پلیس در مقابل حریف باید اقتدار و قاطعیت خود را به نمایش گذارد .چنانچه مجرمان و اخلالگران، پلیس را مقتدر بدانند، به طور مسلم بی مهابا مرتکب جرم و جنایت نخواهند شد.
در شجاعت، غلبه عقل و رعایت اصول ایمنی توصیه شده در قانون، مقررات و تدابیر الزامی است. شجاعت حدی دارد که بیشتر از آن تهور است .تهور مذموم و ناپسند است؛ به این معنی که انسان جایگاه تعقّل را از دست بدهد و هر عمل جاهلانهای را شجاعت بپندارد. امام حسن عسگری(ع) فرمودند: برای شجاعت مقداری است که اگر زیادتر شد، آن تهور است که به جهل و نادانی باز میگردد(اصول کافی، ج ۳، ص۱۳۴ ).

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

پیامبراکرم(ص) فرمودند: آیا شما را خبر بدهم به قویترین و شجاع ترینتان؟ اصحاب پاسخ دادند: بله یا رسو لالله، پس ایشان فرمود: شجاعترین و قویترین شما کسی است که رضایتش او را داخل در گناه و باطل نمیکند و زمان ناخرسندی از سخن حقّ خارج نشده و آنگاه که قدرت یافت، عملی غیر از حق از او صادر نمی شود (بحارالانوار، ج ۷۸ ، ص ۳۷۷).
پس شجاعت آنگاه ارزشمند است که عقل با آن توأم باشد.
در مفهوم قاطعیت آمده است: گرچه در آداب انسانی، نمیتوان ثبات و غیرقابل تغییر بودن را پذیرفت، لیکن در جایی که تصمیمی گرفته شد و لزوم مواجه با بینظمی و نا امنی رخ نمایاند، بدون تردید قاطعیت صفتی است که استفاده از آن لازم است(فرهنگ معاصر فارسی امروز). امیرالمؤمنین علی(ع) میفرماید‌: سختگیری را با کمی نرمش درهم آمیز تا ضمن اعمال قاطعیت حد اعتدال رعایت گردد، در آنجا که مدارا کردن بهتر است مدارا کن، اما آنجا که جز با شدت عمل، کار از پیش نمی رود، شدت را به کار ببند (نهج البلاغه ، نامه ۴۶).
سوالات فرعی
۱- اصولا متهمین در حقوق موضوعه ایران دارای چه حق و امتیازی هستند؟
در این تحقیق با بررسی قوانین و مقررات آنچه که به عنوان نقاط اشتراک آنها میتوان ذکر کرد این است که برای متهم حق و حقوقی در نظر گرفته شده که باید رعایت گردد و در صورت نقض آن توسط ضابطین مجازاتهایی به شرح زیر تعیین شده است:
تکالیف ضابطین در مرحله دستگیری و بازجویی متهم
در آیین دادرسی کیفری جرایم به طور کلی به دو دسته مشهود و غیر مشهود تقسیمبندی میشوند که با توجه به مواد مختلف، می توان وظایف خاصی را در هر دسته از جرایم مذکور برای هر دسته از ضابطین در نظر گرفت؛ اما در این میان، نوع دیگری به نام جرم مشکوک به چشم میخورد که به نظر میرسد قانونگذار جهت روشن شدن همه جانبه تکالیف ضابطین به این مورد نیز اشاره کرده است (رجبی،۱۳۸۸: ۵۶).
جرایم مشهود
قانون گذار در مورد جرایم مشهود تعریفی ارائه نداده است و تنها با ذکر مصادیقی تلاش کرده است به تشخیص مأموران در جرایم مشهود جهت دهد، به نوعی که مأموران با مقایسه اعمال مجرمانه به وقوع پیوسته با قالبهای مذکور قادر به تشخیص جرایم مشهود و تفکیک آنها از جرایم غیرمشهود باشند. بدیهی است چنانچه مأموران در تشخیص این دسته از جرایم دچار مشکل شوند، طبیعتاً تمام اقدامات آنها تحتالشعاع قرار خواهد گرفت و ممکن است به علت انجام اقداماتی از جمله دستگیری و بازداشت و بازجویی غیر قانونی تحت تعقیب واقع شوند. ماده ۴۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ مقرر میدارد جرایم در موراد زیر مشهود است.
