1. ساختار مدل

۹ ناحیه مشخص شده در مدل نشان دهنده حوزه هایی هستند که از آنها برای ارزیابی پیشرفت سازمان در جهت دست یابی به برتری استفاده می شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

هر کدام از این ۹ حوزه دارای تعریفی هستند که مفهوم اساسی آن حوزه را مشخص می­ کند. ضمن آن که برای بسط این مفاهیم اساسی، هر حوزه به وسیله تعدادی معیار، پشتیبانی می شود و در هر یک از این معیارها نیز تعدادی سؤال مطرح می شود که در ضمن ارزیابی باید به آنها توجه کرد و نهایتاً در یر هر معیار فهرستی از نکات راهنما وجود دارد که استفاده از آنها نه اجباری است و نه فراگیر؛ ولی معنی روشن تری از معیارها را ارائه می دهند(شکل۱۴-۲).
معیار و محدود
معیار

۱۳شکل ۲-۱۴. ساختار مدل EFQM

  • مدل ارزیابی متوازن (BSC) [۱۱۷]
  • نیاز به مدل

در ارزیابی عملکرد یک سازمان با این پرسش رو به رو هستیم که معیارهای عملکرد مالی، مانند بازگشت سرمایه یا سودهای عملیاتی، تا چه حد بیانگر تصویری روشن از سازمان هستند؟ برای مثال آیا می توان با تکیه بر این معیارها به چگونگی روابط سازمان با مشتریان پی برد و از میزان رضایتمندی آنان آگاه شد و یا در مورد جایگاه آتی سازمان در بازار پیش بینی نمود؟ مدیران و تمام کسانی که در جستجوی تصویر جامع از وضعیت کنونی و نیز درک دورنمای روشنی از آینده سازما هستند به اطلاعاتی بیش از معیارهای عملکرد مالی نیازمندند تا بتوانند مستقیماً عملکرد استراتژیک و دیدگاه بلند مدت سازمان را ارزیابی نمایند (دامبرین، لامبرت و اسپونم،۲۰۰۷). کاستی­های معیارهای مالی، محیط رقابتی و پیچیده و فرو ریختن ارزش­های کهن در مورد بازاریابی و مشتریان، سازمان را به بازنگری عمیق نسبت به دیدگاه، رسالت و ارزش های مورد علاقه ذینفعان خود وادار نمود. برای دستیابی به این ارزش ها باید ابزارهایی را برای سنجش عملکرد سازمان به کار گرفت. انتخاب ابزار مناسب برای سنجش عملکرد پایان راه نیست؛ سازمان های پیشرو نتایج سنجش عملکرد را برای حرکت به سوی بهبود و پیاده ساختن موفق استراتژی در عمل به کار می برند. در اینجا BSC به عنوان ابزاری برای سنجش و مدیریت عملکرد معرفی می شود که می توان از آن رای شناسایی حوزه ای ضعیف و نیازمند به بهبود در یک سازمان استفاده کرد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...