۲

۲

۱۰۱

۲۰۲

۳

۳

۹۹

۲۹۷

۴

۴

۹۷

۳۸۸

۵

۵

۱۰۰

۵۰۰

جمع

۱۵

۹۹

۱۴۸۷

وزن براساس تعداد روزهای میانگین متحرک می باشد. در مثال فوق وزن اولین روز، یک و وزن آخرین روز،پنج است. این کار پنج برابر وزن بیشتری به قیمت امروز نسبت به قیمت روز اول می دهد.
۳-۱-۲-۳-۲میانگین متحرک نمایی
یکی از انتقادهای وارد بر میانگین های متحرک ساده و موزون این است که آنها اطلاعات را فقط برای تعداد دوره های میانگین متحرک در نظر می گیرند. به عنوان مثال، میانگین متحرک ساده یا موزون ۵روزه، فقط ارزش اطلاعات ۵روز را دربر می گیرد. اطلاعات قبل از این ۵روز در محاسبه میانگین دخالتی داده نمی شود. برخی از تحلیل گران تکنیکی معتقدند که اطلاعات قبلی تأثیر مهمی دارند و باید در محاسبات وارد شوند(با این توضیح که اطلاعات قدیمی تر وزن عملکرد و اطلاعات جدیدتر، وزن بیشتری می گیرند). این تحلیل گران غالبا برای کامل کردن تحلیل، از میانگین متحرک نمایی استفاده می کنند. میانگین متحرک نمایی با اختصاص درصدی از قیمت پایانی امروز به میانگین متحرک دیروز محاسبه می شود. میانگین متحرک نمایی وزن بیشتری به قیمت های اخیر می دهد و وزن کمتری برای اطلاعات گذشته در نظر می گیرد. مثلا برای محاسبه میانگین متحرک نمایی ۹درصدی هر سهم، ابتدا قیمت پایانی امروز اخذ و در ۹درصد ضرب می شود. سپس این حاصل با حاصلضرب متحرک دیروز در ۹۱درصد(۱۰۰-۹) جمع می گردد.

(۹۱%*میانگین متحرک دیروز)/(۹%*قیمت پایانی امروز)
با توجه به اینکه بیشتر سرمایه گذاران با دوره های زمانی اخیر راحتتر از درصد کار می کنند، درصد نمایی را می توان به تعداد روزهای تقریبی تبدیل کرد. مثلا، متحرک ۹درصدی برابر با میانگین متحرک نمایی با دوره زمانی ۲۱است. فرمول تبدیل درصد نمایی به دوره های زمانی بدین ترتیب است:
( )=دوره زمانی
با بهره گرفتن از فرمول فوق، میانگین متحرک ۹درصدی برابر با میانگین متحرک نمایی ۲۱روزه است.
۱-( )=۲۱.۲روزه
فرمول تبدیل دوره های زمانی به درصد های نمایی به شرح ذیل است:
a
با بهره گرفتن از فرمول فوق، میانگین متحرک نمایی۲۱روز برابر با میانگین متحرک ۹درصد است.
۴-۱-۲-۳-۲میانگین متحرک مثلثی
میانگین متحرک مثلثی بیشترین وزن را به قیمت های میانی دوره اختصاص می دهند. آنها در حقیقت میانگین های متحرک ساده ی دوباره هموار[۱۵] شده می باشند .مراحل زیر نشان می دهد که چگونه میانگین متحرک مثلثی با دوره ۱۲روزه محاسبه می شود.
مرحله اول: عدد یک به تعداد دوره ها در میانگین متحرک اضافه می شود(یعنی۱۳=۱+۱۲)
مرحله دوم: مجموع حاصل از مرحله اول بر ۲ تقسیم می شود(یعنی۶.۵=۲/۱۳)
مرحله سوم: اگر نتیجه مرحله دوم حاوی قسمت اعشاری باشد به نزدیک ترین رقم گرد می شود(یعنی گرد عدد ۶.۵ بعد از گرد شدن برابر با ۷است).
مرحله چهارم: با بهره گرفتن از مرحله سوم(عدد۷)، میانگین متحرک ساده قیمت های پایانی محاسبه می شود(یعنی میانگین ساده دوره ۷)
مرحله پنجم: دوباره با بهره گرفتن از نتیجه مرحله سوم(یعنی عدد۷)، میانگین متحرک ساده ی میانگین متحرک در مرحله چهارم محاسبه می شود(یعنی میانگین متحرکی از میانگین متحرک اولی).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...