در شهرداری اصفهان مطالعه، مصاحبه و بررسی های زیادی در خصوص نحوه برخورد با این دو رویکرد انجام شده است که منجر به استفاده ترکیبی از این دو روش گردیده، ‌به این صورت که فرایند برنامه ریزی استراتژیک در شهرداری اصفهان بر اساس رویکرد تجویزی بوده ولی در سطوح کلان، برنامه ریزی با رویکرد توصیفی بر مقاصد و روش های جدید تمرکز کرده و با پیش فرض آینده سازی، نه آینده پذیری و بر مبنای آینده پژوهی، استراتژی ها شکل گرفته است.

با توجه به ویژگی های فوق یک بررسی کلی بر روی انواع مدل های برنامه ریزی استراتژیک انجام گردیده و مدلی برای شهرداری اصفهان انتخاب گردیده است. تطابق مدل انتخابی با وضعیت فعلی برنامه ریزی در شهرداری اصفهان، چارت سازمانی، تعدد و تنوع وظایف و بلوغ سازمانی نیز بررسی گردیده است و در نتیجه این بررسی مدل دیوید انتخاب شده است. در این مدل، مدیریت استراتژیک دارای مراحل اصلی تدوین استراتژی، اجرای استراتژی و ارزیابی استراتژی می‌باشد(برنامه اصفهان ۹۵ شهرداری اصفهان، ۱۳۸۹).

محاسبه و ارزیابی عملکرد

تخصیص منابع

تعیین ‌هدف‌های‌ سالانه و سیاست‌ها

تدوین، ارزیابی و انتخاب استراتژیها

تعیین ‌هدف‌های‌ بلند مدت

تعیین مأموریت

بررسی عوامل خارجی

بررسی عوامل داخلی

ارزیابی استراتژی ها

اجرای استراتژی ها

تدوین استراتژی ها

شکل(۲-۲): الگوی جامع مدیریت ‌استراتژیک بر اساس مدل دیوید (دیوید، ۱۹۸۸)

    1. مبحث چهارم: پیشینه ای از ادبیات پژوهش

در این پژوهش به ارائه مدلی تلفیقی جهت ارزیابی عملکرد برنامه با بهره گرفتن از کارت امتیازی متوازن و گسترش کارکرد کیفیت پرداخته می شود. جهت بررسی پیشینه پژوهش ، پژوهشی در حوزه مدیریت شهری که از تلفیق BSC و QFD استفاده کرده باشد یافت نشد اما پژوهش­های داخلی و خارجی چشمگیری در ارتباط با بهره گرفتن از مدل کارت امتیازی متوازن در برنامه ریزی و ارزیابی و همچنین اولویت بندی پروژه ها با بهره گرفتن از ابزار گسترش کارکرد کیفیت صورت گرفته است. در این قسمت به تفکیک پژوهش­های داخلی و خارجی به پیشینه کارت امتیازی متوازن، ابعاد تشکیل­دهنده آن و همچنین به پژوهش­هایی در ارتباط با تکنیک گسترش کارکرد کیفیت اشاره می­ شود.

      1. پژوهش­های داخلی

اسلام و همکاران(۱۳۸۹) طی یک پروژه تحقیقاتی در شهرداری تهران به طراحی شاخص ها و نظام ارزیابی عملکرد در این کلان شهر پرداخت. در این پژوهش شاخص ها و نظام ارزیابی عملکرد با بهره گرفتن از مدل کارت امتیازی متوازن تهیه گردید، به طوری که در ابتدا با بررسی برنامه راهبردی شهرداری تهران، و همچنین بررسی چشم انداز و اهداف مناطق ۲۲ گانه و همچنین معاونت های ۸گانه شهرداری، نقشه استراتژی سازمان به صورت کلی ترسیم و سپس شاخص‌های هر منظر ترسیم گردیده است. در مرحله بعد با تهیه شناسنامه شاخص ها، متولی هر شاخص بر اساس حوزه های معاونتی مشخص گردیده است.

