۴)
خوشخوراکی=   ۱۰۰W1=وزن کل نمونه قبل از آزمون W2=وزن نمونه باقی مانده پس از آزمون۳-۷- محاسبات و تجزیه تحلیل آماری
داده‌های بدست آمده از ترکیبات شیمیایی، تولید گاز و تجزیه پذیری ماده خشک با طرح طرح کاملاً تصادفی با بهره گرفتن از برنامه آماری SAS تجزیه و تحلیل شدند (SAS, 2002) و آزمون توکی برای مقایسه میانگین در سطح ۵ درصد استفاده شد.
مدل طرح تجزیه پذیری از رابطه Y= a + b ( 1 – e-ct) و مدل طرح تولید گاز از رابطه Y= b ( 1 – e-ct) استفاده گردید، با این توضیح که، در ابتدا ضرایب تجزیهپذیری (از قبیل a، b،c و غیره) با نرم افزار Neway بدست آمده، سپس داده های نهایی حاصل شده با نرمافزار SASتجزیه گردیدند. ضمناَ برای رسم نمودارهای استاندارد ترکیبات شیمیایی نمونه ها و سایر نمودارهای لازم از برنامه Excel استفاده گردید.
فصل چهارم
نتایج و بحث۴ – نتایج و بحث
۴-۱- ترکیبات شیمیایی تیمارهای آزمایشی
ترکیبات شیمیایی تیمارهای مختلف چغندر علوفه‌ای و سیلاژ آن در جدول( ۴-۱) نشان داده شده است که شامل این موارد می‌باشد:۱- ریشه چغندرعلوفه‌ای ۲- برگ چغندرعلوفه‌ای ۳- بوته کامل چغندرعلوفه‌ای۴-سیلاژ ریشه چغندرعلوفه‌ای ۵- سیلاژبرگ چغندرعلوفه‌ای ۶- سیلاژبوته کامل چغندرعلوفه‌ای.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...