۱- جرمی که در مرئی و منظر ضابطین دادگستری واقع شده و یا بلافاصله مأموران یاد شده در محل وقوع جرم حضور یافته یا آثار جرم را بلافاصله پس از وقوع جرم مشاهده کنند.
۲- در صورتی که دو نفر یا بیشتر که ناظر وقوع جرم بودهاند و یا مجنی علیه بلافاصله پس از وقوع جرم شخصی معینی را مرتکب جرم معرفی نمایند.
۳- بلافاصله پس از وقوع جرم علائم و آثار واضحه یا اسباب و دلایل جرم در تصرف متهم یافت شود یا تعلق اسباب و دلایل یادشده به متهم محرز شود.
۴-در حالی که متهم بلافاصله پس از وقوع جرم قصد فرار داشته یا در حال فرار یا بلافاصله پس از آن دستگیر شود.
۵- جرم در منزل یا محل سکنای افراد، اتفاق افتاده یا در حال وقوع باشد و شخص ساکن، در همان حال یا بلافاصله پس از وقوع جرم، ورود ماموران به منزل یا محل سکنای خود را درخواست نماید.
۶- متهم بلافاصله پس از وقوع جرم، خود را معرفی کند و وقوع آن را خبر دهد.
۷- متهم ولگرد باشد و در آن محل نیز سوء شهرت داشته باشد.
تبصره ۱- چنانچه جرائم موضوع بندهای (۱)،(۲)،(۳)و(۶) ماده ۳۰۲ این قانون بصورت مشهود واقع شود، در صورت عدم حضور ضابطان دادگستری، تمام شهروندان میتوانند اقدامات لازم را برای جلوگیری از فرار مرتکب جرم و حفظ صحنه جرم به عمل آورند.
تبصره ۲- ولگرد کسی است که مسکن و ماوای مشخص و وسیله معاش معلوم و شغل یا حرفه معینی ندارد.
وظایف و تکالیف مأموران پلیس در جرایم مشهود
قانون گذار در ماده ۴۵ قانون آیین دادرسی کیفری جدید، اقدامات ضابطین را در جرایم مشهود به شرح زیر اعلام نموده است:
جرایم غیر مشهود
در ماده مذکور فقط اقدام به ذکر مصادیق جرایم مشهود شده و مصادیق جرایم غیر مشهود عنوان نشده است. این بدان معناست که حالتها و صورتهای خارج از بندهای هفت گانه ماده ۴۵، جزء جرایم غیر مشهود قرار میگیرد.
در جرایم غیر مشهود عمدتاً رسیدگی به جرم، شدت و سرعت عمل کمتری نیاز دارد و غالباً دارای شاکی خصوصی است که ضمن ارائه شکوائیه تقاضای رسیدگی به شکایات خود را مینماید.
وظایف و تکالیف مأموران پلیس در جرایم غیر مشهود:
برابر ماده ۴۴ قانون آیین دادرسی کیفری، ضابطان دادگستری به محض اطلاع از وقوع جرم مراتب را برای کسب تکلیف واخذ دستورهای لازم به دادستان اعلام میکنند.
وظایف و تکالیف مأموران پلیس در جرایم مشکوک:
در این نوع جرایم بر اساس ماده ۴۳ ق.آ.د.ک، ضابطین دادگستری قبل از اطلاع به مقام قضایی تحقیقات لازم را بدون آنکه حق دستگیری یا ورود به منزل کسی را داشته باشند به عمل آورده و نتیجه را به مقامات یاد شده اطلاع میدهند؛ البته به نظر میرسد تحقیقات مذکور در این بخش آن گونه تحقیقاتی را شامل شود که نشان دهنده ارتکاب جرم است؛ بنا بر این چنانچه پس از بررسی مشخص شد که جرمی واقع شده مشهود باشد، تمامی اقدامات لازم را به منظور حفظ آلات و ادوات و آثار و علائم و دلایل جرم و جلوگیری از فرار متهم یا تبانی، معمول به تحقیقات مقدماتی را انجام و بلافاصله به اطلاع مقام قضایی میرسانند.
زمانی که فردی به‌ عنوان متهم توسط ضابطین دستگیر میگردد دارای حقوقی به شرح زیر میباشد:
۱-حق اطلاع فوری از دلایل بازداشت و دستگیری
۲-حق اطلاع یافتن خانوادهاش از وضعیت وی
۳-حق اطلاع از موضوع پرونده
۴-دسترسی حق دریافت تذکر به مواظبت در اظهارات
۵-حق تفهیم اتهام
۶-حق داشتن وکیل

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...