ساعت ورود به کلاس: ۹:۲۰ دقیقه
مدت جلسه: ۴۵ دقیقه
تاریخ: ۶/۱۰/۸۵
به عنوان کارورز همراه خانم آیین افروز وارد کلاس شدم. بچه ها با هم به پای معلمشان ایستادند، خانم آیین افروز بعد از سلام و احوال پرسی گفتند: بچه ها این زنگ چی داریم؟ بچه ها گفتند: فارسی
از بچه ها پرسیدند: جلسه قبل چه کلمه ای را با هم کار کردیم؟ و پای تخته کلمه تولّد را نوشت و تشدید را با رنگ قرمز نوشت، بچه ها گفتند: تشدید. آفرین بچه ها و بعد کلمه نقّاش را پای تخته با حروف چسبان، چسباند و به علی گفت: من چی نوشتم؟ علی نقّاش را درست خواند سپس از بچه ها خواستند تا درس جلسه قبل را به صورت تک تک روخوانی کنند. خانم آیین افروز ادامه دادند که امروز می خوام یک کلمه جدید که نامش (ص) است را به شما یاد بدهم خانم آیین افروز گفت که بچه ها شما وقتی می خواهید دست و بدن خود را بشویید با چی می شویند؟ عادل گفت: با صابون خانم.آفرین عادل جان بعد صابونی را روی میز گذاشت وبه بچه ها نشان داد و داستان حسنی نگو یه دسته گل را برای ایجاد انگیزه برای بچه ها تعریف کرد. خانم آفرین افروز می پرسد که بچه ها شما می توانید صابون را بنویسید؟ بچه ها می گویند نه خانم، و بعد خانم آیین افروز می گوید اول صابون را بخش کنید، صا+بون. چندبخش است؟۲ بخش، حالا صدا کشی کنید. ص-آ-بون. سپس پای تخته نوشتند. ص و گفتند:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

