طرح های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه ها با موضوع الگویی برای کسب … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
تشویق و حمایت از فروش فناوری و اعطای مجوز
معاونت صنعتی با همکاری موسسه و معاونت طرح و برنامه
تشویق و حمایت از صادرات
معاونت صنعتی با همکاری موسسه و معاونت طرح و برنامه
همانگونه که ملاحظه میگردد مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی ظرفیت قانونی بسیار مناسبی برای فعالسازی فنبازار دفاعی دارد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۶-۲-۷-۲٫ وضعیت فنبازار دفاعی در کشور از نگاه نهادی
فنبازاریک نهاد میانجی در درون سیستم نوآوری دفاعی کشور است. قدرت این سیستم نوآوری اولاً به نهادهای تشکیلدهنده آن و ثانیاً به روابط بین این نهادها بستگی دارد.
موسسه
(میانجی)
صنعتیا دانشگاه
(عرضه)
صنعت
(تقاضا)
وزارت / ستاد کل/ دولت
شکل۴-۲٫ نظام نوآوری دفاعی
در این سیستم، صنایع دفاعی بهعنوان نهادهای اصلی فاقد ویژگیهای یک بنگاه اقتصادی هستند و رفتار دوگانه “ماموریتی-اقتصادی” دارند. مدیران این صنایع بیش از آنکه به بقای صنعت بهعنوان یک بنگاه بیاندیشند به رضایت ذینفعان خود فکر میکنند. در چنین فضایی، “کاهش هزینه مبادله” جای خود را به “انجام مأموریت از راحتترین مسیر ممکن” میدهد و این نیز جای خود را به ” فراهم کردن رضایت ذینفعان به هر طریق مقدور” میسپارد.
دانشگاه نیز در این سیستم شرایط خاص خود را دارد و بهجای توسعه علم به دنبال رضایت ذینفعان از طریق پر رنگ نشان دادن سهم خود در توسعه محصولات دفاعی و کسب درآمد به هر روش ممکن است. نهادهای بالادست نیز مرتباً این نقش را که دانشگاه باید مشکل صنعت را حل کند – و به عبارتی دنبالهرو صنعت باشد– تکرار میکنند.
موسسه بهعنوان نهاد میانجی تلاشهایی را برای مرتبط کردن نهادهای فوق با یکدیگر صورت داده است اما به دلیل فقدان اطلاعات و دانش لازم برای یک نهاد میانجی و ناتوانی در کاهش هزینههای مبادله در نقش خود موفق نبوده است.
پس در مجموع طرفین عرضه و تقاضا و نیز نهاد میانجی فاقد شرایط لازم برای برقراری ارتباط و انجام مبادلات فناوری بودهاند. بهطورکلی زمانی میتوان به مبادله فناوری در سیستم نوآوری دفاعی امیدوار بود که اولاً صنایع نیاز شدیدی به تأمین فنّاوری حس کنند، ثانیاً هزینه تأمین فناوری برای آنها مهم باشد، ثالثاً نهادهای میانجی بتوانند هزینه مبادله را به سطحی پایینتر از زمانی که صنعت رأساً اقدام میکند، برسانند.
وضعیت فعلی صنایع دفاعی و سیستم نوآوری دفاعی بهگونهای است که شرط اول برقرار است، یعنی بسیاری از صنایع دفاعی کشور برای پیشبرد اهداف خود به فناوریهای خاصی نیاز دارند. شرط دوم تاکنون برقرار نبوده اما شاید بعد از این برقرار باشد. در مورد شرط سوم بعید است که نهادهای فعلی بتوانند چنین نقشی ایفا کنند.
درصورتیکه در آینده سیاستهای انقباض اقتصادی در بخش دفاع تداوم یابد، صنایع دفاعی، شکلگیری نهادی که بتواند با انباشت اطلاعات و مهارتهای کارشناسی هزینههای مبادله را به حداقل برساند، مطالبه خواهند کرد.
۷-۲-۷-۲٫ پشتوانههای قانونی برای معاملات فناوری
یکی از مهمترین پشتوانههای قانونی که زمینه معاملات فناوری را در فرایند نوآوری و فنبازار در بخش دفاعی تسهیل نموده و در نوع خود بینظیر میباشد آئین نامه مالی معاملاتی مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی میباشد که در تاریخ …به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. در این آئیننامه که از طرف ستاد کل نیروهای مسلح سند پایه و قانونی برای بهره گیری از مدیریت معاملات در حوزه تحقیقات نیروهای مسلح به تمامی سارمانهای عمده نیروهای مسلح ابلاغ گردیده است بطور شفاف به مقوله مالکیت مادی معنوی پرداخته است. در ماده ۱۰ فصل سوم آن که اختصاص به حقوق مخترین، مکتشفین و نوآوران دارد آمده است: ” اختراع، اکتشاف و نوآوری که در سازمانهای دفاعی حاصل میشود حقوق ناشی از آن مشترکا به سازمان و مخترع یا مکتشف یا نوآور حسب مورد تعلق خواهد گرفت. تبصره: در صد حقوقی که در اینگونه موارد به اشخاص حقیقی تعلق میگیرد توسط کمیسیون ماده ۱۳ تعیین میگردد. اما میزان آن کمتر از ۱۰% ارزش اقتصادی یا ارزش انحصاری ثبت اختراع، اکتشاف یا نوآوری نخواهد بود”.
