کلیه این داده ها و داده های متشابه در دسته روندهای بررسی شده در تحلیل محیط داخلی دسته بندی گردید.
۴-۳-۲-۴ تم ۴B-: نقاط قوت شهر تهران:
بررسی نقطه قوت های مورد برنامه ریزی یکی از مراحل اساسی هرگونه برنامه ریزی استراتژیک است. چرا که با شناخت همین نقاط قوت است که هرگونه برنامه ریزی دقت و اثرگذاری بالایی پیدا خواهد کرد. در بررسی اسناد طرح جامع شهر تهران نکات و داده های بسیاری وجود داشت که نشان­دهنده توجه تدوین کنندگان طرح به نقاط قوت شهر تهران بود. نقاط قوتی که با تمرکز و سرمایه گذاری مناسب و درست روی آن ها می توان مزیت رقابتی شهر را ایجاد نمود.
این داده ها گاه به بیان قوت شهر تهران در امکانات پیشرفت می پرداختند مانند:
نیروی انسانی در استان تهران دارای تحصیلالات و مهارت های بیشتری از کشور است“(۴.۱۱)
جدول ۴۶ . امکانات شهر تهران برای برآوردن نقش ملی و فراملی” (۴.۳۰)

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

وجود زیرساختهای مهم شهری( بزرگراهها، فضاهای سبز، شبکه های تاسیساتی، تجهیزات و خدمات شهری و…)” (۲.۱۷)
قابلیت ها و امکانات ایجاد شده در استان تهران آنچنان برتریها و مزیتهایی برای این استان و نقطه شهری تهران ایجاد کرده که این عرصه را در معرض گسترده ترین جریان مهاجرتی کشور قرار داده است.” (۳.۱۲)
و
و گاه به بیان قوت های شهر تهران در حوزه های مالی. مانند:
استان تهران در بخش در آمدهای استانی نیز جایگاه ممتازی دارد.” (۳.۱۸)
و
گاه به بیان قوت شهر تهران در مرکزیت جغرافیایی می پرداختند مانند:
حضور در مرکز کشور دسترسی به تخصصها و فن آوریهای سطوح بالا و امکانات فرهنگی و رفاهی را میسر می سازد که بدلیل جاذبه های پیش گفته، این قابلیت‌ها در این منقطه تمرکز یافته اند” (۳.۱۰)
و
و گاه به بیان قوت شهر تهران در حوزه های اجتماعی. مانند:
اینها نشانه های وجود یک سرمایه اجتماعی عظیم و انباشت شده در شهر تهران اند که در تمام حوزه ها و عرصه های اجتماعی (اقتصادی، سیاسی و فرهنگی )در بازار تهرا ن، وزارتخانه ها، در دانشگاه ها و موسسات پژوهشی، تئاترها و هنرکده های عمومی و خصوصی، فرهنگسراها، روابط لازم برای توسعه را فراهم می آورد .” (۴.۱۴)
و..
گاه به بیان نقاط قوت شهر تهران از منظر اقتصادی می پرداختند مانند:
در زمینه سرمایه فیزیکی بودجه عمرانی شهرداری تهران ۴۰ درصد شهرداری های کل کشور است یا سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش مسکن بین ۳۰ الی ۴۰ درصد کل مناطق شهری کشور بوده است.” (۴.۱۳)
نسبت اشتغال در شهر تهران در کشور فزونی دارد” (۴.۱۲)
و
وگاه به بیان قوت های شهر تهران از منظر سیاسی:
اعتبار موقعیت سیاسی اداری و اقتصادی ویژه ای که پایتخت بودن بدان بخشیده هم از بعد منابع و هم از جهت مصارف جایگاه ممتازی یافته است.” (۳.۱۷)
و
گاه قوت های صنعتی مورد اشاره بود:
مهمترین عوامل تمرکز صنعتی در تهران عبارتند از: ۱. مرکزیت اداری ۲. نزدیکی به بازار مصرف و شبکه تویع ۳. دسترسی به نیرو انسانی ماهر ۴. تمرکز موسسات مالی و اعتباری ۵و تمرکز کارآفرینان و صاحبان سرمایه ۶. دسترسی به تسهیلات زیربنایی” (۳.۱۴)
و
و گاه قوت های علمی:
سهم اقتصاد دانش در تهران بالاست.” (۴.۰۹)
و
تمامی این داده ها ذیل تمی با عنوان “نقاط قوت شهر تهران در تحلیل فضای داخلی” دسته بندی گردید.
