ارتباط علّی شایستگی با خودکارآمدی رهبری در مربیان … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
- کیو ( ۱۹۹۳ ) شایستگی را بعنوان نتیجۀ به کاربردن دانش و مهارت بطور مناسب تعریف می کند. به عبارتی دیگر شایستگی = مهارت + دانش.
- طبق نظر سانچر (۲۰۱۰)[۴۰]، شایستگیها به عنوان یک دسته از دانش، خصوصیات، نگرشها و مهارت های به هم تعریف میشوند که تاثیر زیادی بر شغل افراد میگذارند و با عملکرد افراد در کار، همبستگی دارد، می تواند استانداردهای قابل قبول ارزیابی شود و از طریق آموزش و توسعه بهبود یابد.
- چیورز و چیتام(۲۰۰۵)[۴۱]، یک تعریف کلی از شایستگی را بیان می کند، شایستگی یک عملکرد کاملا موثر درون یک حرفه است که ممکن است در دامنههای از سطح اساسی کارایی با بالاترین سطح برتری قرار بگیرد.
- بارترام (۲۰۰۵)[۴۲]، شایستگیها را بعنوان مجموعه رفتارهاییکه، ابزاری در رسیدن بر نتایج یا برون داد هستند، توصیف می کند.
- سیگزدینین(۲۰۰۶)[۴۳]، معتقد است که شایستگیها، ویژگیهای اساسی فرد هستند که از طریق یک رابطه علت و معلولی با عملکرد اثربخش و عالی او، در یک بخش ارتباط دارد.
- ناکوین شارون و الوود(۲۰۰۳)[۴۴]، شایستگی: دانش، مهارت ها و نگرشهایی است که یک فرد به منظور انجام وظیفه یا اجرای نقش خود، دارا میباشد یا باید دارا باشد.
-
- جکسون وشولر(۲۰۰۳)[۴۵]، معتقدند که شایستگیهای مربیان بعنوان مهارت ها دانش، تواناییها، نگرش و بینش و دیگر ویژگیهایی تعریف می شود که یک شخص برای انجام موثر یک شغل نیاز دارد.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
- دابیس و رائول(۲۰۰۴) شایستگی را بعنوان ابزاریکه توسط مربیان مورد استفاده قرار میگیرد تا واحدهایی از کار یا وظایف شغلی شان را انجام دهند تعریف می کند. دانش و مهارت ها آشکارترین شایستگیها هستند. شایستگیهای دیگر بیشتر انتزاعی هستند( مثل: اعتماد به نفس، انعطاف پذیری، صبوری و. . . . ) اما به اجرای موفقیت آمیز بعضی از انوای مهارت ها مربوط می شود( دابیس و دیگران، ۲۰۰۴: دابیس و رائول، ۲۰۰۰: به نقل از کوچران، ۲۰۰۹)
- در زمینه ویژگیهای شخصیتی مربیان نیز براونز[۴۶](۱۹۷۵) و مالهورتا و خان [۴۷](۱۹۸۶)
به خصایصی مانند اعتماد به نفس، هوش، خودباوری، ثبات رفتاری و تمایلات هیجانی، وادوارد[۴۸](۱۹۹۰) استیون لارسون[۴۹] (۱۹۹۰) به دانش مربی، سالمینن[۵۰](۱۹۹۶) لیکونن[۵۱](۱۹۸۶) شرمن [۵۲](۱۹۸۶) پنمان[۵۳](۱۹۷۴) به ویژگیهای رفتاری مربی اشاره کرده اند و آن را عاملی در موفقیت مربی دانسته اند.
بررسی و تحلیل تعاریف فوق نشان میدهد که نکات مشترک قابل تشخیصی در تمامی این تعاریف وجود دارد که عبارت است از:
۱- شایستگی شامل دانش، مهارت، ویژگیهای فردی از جمله( ارزش، نگرش، مفهوم ذهنی، انگیزه، ویژگیهای فیزیکی) و یا ترکیبی از این عوامل است. شایستگی آن دسته از خصوصیات مربیان است که زیربنای رفتارهای موفق شغلی را تشکیل میدهد و موجب عملکرد برتر و موثر آنها در شغل، وظیفه یا شرایط می شود. همچنین شایستگیها باید قابل مشاهده و قابل اندازه گیری باشند و با ثبات و تکرار در رفتار فرد فرد مشاهده شود( زاهدی و شیخ، ۱۳۸۹).
۲- نکتهی دیگر در زمینه تعریف شایستگی این است که معمولا دو تعریف در زمینه شایستگی ارائه می شود: نخست نشانگر توانایی یک فرد برای انجام اثربخش فعالیتهای شغلی است درحالیکه در تعریف دوم بر آنچه یک فرد برای عملکرد اثربخش نیاز دارد، تاکید می کند. معنای دوم، معنای واقعی شایستگی است و در این مطالعه نیز همین معنا مدنظر میباشد( هاری، ۲۰۰۴: به نقل از کرمی و صالحی، ۱۳۸۸).
مدل هاو الگوهای شایستگی
امروزه الگوها و چارچوبهای متعددی برای شایستگی موجود است ولی میتوان گفت که بیشتر آنها تا حدودی مبتنی بر خوشه “دانش، مهارت ها، تواناییها، انگیزش، باورها، ارزشها و رغبتها” هستند؛ با بخش مهم شغل، عملکرد برتر یا اثربخشی، استانداردهای پذیرفته شده قابل مشاهده و قابل سنجش و همچنین جهت گیری استراتژیک در ارتباطند؛ و از طریق آموزش و پرورش قابل بهبود هستند.
