۰٫۱۵۳

جدول ۴-۷ نرمال بودن
۴-۳-مدل نظری پژوهش
برای آزمون صحت مدل نظری پژوهش ومحاسبه ضرایب تاثیر از روش مدل­یابی معادلات ساختاری[۲۹] به­وسیله نرم­افزار لیزرل استفاده شده است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

مدل­یابی معادلات ساختاری یک تکنیک تحلیل چندمتغیری بسیار کلی و نیرومند از خانواده رگرسیون چند متغیری و به بیان دقیق­تر بسط مدل خطی کلی[۳۰] است. که به پژوهشگر امکان می­دهد مجموعه­ایی از معادلات رگرسیون را به­گونه­ایی هم­زمان مورد آزمون قرار دهد. مدل­یابی معادلات ساختاری یک رویکرد جامع برای آزمون فرضیه­هایی درباره روابط متغیرهای مشاهده شده و پنهان است. لذا برای پاسخ به این سوالات پژوهش و برازش مدل نهایی، از روش معادلات ساختاری از لیزرل۸٫۸ استفاده شده است.
۴-۳-۱-مدل­یابی معادلات ساختاری[۳۱]
مدل­یابی معادلات ساختاری رویکرد آماری جامعی برای آزمون فرضیه­هایی درباره روابط بین متغیرهای مشاهده شده [۳۲] و متغیرهای مکنون [۳۳] می­باشد. از طریق این رویکرد می­توان قابل قبول بودن مدل­های نظری را در جامعه­های خاص با بهره گرفتن از داده ­های همبستگی، غیرآزمایشی، و آزمایشی آزمود. در این پژوهش به­منظور تحلیل داده ­ها و آزمون فرضیه ­های تحقیق از روش مدل­یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. مدل­یابی معادلات ساختاری به دو فاز کلی تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر تقسیم می­ شود. در قسمت اندازه ­گیری، ارتباط نشانگرها یا همان سوالات پرسشنامه با سازه­ها مورد بررسی قرار می­گیرد و در قسمت ساختاری ارتباط عامل­های مورد بررسی با یکدیگر جهت آزمون فرضیات مورد توجه هستند.
۴-۳-۲-مدل اندازه ­گیری یا تحلیل عاملی تاییدی [۳۴]
در مدل اندازه ­گیری، ارتباط نشانگرها یا همان سوالات پرسشنامه با سازه­ها مورد بررسی قرار می­گیرد. درواقع تا ثابت نشود نشانگرها یا همان سوالات پرسشنامه، متغیرهای پنهان را به­خوبی اندازه ­گیری کرده ­اند، نمی­ توان روابط را مورد آزمون قرار داد. لذا برای اثبات این که مفاهیم به خوبی اندازه ­گیری شده ­اند از مدل اندازه ­گیری یا تحلیل عاملی تاییدی استفاده می­ شود، به این شکل که اگر بار عاملی هر نشانگر با سازه خود دارای مقدار t بالاتر از ۹۶/۱ باشد در این صورت این نشانگر از دقت لازم برای اندازه ­گیری آن سازه یا صفت مکنون برخوردار است. نتایج حاصله نشان داد که تمام نشانگرها ساختار عاملی مناسبی را تشکیل داده­اند. بنابراین سازه­ها از دقت لازم برای اندازه ­گیری سازه یا صفت­های مکنون تحقیق برخوردار هستند.

سازه تحقیق

سوالات

بار عاملی

t-value

p-value

عدالت توزیعی

Q1

۰٫۴۷

۸٫۸۹

یک درصد

Q2

۰٫۵۳

۱۰٫۰۴

یک درصد

Q3

۰٫۸۱

۱۷٫۵۴

یک درصد

Q4

۰٫۸۱

۱۷٫۵۹

یک درصد

Q5

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...