۴-۳-۲-۵ تم B-5: نقاط ضعف شهر تهران:
بررسی نقطه ضعف مورد برنامه ریزی یکی از مراحل اساسی هرگونه برنامه ریزی استراتژیک است. چرا که با شناخت همین نقاط ضعف است که هرگونه برنامه ریزی دقت و اثرگذاری بالایی پیدا خواهد کرد. در بررسی اسناد طرح جامع شهر تهران نکات و داده های بسیاری وجود داشت که نشان دهنده توجه تدوین کنندگان طرح به نقاط ضعف و آسیب پذیر شهر تهران بود. نقاط ضعفی که با تمرکز برنامه ریزی برای آن ها و ارائه راهکارهای مناسب و جدی می تواند بقای مناسب شهر را تضمین کرد.
داده های بسیاری در اسناد مورد بررسی موجود بود که نشان­دهنده توجه تدوین کنندگان طرح به نقاط ضعف شهر تهران بود. این داده ها در دسته های زیر قابل تقسیم بندی بودند:
داده های بیان کننده ضعف های اجتماعی مانند:
تهران؛ شهری روان با رفاه عمومی و زیرساخت های مناسب، همراه با تعدیل نابرابری ها و تأمین عادلانه کلیه حقوق شهروندی” (۱.۰۶)
لزوم اعمال ضوابط و مقررات هماهنگ برای کلیه “مراکز جمعیت و فعالیت ” واقع در این حریم و عدم تعیین حریم جداگانه برای کانون های جمعیتی و کلیه سکونتگا ه های موجود در آن، از طریق تهیه طرح حریم در قالب طرح جامع تهران، همراه با ضوابط و مقررات ساخت و ساز.” (۱.۱۳)
بررسی مکان گزینی اقشار اجتماعی در مجموعه شهری و اسکان غیررسمی” (۸.۱۴)
رویکرد انزوا جویانه در کشور اتکا به درآمد نفت و غفلت از بهره گیری مناسب از سرمایه گذاریهای پیشین در شهر تهران که باعث خروج سرمایه های مالی خروج سرمایه های انسانی، انباشت ناکافی سرمایه های اجتماعی، تجهیز و رشد ناکافی شبکه های زیربنایی صنایع و خدمات برتر آن گشته و جایگاه گذشته خود را در منطقه از دست داده است” (۲.۱۹)
مجموعه برنامه های عمرانی قبل از پیروزی انقلاب انقلاب اسلامی ایران موفق به ایجاد تعادل های منطقه ای نشدند و به تشدید نابرابریها و قطبی شدن فضایی و بخشی یاری رساندند” (۳.۰۴)
از دیگرمحورهای مورد نظر دولت درسالیان اخیر کاهش نابرابری های منطقه ای از طریق قطب های توسعه منطقه ای بوده است“(۷.۲۴)
و
داده های بیان کننده ضعف های اقتصادی مانند:
شهروندان تهران علاوه بر مشکلات عمومی جامعه ایران نظیر گرانی عمومی و هزینه مسکن خود را با مشکلات ویژه و تشدید شده در شهر تهران نظیر ترافیک و آلودگی هوا مواجه می بینند“(۲.۳۶)
جلوگیری از سوداگری و کسب و کار غیرمولد در مسکن و زمین شهری“(۱.۴۱)
و
داده های بیان کننده ضعف های زیست محیطی مانند:
جایگزینی تدریجی صنایع متوسط و کوچک با فناوری بالا و پاک به جای صنایع بزرگ آلاینده و انبارهای موجود با رعایت قوانین و مقررات موجود“(۱.۴۴)
پالایش فعالیتها و انتقال مراکز آلاینده و پایانه های حمل بار به خارج از محدوده شهر“(۱.۴۴)
مقابله موثر با آلودگی هوا” (۲.۳۱)
و
داده های بیان کننده ضعف های زیرساخت شهری مانند
کمبود سطوح خدماتی در شهر تهران“(۱۰.۰۲)
و
داده های بیان کننده ضعف های مخاطراتی مانند:
ایمنسازی در برابر سوانح طبیعی (زلزله، سیل و…)” (۱.۵۸)
تامین امنیت سازه های موجود و در حال ساخت در برابر زلزله و دیگر حوادث طبیعی” (۲.۳۰)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...