ص آخر و ﺻ غیر آخر بچه ها ﺻ غیر آخر دو تا دَست داره و دستها را پای تخته با علامت نشان داد ( ﺻ )ﺻ اگر بخواد بره بیرون باید دستش را بده به کسی دیگه یعنی به کلمه دیگر بچسبد مثل مقصد که یک دستش را به ق و یک دستش را به د داده است بچه ها مقصد یعنی جایی که ما می خواهیم به آنجا برویم یا برسیم. ص آخر یک دست دارد که اگر بخواهد دستش را به کلمه ای می دهد و اگر نخواهد نمی دهد مثل قرص.
و بعد از بچه ها خواست که پای تخته بیایند و کلمه صابون را بنویسند. در ادامه خانم آیین افروز می گویند حالا می خواهیم کلمه ای بنویسم که با ص آخر نوشته می شود. شما تا حالا قرص دیدید بچه ها گفتند بله خانم ما وقتی مریض بودیم دکتر به ما قرص می داد بخوریم که گرد بود، آفرین بچه ها و از آنها خواست که قرص را بخش کنند. بچه ها چند بخش است، آفرین یک بخش، و بعد تصاویری از صابون، صدف، صورت، قرص را به بچه ها نشان دادند.
و بعد معلم پرسید بچه ها الآن چه فصلی است و بچه ها گفتند فصل زمستان و معلم گفت آفرین بچه ها حالا همه فصل را بخش کنید، فصل. چند بخشه و بچه ها گفتند یک بخش آفرین بچه ها درست است.
و بعد خانم آیین افروز به بچه ها می گوید که بچه ها من یک دوست دارم که اسمش صدف است و فرزاد می گوید: خانم صدف تو دریا هم هست که تو دلش مروارید داره، آفرین پسرم. آفرین. حالا بیایید با هم صدف را بخش کنیم ﺻ+دف، چند بخش است؟ بچه ها همه گفتند: ۲ بخش. آفرین پسرای گلم. درست است. حالا صورت را بخش کنید: صو+رت. چند بخش است، همه گفتند ۲ بخش. و خانم آیین افروز گفت درسته بچه ها، آفرین و بعد آنها را تشویق کرد. سپس خانم آیین افروز از روی درس روخوانی کرد و بعد بچه ها با هم تکرار کردند:
مریم از مدرسه آمد و دست و صورت خود را با صابون شست.
مریم سرش درد می کرد و دکتر به او قرص داد.
و بعد خانم آیین افروز در دفتر بچه ها در یک صفحه کلمه صابون و در یک صفحه کلمه صورت و در صفحه دیگر کلمه قرص را نوشت تا بچه ها از روی سرمشق بنویسند.
فعالیتهای مربوط به درس و فعالیتهای تکمیلی درس:
معلم درس را به ۹ مرحله تقسیم کرد:
مرحله اول: پرسش در رابطه با موضوع درس جلسه قبل (آموزش ّ)
مرحله دوم: روخوانی از روی درس جلسه قبل توسط بچه ها
مرحله سوم: ایجاد انگیزه برای شروع درس جدید
مرحله چهارم: نوشتن کلمه جدید روی تخته
مرحله پنجم: صداکشی و بخش کردن کلمات کلیدی
کتاب(قرص،صابون،صورت)
مرحله ششم: به فعالیت واداشتن بچه ها برای گفتن کلماتی که با ص شروع میشود.
مرحله هفتم: روخوانی درس توسط معلم
مرحله هشتم: روخوانی درس توسط بچه ها
مرحله نهم: دادن تکلیف به بچه ها (نوشتن سرمشق در دفتر بچه ها)
زمانی که به مراحل فعالیتهای مربوط به درس تعلق گرفت به شرح زیر است:
مرحله اول: ۲ دقیقه
مرحله دوم: ۶ دقیقه
مرحله سوم: ۲ دقیقه
مرحله چهارم:۱ دقیقه
مرحله پنجم: ۳ دقیقه
مرحله ششم: ۵ دقیقه
مرحله هفتم: ۲ دقیقه
مرحله هشتم: ۱۰ دقیقه
مرحله نهم: ۱۰ دقیقه
سؤالاتی که در هر مرحله از درس توسط معلم انجام شد:
بچه ها درس جلسه قبل در مورد چی بود؟ (مرحله اول)
بچه ها می توانید از روی درس جلسه قبل بخوانید؟ (مرحله دوم)
بچه ها این چه صدایی است (ص)؟ (مرحله سوم)
طرز نوشتن کلمه جدید روی تخته (مرحله چهارم)
بچه ها صابون چند بخش است، صداکشی کنید؟ (مرحله پنجم)
بچه ها کی می تونه اسمی بگه که در آن ص باشد؟ (مرحله ششم)
بچه ها می توانید از روی درس جدید بخوانید؟ (مرحله هفتم)
ارزشیابی تکوینی دانش آموز و ارائه تکلیف (مرحله هشتم و نهم)
مهارت های معلم:
مهارت های معلم در تدریس به این صورت بود که با چهره خندان و تبسم وارد کلاس شد و با خوشرویی با بچه ها صحبت می کرد و آهسته و شمرده صحبت می کرد و از جمله هایی مانند پسر گلم استفاده می کرد و به همه بچه ها نگاه می کرد و توجهش به فرد خاصی نبود و تمام بچه ها را به اسم صدا می کرد و در صحبتهایش جای فعل و فاعل صحیح بود.
اگر بچه ها سؤال تکراری داشتند خسته نمی شد و تشویق به پرسش را در
بچه ها ایجاد می کرد.
طرح درس روزانه خلاصه درس روزانه درس فارسی اول دبستان

هدفهای کلی درس

دانش آموزان اول ابتدایی عقب مانده ذهنی خواندن و نوشتن ﺻ ص و کلمه های قرص و صابون، صدف و فصل را می آموزد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...