- مدل شایستگی عبارت است از مجموعه سیستماتیک از شایستگیها در یک نقش یا مجموعه ای از نقشهای مشابه که موجب می شود افراد در آن نقشها موفق شوند.
- مدل شایستگی سرمشق و الگوی رفتارهای موفقیت آمیز برای سایرین میباشد و به نقشها هویت حرفهای میبخشد.
الگوی شایستگی، بعنوان توانایی انجام فعالیتها در محدوده شغل بر اساس استانداردهای تعیین شده تعریف شده است. در واقع الگوی شایستگی عبارت است از الگوی قابل اندازه گیری تواناییها و رفتارهای مورد نیاز برای انجام دادن فعالیتهای کاری به صورت موفقیت آمیز است(استنلی[۵۴]، ۱۹۸۵).
به طور معمول، الگوی کارساز و موثر باید:
منحصر به فرد باشد. (هر شایستگی به ویژگی مشخصی تخصیص داده شود).
یکنواختی یا همگنی داخلی داشته باشد. (شایستگیهای هر ویژگی به هم شبیه و از سایر شایستگیهای دیگر متفائت باشد).
جامعیت داشته باشد. (هر ویژگی مهم باید در الگو وجود داشته باشد).
ثابت باشد. (شایستگیها به سهولت قابل نقل و انتقال نباشند).
نام مرتبط داشته باشد. (نام با تمام کوتاهی خود، مفهوم را منتقل کند).
در هر حال، تدوین هر الگوی شایستگی در نخستین گام نیازمند ایجاد اجماع در تعریف شایستگی است. سپس میبایست بر مبنای تعریف و رویکرد اتخاذ شده به تدوین الگوی شایستگی اقدام کرد.
انواع شایستگیها:
- شایستگیهای محوری
سازمان برای دستیابی به برتری و بلوغ نیازمند ایجاد شایستگیهای محوری است. شایستگیهای محوری برآمده از قابلیت های سازمانی هستند. قابلیت های سازمانی نیز بوسیله منابع سازمان خلق میشوند. فرایند خلق قابلیت های سازمانی، یک فرایند یادگیری است که با طی تجربیات مستمرسازمانی، به مرور سازمان را به سوی مزیت رقابتی سوق میدهد. شایستگیهای محوری عبارتند از قابلیتهایی که ارزشمند، کمیاب و قابل جایگزین، و تقلید ناپذیرند. شایستگیهای محوری، منجر به خلق مزیت رقابتی، ایجاد ارزش و بازگشت سرمایه بالاتر میگردند.
- شایستگى هاى رهبری
شایستگی مدیریتی یا رهبری مجموعه ای از مهارت ها، خصوصیات و رفتارهای فردی رهبران ومدیران ارشد یک سازمان را شامل می شود. شایستگى هاى رهبران مى بایستى به صورت چند بعدى برنامه ریزى شود. براى این منظور سه رویکرد کلى موجود مى باشد که عبارتند از:
الف) توسعه مستقیم: در این حالت، فرد یاد گیرنده به طور مستقیم در معرض موضوع توسعه قرار مى گیرد،
ب) توسعه در حین کار: در این مورد محیط و اهداف براى انجام امور کارى تعریف شده اند، تنظیم مى کند
ج) توسعه اجتماعى: در این شرایط، رفتار و نگرش افراد در اثر مشاهده ى الگوهایى در محیط اطراف تغییر مى کند.
- شایستگی شغلی
این شایستگیها میتوانند به عنوان شایستگیهای مرتبط با کار یا شغلی توصیف شوند که به انتظارات عملکرد شغلی و استانداردهایی که از افرا د انتظار میرود اشاره دارند. در شایستگی شغلی بیشتر بر مهارت های افراد تاکید می شود نه رفتار آنها، این شایستگیها میتوانند از طریق تحلیل وظیفه ای تعریف شوند. و آنچه را افراد در نقشهای ویژه باید قادر به انجام آن باشند و استانداردهای که از آنها انتظار میرود محقق کند را مشخص میسازند. معیارهای شایستگی هر یک از مشاغل براساس تحلیل قابلیتها و شایستگیهای مورد نیاز خاص هر شغل با بهره گرفتن از ابزارهای ویژهای تعیین میگردد. فرآیندی که در این مرحله صورت میگیرد تعیین نیمرخ شایستگیهای مشاغل براساس طراحی ماتریس قابلیتها و شناسایی دانش، مهارت و تواناییهای ضروری برای انجام مناسبِ وظایف پیش بینی شده هر یک از مشاغل است. این مرحله اطلاعات مورد نیاز را جهت مرکز ارزیابی به منظور سنجش و تطبیق قابلیت های شغلی و فردی فراهم میسازد (محمدحسین افضل آبادی و همکاران، ۱۳۸۹).
شایستگیها بعضی یا همه خصوصیات زیر را دارند:
- دسته بندی کردن مهارت ها و تواناییها، دانش، انگیزه ها، ارزشها و علایق، انگیزه ها.
- ارتباط با عملکرد اثربخش یا عملکرد سطح بالا.
- قابل مشاهده و قابل اندازه گیری در مقابل استانداردهایی که به خوبی پذیرفته شده اند.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 05:41:00 ق.ظ ]
|