سرپرست خانوار یکی از اعضای خانوار است که در خانوار به این عنوان شناخته می­ شود.

    • باسواد

هر عضو ۶ ساله و بیشتر خانوار که متن ساده­ای را به فارسی و یا هر زبان دیگر، بتواند بخواند و بنویسد، خواه مدرک رسمی تحصیلی داشته و یا نداشته باشد، باسواد تلقی می­ شود.

    • در حال تحصیل

هر عضو ۶ ساله و بیشتر خانوار که طبق برنامه ­های رسمی آموزشی کشور به تحصیل مشغول باشد، در حال تحصیل تلقی می­ شود.

    • محصل

افراد ۱۰ ساله و بیشتری که شاغل، بیکار جویای کار نبوده و در ۷ روز قبل از روز آمار گیری مشغول به تحصیل بوده ­اند، محصل تلقی می­شوند.

    • شغل سرپرست خانوار

کار، هر فعالیت فکری یا بدنی است که به منظور کسب درآمد (نقدی و غیرنقدی) انجام شود و هدف آن تولید کالا یا ارائه خدمت باشد. بنابراین فعالیت­هایی نظیر ورزش (مگر به صورت حرفه­ای)، خانه­داری، تحصیل و … کار به حساب نمی­آید، زیرا این فعالیت­ها به منظور کسب درآمد انجام نمی­گیرد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

    • شاخص­ های فناوری اطلاعات و ارتباطات

شاخص­ های فناوری اطلاعات و ارتباطات به مجموعه ابزارها و روش­های لازم برای تولید، پردازش، نگهداری، توزیع و انهدام سیستم­های مبتنی بر اطلاعات به معنی فراگیر آن (شامل متن، صوت و تصویر) است گفته می­ شود، که در این پژوهش از بین شاخص­ های فناوری خانوارهای دارای تلفن همراه غیر شغلی، اینترنت و رایانه در نظر گرفته شده است.
۳-۶- جمع­بندی
در این فصل بعد از معرفی روش­های تخمین مدل­های گسسته شامل مدل احتمال خطی، مدل لاجیت و پروبیت به بیان مدل تحقیق و مقایسه مدل لاجیت و پروبیت پرداخته شد و در ادامه به توضیحاتی در مورد مدل پروبیت، معرفی داده ­ها و تعریف عملیاتی متغیرها اشاره شد.
فصل چهارم
برآورد مدل، تجزیه و تحلیل یافته­ ها
۴-۱- مقدمه
در این فصل ابتدا به تحلیل توصیفی داده ­ها می­پردازیم، بعد از آن به تخمین و برآورد مدل پرداخته­ می­ شود و سپس اثرات نهایی مدل پروبیت مورد بررسی قرار می­گیرد و در ادامه به برآورد احتمال وقوع فقر اشاره می­ شود و در نهایت جمع­بندی کلی از این فصل ارائه می­ شود.
۴-۲-تحلیل توصیفی داده ­ها
جدول شماره (۴-۱) متوسط متغیرهای مختلف در بین خانوارهای شهری را نشان می­دهد. همان­طور که در این جدول مشاهده می­ شود، متوسط شاخص­ های فناوری همچون اینترنت، تلفن همراه غیرشغلی و رایانه در بین خانوارهای غیرفقیر به ترتیب برابر ۱۷/۰، ۹۶/۰ و ۴۲/۰ می­باشد. این نشانگر آنست که در خانوارهای غیر فقیر ۱۷ درصد خانوارها دارای اینترنت، ۹۶ درصد دارای تلفن همراه غیر شغلی و ۴۲ درصد دارای رایانه هستند. در حالیکه متوسط این متغیرها در بین خانوارهای فقیر به ترتیب به ۰۰۹/۰ ، ۷۲/۰ و ۰۶/۰ است بطوریکه در بین خانوارهای فقیر کمتر از یک درصد خانوارها دارای اینترنت، ۷۲ درصد دارای تلفن همراه غیر شغلی و ۶ درصد دارای رایانه می­باشند.
در صورتی که خانوار غیرفقیر باشد متوسط بعد خانوار برابر ۹۷/۳ و اگر خانوار فقیر باشد متوسط بعد خانوار ۸۶/۲ است. این بیانگر آنست که بعد خانوار در خانوارهای غیرفقیر بیشتر از خانوارهای فقیر است. و همچنین در بین خانوارهای غیرفقیر متوسط باسواد بودن سرپرست خانوار و شاغل بودن سرپرست خانوار و میزان تحصیلات سرپرست خانوار به ترتیب ۸۴/۰، ۶۸/۰ و ۸۱/۱ می­باشد. و در حالیکه متوسط این متغیرها در بین خانوارهای فقیر به ترتیب ۵۶/۰، ۴۸/۰ و ۹۲/۰ می­باشد. که نشان می­دهد هر سه متغیر، باسواد بودن سرپرست خانوار، شاغل بودن سرپرست خانوار و میزان تحصیلات سرپرست خانوار در خانوارهای غیرفقیر بیشتر از خانوارهای فقیر می­باشند.
متوسط همسردار بودن سرپرست خانوار و سن سرپرست خانوار هم در بین خانوارهای غیرفقیر به ترتیب برابر ۸۹/۰ و ۲۴/۳ و متوسط این متغیرها در بین خانوارهای فقیر به ترتیب برابر ۶۷/۰ و ۳۹/۳ می­باشد. که نشان می­دهد همسردار بودن سرپرست خانوار در خانوارهای غیرفقیر بیشتر از خانوارهای فقیر است و بررسی جدول حاکی از آنست که سن سرپرست خانوار در خانوارهای فقیر بیشتر از خانوارهای غیرفقیر است. و در نهایت متوسط نسبت افراد دارای درآمد در بین خانوارهای غیرفقیر ۴۲/۰ است در حالیکه متوسط این متغیر در بین خانوارهای فقیر ۵۴/۰ می­باشد.
جدول (۴-۱) متوسط متغیرهای مختلف در بین خانوارهای شهری

ردیف

متغیرها

در خانوارهای فقیر

در خانوارهای غیر فقیر

۱

متوسط خانوارهای دارای اینترنت

۰۰۹/۰

۱۷/۰

۲

متوسط خانوارهای دارای تلفن همراه

۷۲/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...