مناسب

بالا

۶-۱۰×۲
تا
۳-۱۰×۲

خاکهای نیمه نفوذپذیر، لای با مقداری ماسه و کمتر از ۲۵% رس، ۸>PI، منطقه (۲)

خوب

پایین

توصیه نمی­ شود

بالا

۶-۱۰×۲>

خاکهای نفوذ ناپذیر، رس با PI<8، منطقه (۲)

مناسب(اگر درصد رطوبت طبیعی کمتر از حد خمیری باشد)

پایین

(شکل ۲-۶) محدوده هاشور خورده مناسب بودن تراکم دینامیکی در ارتباط با حد روانی و شاخص خمیری را نشان می­دهد.
۲-۵ واژگان
اسلوکمب[۱۰](۱۹۹۳) واژه­ های زیر را برای تراکم دینامیکی تعریف کرد [۱۳]:

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

عمق موثر: حداکثر عمقی است که بهسازی بطور واضح و آشکار تا آن عمق انجام شده است.
بخش اصلی بهسازی شده: معمولاً تا عمق موثر است که درصد بیشتر بهسازی تا عمق صورت گرفته است .
انرژی سقوط: برابر انرژی هر مرتبه افتادن وزنه است. وزن وزنه ضربدر ارتفاع سقوط (تن.متر)
مراحل کوبش: مراحل مختلفی که طی آنها عملیات کوبش در شبکه ­های مشخص انجام می­ شود.
انرژی کل: مجموع انرژی در هر مرحله کوبش بیانگر انرژی کل کوبش در آن مرحله است.
شدت انرژی: مجموع انرژی وارده در واحد سطح ناحیه بیان کننده شدت انرژی می­باشد (مترمربع/تن.متر)
بازیافت: زمان مجاز بین مراحل کوبش که اجازه زایل شدن فشار آب منفذی داده می­ شود.
نشست ایجاد شده: متوسط کاهش در تراز ناحیه که بعنوان نتیجه­ای از تراکم دینامیکی می­باشد.
انرژی آستانه: حداکثر انرژی که به ازاء مقادیر بیشتر از آن بهسازی بیشتری صورت نمی­گیرد که به آن انرژی اشباع نیز می­گویند.
افزایش کوبش: شرایطی که باعث می­­شود انرژی آستانه افزایش یابد.
آزمایش شکل: اندازه ­گیری دقیق حجم منقوش شده و تورم اطراف حفره ایجاد شده در اثر برخورد وزنه به زمین که اجازه بررسی تغییر حجم با انرژی وارده را بدهد.
شکل منقوش شده: حفره­ای که بدلیل کوبش در یک نقطه بوجود می ­آید.
۲-۶ روش شناسی تراکم دینامیکی
تراکم دینامیکی با سقوط آزاد وزنه­های ۱ تا ۲۰۰ تنی از ارتفاع حداکثر ۴۰ متر انجام می­گیرد [۵و۶].جهت بالا بردن وزنه تا ارتفاع مشخص از جرثقیل­های خاصی که ظرفیت لازم را داشته باشد استفاده می­ شود. بطور معمول انرژی تراکم جهت بهسازی خاکهای تراکم پذیر تا عمق ۱۵ متر موثر است [۵]. اما بکارگیری تجهیزات مخصوصی که توانایی بالا بردن و سقوط آزاد وزنه­های سنگین را دارا هستند ممکن است این عمق را به ۳۰ متر افزایش دهد، بطور مثال از وزنه­های ۱۷۰ تنی با ارتفاع سقوط ۲۲ متر و میانگین انرژی ۳۵۰۰ تن.متر برای بهسازی باند فرودگاه نیس[۱۱] در فرانسه استفاده شد [۱۴].
سطح تماس وزنه­ها با زمین به شکل مربع، دایره­ای، هشت گوشه بوده و دارای قطر بیش از ۱ متر می­باشد و ممکن است از بلوکهای بتنی، ورقه­های فلزی ضخیم پر شده با بتن یا ماسه ساخته شده باشد [۵و۶]. استفاده از وزنه­های گلابی شکل جهت افزایش عمق نفوذ نیز گزارش شده است [۱۵].
شکل (۲-۷) دامنه تغییرات تراز انرژی اعمال شده در واحد سطح برای ۱۲۴ پروژه مختلف بصورت هیستوگرامی نشان می­دهد [۵]. محل انجام هر پروژه در جدول (۲-۴) ارائه شده است.
دامنه تغییرات انرژی در واحد سطح ناحیه بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ تن متر بوده ولی در چندین محل تراز انرژی وارده برای رسیدن به نتایج مورد نظر افزایش یافته و به ۶۰۰ تن.متر رسیده است.
اطلاعات مربوط به پروژه­ های ذکر شده در جدول (۲-۴) با توجه به گزارشات منتشر شده، مقالات و بعضی از گزارشات داخلی پیمانکاران توسط مین[۱۲] در سال ۱۹۸۴ جمع آوری شده است. مصالح متراکم شده در نیمی از پروژه ها خاکهای برجا و بقیه مصالح خاکریزی شده است. بیش از ۵۰ درصد مصالح برجا ماسه لای دارو حدود ۲۷ درصد لای رس دار یا رس لای دار و بقیه مصالح خرده سنگی، باطله­های معدنی، مواد ارگانیکی و خاکهای رمبنده بوده است [۵].
به نظر اسلوکمب (۱۹۹۳) تراکم دینامیکی باید در چند مرحله صورت گیرد. بدین منظور زمین را در سه لایه در نظر گرفته، اولین مرحله کوبش با هدف بهسازی عمیق ترین لایه صورت می­گیرد. در این مرحله فاصله نقاط کوبش از یکدیگر زیاد بوده و حداکثر انرژی به هر نقطه وارد می­ شود. در مرحله دوم لایه میانی در اثر کوبش نقاط وسط شبکه اول با تعداد دفعات و ارتفاع سقوط کمتر متراکم می­ شود و در مرحله سوم لایه سطحی با کوبش پیوسته سطح و انرژی پایین متراکم می­گردد [۱۳].
استفاده از فواصل و انرژی کوبش نادرست در مرحله اول می ­تواند باعث ایجاد یک لایه متراکم در تراز میانی مصالح سست گشته و در نتیجه امکان بهسازی در لایه­ های سست زیرین را با مشکل و حتی گاهی غیرممکن می­سازد [۵و۱۳].
اطلاعات مربوط به ۱۲۴ پروژه تراکم دینامیکی [۱۶]

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...