۹/۹

۱۰

۸/۱۱

۶۸/۸

۳/۹

۸/۹

مأخذ: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، ۱۳۸۷
همانطور که در جداول بالا مشاهده می کنید آمار گردشگران خارجی وارد شده در سال ۸۰ حدود ۵/۴ درصد بوده که در سال ۸۷ به ۷/۵ درصد افزایش یافته اما تعداد گردشگران خارجی وارد شده به شهر قم از در سال ۱۳۸۰ حدود ۷۵۰۰۰ بوده که این تعداد در سال ۱۳۸۷ به حدود ۱۹۹۲۷۵ رسیده که حدوده رشد سه برابری را نشان می دهد.
۲-۲-۴- جاذبه های گردشگری مذهبی شهر قم
مختصات جغرافیایی شهر قم در حرم مطهر حضرت معصومه(س) که تقریبا در مرکز جغرافیایی شهر قرار گرفته، دقیقا برابر با “۱۵’ ۳۵ ۵۰ درجه طول شرقی و “۳۰ ’۲۸ ۳۴ عرضه شمالی است (شکل…) (سازمان مدیریت و برتامه ریزی استان قم،۱۳۸۳: ۳۴). مهمترین و شاخص ترین جاذبه های گردشگری قم که هر روزه مورد بازدید تعداد زیادی از گردشگران و زائران داخلی و خارجی قرار می گیرند، حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می باشد آستانه مقدس حضرت معصومه(س) گنجینه ای نفیس از آثار هنری و معماری است که همواره بر تارک مشاهده متبرک جهان تشیع می درخشد، این جاذبه به جهت اهمیت و نقش مذهبی – زیارتی خود ساختار و کارکد گردشگری مذهبی شهر و منطقه قم خود را تحت تاثیر کامل خود داده و تمام افتخار و پیشرفت قم مدیون این آستانه است. همچنین مسجد مقدس صاحب الزمان(جمکرن) که در سال ۳۷۳ه. ق ساخته شده ارزش و احترام والایی میان شیعیان جهان دارد، این مسجد همه روزه، بخصوص شب های چهارشنبه هر هفته پذیرای گروه زیادی از علاقه مندان به اهل بیت(ع) از نقاط مختلف ایران و جهان است. از دیگر جاذبه های مذهبی، فرهنگی، و تاریخی قم می توان به بیش از ۴۰۰ امام زاده در قم به صورت پراکنده مدفون هستند. مساجد، کتابخانه ها، خانه های تاریخی، موزه ها، کارونسراها، آتشکده ها، (چهار طاقی ها)، میلها، پل ها، تپه ها و قلعه های باستانی، آب انبارها، بازازار و تیمچه های قم که بر جاذبه های سیاحتی آن افزوده اند، اشاره کرد.
جاذبه های طبیعی گسترده و منحصر بفردی نیز در قم وجود دارد که می توانند برای جذب گردشگران، به ویژه گردشگران خارجی مکان های دیدنی مناسبی باشند، جاذبه های پارک ملی کویر(با بیش از ۶۰۰ هکتار مساحت در در شمال شرق قم از بزرگترین و مهمترین مناطق اکولوژیکی ایران است که از نظر تنوع گونه ها حیوانی و گیاهی در جهان کم نظیر است) (صابری و ربیع نیا،۱۳۸۴).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

به طور کلی جاذبه های گردشگری قم را می توان براساس کارکردهای مختلف آن طبقه بندی کرد(جدول…). چنانچه هر یک از این جاذبه ها در فرایند برنامه ریزی گردشگری مذهبی قرار گیرند، می توانند تأثیرات مثبت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اکولوژیکی فراوانی را برای شهر و منطقه و استان(مانند افزایش درآمد، اشتغال، پایداری اقتصادی، پراکنش گردشگران مذهبی در منطقه و افزایش ظرفیت پذیرش شهر و نظایر اینها) به همراه داشته باشد.
جدول ۱۵-۴: تقسیم بندی جاذبه های گردشگری شهر قم و نزدیک آن بر اساس کارکرد های مختلف

کارکرد
جاذبه های
مذهبی

جاذبه ها

مکان های مذهبی – زیارتی: آستانه مقدسه حضرت معصومه(س)، امام زاده شاه ابراهیم، امام زاده عبدالله، امام زاده شاه جمال، امام زاده شاه احمد قاسم(ع)، امام زاده احمد بن اسحاق، امامزاده اسماعیل(ع)، امام زاده باوره، پنج امام زاده، مجموعه چهل اختران، امام زاده موسی مبرقع(ع)، امام زاده زید(ع)، امام زاده حلیمه خاتون، امام زاده سلیمان، امام زاده سلطان محمد شریف، امام زاده سید سربخش، شاهزاده ابراهیم، امام زاده شاهزاده ابواحمد، شاه حمزه، شاهزاده زکریا، شش امام زاده، امام زاده علی ابن جعفر، امام زاده زینب خاتون و برخی دیگر.

مساجد: مسجد مقدس جمکران، مسجد اعظم، مسجد امام حسن عسکری(ع)، مسجد امام حسن مجتبی(ع)، مسجد پنجه علی(مسجد صیئی)، مسجد جامع عتیق، مسجد میدان کهنه، مسجد عشقعلی، مسجد فاطمیه(مسجد خانم)، مسجد جامع کهک، مسجد صرم و جز اینها.

جاذبه های
تاریخی و
فرهنگی

مدارس: مدرسه فیضیه، مدرسه جهانگیرخان، مدزسه حجتیه، مدرسه دارلشفا، مدرسه غیاثیه.

بازارها: بازار قم، بازار کهنه، تیمچه بزرگ.

موزه: خانه آیت اله العضمی بروجردی، خانه حائری، خانه حاج قلی، خانه امام خمینی(ره)، خانه ملاصدرا(حکیم باشی) ونظایر اینها.

کارونسراها:کاروانسرای دیر گچین، کاروانسرای سفید آب، کاروانسرای شاه عباسی، کاروانسرای عباس آباد، کاروانسرای سیاهکو، و برخی دیگر.

آتشکده ها: آتشکده نویس، آتشکده لنگرود، آتشکده چهار کرمجگان.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...