چنین ظرفیتهای قانونی اگر در فرایند نوآوری و مبادلات فناوری جاگرفته و بهره برداری گردد بعنوان یک کاتالیزور دارای نیروی کشندگی اقدامات پیشینی و دارای نیروی پیشرانی برای اقدامات پسینی فنبازار بحساب میآید
۸-۲-۷-۲٫ سابقۀ فنبازار در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
موضوع فنبازار و تصمیمگیری و سیاستگذاری در مورد آن در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ابتدا تاکنون با چالشهای بسیار روبرو بوده و فرازونشیبهای زیادی را پشت سر گذاشته است. از مهمترین اقدامات این وزارتخانه از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۵، برگزاری چهار دوره نمایشگاه فنبازار در حاشیۀ هفتۀ پژوهش بود که با هدف زمینهسازی و تسهیل دادوستد فناوری با مشارکت مراکز مختلف فعال در عرصۀ فناوری از سراسر کشور برگزار گردید.
۹-۲-۷-۲ فنبازار منطقهای؛ تجربۀ فنبازار در پارکهای علم و فناوری
موضوع راهاندازی فنبازار، از سال ۱۳۸۵ مورد استقبال پارکهای علم و فناوری نیز قرار گرفت. در زمان نگارش این تحقیق، سه فنبازار بهعنوان فنبازارهای منطقهای در پارکهای علم و فناوری خراسان، اصفهان و یزد، مشغول فعالیت بودهاند. از آنجایی که رسالت اصلی پارکهای علم و فناوری، حمایت از تحقیق و توسعه است، این مراکز عمدتاً به شبکه گستردهای از صاحبان فناوری، متقاضیان، سرمایهگذاران و فعالان حوزۀ علم و فناوری در منطقۀ خود دسترسی دارند. بنابراین شکلگیری فنبازار با هدف ایجاد بازار فناوری در دستور کار پارکهای علم و فناوری قرار گرفته است و این مراکز سعی کردهاند تا با بهرهگیری از فرصتهای موجود در سطح منطقه، بازار مذکور را ایجاد و ساماندهی نمایند.
۱۰-۲-۷-۲ کریدور نانو
فرایند تبدیل ایده به محصول نیازمند زیرساختهای مختلف اطلاعاتی، مدیریتی، حقوقی و مالی است. موسسه خدمات فناوری تا بازار ستاد نانو (کریدور) بهمنظور استانداردسازی بازاریابی اینترنتی محصولات نانویی و همچنین ایجاد مرجعی برای خرید محصولات مطمئن نانویی در بازار داخل و بینالملل، سامانه بازار مجازی نانو را به آدرس www.enanomarket.com راهاندازی نموده است. این سامانه مرجع اصلی فروش محصولات نانویی دارای تأییدیه نانومقیاس (تأییدیه نانومقیاس اعطاشده توسط کریدور ستاد ویژه توسعه فناوری نانو) بوده و بر مبنای فروش مستقیم بدون واسطه از طریق ثبت سفارش به تولیدکننده عمل می کند. بازاریابی محصولات از طریق این سامانه تحت حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو بوده و هزینهای برای شرکتهای تولیدی و یا خریداران ندارد.
خدمات قابل ارائه در کریدور شامل موارد زیر است:
متدولوژی (سنجش مقیاس):
خدمات انتقال فناوری به صنعت
خدمات مستندسازی فناوری
مشاوره و امکانسنجی پروژهها و طرحهای صنعتی و خدماتی
خدمات حقوقی و مالکیت فکری
خدمات حمایتی برای اخذ مجوزها و استانداردهای لازم
خدمات سرمایهگذاری و تأمین مالی
توسعه و هدایت همکاریهای شرکتهای فناوری
خدمات بازاریابی و بازرگانی داخلی و خارجی
۱۱-۲-۷-۲٫ تجربۀ فنبازار در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی
پروژه راهاندازی فنبازار از سال ۱۳۸۵ در دستور کار سازمان قرار گرفت و یک سال بعد در سال ۱۳۸۶، فنبازار مجازی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی توسط دفتر ارتباط با صنعت معاونت توسعۀ فناوری این سازمان شکل گرفت.
۱۲-۲-۷-۲٫ فنبازار پارک فناوری پردیس
فنبازار پارک فناوری پردیس که از آن بهعنوان فنبازار ملی ایران نیز یاد میشود، در سال ۱۳۸۲ با هدف رفع نیازهای اطلاعاتی افرادی که با مقولۀ تجاریسازی دانش فنی و مبادلۀ آن سروکار دارند و نیز کمک به رفع مشکلات تجاریسازی نوآوریها تأسیس گردیده است. برخی از اقدامات اجرایی راهاندازی این فنبازار از ابتدا عبارتند از: ایجاد بانکهای اطلاعات فناوری در محیط وب، راهاندازی سایت جهت دسترسی به بانکهای اطلاعاتی، طراحی لوح فشردۀ محصولات دارای فناوری پیشرفته، برنامهریزی برای اجرای نشستهای تبادل فناوری و نیز طراحی مجتمع فنبازار.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 03:22:00 ق.ظ ]
|