شکل(۲-۳): نقشه استراتژی شهرداری تهران تهیه شده در سال۸۹

شهرداری کلان شهر مشهد مقدس (۱۳۹۲) طی تدوین برنامه میان مدت شهرداری مشهد طی سال های ۹۳ تا ۹۶ ، از مدل کارت امتیازی متوازن استفاده نمودند. در این پژوهش کاربردی، نقشه استراتژی شهرداری مشهد در ۴ منظر رشد و یادگیری، فرایند های داخلی، فرایند های مالی و منظر شهروندان، زائران و ذینفعان نقشه استراـژی سازمان را تهیه نمودند.در تهیه نقشه استراتژی شهرداری مشهد از سه کلید واژه چشم اندازی به عنوان مقاصد راهبردی استفاده نمودند که عبارتند از مشارکت همگانی، پیشرفت پایدار، پایتخت معنوی که اهداف راهبردی در راستای این سه مقصد راهبردی به کار بسته شده اند. در ذیل نمونه نقشه استراتژی شهرداری مشهد قابل ملاحظه می‌باشد.

شکل(۲-۴): نقشه استراتژی شهرداری مشهد در سال های ۹۳تا ۹۶ تهیه شده در سال۹۲

فقیهی (۱۳۸۱) طی پژوهشی در شهرداری تهران ، با بررسی مدل های نوین ارزیابی عملکرد نظیر مدل بالدریج، تعالی سازمانی، کارت امتیازی متوازن و مدل های سنجش ارزیابی فردی و با رویکرد آینده نگری و بهبود مستمر، و ‌پاسخ‌گویی‌ مدیران شهرداری و هدف ارتقای سطح دانش مدیریتی شهرداران مناطق مدلی را در سه بعد سنجش مشخصات عملکرد مدیران مناطق، مشخصات مهارتی مدیران و مشخصات درونی مدیران طراحی نمود. در این پژوهش در هر بعد شاخص های مورد نظر تدوین و به روش پرسشنامه از مجموعه مدیران شهرداری مورد سنجش قرار گرفت. طی این پژوهش نتایج به دست آمده، اولویت های بهبودی در هر منطقه با توجه به سیاست های شهرداری را مشخص نموده است.

برک پور و همکاران(۱۳۸۹) در پژوهشی به ارزیابی عملکرد شهرداری تهران بر پایه سنجش میزان رضایت شهروندان از خدمات شهری پرداخت. طی این پژوهش پس از بیان شاخص های ارزیابی عملکرد سعی شده است کیفیت ۱۷ نوع از خدمات شهرداری شامل خدمات عمرانی، فرهنگی و خدماتی که تاثیر مستقیم بر زندی شهروندان می‌گذارد از لحاظ ذهنی در سطح محله مورد بررسی قرار گیرد.نتیجه به دست آمده در این پژوهش بیانگر رضایت عمومی شهروندان از خدمات شهرداری می‌باشد ولیکن دارای طیف متفاوتی در بین مناطق مورد ارزیابی می‌باشد.

ابطحی و همکاران(۱۳۹۱) در پژوهشی به سنجش و رتبه بندی شاخص های ارزیابی عملکرد امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بهره گرفتن از روشAHP و ANTROPY پرداختند. روش پژوهش در این تحقیق اکتشافی،می‌دانی و تطبیقی می‌باشد.نتایج به دست آمده تحقیق بیانگر این موضوع ‌می‌باشد که در معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران عوامل تاثیر گذار بر عملکرد عبارتند از عوامل و شاخص های مدیریتی، تخصصی، پشتیبانی و شهروندمداری می‌باشد.

وردی نژاد و همکاران (۱۳۸۷) در پژوهشی به ارزیابی عملکرد شهرداری تهران با بهره گرفتن از الگوی کارت امتیازی متوازن پرداخت. طی این پژوهش پس از بررسی شاخص های عملکردی شهرداری، تعداد ۲۵ شاخص در قالب چهار منظر الگوی کارت امتیازی متوازن قرار گرفت که طی آن نتایج به دست آمده فاصله میان وضع موجود و مطلوب عملکرد شهرداری تهران را بیان نموده است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...